Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!

Gestart door Treinofiel zondag 07 december 2014, 14:27:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Zoals Peter terecht geconstateerd heeft, is het lange tijd stil geweest met updates over mijn baan alhier.
Om nu alles op te gaan sommen wat ik sinds vorige update gedaan heb, gaat een beetje ver; is nogal wat namelijk.
Dus laat ik maar wat foto's zien hoe het er nu bij ligt.


De rechterkant van de U-vorm met de draaischijf en BW. Op het open gedeelte moet nog een berg komen en het spoortje helemaal rechtsbovenaan op de foto moet eindigen bovenop de berg en vertakken in 2 sporen nabij een lokaal station.
Over de 2 sporen naast elkaar van het BW die uitmonden op de stootblokken (vooraan links) moet nog een rechthoekige lokloods/werkplaats komen.


De linkerkant van de U-vorm met de rolbrug en locloodsen. Aan/onder de rolbrug zit een SBD decoder
De deuren van de locloodsen wil ik nog met servo's kunnen bedienen. Servo's en servo-controller van wisselmotor zijn al in huis.


Aan de voorkant van mijn baan is een uitneembare brug geplaatst. Deze is 1-richtingsverkeer vanuit links en dient als keerlus.
De brug is beveiligd met Koploper: als de brug niet geplaatst is, wordt het blok van de brug geblokkeerd. Tevens worden de beide wissels aan weerzijden afbuigend geschakeld zodra je de brug uitneemt. Dit gebeurt natuurlijk alleen als Koploper actief is.


Het station aan de linkerkant. Kraan moet nog aangesloten worden en een wisselaandrijving van 1 van de driewegwissels moet gerepareerd of vervangen worden.
Spoor 6 (vanaf boven gerekend) wordt het doorrij-spoor voor goederentreinen. Spoor 7 wordt voor losse locs om te pendelen tussen opstelkeerlus onder de rechterkant van het station. Tevens zal die spoor gebruikt worden om wat handmatig te rangeren tussen BW/Draaischijf en Rolbrug.


Het rechter gedeelte van het station. Het sporenplan hiervan is sinds mijn vorige update gewijzigd. Mooie hiervan is dat, ongeacht waar de trein vandaan komt cq. naar toe rijdt in vloeiende bogen rijdt. Dus geen links/rechts combinaties.
De middelste 2 sporen van het station (spoor 3 & 4 van bovenaf gerekend) kunnen/mogen vanuit beide richtingen bereden worden. Koploper is zo geconfigureerd dat de trein na het station weer "terugkeert" naar rechts-verkeer rijrichting.
Aan de sporen aan de draaischijf moet nog het eea gebeuren. Sowieso moet ik nog wat K-rails kopen. Daarna wil ik alle sporen seperaat voorzien van stroom en bezetmelding.
Draaischijf is nu nog aangesloten op een Märklin 7287 decoder maar zal op termijn vervangen worden voor een Digikeys decoder.


Hier nogmaals een foto van de uitloper van het BW.
Op deze foto is ook het spoor dat uit het schaduwstation komt te zien. Dit is het spoor op de blanke plank in het midden van de foto. Ik overweeg nog om in de dubbelsporige bocht na wissel 58 een bochtwisselcombinatie te leggen van binnen naar buiten, zodat treinen die uit het schaduwstation komen, via de brug naar de linkerkant van de baan kunnen rijden en zodoende het station vanuit links binnen kunnen rijden. Nu is dat nl. alleen vanuit rechts.

What's next?
De volgende actie's die nu bovenaan op mijn ToDo lijst staan zijn:
- Sporen van draaischijf correct aansluiten & ringlocloods in elkaar zetten;
- Seinen plaatsen. Maar daarvoor wil ik eerst seinsokkels (laten) maken. Daarvoor heb ik jullie hulp nodig..... (kom ik later op terug);
- Berg maken;
- Perrons kopen, bouwen en plaatsen;
- Station bouwen;
En zo kan ik nog wel ff doorgaan....
Kortom genoeg te doen  :-)
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Sinds de laatste keer dat ik bij jou was is er een hoop veranderd Rolf, je hebt duidelijk niet stil gezeten  :thumbup: :thumbup:

Mooi dat koploper de wissels omzet en het blok blokkeert als de brug niet op zijn plaats ligt, je moet er toch niet aan denken dat er eentje van de tafel afrijd  8o

Ik ben benieuwd naar jou ervaringen met de Digikeijs decoder voor je draaischijf.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Rolf,

Wat een mooie grote update die het wachten waard was. :) :thumbup:
De rolbrug legt er prachtig bij en de locloodsen maken het helemaal af.
De brug is ook zeer mooi aanwezig en zoals jij hem in koploper heeft ingevoerd inclusief beveiliging is zeer interessant voor misschien wel later voor mij.
Succes met de verdere dingen die nog gedaan gaan worden maar jouw kennende gaat dat zeker goed komen.

