Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Koploper en support.

Gestart door Har maandag 08 december 2014, 05:47:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper en support.
Lid sinds: 2011

offline
Koploper en support.

Bij mijn orientatie op een PC beturingssysteem kom ik uiteraard ook langs Koploper.

Echter hoe zeker is de support bij dit systeem? Als beginner heb ik zeker veel vragen.

Op het koplopersforum verneem ik veel geruzie en getouwtrek over competentie.
Ook is er geen sprake van vernieuwing meer, voorzover ik dat begrijp.Er wordt dus gewaarschuwd voor upgrades van centrales.

Zijn dit argumenten om uit te kijken naar een betaald systeem, waarbij wellicht vernieuwing en support iets beter gegarandeerd zijn?

Zomaar een paar vraagjes.
Re: Koploper en support.
Aliebengalie
gast

Re: Koploper en support.
Har.
Het is allemaal mede afhankelijk wat je eisen zijn , en wat je ev zelf al hebt aangeschaft.
Koploper word niet meer vernieuwd , maar af en toe komen er nog wel update's (kleine aanpassingen) uit.
Er zijn heel veel koploper gebruikers hier in Nederland , dus kan je als je hier in bent geintresseerd zeker vooruit.
Het is mijn in ziens niet het makkelijkste programma , maar kan meer dan welk betaald programma ook.
Alleen tja , je zei het zelf al , nieuwe centrale's worden niet zonder meer ondersteund.
Kijk is om je heen , of breng is een bezoekje bij ons , wij hebben het allemaal in huis.
Banen aangestuurd door koploper en banen aangestuurd door iTrain.
Je kan genoeg info vinden , ook hier op het forum is er al heel heel veel over geschreven.
Het is net waar je je makkelijk bij voelt , het gratis te verkrijgen koploper of bv het betaalde iTrain programma.

Ik zelf heb gekozen voor iTrain , omdat ik dit veel makkelijker vind dan koploper.
Ik heb eerst omdat ik de keuze ook moeilijk vond , allebei de workshops gedaan , en na iTrain gelijk de keuze gemaakt voor de betaalde versie , omdat die voor mij echt het makkelijkste programma was.
iTrain is nog niet zo compleet als koploper , maar komt steeds meer en meer in die richting.
De vraag is , wat wil je zelf , en wat verwacht je ervan.

Mvg: Alex
Re: Koploper en support.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Koploper en support.

Dank je wel Alex voor je uitgebreide reactie.
Ik zal zeker binnenkort tijd zoeken om bij jullie te komen kijken.

Gebruiksgemak is voor mij ook wel belangrijk aangezien ik maar een eenvoudige boerenl*l ben.
Re: Koploper en support.
Spoorman
gast

Re: Koploper en support.
Mocht je a.s. zaterdag tijd hebben: de beurs van Houten is dan gecombineerd met "Houten digitaal" op initiatief van PiCommIT en de HCC!m. Je treft er bekende bedrijven aan die hun producten tentoonstellen en waar deskundigen op het gebied van het digitaliseren van je modelspoorbaan informatie verstrekken én vragen beantwoorden.

Maar belangrijker wellicht: naast de handelaren treft je ook veel gebruikers van de verschillende digitale systemen aan. Zij laten je zien hoe zij hun modelbaan hebben gedigitaliseerd en zij adviseren je ook graag hoe je het beste kunt beginnen met het digitaliseren en hoe je eventuele problemen het beste kunt aanpakken.

Gr, Ben.

Re: Koploper en support.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Koploper en support.

Ja Ben, zaterdag valt eigenlijk in mijn werk weekend. Echter ik heb speciaal voor Houten verlof gevraagd én gekregen.
Ik kom dus zeker naar Houten. Dank voor je reactie. 
Re: Koploper en support.
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Koploper en support.
Ik ben al vanaf 2001 van plan geweest een baan te maken en volg sindsdien de NL mogelijkheden hiervoor.
Koploper is door de jaren heen een enorm uitgebreid programma geworden, door allerhande gebruikerswensen in te willigen.
De grafische interface is niet echt met de tijd meegegaan. Bedenk hierbij vooral ook dat het gratis beschikbaar is gesteld door de maker.
Velen hebben dit helaas ooit benaderd als een commercieel product in hun reacties op een voor de maker nare manier.
Het gegeven paard niet in de bek kijken etc..

