Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wat is het minimum?

Gestart door Barry vrijdag 19 september 2014, 15:40:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is het minimum?
Barry
gast

Wat is het minimum?
Hallo allen,

Wie weet wat het minimale is wat je nodig hebt om besturing van een PC te kunnen realiseren?
Is bijv een MS2 of 6051 al voldoende zonder andere randapparatuur?
Ik heb zo snel geen specifiek topic hierover kunnen vinden, dus als deze info al ergens is opgenomen mijn excuses voor de vervuiling van het forum.
Gr, Barry
Re: Wat is het minimum?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Wat is het minimum?
Beste naamgenoot, :D

Misschien is het handig om je wensen te vertellen en wat je op dit moment al hebt qua aansturing.
Re: Wat is het minimum?
Hoi Barry,

Je hebt in ieder geval een verbinding tussen de baan en de computer nodig.
Een IB van Uhlenbrock, een Ecos, een Tams of een CS die hebben dat direct in zich bv.
Een 6051 kan ook de verbinding verzorgen, maar dan heb je nog wel een regelaar nodig,
Een 6021 Controle Unit, of 6036 Control f80.

En het is inderdaad handig zoals je naamgenoot zegt dat je vast kan aangeven wat je hebt,
dan kunnen we je vertellen wat er eventueel nog meer nodig is om de besturing te regen via de PC.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Wat is het minimum?
Beste naamgenoot en Peter,
Ik heb een blauwe en witte analoge trafo en een ms1 van mijn eerste stappen in het digitale aansturen.
De ms1 doet het prima maar er kan meer en dus wil ik dat ook  :D
Bv cv waardes configureren, route's definiëren, treinen in en uit het rijd schema halen door hun locatie in een baanvak, etc. Maar dit weten jullie beter als ik dus beetje onzinnig dat ik het hier opsom  :P haha

Ik heb nog een laptop over (voordeel van een IT-er zijn, voorraad!) en dan is dat een goedkopere optie als bv. een Ecos (die natuurlijk wel op het wensen lijstje staat).

Schept dit meer duidelijkheid?

Gr. Barry
Re: Wat is het minimum?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wat is het minimum?
Citaat van: Barry op vrijdag 19 september 2014, 15:40:42
Wie weet wat het minimale is wat je nodig hebt om besturing van een PC te kunnen realiseren?
Is bijv een MS2 of 6051 al voldoende zonder andere randapparatuur?

Een MSII met CC-schnitt kan al voldoende zijn: Problemen met Gleissbox + CC-Schnitte + Itrain OPGELOST (18-2)

Groet Ronald.
Re: Wat is het minimum?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Wat is het minimum?
De cc-schnitte 2.1 gebruik ik ook en ben er heel tevreden over. Het scheelt in het begin in de kosten van een dure centrale en de overstap naar een dure centrale in de toekomst is dan nog altijd mogelijk.  In de link van Ronald naar de topic van mijn hobbymaatje Leo is heel veel info over te vinden.
Link naar cc-schnitte http://www.can-digital-bahn.com/modul.php?system=sys3&modul=46#Mod_Top

Je eventueel ook nog een interface/centrale van LDT (DiCoStation). Dit is een interface voor het aansturen van locs, boosters, terugmeldingen. Via USB aan te sluiten op de pc. Enig nadeel is dat je de ms1/2 niet kunt gebruiken voor handmatig aansturen.
Link naar DiCoStation http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:dicostation

Verder zijn er nog wel meer opties maar dat laat ik aan andere over vanwege de ervaringen.
Re: Wat is het minimum?
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wat is het minimum?
hoi Barry,
Ik ben ooit begonnen met alleen een ORD3 booster, een trafo en het programma Rocrail (gratis). Dan kun je handmatig rijden, maar niet automatisch omdat de computer niet weet waar de treinen rijden. Wil je automatisch rijden dan heb je ook terugmelding nodig. Daar heb ik de HSI-88 van LDT voor gekocht met S88N modules van Etecmo en later die van Rosoft.
En natuurlijk moet de PC ook je de wissels bedienen. Dan moet je de wissels voorzien van aandrijving en decoders. Ik gebruik hiervoor Servo's en de servo-decoders van ESU.
De ORD3 heb ik later vervangen door een Tams MC met 3 boosters van Tams.

Succes en je bent van harte welkom om in Zwolle te komen kijken.

Albert.
Re: Wat is het minimum?
Heren, wederom allemaal weer bedankt voor de stortvloed aan info. Ben o.a. hierdoor inmiddels al dagelijks bezoeker van het forum.
Ik heb meteen zitten googlen en de cc-schnitte is een goedkope en leuke stap naar PC besturing. Echter begrijp ik het goed dat je ook meteen "beperkt" ben in een keuze voor een besturingsprogramma? Ik neig zelf naar koploper als eerste probeersel maar ik kon niet vinden dat deze ook ism de cc-schnitte werkt. Weten jullie dit?

