Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

welke voorschakelweerstand voor smd-led?

Gestart door diesel Thei zondag 07 december 2014, 17:39:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Hallo,

mijn zoon heeft voor mij bij conrad 3 stuks smd led met draad besteld, artikel 156614. Nu heb ik een paar vragen mbt het aansluiten:

-dit zijn 2v led's. Als je er 3 in serie zet, kun je ze dan aansluiten op een 5 of 6V adapter?
-welke voorschakelweerstand heb ik nodig? heb ergens zien staan dat If=20mA.
-als ze in serie staan, moet ik dan voor iedere led een weerstand zetten, of alleen voor de eerste?

Groetend,

Thei
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Thei

Kijk eens op,
http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_1.html.
Daar staat alles wat je wil weten over leds.
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Misschien is dit wel handig voor je?
Een soort rekenhulpje

http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

groet Marten
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Dag Thei,

Als je de 2 tips van hierboven door geworsteld hebt als niet electronicus en je hebt een waarde gevonden voor de voorschakel weerstand dan brandt de led meestal te fel.

Om dit felle licht te minderen mag de weerstand wel groter genomen worden, of twee achter elkaar, in serie.

Gewoon, experimenteren. De schade als er iets kapot gaat is slechts enkele dubbeltjes en je leert er veel meer mee dan alle theorie te samen.

grt

Wil Tweeendrie
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Dat is de waarheid,ik ga er mee aan de slag.
Ze moeten ook niet te fel branden.
Bedankt.
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Hallo Jorg
Bedankt voor de tip.
Ik kan weer verder.
mvg
Thei
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Hallo Marten
Thanks
We kunnen gaan solderen.
mvg
Thei
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
De meeste leds geven en If op van 20mA maar de ervaring leert dat 5 mA al ruim voldoende is dus experimenteer hier gerust een beetje mee.
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Citaat van: diesel Thei op zondag 07 december 2014, 17:39:25

Als je er 3 in serie zet, kun je ze dan aansluiten op een 5 of 6V adapter?


Nee, dat kan niet. Ga uit van 2, bereken de voorschakelweerstand afhankelijk van de spanning van de adapter en zet de 3e led met een eigen weerstand parallel.

Gr, Ben.
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Citaat van: Marten op zondag 07 december 2014, 17:57:23
Misschien is dit wel handig voor je?
Een soort rekenhulpje
Ik gebruik liever deze http://www.ledtuning.nl/nl/resistor-calculator
Die geeft je bij verschillende kleuren de bijbehorende drempelspanning.
Die is voor veel kleuren anders.

grt Piet.
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Da's inderdaad een handige rekenhulp, Piet.
Bedankt voor de link! :thumbup:
Doorgaans hanteer ik een testopstelling met een vaste
weerstand en een potmeter. Na 'afregelen' en nameten
worden deze vervangen door één vaste weerstand.  :idea:
Van de LED's uit de 'graaibak' zijn geen namelijk geen
waarden bekend van drempelspanning en stroomopname.

Groeten,

Erik.
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Dat is de beste manier om de voorschakelweerstand uit te vissen.

Licht opbrengst is altijd afhankelijk van het gebouw en de plaats waar deze ledjes zijn gemonteerd.

Grt

Wil Tweeendrie
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Lucien, je gebruikt toch wel een diode ?

LED´s mogen niet meer dan 5 Volt ¨verkeerd om¨ krijgen, anders gaan ze vroeg of laat stuk.
Dus liever helemaal geen wisselspanning over een LED zetten.
Je kan wel een tweede LED antiparallel aan deze LED schakelen, dan blijft de spanning binnen de perken.

grv Huub
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Hmm, vreemd.

Als je 16 Volt wisselspanning via een weerstand op een LED aan sluit, verwacht ik echt dat ie kapot gaat.
Alle datasheets van LED´s die ik gezien heb, geven een maximale reverse-spanning van 5 Volt op.
Het betreft standaard LED´s, zonder andere ingebouwde zaken.

grv Huub
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Wat goed werkt, moet je van af blijven  ;)
Maar dat wist je al.

grv Huub
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

online
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Beste forumleden.
Bij een aantal van mijn kermisattracties zijn door Faller geleverde Led-verlichtingsets gemonteerd.
Nu schrijft Faller een speciale Faller 5V trafo voor maar die bezit ik niet.
Kan ik hiervoor een andere trafo (gelijkstroom?) tot 5V voor gebruiken, b.v. regelbare 2-rail gelijkstroom trafo?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Hoi Albert-Jan,

Dat kan. Alleen als deze regelbaar is blijft het zwakke punt dat per ongeluk de draaiknop de "verkeerde" kant opgaat.

Beter is om aan deze uitgang een 7805 IC te zetten. Dan heb je altijd nooit meer dan 5V. En is de spanning van de trafo te laag, geen probleem, doet de 7805 het ook niet. ;)

Uiteraard mits de benodigde spanning 5V DC is.
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Of je stelt de trafo in en haalt vervolgens de regelknop eraf.
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Hallo Thei, Huub en Lucien,

Waarschijnlijk heb ik de oplossing, waarom de dioden van Lucien en anderen niet doorbranden.

Men voedt de dioden met een wisselspanning van 16 volt.
Normaal is dit te hoog voor de led. Deze kan hooguit een tegenspanning verwerken 5 volt, zoals in de datasheets staat.

Maar wat doet men waarschijnlijk: er worden meerdere series van leds lukraak aangesloten op de wisselspanning.
Dus de ene keer is de positieve kant (anode) van de led op de gele draad aangesloten en bij een andere serie de negatieve kant (kathode) van de led.
Bijgevolg: de leds zijn anti-parallel aangesloten (ook al is het niet in dezelfde stroomkring) en komt niet de volle negatieve spanning (gemeten over de led) op de led te staan.

Voor de niet electronicie: een voorschakelweerstand moet altijd, maar de waarde (grootte) maakt voor de negatieve spanning over de led niets uit.

Wat denk je Huub, zou dit de oplossing kunnen zijn?
Logisch redenerend zeg ik nee, in ieder geval wordt de piekspanning hierdoor afgevlakt.

Grt

Wil Tweeendrie
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Citaat van: AlbertJan op woensdag 10 december 2014, 11:54:50
Kan ik hiervoor een andere trafo (gelijkstroom?) tot 5V voor gebruiken, b.v. regelbare 2-rail gelijkstroom trafo?
Hallo Albert-Jan,

Voor een 7805 spanningsregelaar opteer ik ook.

En wel om de volgende reden:
Spanning aan de leds kan nooit te hoog worden.
Bij overbelasting (meer dan 1A afname/auw heet) schakelt de 7805 zich zelf uit.
Mocht je ooit een andere trafo willen, geen probleem, de ingang mag tot 35 v gaan.
Heb je niet te veel afnamestroom, dan hoef je ook geen koelplaat te gebruiken, anders een stukje metaal vastschroeven aan het oog.

Aan de trafo kant een condensator solderen van 10 microfarad, 35v en aan de led kant ook 10 mF, mag 35 v of lager zijn.
En je kan alle attracties hiermee voeden.
Als je er nog een bruggelijkrichter of een enkele diode voor zet, kan je iedere trafo gebruiken tot 24 volt.

Succes met de kermis!

Grt

Wil Tweeendrie
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Allen bedankt voor de info, dat is net wat ik als leek nodig heb om weer verder te komen.
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Citaat van: AlbertJan op woensdag 10 december 2014, 11:54:50

Bij een aantal van mijn kermisattracties zijn door Faller geleverde Led-verlichtingsets gemonteerd.
Nu schrijft Faller een speciale Faller 5V trafo voor maar die bezit ik niet.


AlbertJan,

Is dit iets: stekkervoeding 5V gelijkspanning, de hele kermis kan er op. Wel zelf kroonsteentje prutsen. Komt richting Nijkerk als ik een doosje kan vinden.  :)



Gr, Ben.
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Tja Wil, ik weet niet wat Lucien allemaal wel en niet heeft  :)
Het kan een anti-parallelschakeling zijn, maar dan moeten de LED´s echt aan elkaar zitten.

grv Huub
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
ik heb daarvoor gewone goedkope spanningsregelaartjes gekocht in hong kong.Makkelijk af te regelen en de ingangsspanning kan je gewoon afnemen van een ringleiding en op de juiste spanning uitgeven.

hier klikken aub
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Toch vind ik de gedachte om in serie met een LED een diode te zetten vanwege de sperspanning. Gewoon even advocaat van de duivel. Wie garandeert mij dat de sperspanning geheel over de diode staat in plaats van de LED?  >:-D
Re: welke voorschakelweerstand voor smd-led?
Je moet de diode dan ook niet in serie zetten met de LED maar in anti-parallel er over.
Dan kan er over de LED nooit meer spanning staan dan de doorlaatspanning van de diode.
De weerstand is dan gemeenschappelijk en eigenlijk de ware verbruiker in de kring, zowel LED als diode zijn de gelijkrichters.
Dus bij rechtstreekse voeding met wisselspanning ofwel 2 LEDs antiparallel, met een weerstand in serie ofwel een LED en een diode antiparallel, met een weerstand in serie.
Dan kan er met de LED echt niks mis gaan.
Maar de ervaring leert dat je sommige LEDs inderdaad jaren kunt laten branden met enkel een serieweerstand, er zitten taaie jongens tussen.