Ik onderschrijf de reactie van Aliebengalie helemaal. Ik ben bijna zo ver iTrain te gaan aanschaffen.
Alle toeters en bellen van koploper hoef ik niet, iTrain ziet er goed uit op het scherm en is voor mij meer begrijpelijk.
Maar dat kost een paar centen. Ik koop als ik geld in de knip heb makkelijk een lok, maar zit jaren te piekeren
of een programma dit zelfde geld waard is. Raar gedoe in mijn kop, maar is wel zo.

Met de demo van iTrain al vele maanden op de pc lukte het me maar niet om de baan om te zetten in een
schematische iTrain weergave. Heb heel brutaal iemand een mail verstuurd met een hulpvraag (tips etc).
Tot mijn grote verrassing en blijdschap kreeg ik na mailwisseling binnen een paar dagen een complete tekening
van mijn baan voor iTrain in de mail. Ik ben echt ontzettend blij met deze persoon en zijn hulp.
Waar zouden we zijn zonder internet en fora?

Ik noem even geen naam, omdat ik niet weet of hij dit op prijs zal stellen

Voor koploper kan je je de vraag stellen hoe vaak je bij je baan denkt te veranderen van centrale.
Als jouw spul wat je nu hebt of denkt te gaan kopen ondersteund wordt is dat geen belemmering.
Overigens is de basis gedachte voor de bouw van je baan en indeling in blokken, terugmelders etc vrijwel
gelijk bij beide progs. Een switch tussen de programma's na verloop van tijd is volgens mij niet onoverkomelijk

Arnold
Re: Koploper en support.
Spoorman
gast

Re: Koploper en support.
Citaat van: arkowe op woensdag 10 december 2014, 02:43:29

Met de demo van iTrain al vele maanden op de pc lukte het me maar niet om de baan om te zetten in een
schematische iTrain weergave. Heb heel brutaal iemand een mail verstuurd met een hulpvraag (tips etc).
Tot mijn grote verrassing en blijdschap kreeg ik na mailwisseling binnen een paar dagen een complete tekening
van mijn baan voor iTrain in de mail. Ik ben echt ontzettend blij met deze persoon en zijn hulp.
Waar zouden we zijn zonder internet en fora?


Je zegt het zelf al: waar zouden we zijn zonder fora. Zo bijzonder is bovenstaand niet, voor Koploper is dat niet anders. Als je een hulpvraag stelt krijg je support.

Voor al dit soort pakketjes (Koploper / iTrain etc.) geldt dat je het moet leren en snappen, niet waar je het vinkje moet zetten maar wat het principe is van besturing, terugmelding, blokken enz. Zo lang je dat niet beheerst is alles moeilijk. En natuurlijk is er dan altijd wel iemand die een complete database voor je in elkaar kan prutsen maar de vraag is of je dan niet op het niveau "aapje leert kunstje" blijft hangen. Helaas is dat wat je heel veel ziet gebeuren.

Terug naar de vraag: Koploper en support. Daar is niets mis mee in mijn ogen, er is onnoemelijk veel kennis en ervaring. Als ik een vraag stel op de bestemde plaat heb ik binnen 24 uur een oplossing mits die er is. Met wel de wetenschap dat ontwikkeling van nieuwe toepassingen wellicht niet meer gebeurt. Maar het aardige is dat Koploper al heel veel protocollen ondersteunt.

Betaalde pakketjes bieden ook geen garantie voor continuïteit al wordt dat heel naïef wel verwacht. Ook daar is de keerzijde dat je in alle opzichten van de ontwikkelaar afhankelijk bent: als hij de stekker er uit trekt staat de ontwikkeling stil en het zou zo maar kunnen dat vernieuwing uit blijft als hij er geen brood meer in zit.

Gr, Ben.
Re: Koploper en support.
Spoorman
gast

Re: Koploper en support.
Citaat van: Spoorman op maandag 08 december 2014, 07:27:05

Mocht je a.s. zaterdag tijd hebben: de beurs van Houten is dan gecombineerd met "Houten digitaal" op initiatief van PiCommIT en de HCC!m. Je treft er bekende bedrijven aan die hun producten tentoonstellen en waar deskundigen op het gebied van het digitaliseren van je modelspoorbaan informatie verstrekken én vragen beantwoorden.


Uit de PiCommIT nieuwsbrief.

Gr, Ben.

Aanstaande zaterdag 13 december 2014 om 10:00 uur is het zover. Dan opent Houten Digitaal voor het eerst haar deuren. Het digitale "feest" gaat plaats vinden in zaal 1.

Locatie: EXPO HOUTEN te Houten
Waar te vinden: in zaal 1 (vergrote zaal), zaal 2 en zaal 3
Toegangsprijs: ? 7,00
Kinderen tot 12 jaar gratis, mits onder begeleiding van een volwassene.
Openingstijd: van 10:00 uur tot 16:00 uur.
Parkeren: GRATIS
Pendelbus tussen station Houten en EXPO HOUTEN (niet gratis)

De deelnemers zijn
B1 - Berros/iTrain
B2 - Digitaalservice.nl
B3 - VPEB
B4 - Switchtec 3D printing
B5 - PiCommIT
B6 - MiniWorld Rotterdam
B7 - MCC ModelCarParts
B8 - Modelspoormagazine
B9 - Hobby in Praktijk
B10 - T4T
B11 - PiCommIT/Eurotrein
B12 - SMF-Modelle
B13 - LocoHDL
B13a - Bert Mengerink
B15 - Taconis
B16 - van Biervliet
B16a - van Biervliet
B17 - Raptor
B18 - Jorisen
B19 - Modelle Am Meer
B20 - Heider Schulte Holtay
B21 - Rokon
C1 - Club Zeewolde
C2 - Beneluxspoor Forum
C3 - Modelbouwvereniging Drachten
C4 - GrootSpoorGroep Nederland
C4a - GrootSpoorGroep Nederland
C5 - NL Gebruikersgroep WinDigipet
C6 - Waeghspoor
C7 - Spoorgroep Zwitserland
C8 - Club De Spoorstaaf
C9 - SpoorH0.nl
C10 - Nspoor Zuid-Limburg
C11 - Nproject.org
C12 - Nederlandse Modelspoor Federatie
C13 - Familiepark Nienoord (1)
C14 - NedTrak
C15 - Trix Express Club Aken
C17 - Rail Club Utrecht
C18 - BaroniespoorC16 - Modulegroep BCN
C19 - Delftse Modelbouw Vereniging
C20 - HCC!m; diverse leden & demobanen
C21 - Familiepark Nienoord (2)
P1 - Aat Don
P2 - Ben Quanjer
P3 - Casper de Boer
P4 - Daniel Jongman
P5 - Daniel Schoeren
P6 - Douwe Bultsma
P7 - Rauke Burink
P8 - Harry Passier/Ted Albers
P12 - John Siemons
P13 - Joop Kokke
P14 - Rik Vermeylen
P16 - Leo van der Lugt
P17 - Trix Express Club
P18 - Ellard Postma
P20 - Menno Wouters
P19 - Robbert de Vries

Deelnemers binnen HCC!m stand C20
H1 - Daan Neijenhuis & Martin Farla; trambanen
H2 - Henny Beekman, Hans Venis & Cees Krom; oude HCC!m-baan, blokgestuurd
H3 - John Jansen, Ad de Laat & Aad van Roosmalen; WoKo-baan, treingestuurd
H4 - Harry van den Bulk & Koos Boer; Aelderbaan, treingestuurd
H5 - Cees Baarda; keerlusbaan en kleine beginbaan als 1 geheel bestuurd, RocRail
H6 - HCC!trainsim; treinsimulatie op de computer
H7 - Peter de Hey, demobaan met alle bedrading in het zicht
H8 - Henk Kooijman & Marco Roede; Draaischijf HK en MR-direct
H9 - Peter Gilling & Fred Jansen; GCA-modules en RocRail
H10 - Jan Bokhorst; demobaan
H11 - Wilgo Feliksdal; demonstratie 3D-printen
H12 - HCC-verenigingsbureau - Guido Hulscher,  Esther van Rijbroek & Daan Hermsen
Re: Koploper en support.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Koploper en support.
P7 :mrgreen: klein baantje aangestuurd met koploper.


Koploper kost niets. Je kan bijna niks bedenken wat het programma niet kan. Grafisch misschien niet mooi. Maar andere programma's betaal je, ook om de zoveel tijd een update.  Oftewel je betaald voor iets wat niet af is, in tegenstelling voor mij koploper.  Daar kan je nog weinig aan toevoegen.
Re: Koploper en support.
Spoorman
gast

Re: Koploper en support.
Citaat van: Wijbe op woensdag 10 december 2014, 08:44:03

Grafisch misschien niet mooi.


De lol speelt zich af op de baan, niet op het scherm.

P7: zie je zaterdag. Rolletje warm-wit, niet vergeten hé. :D

Gr, Ben.
Re: Koploper en support.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Koploper en support.
Citaat van: Spoorman op woensdag 10 december 2014, 08:12:45
........ Voor al dit soort pakketjes (Koploper / iTrain etc.) geldt dat je het moet leren en snappen, niet waar je het vinkje moet zetten maar wat het principe is van besturing, terugmelding, blokken enz. Zo lang je dat niet beheerst is alles moeilijk.....

Ben, je haalt de woorden uit mijn mond met dit verhaal.

Het probleem is echter dat grote hordes medeforummers het functioneren van Koploper en computers nooit kunnen begrijpen.
Het is gewoon veel te moeilijk en ook het technische deel valt buiten het bereik van velen.
Het aansluiten van een simpele trafo met twee draadjes naar de baan wordt soms al niet begrepen.

Als ander voorbeeld: er zijn personen die denken dat je een MS of CS opblaast als je een te zware trafo er aan hangt.
Waar dat nou weer vandaan komt  8o?

Mochten er personen nu al weer op hun p*k getrapt zijn: dat is helemaal niet de bedoeling !
Er zijn ook gebieden waar ik niks van af weet, maar ik geef dat gewoon toe, niks geks.

grv Huub
Re: Koploper en support.
Het is maar hoe je het bekijkt. Als ik lees, dat andere, betaalde, programma's nog steeds niet kunnen wat Koploper kan, dan denk ik Koploper loopt nog steeds voorop gratis en voor niets. En wat die ontwikkeling betreft. Voor zover ik weet is de enige centrale, die Koploper niet ondersteunt de CS2 van Maerklin en waarom niet, omdat Maerklin, hautain, als altijd, indertijd het protocol niet wilde vrij geven. Van de CS1 wilde.maerklin indertijd het protocol ook niet vrijgeven, tot bleek, dat dit helemaal geen centrale van Maerklin maar van ESU was en die gaf het protocol wel vrij. Daarmee was ook het protocol van de CS1 bekend. Maerklin liet de CS1 prompt vallen en daarmee de gebruikers in de kou. ESU naam de ontwikkeling van de CS1 toen over tot de dag van vandaag. Als een gebruiker de updates bijhoudt is deze Centrale nog exact gelijk aan de meest moderne ECOS centrale van ESU en laat de laatste update van Koploper nu een aanpassing aan deze centrale zijn. Het verst ontwikkelde programma met de nieuwste aanpassing aan de nieuwste ECOS centrale. Wie zegt, dat Koloper de de nieuwste centrales niet bijhoudt?

Dat er geen verdere ontwikkelingen in Koploper zelf plaatsvinden is logisch. Alles zit er al in. Alleen als je zo graag een CS2 van Maerklin gebruikt heb je pech gehad, maar wie koopt er nu een centrale van een fabrikant, waarbij je het risico loopt, dat hij je in de steek laat. Ik had nauwelijks een CS1 aangeschaft of M kwam met de CS2 uit en zei tegen de CS1 gebruikers bekijk het maar. Gelukkig, dat ESU het overnam, waardoor ik nog jaren van de CS1 gebruik kon maken evenals van Koploper. Nu heb ik een ECOS en ik maak met nog even veel plezier gebruik van Koploper. En de Mfx locs van M behandelt hij perfect. Ik heb zelf niet hoeven wennen aan mijn nieuwe centrale. Hij werkt 1 op 1 met mijn oude CS1R.

Ook van gebruikers van andere centrales hoor ik geen klachten. Dus het z.g. onderhoudsprobleem van nieuwe centrales ligt aan Maerklin. Een Maerklin gebruiker kan best zonder een centrale van Maerklin. Er zijn genoeg centrales, die een Motorola protocol kennen en Mfx locs naar behoren afhandelen.

Dit voor degenen, die bang zijn, dat Koploper de nieuwe ontwikkelingen in de centrales niet bijhoudt. Tot nu toe heb ik daar geen enkel probleem mee ondervonden, dwz zonder het door Paul Haagsma werd opgelost.
Ik wil die lans graag voor hem breken.

Mvrgr
Carel
Re: Koploper en support.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Koploper en support.
Carel

Helemaal mee eens, goed verwoord :thumbup:

Mvg
Koos

Re: Koploper en support.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Koploper en support.
Daar gaan we weer er is al genoeg over de voor en de tegens  geschreven.
Slotje er op a.u.b.
Re: Koploper en support.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Koploper en support.
Ik denk dat de vragensteller meer dan voldoende is beantwoord. Om te voorkomen dat dit draadje het zoveelste wordt in een serie van: "wat is het beste besturingsprogramma?" doe ik hem op slot.

vr.gr.
Jurrien