@Albert, aan jouw suggestie was ik nog niet toegekomen maar ga ik morgen zeker ook onderzoeken. Weet je toevallig nog goede linkjes waar ik de ins & outs kan vinden?

Gr, Barry
Re: Wat is het minimum?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wat is het minimum?
Hoi Barry,
Dat is het enige nadeel van de MS2 en de CC-Schnitte. Eigenlijk is het een beperking van koploper omdat deze niet meer ge-upgrade wordt. De CC-Schnitte wordt uitsluiten door de modernere treinbesturingsprogramma's ondersteund
Ik ben erg tevreden over iTrain. Service en ondersteuning is top.
Op de eerder verstuurde link naar 1 van mijn topics kun je veel info halen.
Op mijn baanbouw topic staat nog veel meer info.

Ik was zo'n beetje de eerste met de CC-Schnitte en de meeste verklaarde me voor gek.
Heb ondertussen al vele tevreden lotgenoten  :D

Wil je echter heel low budget dan kunne ook gaan voor een delta, welke je ombouwt met een seriële connectie naar de pc. Hier moet je dan koploper en een converterprogramma op installeren.
Kost alles bij elkaar een paar tientjes. Seriële poort is wel noodzaak.
Hier ben ik echter nog niet mee bezig geweest, en enige electronica kennis voor het opbouwen van de seriële poort mbv een transistor is dan ook wenselijk. Op dit forum kun je hier echter volop over lezen.

Een andere oplossing is de IB basic. Niet erg duur, maar ook geen ervaring van mijn kant.
Elke systeem heeft voor en nadelen..... De basis is echter allemaal hetzelfde.
Wisseldecoders, bezetmelders en locdecoders die je met de PC aanstuurt via een black box (doorgeefluik).
Kennis, wensen en budget bepalen dan vaak de gekozen oplossing.

Succes!
Re: Wat is het minimum?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wat is het minimum?
Heb ik al vele malen verteld:

Als je een PC hebt met een serieële poort, dan heb je nog een booster nodig die het signaal, dat uit die poort komt, versterkt.
Op de PC kan je dan Koploper gebruiken en ook eventueel MRDirect.

Hiermee heb je alles om treinen digitaal te laten rijden.

Als booster kan je bijvoorbeeld al een oude Märklinset gebruiken: trafo plus een 6604.
Re: Wat is het minimum?
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wat is het minimum?
Hoi Barry,
Bekijk mijn draadje eens, zie hieronder.
Rocrail: http://wiki.rocrail.net/doku.php. De Engelse en Duitse documentatie is goed bijgewerkt, de Nederlandse helaas niet, maar er is wel een uitleg beschikbaar om mee te starten.

ORD-3: Klik hier

Succes.
Albert.
Re: Wat is het minimum?
Heb nog een (nu ongebruikte) delta decoder liggen dus ga idd eens ff experimenteren.
Compoort kon wel een een issue worden, vorig jaar grote schoonmaak gehouden in het PC landschap.....eens ff graven op de vliering.
Maar misschien is het ook een leuke oefening om het via usb-to-com converter. Dat lukte vroeger ook met die blauwe cisco kabels dus moet het hier ook kunnen.... :P

Dank in ieder geval voor alle responses!
Ik laat snel weer wat van mijn probeersels weten.

Gr, Barry
Re: Wat is het minimum?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat is het minimum?
Indien nodig heb ik nog wel wat oude pc's staan (pentium 3 en 4) voor wènig  :)

Koen
Re: Wat is het minimum?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wat is het minimum?
Hou je wel rekening met het feit dat je de correcte serieële chip in de computer moet hebben ?
Die wordt n.l. rechtstreeks geprogrammeerd door de software.
USB-converters leiden tot teleurstellingen.......
Re: Wat is het minimum?
Heren, nog even geen vordering kunnen maken door drukte op het werk en puzzelwerk met mijn baanplan.
Zie ook http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52213.0

Bedankt in ieder geval voor de adviezen.
Hopelijk kan ik dit weekend wat tijd vinden voor een eerste proefje.

Gr, Barry
Re: Wat is het minimum?
Ik ben ook benieuwd naar wat aan te schaffen.

Ik heb nog helemaal niks, muv 2 soort digitale-afstandsbedieningen van de Märklin Startset.
Ik wil bij voorkeur iets met USB, dan kan ik evt ook mn Windows tablets gebruiken.

Ik denk dat itrain een goede keus is qua pc besturing alleen moet ik er dus iets bij hebben om aan de rails te knopen, ik ben er helemaal uitgelopen wat betreft de veranderingen.
Had vroeger alleen H0 en Fleischmann en dat was analoog voor 25 jaar terug.

Ik ben niet merkgebonden, muv dat ik natuurlijk Märklin c-rail heb, 800 programmeerbare knoppen is overbodig, maar 4 is nu net ook weer aan de krappe kant ;)