Het is al weer enige tijd geleden dat ik een update over de bouw van mijn baan gepost heb (zag ik). Schame on me....
Maar goed, stil gezeten heb ik sinds laatste post van vorig jaar nov. niet. Wel heeft eea met tussenpozen op een lager pitje gestaan, maar dat is vast herkenbaar
Heel veel foto's van tussenliggende bouwfases cq. vorderingen heb ik niet.
Om te beginnen maar deze: de
ingang naar het schaduwstation mogelijk vanuit beide rijrichtingen.
En dan ga ik eigenlijk meteen verder met het resultaat van de werkzaamheden tijdens de zomervakantie.
Aangezien het raam niet meer open kon draaien omdat niveau +1 dit blokkeert, heb ik een opklapbaar gedeelte voor het raam gemaakt, zodat het raam tenminste nog een stukje open kan draaien.
Luik dicht. Hier is het luik nog niet op alle benodigde punten ondersteunt, maar inmiddels wel. Daardoor "hangt" het luik niet meer aan de linker bovenkant.
Luik open. Voor deze constructie heb ik dezelfde scharnieren gebruikt die Peter de Geluidsman heeft gebruikt voor zijn "Electronica luikje".
Raam open. Als je goed kijkt zie je op deze foto de 2 scharnieren in uitgeklapte toestand.
Inmiddels is niveau +1 op veel plekken gereed en heb ik daardoor het traject zoals het uiteindelijk moet worden reeds kunnen leggen.
Rest natuurlijk nog een heleboel werk in de vorm van wissels, contactrails & seinen aansluiten, rolbrug & draaischijf plaatsen, Koploper configureren, etc...
En dan heb ik het nog niet eens over het landschap af maken, te beginnen met de dalende/steigende trajecten.
De platen van niveau +1 steunen op pilaartjes van 9,5 cm die met hoekijzers op het onderliggend raster/houten frame zijn geschroeft. Deze pilaartjes waren eerst 10,5 cm en stonden al voor 75% op hun plek incl. de platen erop. Totdat ik erachter kwam dat de helling naar +1 toch iets te stijl bleek te zijn......
Dus alles weer los moeten schroeven en alle pliaartjes met de afkortzaag 1 cm ingekort.
Achteraf blij dat ik dat gedaan heb, anders had ik er zeker spijt van gekregen.
Maar goed, nu een drietal overzichts foto's
Linkerkant U-vormMidden/station gedeelteRechterkant U-vormEn tot slot een stukje van het station, wat tov het oorspronkelijk ontwerp ietwat veranderd is, om de onderste drie sporen een raillengte langer te kunnen maken.
Ook qua nieuwe aanwinsten heb ik niet stil gezeten, maar daarover in een volgende post meer.