Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bouw modelbaan Rolf - Nieuw!

Gestart door Treinofiel zondag 07 december 2014, 14:27:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Baan Rolf
Hoi Rolf

Er is niets veranderd in Koploper wat betreft variabele routes. ik heb er heel wat in mijn bestand maar alles rijdt nog steeds hetzelfde zoals verwacht.
Het zit meer in jouw DB, ik heb via Koploperforum het bestand bekeken en wat aanpassingen gedaan en teruggezet. Ik hoop dat je er wat mee kan, anders hoor ik het wel.

Mvg
Koos
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Kan iemand mij dit uitleggen aub?

Waar komt die max. snelheid van 60 km/uur voor dit type blok "Klimspiraal" vandaan ?

Re: Baan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Rolf
Hoi Rolf,

Je kunt snelheden op div. Plaatsen instellen.

Bij bloktypes, kun je aangeven wat de maximale snelheid is voor alle blokken van dit type, in jou geval klimspiraal blok.

Ook kun je per blok bij aanvullende blokgegevens de maximale snelheid instellen van alleen dit blok.
Als ie op het vierkantje van het blok gaat staan, dan rechtermuisknop dan opent er een nieuw menu waar de optie aanvullende blokgegevens tussen staat.

Koploper houd rekening met de hoogste ingestelde snelheid.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Baan Rolf
Hoi Rolf

Kijk ook in de help 'Automatische snelheidsregeling' hoe Koploper omgaat met snelheden en prioriteiten.

Groet
Koos
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Koos,  Peter,

Bedankt voor de tips!!
Ga binnenkort nog eens puzzelen en uitproberen.
Re: Baan Rolf
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan Rolf
Hallo Rolf,

uit aanvullende blokgegevens vermoedelijk,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baan Rolf
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan Rolf
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 14 februari 2017, 06:06:27


Koploper houd rekening met de hoogste ingestelde snelheid.


Hallo Peter,

ik neem aan dat je bedoeld met de laagste ingestelde maximum snelheid,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Rolf
 @citaat

Je hebt gelijk Walter  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2011

GTW 2/6 Thurbo (CH)

offline
Re: Baan Rolf
Deze baan wil ik volgen.  :)
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Alweer 'n tijdje geleden sinds mijn laatste update, maar niet stil gezeten.
Ofschoon.... het was natuurlijk wel vakantie ;-)

Maar goed; inmiddels ben ik begonnen met het frame voor de bovenbouw.
Gestaag opbouwen, goed meten, nog 'n keer meten voordat de zaag in het hout gaat.

Hieronder 'n paar foto's. De enerlaatste foto is zoals het er nu bij staat.
Correctie: er is ondertussen al weer wat meer gebouwd ;-)

Aan de voorkant van de rechterpoot van de U:


Aan de achterkant van de rechterpoot van de U:


De totale rechterzijde van de U:


De oprit vanuit het schaduwstation. Deze ligt nog niet vast.


Re: Baan Rolf
Jørg
gast

Re: Baan Rolf
-Rolf:
Ziet er weer een strakke constructie uit,  :thumbup:
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Dank je Jorg!


Ondanks dat bouw 'n tijdje stil gelegen heeft, is het aankopen van mooie nieuwe aanwinsten wel doorgegaan :D
Hieronder de aanwinsten van het dit jaar tot nu toe.

Via eBay een rode BR 120.1 (mijn 8e 120): 37539


De dit jaar uitgebrachte loc ter gelegenheid van de Digital Info-Tage: de 39226


De wagons uit de Digital Info-Tage stam. Helaas mis ik er nog 1; die uit 2013: de 48333.
Vandaar ook mijn zoekopdracht hier op het forum.....


Sinds de Houten beurs van augustus: de Insider 103: 39170
Op de Houten beurs in oktober hoop ik de Insider TEE rijtuigenset te kunnen afhalen.


En ook sinds de Houten beurs van augustus, deze 2 wagonnetjes.
De DR wagon wordt opgenomen in mijn stammetje achter een BR53.


Re: Baan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Rolf
Hoi Rolf,

Leuk dat er weer vorderingen zijn, dit is een mooi voorbeeld voor mij hoe je constructie van de bovenbaan tot stand komt.

Ik zat zelf ook in deze richting te denken dus ik kijk de kunst ( als je het goed vind ) bij jou af  :)

Je hebt weer een aantal mooie loc,s aan je collectie toegevoegd, veel plezier ermee.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan Rolf
Rolf,

Prachtige vorderingen aan je baanbouw het ziet er allemaal strak en mooi uit. :thumbup:
Je aanwinsten zijn schitterend vooral de witte krokodil is een plaatje van een loc en met die prachtige Digital Info-Tage wagons erachter een mooie sleep. :)
En dan je mooie Insider loc een pracht exemplaar. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst met je prachtige aanwinsten. :)
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Gisteren dit mooi vrachtwagentje ook aan mijn collectie toegevoegd.


Re: Baan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Rolf
 @citaat

Leuke vrachtwagen Rolf, veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Voordat ik verder ga met berichtgeving over mijn baanbouw, eerst nog ff een foto uit de oude doos ;-)

Hoe het ooit begon.....



Mijn pa en ik (5 jaar oud) in 1970 :-)
Alles (excl. de M-rails) wat op deze foto te zien is, heb ik nog in mijn bezit; zelfs de 2 houten platen waar dit baantje op ligt.
Helaas zal ik die niet meer kunnen hergebruiken in mijn nieuwe baan.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Zo maar nu weer terug naar het nu ;-)

Eerst ff een update van hoe het er momenteel bij staat.


Maar ik kom nu bij het gedeelte waarbij ik bij de bouw van het frame rekening zal moeten gaan houden met de inrit van het schaduwstation.
Ik heb twee opties hoe dit te bouwen.

Optie 1: Een zeer steile afrit waarbij ongeveer 12 cm hoogte in 90 cm lengte overbrugt moet worden.
Let wel: mijn schaduwstation is 1-richtingsverkeer, dus dit zal nooit als oprit hoeven te dienen.

Nadeel: Steil
Voordeel: Makkelijk te construeren

Optie 2: Een klimspiraal die qua houtconstructie best een uitdaging zal zijn ;-)

Nadeel: complex te bouwen
Voordeel: - Gelijdelijke daling
              - Afrit heeft lengte van volledig blok

Waarvoor zouden jullie kiezen ?
Re: Baan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Rolf
Bij optie 1 ga je veel te steil naar beneden, nadeel is dat je koppelingen in elkaar drukken en in bochten de buffers achter elkaar blijven haken.

Dus ik zou voor optie 2 gaan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baan Rolf
Hi Rolf,

strak bouwwerk!
Voor de inrit zou ik ook gaan voor optie 2. Heb geen ervaring met steile trajecten in de modelspoordelarij, maar de nadelen die Peter schetst geven wel beeld van mogelijke hobbels op de rails.
Het bouwwerk van de spiraal in optie 2 zal wellicht minder eenvoudig zijn. Ik voorzie op termijn ook dergelijke enkelsporige spiralen. Ik kijk alvast graag met je mee.
Succes!
Grtz, Arjan
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan Rolf
Hi Rolf,

Wat is precies de raillengte en het hellingspercentage van optie 1 en van 2 ?

groet
Harald
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Bedankt voor de reacties mannen!
Goeie tip Peter van die koppelingen en buffers!  Daar had ik nog ff niet aan gedacht,  maar natuurlijk een niet onbelangrijk aspect.

@Harald: Hellingpercentage van optie 1 zal +10% zijn. 
Bij optie 2 zal dat tussen de 4% en 5% liggen.
Re: Baan Rolf
Ben den Hollander
gast

Re: Baan Rolf
Citaat van: Treinofiel op zaterdag 30 september 2017, 13:59:27

Goeie tip Peter van die koppelingen en buffers!  Daar had ik nog ff niet aan gedacht,  maar natuurlijk een niet onbelangrijk aspect.


Ehhh....... complete onzin.  ;) Ook op een 3% helling drukken de koppelingen ineen. Een sleep wagons heeft een behoorlijk gewicht.

Maar zo'n steile daling heeft een ander probleem: de overgang van steil naar vlak. Daar zal je aandacht aan moeten besteden.


Bron: BNLS
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan Rolf
Hi Rolf,

Bij korte treinen zal 3% waarschijnlijk wel gaan maar zelf zou ik niet boven de 2% uit willen komen.
(Worden bij mij wat langere stammen)
Zoals Ben aangeeft moet de rails ook wel goed liggen.

groet
Harald
Re: Baan Rolf
Ben den Hollander
gast

Re: Baan Rolf
 @citaat Het is dalend spoor Harald, het maakt echt weinig uit wat het percentage is. :D
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: Baan Rolf
Hallo Rolf,

Mooie oude foto, heel herkenbaar. :thumbup: :thumbup:

En mooie bouwvorderingen, leuk om te volgen. :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baan Rolf
CiteerVoordat ik verder ga met berichtgeving over mijn baanbouw, eerst nog ff een foto uit de oude doos

Zoals Erwin al aangaf zijn dit soort foto's heel herkenbaar. Maar zo te zien ben je er behoorlijk op vooruit gegaan qua spoorrails.  :D
Succes met de verder bouwwerkzaamheden. Ziet er al veelbelovend uit  :thumbup:
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan Rolf
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 30 september 2017, 16:10:58
@citaat Het is dalend spoor Harald, het maakt echt weinig uit wat het percentage is. :D
Er wordt gesproken over 12cm dalen op 90cm, Ben, en dan is de kans toch echt wel groot dat de onderste wagons er in een bocht uitgedrukt worden.
Ik zou dus voor optie 2 kiezen.


Re: Baan Rolf
Ben den Hollander
gast

Re: Baan Rolf
 @citaat Ik reageer op dit Hanzi......

Citaat van: Haradigi op zaterdag 30 september 2017, 15:44:14

Hi Rolf,

Bij korte treinen zal 3% waarschijnlijk wel gaan maar zelf zou ik niet boven de 2% uit willen komen.


.... en geef aan dat dat echt weinig uitmaakt.

12% dalen op 90cm is een helling van ruim 13%, dat wil je niet bij modelspoor.

Gr, Ben.
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan Rolf
Oooh, oké, duidelijk, Ben.

Ik heb zelf ook best wel steile OldSkool hellingen en ook in oude Marklin-brochures waren hellingen van 6% heel normaal, maar 13% moet je echt niet willen!
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Ok, het is mij duidelijk dat ik het beste voor optie 2 kan kiezen  ;)
Re: Baan Rolf
caponordtraveller
gast

Re: Baan Rolf
Die foto van vroeger = > prachtig dat je er eentje hebt !!!

Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Baan Rolf
Sinds 'n week probeer ik dagelijks een overzichtsfoto te maken om over 'n tijdje een time-elapse video te kunnen maken.
De status van eergisteren:

Momenteel druk met de inrit van het schaduwstation, dat vanuit beide rijrichtingen ingereden kan worden. Oorsponkelijk stond inrijden maar vanuit 1 rijrichting gepland.

Tijdens de bouw van het frame van de bovenbaan, ben ik ook mijn (WinTrack) plan aan het passen cq. verbeteren.
De laatste status van het station in WinTrack.

Tov het vorig gepubliceerde plaatje zijn de ingangen zowel links als rechts aangepast, met als voordeel dat 'n aantal sporen iets langer zijn geworden. Het concept van een perron in het midden heb ik los gelaten.

Maar nu heb ik 'n aantal vragen over de perronbreedte:
- Wat is een mooie/realistische perronbreedte ?
- Welk tussenstukje C-rails zou ik daarvoor moeten gebruiken? 24064, 24071, 24077 of 24094. Nu heb ik 24094 getekend (zie rode cirkels).
- Is er toevallig een overzicht van de "kant en klare" perrons die de leveranciers aanbieden? En hebben die dan allemaal dezelfde standaard breedte ??
Re: Baan Rolf
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Baan Rolf
Een realistische spoorperronbreedte wordt mede ingegeven door de hoeveelheid passagiers die hier doorgaans gebruik van maken. Als ik naar Rotterdam CS kijk gok ik dat de perrons een meter of 6 a 8 breed zijn. Van de week stond ik op Driebergen-Zeist en daar was het perron hooguit 2 meter breed. Zelfde voor Bunnik.

De vraag is dus, hoe veel Preisers gaan er met jouw trein reizen ;)
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
@citaat Een realistische spoorbreedte wordt mede ingegeven door de hoeveelheid passagiers die hier doorgaans gebruik van maken.
Klinkt logisch, hoe meer Preisers des te breder de treinen :? Geintje, ik begrijp dat je perronbreedte bedoelt ipv spoorbreedte ;)

Perrons zijn diverse breedtes in de handel. Ik heb even op zolder opgemeten en heb 2 types die 55mm breed zijn en eentje van 48mm. Dat laatste is best smal lijkt me; de meeste zullen rond die 55mm liggen denk ik.
Ik zou haast zeggen zoek eerst een mooi perron uit en baseer daar indien mogelijk je railafstand op.
En natuurlijk even proefrijden met je breedste loc. Bij mij reed alles prima totdat de 3050 (oudere Zwitserse 6-asser) het station in kwam en het perron meenam. Dat is dus kennelijk een brede loc, of heeft in ieder geval de meest uitstekende draaistellen. Uiteindelijk heb ik dat 55mm perron aan de achterzijde versmald; stond gelukkig nog los.
En natuurlijk uitkijken bij bochten en wissels nabij het perron!
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Dit was trouwens met M-rails met hart op hartafstand van 96,4mm. Het perron is met hout een mm of 9 verhoogd omdat anders de Preisers hun nek breken met in-/uitstappen (doen ze nu alsnog aan de versmalde achterzijde >:-D). Ook met de daken van de perrons moet je uitkijken dat ze niet te dicht bij het spoor staan, anders kan er zo maar een neergeklapte pantograaf blijven hangen.
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Resumerend komt het er volgens mij op neer dat je met een hartafstand van 100mm probleemloos een perron van 55mm kan plaatsen; hetgeen neerkomt op hartafstand rails min 45mm is breedte perron. Dan die past zelfs die "dikke 3050" er langs ;).
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Bedankt voor je reactie Hans.
Nog wel 'n paar vragen over ;-)
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Niet naar Eurospoor dit jaar maar wel een nieuwe aanwinst  :)

Dit wordt het trekpaard voor de NS Fyra set 42648 (die ik nog in bestelling heb staan)


Piko 59855


Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Rolf,

Wat een prachtige loc heb je aangeschaft. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst. :)
Re: Bouw modelbaan Rolf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Dat is een mooie loc om die stam te trekken Rolf, hier gaat dezelfde combinatie rond rijden t.z.t.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Hey, die loc, maar dan niet van Piko, komt hier volgend weekend binnen rijden! Mooi!
(en ja Peter, dat is de eerste reminder, zoals afgesproken  :) )
Re: Bouw modelbaan Rolf
Ben den Hollander
gast

Re: Bouw modelbaan Rolf
Mooie aanwinst. Maar de Fyra lok hoort niet bij de Prio stam van Marklin........



.....maar bij een Fyra stam zoals Patrick heeft.

Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Hmmmm......
Vraag 1: Welke loc is dat op foto 1?
Vraag 2: Van welk merk is die Fyra/Prio stam op foto 2 cq.  die Patrick heeft?
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Van LS Models. (die heeft Ben ook).
Wat Ben met name bedoelt is dat in de (Märklin) prio stam geen lok hoort met groot 'Fyra' op de zijkant, maar een geheel effen rood vlak. Volgens mij heeft er ook een geheel witte Traxx voor gestaan en zelfs een geel/blauwe NS  Traxx.

Het verschiil tussen een 'echte' Fyra stam en de Prio  stram  is dat de Fyra stam  7 delig  is  en de Prio stam 6 delig. Daar 'ontbreekt' 1 wagon met deels de gestyleerde letters van 'Fyra' er op.

Al met al kleine detaiils waar een ieder voor zich van uit mag maken of dat erg is of niet.
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Idd kleine details,  waar ik in dit geval niets mee ga/kan doen.
Helaas geen geldboompje in de tuin.
Na morgen wel de 42648 op mijn baan  ;)

Nu weer terug naar mijn baanbouw.
De laatste status :




Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Rolf,

Je hebt weer mooie vorderingen gemaakt. :)
Veel rijplezier morgen toegewenst met je mooie aanwinst die mooi achter de Fyra loc zullen staan. :thumbup:
Dat geldboom(je) heb ik hier ook nog steeds niet gevonden in het tuincentrum. :D
Re: Bouw modelbaan Rolf
Ben den Hollander
gast

Re: Bouw modelbaan Rolf
Citaat van: Treinofiel op maandag 06 november 2017, 18:26:48

Hmmmm......
Vraag 1: Welke loc is dat op foto 1?


Excuus, even gemist. :(

De lok zonder de Fyra tekst is voor zo ver ik weet niet uitgebracht. Er zijn wel rode 186'ers in model maar niet met een wit front.

Een alternatief kan zijn een NS traxx....

https://farm6.static.flickr.com/5561/15183389086_8ee1e8dece_b.jpg

... of een NMBS machine.....

http://www.mariusbroos.nl/Afbeeldingen/2399.jpg

..... maar dat is mosterd na de maaltijd nu je al een lok hebt.
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Die NS Traxx kan er volgend jaar wel komen, er moet tenslotte ook wat te rangeren zijn  ;)
Re: Bouw modelbaan Rolf
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Bouw modelbaan Rolf
Zoals aangekondigd: