Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!

Gestart door Treinofiel zondag 07 december 2014, 14:27:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw modelbaan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Rolf,

Gefeliciteerd met deze schitterende set, ik heb hem ooit al eens bekeken op de beurs en vond de bedrukking erg mooi.

Dat zal een mooi gezicht zijn als deze 10 delige snelheidsduivel over je baan rijd.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Rolf,

Het was het wachten waard deze prachtige set.
Heel veel rijplezier toegewenst. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf
peterke33
gast

Re: Bouw modelbaan Rolf
Rolf

Dat is een heel prachtige set, die Thalys helaas laat mijn baantje zulke mooie sets niet toe om te rijden.

Maar je weet nooit toekomst gericht, heb ik al een baan in gedachten waar het wel bij kan.
Re: Bouw modelbaan Rolf
Hallo Rolf,

Dat is een prachtige set, veel plezier ermee.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Mooie set zeg! Veel plezier ermee gewenst  :thumbup:
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Hij is mooi he ;)

Ook een van de sets waar ik erg trots op ben.
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Ik heb hem een keer op Schiphol zien staan.
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Gisteren in Houten opgehaald :)
Ding zit barstens vol functies; nieuwe telex koppelingen werken erg smooth  :thumbup:




Daarnaast een stammetje voor mijn "Grote Jongen" aangeschaft. Was ik niet naar op zoek maar zag 'm liggen voor een prijs die ik niet kon weerstaan....




Daarnaast nog wat ontbrekende rails, stootblokken en aansluitmateriaal aangeschaft, maar daarvan weten jullie wel hoe dat er uit ziet  ;)
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Afgelopen vakantieperiode ook 'n beetje gebouwd, maar agv de temperaturen op zolder geen echte grote vorderingen.




Daarnaast ook nog met een ander leuk projectje bezig geweest.
Ontwerp en programmeerwerk is van een mede-forum lid, maar ik mag er dankbaar gebruik van maken.
Wisseldecoder voor 8 wissels gebaseerd op een Arduino Nano. Wissels worden middels DCC protocol aangestuurd.

Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Rolf,

Prachtige aanwinsten zijn er uit Houten meegenomen. :) :thumbup:
De Insiderloc is wel heel erg mooi hoor zelf wacht ik op een telefoontje dat ik hem bij mijn dealer op kan halen.
Ook de set is zeer fraai daar ga jij met veel plezier naar kijken als hij langskomt rijden over je mooie baan die weer een stukje verder afgebouwd is. :thumbup:

Groet Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Hoi Rolf,

Leuk je afgelopen zaterdag even gesproken te hebben en toen had je deze mooie aanwinsten nog niet in de tas.

Je baan is toch weer een stukje opgeschoten en de temperatuur wordt beter dus alle gelegenheid voor de hobby.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Onderwijl dat er langzaam aan de baan gebouwd wordt, rolt en/of schuift er nog wel wat materieel naar binnen.
Door het bezoek aan Houten in Oktober en Eurospoor en wat tussendoor aankopen op eBay  is mijn collectie uitgebreid met het volgende.

Houten Oktober

BR 147 (36637)


Een laatste rongenwagon (4609) voor mijn VW T1 transport trein.


Niet op foto:
- Insiderwagon 2018
- Intermodellbauwagon 2017
- Frans Maas truck (geschenk gekregen van mede forumlid !!)



eBay

Schienenreinigungswagen 46049.001



Wat metalen reclamebordjes, waaronder het bord uitgegeven voor Insiderleden die 25 jaar lid waren.




Eurospoor November

MHI Regionaltagung wagon 2018 (46413)



Koelwagen (44148)


Mijn DB Cargo stam uitgebreid met 2 wagens: 48012 en open bakwagen EAOS 106 uit set 46220.



Daarnaast zijn er nog allerlei benodigheden voor de verdere bouw van de baan mee naar huis gekomen, die ik echter niet op de gevoelige plaat heb vast gelegd.
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Prachtige aanwinsten laat je weer zien Rolf. :) :thumbup:
Vooral die MHI Regionaltagung wagon 2018 (46413) vindt ik erg fraai. :)
Ook de DB stam krijgt langzaam zijn mooie lange rode sliert.
Heel veel rijplezier toegewenst met de aanwinsten.

Groet Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Hoi Rolf,

Wat een mooie aanwinsten  :thumbup: :thumbup:

De BR147 steelt voor mij de show, deze stoere loc staat niet op mijn verlanglijst maar komt er wel  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Een beetje onderbelicht in mijn vorige bericht, het geschenk van medeforum lid Michel (h0_miessie).
Dus daarom nog een extra berichtje om mijn dankbaarheid te uiten.

Eerst maar even het plaatje ;-)



Dank zij Michel heb ik mijn Frans Maas verzamelingtje kunnen uitbreiden met een mooie oplegger met staalplaten.
Nogmaals: Hartelijk Dank Michel !!!!!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik sta bij je in het krijt ..... en dat ga ik zeker goedmaken !

Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Rolf,

Een fraaie collectie Frans Maas vrachtwagens heb je ondertussen gespaard. :) :thumbup:
En graag gedaan hoor de vrachtwagen stond hier maar stof te happen ik was er ook niks van plan om er iets mee te doen nu ben je er blij mee dat vind ik veel leuker dan dat hij hier maar staat in de kast.

Heel veel plezier toegewenst en ik kom wel eens kijken bij je als hij samen met de andere Frans Maas vrachtwagens een plekje op je baan gekregen heb.  ;)

Groet Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Het is al weer enige tijd geleden dat ik een update over de bouw van mijn baan gepost heb (zag ik). Schame on me.... :thumbdown:

Maar goed, stil gezeten heb ik sinds laatste post van vorig jaar nov. niet. Wel heeft eea met tussenpozen op een lager pitje gestaan, maar dat is vast herkenbaar  ;)
Heel veel foto's van tussenliggende bouwfases cq. vorderingen heb ik niet.

Om te beginnen maar deze: de ingang naar het schaduwstation mogelijk vanuit beide rijrichtingen.


En dan ga ik eigenlijk meteen verder met het resultaat van de werkzaamheden tijdens de zomervakantie.
Aangezien het raam niet meer open kon draaien omdat niveau +1 dit blokkeert, heb ik een opklapbaar gedeelte voor het raam gemaakt, zodat het raam tenminste nog een stukje open kan draaien.

Luik dicht. Hier is het luik nog niet op alle benodigde punten ondersteunt, maar inmiddels wel. Daardoor "hangt" het luik niet meer aan de linker bovenkant.


Luik open. Voor deze constructie heb ik dezelfde scharnieren gebruikt die Peter de Geluidsman heeft gebruikt voor zijn "Electronica luikje".


Raam open. Als je goed kijkt zie je op deze foto de 2 scharnieren in uitgeklapte toestand.


Inmiddels is niveau +1 op veel plekken gereed en heb ik daardoor het traject zoals het uiteindelijk moet worden reeds kunnen leggen.
Rest natuurlijk nog een heleboel werk in de vorm van wissels, contactrails & seinen aansluiten, rolbrug & draaischijf plaatsen, Koploper configureren, etc...
En dan heb ik het nog niet eens over het landschap af maken, te beginnen met de dalende/steigende trajecten.

De platen van niveau +1 steunen op pilaartjes van 9,5 cm die met hoekijzers op het onderliggend raster/houten frame zijn geschroeft. Deze pilaartjes waren eerst 10,5 cm en stonden al voor 75% op hun plek incl. de platen erop. Totdat ik erachter kwam dat de helling naar +1 toch iets te stijl bleek te zijn......
Dus alles weer los moeten schroeven en alle pliaartjes met de afkortzaag 1 cm ingekort.
Achteraf blij dat ik dat gedaan heb, anders had ik er zeker spijt van gekregen.
Maar goed, nu een drietal overzichts foto's

Linkerkant U-vorm


Midden/station gedeelte


Rechterkant U-vorm



En tot slot een stukje van het station, wat tov het oorspronkelijk ontwerp ietwat veranderd is, om de onderste drie sporen een raillengte langer te kunnen maken.



Ook qua nieuwe aanwinsten heb ik niet stil gezeten, maar daarover in een volgende post meer.
Re: Bouw modelbaan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Hoi Rolf,

Eindelijk weer een update  :)
Je hebt niet stilgezeten de laatste maanden, het zal best een hoop werk geweest zijn om alles een centimeter te laten zakken maar daar heb je straks plezier van.

Het idee bij het raam om hier een klapstuk te maken is  :thumbup:, die ga ik mooi namaken want ik heb twee van zulke ramen in mijn baan zitten.

Ik ben erg benieuwd naar je aanwinsten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Met veel plezier naar je update gekeken Rolf. :)
Handig dat opklapbare stuk hout bij je raam mooi gedaan. :thumbup:
De ingang naar het schaduwstation van twee kanten gaat hier in het grote bewaar boek erg leuk om te zien op de foto laat staan straks bij een filmpje.
Verder zien de foto's van je baanoverzicht er mooi uit en geven een kijkje op je prachtige baan.
En altijd leuk pielen met rails in het station zeker als het je een rails lengte meer oplevert. :thumbup:
En laat de foto's van de aanwinsten maar komen hoor ik zit er klaar voor. :P

Groet Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Zoals beloofd hierbij mijjn post met nieuwe aanwinsten sinds Nov-2018.
Althans, niet allemaal; dat zou te gek worden....lijst is nl. best lang  O:-D
Daarom laat ik hier alleen de bijzondere & in mijn ogen mooiste zien; in chronologische volgorde van aanschaf.

[2018]
Om te beginnen een wagon die best zeldzaam is te noemen.
Komt niet vaak op eBay voorbij en als die voorbij komt wordt er stevig op geboden. Heb er dan ook aardig voor in de buidel moeten tasten.
48333 Digitale Info-Tage wagon uit 2013

De complete stam (hier nog zonder de 2019 wagen)



4415.614 Wilde 13 Kerstwagon 2015

4415.656 Wilde 13 Kerstwagon 2018



39242 BR 08



[2019]

39121 E10 Rheingold

43873 & 48883

De complete stam met 2 bovenstaande.



3356.10 Deze Kroko is inmiddels gedigitaliseerd met ESU Lokpilot V4

32560 Zonder commentaar  O:-D



36183 De Flying Dutchman



3108 Another Jumbo



7289 Op de laatste Houten beurs gekocht; erg blij mee. Tegenwoordig moeilijk ongebouwd te vinden en dan zeker 4 tegelijk  :D



En dan zeer recentelijk (afgelopen weekend) door mijn jeugdvriend in Noorwegen gekocht in een winkel die 30% korting gaf ivm opheffingsverkoop.
Voor diegenen die nu willen weten welke winkel dat was en waar, moet ik jullie enigszin teleurstellen: was een ouderwetse winkel zonder website. En schrik niet: pakketjes verzenden vanuit Noorwegen naar Nederland kost een vermogen..... denk aan tussen de ? 40 en ? 50 voor onderstaande 3 artikelen. Deze liggen dus nu ook nog in Noorwegen....
42072 voor achter de Flying Dutchman

42031-05 ook voor achter de Flying Dutchman

Faller 110113 Mag nog wel ff in Noorwegen blijven liggen; nog zoveel te doen aan mijn baan ;-)



En tot slot is ook in de loop van de tijd mijn Frans Maas collectie uitgebreid.

Re: Bouw modelbaan Rolf
 @citaat Veel genoegen toegewenst met de aanwinsten.
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Dat is lekker wakker worden met deze prachtige aanwinsten Rolf.  ;) :thumbup:
Die digitale info-tage wagons en loc zijn wel erg mooi zeker als straks deze sleep langs je komt rijden op je baan.
De Rheingold set en de twee schitterende krokodillen zijn :favorite:
Naar de Märklin locloodsen heb ik ook zitten maar zijn zeker nergens bijna meer te vinden dus ongebouwd al helemaal niet mooi dat je deze in Houten kon vinden. :P :thumbup:
Station Bonn blijft een prachtig mooi station die hier ook staat te pronken op de baan.
En dan de Frans Maas collectie die weer mooi uitgebreid is super mooi om te zien die Frans Maas vrachtwagens. :P
Komen als die Frans Maas vrachtwagens straks allemaal bij elkaar bij een bedrijfsterrein of verspreid over de baan heen te staan ?

Kortom geniet lekker van je prachtige aanwinsten. :thumbup: :thumbup:

Groet Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Gelukkig afgelopen weekend weer wat voortgang kunnen boeken en daarnaast een goede daad verricht ;-)
Laat ik beginnen met het laatste.

In de oude doos vond ik onderstaand Jouef Station, waar ik gezien mijn recentelijke aankoop van station "Bonn" niets meer mee zou gaan doen.
Dus besloten dit gratis weg te geven. Foto's gemaakt en advertentie op wat FB Marketplace groepen gezet. Uiteindelijk binnen 'n paar uur werd het station gistermiddag opgehaald door een klein jongetje van 'n jaar of 5 (vergezeld van zijn ouders natuurlijk ;-) ), die vervolgens met een brede glimlach weg liep met station. Tsja ... als het de fabrikanten niet lukt om de jeugd voor onze mooie hobby te enthousiasmeren, dan maar zo ;-)


De bouwwerkzaamheden betroffen het maken van een in/uit schuifbaar tableau onder het station gedeelte.
Niet moeilijk en was uiteindelijk ook niet heel veel werk, maar kostte wel enige doorlooptijd/wachttijd ivm droogtijd van plamuur en verf.
Maar goed; uiteindelijk zat hij er gisteravond onder incl. "werkverlichting".





Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten (met issue's)
Na het bezoek aan Houten gisteren, tezamen met een herintreder in onze mooi hobby en vriend daarvan (met een N-spoor baan), zijn deze aanwinsten meer naar huis gekomen.

Maar aan beide aanwinsten zit wel een verhaal.....

39218 BR 218 Touristik


Toen ik deze loc thuis op het programmeer spoor zette, zorgde deze onmiddellijk voor kortsluiting....
Even heb ik getwijfeld om een beroep te doen op de garantie, maar uiteindelijk heb ik 'm toch open gemaakt. Kijken kan tenslotte geen kwaad.
Na wat onderzoek en testen was het euvel gevonden....
De kap komt tegen de aansluitingen van de verlichting (voor en achter: de bekende drie draden waaronder de decoder-massa) op de printplaat die onder het dak van de kap ligt. Hierdoor komt de loc-massa in aanraking met de decoder-massa en dat veroorzaakte de sluiting.
Dit probleem heb ik opgelost door isolatietape over die aansluitingen te plakken.

Maar ik vind dit eigenlijk een produktiefout van tante M. Zal me dus ook niets verbazen als er meerdere locs van dit type dit euvel gaan hebben. Mocht iemand er ervaring mee hebben, hoor ik het graag.
Daarnaast snap ik niet hoe zo'n loc door de kwaliteitscontrole gekomen kan zijn??


47803 Dubbele-Containerdraagwagen Sggrss 80


Een erg mooie wagon, maar wat blijkt: de containers passen er niet precies op.
Aan de ene kant kun je puntjes van de containers in de gaatjes van de wagon laten zakken (groene cirkels), maar dan past het aan de andere kant van de container niet (rode cirkel)......

Heeft iemand anders dit probleem ook ervaren?
Of hoort dit zo?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen in deze!
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten (met issue's)
Dat soort problemen waren er een paar jaar terug ook met de enkele containerwagens uit 47051 serie voor NL markt. Probleem zit in de containers waarvan de afstand van de pinnen iets groter is dan vroeger het geval was. Toen werd door Marklin (of de importeur) als optie gegeven om de gaatjes in de wagon iets ruimer te maken.

Was toen een hele discussie in dit topic Marklin komt met 4 nieuwe Nederlandse container wagons.

[edit]Link naar topic toegevoegd[/edit]
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Gisteren kwam per post van Tante M* dit mooie wagonnetje binnenrollen.
Helemaal gratis en voor niets ;-)



Heb ik te danken aan het feit dat ik een nieuw Insider Lid heb aangemeld.
Persoon in kwestie heeft hier op het 3railforum nog geen account maar is een kwestie van tijd  ;)
Het is me namelijk erg goed gelukt om het treinenvirus bij hem (wat er wel al in zat) weer tot leven te wekken  :D

Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Hoi Rof, kwam ik jullie tegen in Houten? Neem je hem ook mee naar de stamtafel in november?
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Hoi Ton,

Idd, dat was de persoon in kwestie. En ja, hij komt ook mee naar de eerstvolgende stamtafel in Apeldoorn.
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
 B) Mooi wagonnetje. :thumbup:
En gratis is altijd leuk natuurlijk en goed dat je iemand hebt besmet met het treinenvirus. :D

Dirk-Jan
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Dat is een mooi gratis wagonnetje die je hebt ontvangen Rolf. :P :thumbup:
Zelf heb ik ook eens iemand lid gemaakt van de Insider club en kreeg toen een ander fraai wagonnetje die mooi staat in de vitrine. :)
Denk dat de wagon die jij hebt gekregen ook een mooi plaatsje zal krijgen bij je.

Groet Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Na een bezoek aan Houten Digitaal heb ik deze schoonheden aan mijn verzameling toegevoegd.

3190.5 + 48419 Een analoge Primex BR80 die ingezet wordt voor een Kersttreintje in de woonkamer.



39378 De mooie BR 101 160 Jahre Märklin

Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Prachtige aanwinsten zijn er weer binnen gereden bij je Rolf. :) :thumbup:
De analoge schoonheid zal het heerlijk vinden om met de sfeervolle dagen haar rondjes te in de gezellige woonkamer.
En de 160 jaar Märklin loc is ook een hele mooie die heb ik in elkaar gezet zien worden in de Märklin fabriek en stond 1:1 in het station van Göppingen al vindt ik de zijkant met de V200 net iets mooier als de andere zijde.
Heel veel rijplezier toegewenst met deze maar ook met je andere aanwinsten die er zijn bijgekomen.

Groet Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Wat heeft mij de laatste tijd bezig gehouden ?

Na mijn beurs bezoek in November ben ik eerst aan de slag gegaan om de aldaar gekochte wagon 4122 te "verbouwen".
Wat heb ik gedaan?
1. Open gemaakt en verzwaard in het blinde gedeelte met wat ijzerwerk en gewoon vastgelijmd op de bodemplaat met het lijmpistool.



2. Vervolgens een loze sleper eronder gezet en voorzien van P1000 "schuurpapier".



Hiermee doet deze wagon nu dienst als Puko-reinigings wagon.
En ik moet zeggen: het werkt perfect !  :thumbup: :thumbup:
Als ik mijn "poets"-trein met deze wagon, een Dapol stofzuigerwagon en railreiningswagon (zo een met 2 van die schoentjes op de railstaven) een paar keer op en neer laat rijden over een stuk waar sommige locs hortend en stotend overheen gaan, is dat daarna verleden tijd!  :D


Een klus die al wat langer op me lag te wachten, was het aanbrengen van contactrails in de binnenste 2 keerlussen die onder het station liggen.
Deze keerlussen wil ik gebruiken om losse locs op te gaan stellen. Per lus kunnen er 7 locs parkeren. Per 2 rails heb ik 1 bezetmelder geinstalleerd. Rest nog om de contactrails aan te sluiten op een S88n module. Maar daarvoor wil ik eerst mijn HSI-88n op een tactische & handige plek onder de baan monteren. Daarmee gepaard gaat ook het herconfigureren & hernummeren van de reeds aangesloten S88n modules in Koploper. Vergt ff een goede voorbereiding... ;) Klusje voor de kerstvakantie!




Voordat ik begon met het aanbrengen van deze bezetmelders, heb ik eerst ff snel een kleine proefopstelling in Koploper gemaakt.
Terwijl ik daar mee bezig was liep ik tegen een van de grootste ergernissen van ons modelspoorders aan: spontane KORTSLUITING!
En natuurlijk niet daar waar ik iets gewijzigd had of het verwachte.....  8o
Wat bleek na 2 avonden en 4 uur zoeken: condensator in een E10 (39121) uitgefikt....spontaan.....grrrr..... >:-D
Een nieuwe condensator ligt klaar om erin gesoldeerd te worden. Hopelijk is dit de enige component die defect is.. .

39121



Afgelopen zaterdag heb ik natuurlijk ook weer een bezoek gebracht aan de beurs in Houten.
Daar heb ik mijn Kersttrein uitgebreid met 2 kerstwagons 2019.
Overigens is de BR 80 inmiddels ook op 'n eenvoudige manier gedigitaliseerd: 60760 decoder (die ik nog had liggen) icm een ESU permanent magneet 51961. Goed genoeg voor deze loc en het doel  :)

Primex 3190 + 3×48419



En tevens heb ik alvast mijn verjaardagscadeau van mijn vrouw mogen kopen/uitzoeken  :D

30050 BR 23



Ik kijk uit naar mijn Kerstvakantie waarin ik hoop een heleboel modelbaan klusjes van mijn lange ToDo lijst af te kunnen strepen.
Maar mijn plannen zullen wel weer te ambitieus zijn ......   :P
Wordt vervolgd!
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
 8) Mooie poetstrein heb je gemaakt. B) :thumbup:
Niet iedereen is gecharmeerd van schuurpapier, maar als het werk werkt het. :thumbup:
In theorie "beschadig" je de puko's hiermee, maar bij incidenteel gebruik zal dat alles meevallen.
De sleper van de loks over de puko's heen zal ook minieme beschadigingen veroorzaken.
En in theorie komt er dan eerder vervuiling in die "beschadigingen".
Ik trek ook af en toe effe een stukje schuurpapier over de rails, werkt altijd en goed. :)
En voordat de puko's helemaal zijn weggesleten zijn wij al lang al gestopt met de hobby wegens vergevorderde ouderdom. :D

Dirk-Jan
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Dat zijn weer leuke aanwinsten Rolf, zo?n br23 blijft ( vind ik ) een van de mooiste stoomloc?s.

Ik ben net thuis en ga nu het eten ga ik mijn aanwinsten op de foto zetten.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
 @citaat  @citaat
P1000 kan ik nauwelijks nog schuurpapier noemen....
Het effect is mijns inzien dan ook dat slechts het oppervlakkige vuil wat op de puko's zit er vanaf wordt gehaald en de puko's dus nauwelijks geschuurd worden.
Ik haal wel eens een railgum over de puko's en daarna zijn ze blanker.....
En zoals je zegt: het werkt!
En daarnaast is deze wagon met name bedoeld voor de sporen in het schaduwstation waar ik niet goed bij kan en wordt daar alleen overheen gereden indien het nodig is; incidenteel dus ;)
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Rolf,

Prachtige aanwinsten laat je ons weer zien. :thumbup:
Je zelfbouw puko reiniger rijtuig is knap gemaakt en doet naar wat ik lees goed zijn werk en daar gaat het tenslotte om zeker op moeilijke bereikbare plaatsten in je schaduwstation.
Ook hier op mijn baan heb ik diverse sporen voor losse locs en als ik met deze losse locs rijd is het altijd een leuk gezicht om ze één voor één in de blokken te zien opschuiven.

Je Kersttrein ziet er leuk en sfeervol uit komen er nog meer kerstwagons achter te hangen ?
Verder hoop ik dat je ToDo lijst aardig zal slinken in je welverdiende kerstvakantie. :)

Succes met de verder vorderingen aan je mooie baan.

Groet Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Hallo Rolf,

Die BR23 is wel een hele brute stoere loc. Daar hoort toch ook een sleepje blikken rijtuigen achter.
Ook je pucko reinigingswagon vindt ik briljant. Scheel weer een hoop ergernis  :thumbup: 
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Helemaal eens Wim wat betreft de BR 23 en de sleep die erachter zou moeten.
Uit de oude doos heb ik nog 2 x 4001 & 1 x 4041; die komen erachter te hangen. En dat stammetje wil ik eigenlijk nog uitbreiden met een tweetal 4001.

Wat natuurlijk ook kan is, om een aantal 94510 rijtuigen erachter te hangen.....
Een sleep zoals die hier in Apeldoorn bij de VSM ook rijdt ;)

Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinsten
Inmiddels zit een week Kerstvakantie erop. Naast de verplichte nummers  :D ook aan het klussen aan de modelbaan; of course!

Vlak voor de kerst mocht ik van een sport maatje onderstaande artikelen gratis in ontvangst nemen.
Eea is sterk bespeeld en er moest/moet het nodige aan gerepareerd worden.


De 3068 / NSB Di3 Nohab zag er het beste uit en heb ik meteen onderhanden genomen en gedigitaliseerd.
Jammer dat het trapje aan de zijkant op de neus los zit en rondjes kan draaien en daardoor de nodige krassen op de kap heeft achter gelaten. Maar ja: een gegeven paard mag je niet in de bek kijken!


Naast een aantal kleine klusje aan de baan en het repareren van 2 analoge locs (BR 141) voor de buurman, ben ik momenteel bezig met het verbreden van het plaatwerk waar straks de rolbrug met sporen komt te liggen. Bij nader inzien had ik hier toch iets te enthousiast de zaag in gezet :-(
Maar goed eea is redelijk gelukt, al zeg ik het zelf. Was een behoorlijk meet, pas en zaagwerk, mede door de grillige vormen.
Inmiddels zijn de naden dicht geplamuurd en ik hoop zsm de kwast eroverheen te kunnen halen.

Onderhuids deel 1


Onderhuids deel 2


Vastgeschroefd en geplamuurd


Alleen nog het hoekje links boven schuin afzagen


Tot de volgende update.

Oh ja, zou het bijna vergeten te melden.
Tussen de bedrijven door ook begonnen met een POC met Rocrail.
Rocrail server draait inmiddels op een Raspberry Pi 3 en de client op een PC met Windows 10.
Next step is een baanplan tekenen dat overeenkomt met mijn baan ;)

Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Rolf,

Ondanks dat ze wat gebruikerssporen hebben zien ze er nog niet zo erg slecht uit weer een leuk projectje om ze weer mooi te krijgen.
Neem aan dat je het trapje vast gezet heb nu zodat de ronde krassen niet erger worden nu hij meer zijn rondjes gaat rijden na de digitalisatie.

Mooi gedaan het stukje uitbouw voor je rolburg met sporen. :thumbup:
Het is even passen en meten maar als het klaar is heb je wel eer van je werk.

Succes met POC en Rocrail gaat jouw lukken net als het baanplan tekenen.

Groet en een goed uiteinde toegewenst van 2019.

Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Die gouden 'Croc' is heel mooi! Stoer dat je die in je collectie hebt.  :thumbup:

MvG,

Timaximus
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Voordat ik weer een update plaats over de bouw werkzaamheden aan mijn baan van afgelopen periode, wil ik eerst ff mijn laatste nieuwe aanwinst en tevens 1e loc van 2020 tonen. Mag volgens mij wel tot de klassiekers gerekend worden ;)
Deze is nog niet digitaal maar dat is een kwestie van tijd.

3055


Deze loc heb ik overgenomen van een kennis die tevens nog meer oud materiaal had waar hij vanaf wilde.
Dat betrof een 3078 (DHG 500), 4000, 4040, 4431, 4513 & 4651.
De DHG 500 kwam in onderdelen.....maar is te herstellen na aanschaf van een paar missende onderdelen.
Ofschoon de wagons zeer stoffig, maar in goede staat waren, miste aan de meeste wagons een koppeling of wielas. Dat wordt een zoektocht op een volgende beurs ;)v


Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Hoi Rolf,

Leuk dat deze klassiekers een nieuw leven krijgen, een zeer herkenbare loc  :)

Veel succes met je zoektocht naar onderdelen, dat gaat vast lukken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Rolf,

De eerst loc van 2020 mag er zijn hoor wat een mooie zeker met de gebruikerssporen erop dat maakt hem extra mooi. :P
Da ombouwen is een appeltje eitje voor jouw dus zal het niet lang duren voordat deze fraaie loc zijn rondjes rijd bij jouw op de baan. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst.

Groet Michel
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
 @Michel,
De gebruikssporen die je ziet op de gele grijpstangen naast de cabinedeuren, zijn de enige gebruikssporen op deze loc.
Dus ik was hier best content mee  ;)
En digitaliseren is idd eitje. Misschien al wel dit weekend gefixed na bezoek aan de beurs in Houten as zaterdag.

@Peter,
Idd, gaat helemaal goed komen.
Onderdelen voor de DHG 500 kan ik desnoods nog bestellen bij Tante M* waar ze nog verkrijgbaar zijn.
Rest dan alleen nog de juiste wielassen voor de wagons zien te vinden.
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Citaat van: Treinofiel op dinsdag 14 januari 2020, 00:03:12
Voordat ik weer een update plaats over de bouw werkzaamheden aan mijn baan van afgelopen periode, wil ik eerst ff mijn laatste nieuwe aanwinst en tevens 1e loc van 2020 tonen. Mag volgens mij wel tot de klassiekers gerekend worden ;)

Een prima aanwinst, erg fraai!

Citaat van: Treinofiel op dinsdag 14 januari 2020, 00:03:12
Deze is nog niet digitaal maar dat is een kwestie van tijd.

Dat zou niet mijn eerste ingeving zijn bij zo'n schitterend retro model, maar daarover mag je best van mening verschillen hoor :D
Mocht je bij die excersitie toevallig een anker overhouden en niet weten wat je ermee moet, dan weet ik nog wel een goed doel...
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Blijft altijd mooi zo'n stoere 1200  :thumbup:
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Hoi Rolf,

Het is al even geleden dat we een update van jou baan hadden, jou kennende zal je vast al iets verder zijn hoe staat het ermee?

Ik ga er vanuit dat de 1200 ondertussen zich al helemaal thuis voelt op je baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
Hoi Peter,

Klopt, klopt & klopt  :-)

Ik zal dit weekend nog ff een post plaatsen met de stand van nu.
Had dat al eerder willen doen maar het was afgelopen 2 weken op zolder iets te warm (klein beetje maar....) om foto's te maken. ;)