Groet Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Citaat van: Treinofiel op zaterdag 15 augustus 2020, 18:23:35- Seinen plaatsen. Maar daarvoor wil ik eerst seinsokkels (laten) maken. Daarvoor heb ik jullie hulp nodig..... (kom ik later op terug);
- Perrons kopen, bouwen en plaatsen
Ik ben benieuwd...
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Leuk weer om te zien.
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinst
Gisteren op Houten deze fraaie dame (of heer) gescoord.

Voor wie het niet goed kan zien: het is de geweatherde uitvoering van de SVT137.

37773


Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwst aanwinst
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwst aanwinst
Fraaie aanwinst Rolf. :) :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst met deze schoonheid.

Groet Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwst aanwinst
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwst aanwinst
Hoi Rolf,

Ik ga er vanuit dat dit een dame is, zo sierlijk model  :thumbup: :thumbup:

Heel veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinst
Voordat ik verder verslag uit breng van waar ik mee bezig ben, nog eerst ff een mooiere foto van de geweatherde SVT137.

30

Zat trouwens wel een verhaal aan vast....
Bij testen op de beurs bleek dat de binnenverlichting het niet deed.
Verkoper gaf me daarvoor €30,= korting.
Thuis aangekomen heb ik de decoder moeten vervangen om de binnenverlichting weer werkend te krijgen.
Schijnbaar wist de verkoper wat er aan de hand was, anders had hij me niet dat bedrag geretouneerd denk ik dan ;-)


Afgelopen week op eBay nog een 2-voudige rechte locloods voor op mijn BW gekocht. Die afgelopen zondagavond maar meteen in elkaar gezet.






Een andere project waar ik al een tijdje mee bezig ben is het "automatiseren" van de roldeuren van de Märklin locloodsen 7289.
Op internet/YouTube vond ik dit filmpje:
Tutorial | Umbau: Märklin 7289 Lokschuppen - Torantrieb

Inmiddels heb ik alle benodigde hulpmiddelen in huis. Grootste uitdaging waren de hulpstukken die ik inmiddels 3D heb kunnen laten printen.

Zie hieronder een proefopstelling


ToDo in deze:
- Uitsparing voor groot zwart hulpstuk maken;
- Uitsparing voor blauw pijpje (=wattenstaafje) maken en op de juiste lengte brengen;
- Servo op de juiste hoogte plaatsen;
- Verenstaal op de juiste manier buigen en op maat brengen;
- Servo juist afstellen.

Daarna zou het mogelijk moeten zijn om de roldeur middels een wisselcommando/adres te openen en sluiten.
Wordt vervolgd....
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinst
Ik heb dit treinstel ook zien liggen in Houten. Het stel is echt geweldig mooi. Helaas was ik op zoek naar wat anders dus heb ik hem laten liggen  >:-D
Veel plezier met deze mooie aanwinst, Rolf!
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinst
Dank je Wim, dat je 'm hebt laten liggen voor mij  :D :thumbup:

Is idd een zeer fraai treinstel!
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Lang geen update meer geplaats zie ik .... B)

Dus maar even een foto wat me de laatste tijd bezig heeft gehouden.



Nog ToDo hieraan oa:
- perrons links en rechts van het station moeten nog compleet opgebouwd, "bemensd" & verlicht worden;
- ballasten daar waar geen perrons staan.


Ook recentlijk nieuw binnen gereden:







Re: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
Hoi Rolf,

Leuk weer wat van jou van te zien, je station ziet er mooi uit, dat vraagt om meer foto's  :)

Of een filmpje waarin je nieuwe loc de hoofdrol speelt.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
Rolf,

Er is een schitterende aanwinst bij je binnengereden. :favorite:
Zeker de uitvoering aan de buitenkant is zeer apart daarom erg mooi en toch heeft hij een rustig aanblik.
Je perron verlichting ziet er mooi en goed uit lekker veel verlichting onder de overkappingen daar hou ik van.

Succes met de verdere baan activiteiten en je mag van mij vaker update's plaatsen hoor. :P

Groet Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
Hoi Rolf,

Mooie lengtes van de perrons en natuurlijk ook het station. Had eerst gedacht dat de verlichting erg fel leek maar dit valt nog best wel mee.
Ook de nieuwe aanwinst is niet te missen.

Succes met het verdere werk van de baan :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
Had het al gezien rolf, maar ziet er mooi uit.
Re: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
De LED strips in de perron overkappingen zitten achter een dimmer. Dus verlichting is naar wens te regelen.  😉
Re: Bouw modelbaan Rolf - Station
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Station
Hier zien jullie een volledig overzicht van het Station met de perrons.
Wel een iets oudere foto waar het HBF Bonn nog niet verlicht was.



Ook zichtbaar zijn de perrons aan weerszijden van het HBF. Aan de rechterkant van het HBF komt nog een overkapping met verlichting. Dit zijn trouwens Faller 120191 perrons. Het gehele station en perrons aan weerszijden wil ik nog ophogen.
De perrons tussen spoor 2&3 en 4&5 (allemaal van bovenaf geteld) zijn Vollmer perrons en wat mij betreft al op de juiste hoogte (18 mm) voor aan C-Rails.
Spoor 6 is het doorrijspoor voor goederentreinen en spoor 7 is het doorrijspoor voor losse locs waarover deze tussen de locloods en een verdekt optelspoor pendelen (beide niet op de foto zichtbaar).
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Mijn aanwinsten toch ook maar even in mijn eigen draadje plaatsen.

39173: BR 103.1 IC-Verkehr


Uitbreiding witte vloot wordt binnenkort vervolgd ;)
Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Mijn laatste aanwinsten (niet van Eurospoor overigens ;) )
44221 Koelwagon Internationale Tag der Modelleisenbah 2021  /  48421 Kerstwagon 2021
47812 Storewagon 2021




En sinds vandaag ook 'n Airbrush pistool (compressor kan ik vooralsnog lenen van een gewaardeerd vriend)




Re: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
Dat zijn weer mooie aanwinsten Rolf, die BR 103 is een fraaie verschijning.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
mooie wagons, alle 3 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
Prachtige aanwinsten Rolf. :thumbup:
Zeker van de Airbrush pistool ga je een hoop plezier van beleven.

Groet Michel
Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Inmiddels staat deze hier te shinen!

39027
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Fraaie stomer Rolf. :thumbup:
Ook de volle locloods en naast gelegen sporen zijn het bekijken meer dan waard.

Groet Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Prachtige stomer, trouwens de rest ook.

groet
Harald

Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Aan het BW moet nog veel gebeuren....

De oplettende kijker heeft gezien dat de daken van de Faller Freilassing ringlokloods nog los zitten.
Dit is vanwege diverse redenen:
1. De sporen in de loods moeten nog van een stroom aansluiting voorzien worden
2. De loods moet nog verlicht worden
3. Graag wil ik deuren van deze loods met servo's open/dicht laten gaan. Nu heb ik daar ooit een voorbeeld van gezien (op 'n forum dacht ik), maar helaas kan ik dat niet meer terug vinden.
4. De originele daken zijn door de tand des tijds (loods heeft 5 jaar ongebouwd in een doos gezeten) krom getrokken. Recentelijk heb ik een mailtje met foto's naar Faller gestuurd met de vraag of zij mij nieuwe daken op konden sturen. Binnen anderhalve week had ik 5 nieuwe daken op de deurmat liggen: TOP service van Fa. Faller  :thumbup: :thumbup: :thumbup: (Mag ook wel eens gezegd worden).
Maar aangezien deze locloods niet meer verkrijgbaar is, waren de daken wel totaal verschillend van kleur.
Vandaar ook de aanschaf van het Airbrush pistool begin deze week. Daarmee wil ik de daken toch weer een kleurtje geven wat het origineel zo goed mogelijk benaderd ;)
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Deze BR02 al werkend mogen zien. B)
Het maakt eigenlijk niet uit waar je deze stoomlocomotief neerzet hij blijft erg mooi om te zien.

Veel succes met de verfraaiing van de BW :thumbup:
Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!

Kort filmpje van de BR 02
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Maar weer eens mijn laatste nieuwe aanwinst tonen



Nu de loc nog 'n keer voor een acceptabele prijs te pakken zien te krijgen ;)
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Citeer4. De originele daken zijn door de tand des tijds (loods heeft 5 jaar ongebouwd in een doos gezeten) krom getrokken. Recentelijk heb ik een mailtje met foto's naar Faller gestuurd met de vraag of zij mij nieuwe daken op konden sturen. Binnen anderhalve week had ik 5 nieuwe daken op de deurmat liggen: TOP service van Fa. Faller  :thumbup: :thumbup: :thumbup: (Mag ook wel eens gezegd worden).
Maar aangezien deze locloods niet meer verkrijgbaar is, waren de daken wel totaal verschillend van kleur.
Vandaar ook de aanschaf van het Airbrush pistool begin deze week. Daarmee wil ik de daken toch weer een kleurtje geven wat het origineel zo goed mogelijk benaderd ;)


De service van de firma Faller is inderdaad bijzonder goed. Dat heb ik zelf al meerdere malen, en anderen met mij, mogen ondervinden.

Kleine tip, als je die daken voor de lokloods gaat spuiten. Spuit ze allemaal (oude en nieuwe) in dezelfde tint, dan heb je geen kleurverschillen. Daken van kits spuit ik sowieso altijd allemaal om van de plasticglans af te komen. En dan meteen weatheren voor een authentiek uiterlijk.
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Bedankt voor de tip Henk!

Alle 8 daken zijn al voorzien van primer en liggen klaar om allemaal in dezelfde kleur gespoten te worden.
Zit nog ff te overwegen of ik dat met de Airbrush zal doen of op zoek ga naar een kant en klare spuitbus in de gewenste kleur.
Dit vanwege de totale oppervlakte van de daken.

En wederom gebruik gemaakt van de TOP service van Faller: onderdelen besteld om de deuren van de oude locloods ook van servo's te voorzien. Moet alleen de servo's nog aanschaffen. Maar daar overweeg ik de ALI variant van de Faller servo's te kopen omdat de Faller servo's zich iig niet met de ServoControl van Wisselmotor.nl laten aansturen.....helaas....
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Dag Rolf,

Citaat van: Treinofiel op dinsdag 05 juli 2022, 12:21:28
Zit nog ff te overwegen of ik dat met de Airbrush zal doen of op zoek ga naar een kant en klare spuitbus in de gewenste kleur.
Dit vanwege de totale oppervlakte van de daken.

Ik denk dat je met een spuitbus wellicht nog duurder uit zult zijn.
Zelf heb ik een paar KLIK: Marklinbruggen met de airbrush gespoten.
Daar was ik anderhalf potje verf van Vallejo Air voor kwijt en twee potjes is goedkoper dan een spuitbus.
Daarnaast had ik natuurlijk nog aardig wat verlies om de (dunne) spijlen te spuiten terwijl jij vlakke oppervlaktes hebt.
En je hebt een veel ruimere keuze in kleuren.

Henk
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Nieuw.....

39075:  Store lok 2022



En een kort filmpje.

Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Wat een schoonheid van een loc is er bij je binnen gereden Rolf. :thumbup:
Filmpje mag van mij best wel wat langer hoor. ;)

Groet Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Oooh ja, jij vind die grote zwarte dingen wel mooi hé. Nou ik ook wel hoor, als er tenminste op dat grote zwarte monster een grote schoorsteen staat. Dan en alleen dan, is het prachtig.
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Normaal koop ik de Store Loc ook, maar deze valt wel heel ver buiten mijn tijdperk. Dus ik heb hem aan mij laten voorbij gaan. Volgend jaar beter misschien.

Voor de liefhebbers is dit waarschijnlijk wel een een beauty en dat is ook goed, je weet wel, "de gustibus et coloribus non disputandem est" zoals de Romeinen al wisten.

Luc
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!
Hoi Rolf,

Het is al een tijdje stil in jou topic, op de beurs gaf je al aan dat je tijd te kort komt ( wie niet ) maar je zult toch zo af en toe wel iets met de hobby doen.
Jou kennende zal er ondertussen alweer een mooie nieuwe loc binnen gekomen zijn  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman