Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouwen Lima IRM

Gestart door Willem E zaterdag 15 november 2014, 23:42:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Lima IRM
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Ombouwen Lima IRM
Het heeft enige tijd geduurd maar nu heb ik hem dan: een Lima IRM.



Het is een DC-uitvoering, analoog 2-rail, en ik rij 3-rail dus is ombouwen t.z.t. een noodzaak.
Alhoewel dit niet mijn eerste Lima-ombouw is is dit toch weer nieuw want dit treinstel heeft een totaal ander, nieuwer, wellicht beter, aandrijfgedeelte. Tot nu alleen ervaring met de Lima-pannenkoekmotor...

Zoeken, Bingen en Googelen gaven me nog niet de gewenste antwoorden op de vragen van nu:
Welke problemen zijn er al dan niet om m.n. de aangedreven assen op 14 mm te zetten?
Welke (Marklin-)sleper past het beste?


Volgens de verkoper was er een probleempje met de aandrijving: de cardan-as van het achterste draaistel schiet regelmatig los. Nu zag ik dat het busje, waarin de cardan steekt, bij dat draaistel korter en kleiner is dan die van de voorste. Klopt dit of is er in het verleden iets 'hersteld' ?

De eerste stap die ik binnenkort wil maken is de ombouw naar 3-rail DC. Dan uitgebreid proefrijden op C-rails en waar nodig de wielen op 14 mm zetten of vervangen.

En dan zal het even duren.... er ligt nog e.e.a. onafgemaakt op de plank... :-[
Maar dan:
1-decoder erin
2-verlichting aanpassen/verbeteren met LEDjes
3-interieurs (boven) maken en aanbrengen. Wie mij wat maten/tekeningen van de ooit verkochte set kan geven... Dank!
4-interieurverlichting

Ter voorbereiding zijn alle tips&tricks welkom. (y)


PS. dit verhaaltje is ook gepost in andere forums.
Re: Ombouwen Lima IRM - Deel 2
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Ombouwen Lima IRM - Deel 2
Omdat ik jullie reacties niet kon afwachten :P is de aanpassing en ombouw nu toch tot een begin gekomen.

De eerste stap is het plaatsen van een sleper onder het achterste draaistel, waar in het bodemplaatje reeds een verdiept plekje is aangebracht. Met enig snij- en schuurwerk werd het pertinax plaatje van een Märklin 7164-sleper op maat gemaakt. Past precies in het verdiepte plekje.
Desondanks is de inveerruimte minimaal en dus kwam alleen een verzonken schroefje in aanmerking. Mijn 'voorraad' had deze niet in een zelftappende uitvoering, maar gelukkig vond ik wel een 1.5mm boutje en moertje en daarmee kon de sleper prima bevestig worden.

De rode plusdraad werd aan de zijkant van het veervoetje gesoldeerd. Bij bevestiging erop werd de veerweg toch nog belemmerd voor 0,5 mm ofzo en dat bleek bij het testrijden toch voor ontsporingen te zorgen, met name bij het oversteken van kruisingen en wissels van eeen 'hosenträger'. De slepervoet kan nu inveren tot tegen de bodem van het draaistel en ontspoort niet meer, zo leek het...


De bedrading aangepast door de stroomafnemers van de wielen met elkaar te verbinden aan 1 kant, links, van de printplaat. De plusdraad kwam op de oorspronkelijke plek aan de rechterkant.

Na wat heen-en-weer rijden op een metertje spoor, waarbij ook de verlichting juist bleek te werken, werd mijn testbaantje aangesloten op de DC-trafo en kon het echte testrijden beginnen. En daar bleek dus de aanpassing van de draadbevestiging noodzakelijk.
Het motorstel rijdt nu 3-rail DC-analoog zijn rondjes... zolang het duurt: totdat de achterste cardanas er op willekeurige plekken en momenten uitspringt. Door de wormwieloverbrenging blokkeren de achtwielen en komt de boel knarsend tot stilstand. Of omdat-ie toch ontspoort op met name de kruising.
Dit gebeurt in beide rijrichtingen. ???

Allereerst het ontsporen: het lijkt erop dat het inveren van de sleper toch net onvoldoende is. Op onderstaand plaatje is te zien dat de sleper volledig is ingeveerd en tegen de bodem van het draaistel zit en dat de wielen op het hoogste punt net een fractie worden opgetild. En dit laat het draaistel op wisselende momenten ontsporen.
En ja, de wielafstand is 14 mm.

De oplossing zal, inderdaad, komen te liggen in het aanbrengen van de sleper onder het (eerste) rijtuig. Gelet op het ontbreken van slipbandjes is het verder aanpassen van het achterste draaistel, of wellicht het voordraaistel, m.i. geen optie. Dit zou dan wel probleem 2 'oplossen...

En dan is er nog de uitlopende cardan-as'. Het bleek dat de draaistellen niet dezelfde bus hebben: die van het achtste stel is kleiner en korter. In juist bij scherpe bochten (R1) komt daar de cardan er regelmatig uit. Niet altijd, dus zal dat te maken hebben met de positie tijdens de draaiing.
Voor:

Achter:


Maar hier bleek een redelijke simpele oplossing mogelijk: omdat er behoorlijk wat speling in de lengte is kon ik in de lange bus van de motor een stukje schuimplastic doen. De cardan-as blijft voldoende ruimte hebben maar komt niet meer zo diep in de motorbus en blijft dieper in de draaistelbus. En loopt er nu niet meer uit.

Wordt vervolgd...


PS. dit verhaaltje is/wordt ook gepost in andere forums.

Re: Ombouwen Lima IRM - Deel 3
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Ombouwen Lima IRM - Deel 3
Mijn eerste optimisme is enigszins getemperd: het 'truukje' met de cardanas bleef niet werken en het oude probleem stak weer de kop op. >:(
Nader onderzoek gaf mij het inzicht dat de cardanas gewoon iets te kort is.  :o
Vooral in de R1 bochten komen de nokjes die in de gleuf moeten haken te dicht bij de rand en wippen er dan uit. Dus leek de oplossing: verlengen van de cardan.
Zo gezegd zo gedaan: as in 2 stukken gehakt en met wat tussenruimte weer aan elkaar gezet met een stukje rubberslang weer met elkaar verbonden. Het slangetje heeft het formaat van een ventielslangetje en klemt de delen prima aan elkaar.

Bij de testrondjes is ook het 'koffiemolen'-geluid grotendeels verdwenen. Maar wel moest het slangetje wat verstijfd worden. Dit heb ik gedaan met een strak passend stukje krimpkous. Bij gebruik van stuggere slang is dit waarschijnlijk niet nodig, maar die heb niet..
En nu heeft het volledige stel al vele rondjes gereden zonder dat de cardanas eruit vliegt.
Probleem 1 opgelost. :D

Probleem 2 lag er nog: de stroomafname.
De oplettende lezer heeft al wel begrepen dat ook dit opgelost is. De sleper zit nu onder het eerste draaistel van wagon 1.

Met wat styreen-stripjes een houdertje geconstrueerd en een passend schroefje deed de rest.
O ja, de rode draad is vervangen door een veel soepeler dun draadje. Zwart, voor wie dat belangrijk vindt! ;)

Veel minder, maar toch nog veel te vaak blijft het stel ontsporen op met name mijn gebogen wissels en dan bij het 'open'-rijden ervan. De voorste draaistellen hebben hier het meest last van ook al is de wielafstand op 14 mm geknepen.
Het puntstuk van een gebogen wissel is duidelijk langer dan van een rechte wissel. En dan de lagere flensrand van de gelijkstroomwielen (1 mm i.p.v. 1.4 mm) maken dat de 10.4 mm wielen te veel in de opening zakken en dan uit de rails stuiteren. Voorheen had nog niet dit probleem, maar dit was dan ook de eerste keer dat ik met de kleinere wielen van doen had. 'Echte' wisselstroomwielen staan dan ook in bestelling: HIER.
Waar is de tijd gebleven dat een spoorwinkeltje ze gewoon in voorraad had...

Wordt vervolgd!
Re: Ombouwen Lima IRM
Dit ga ik weer volgen, de ombouwingen die jij uitvoert van 2-rail naar 3-rail zijn steeds goed bedacht :)

groeten Dylan
Re: Ombouwen Lima IRM
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Ombouwen Lima IRM
Hallo Willem,'
leuke ombouw, ook interessant voor mij , omdat ik ook met de wiel flensen zit. Welke assen heb je besteld ?? De 10.4 of 11.4 ? Ah de 11.4 lees ik net, niet goed gelezen !! ga je de assen aanpassen voor de aandrijving ?? ben erg benieuwd !
mvg Robert
Re: Ombouwen Lima IRM
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ombouwen Lima IRM
Hallo,

ik heb zelf ook de Lima DD-Irm, staat mij bij dat beide wagons zonder aandrijving op iets grotere Roco wisselstroomwielen staan, ook bij het motorrijtuig problemen met inveren van de sleper, met K-rail wissels gaat het net, het stuurstandrijtuig ligt bij mij open voor een decoder om de verlichting aan te passen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Ombouwen Lima IRM
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Ombouwen Lima IRM
Citaat van: robert39 op zaterdag 29 november 2014, 19:35:14
Hallo Willem,'
Welke assen heb je besteld ?? De 10.4 of 11.4 ? Ah de 11.4
:O
Nee ! Het zijn de 10.4 wielen zoals die er nu ook onder zitten.
Daarnaast zijn de aangedreven assen zoals die onder de huidige Chipkaart zitten besteld bij Overbeek. Ik neem aan en hoop dat dit toch ook 10.4 wielen zijn...Ik verwacht dat deze ook wel passen, al zal ik de stroomafname wel moeten verbouwen. Het aangedreven stel, loopt nu wel zonder ontsporen. Het gaat vooral om de wagons nog.
Ik zie wel wat ik ermee kan...
Re: Ombouwen Lima IRM
Johanbak
gast

Re: Ombouwen Lima IRM
Hallo Willem, ik volg je topic met belangstelling. Ik ben zelf in het bezit van originele 3-rail ac uitvoering en daar zitten de bouw tekeningen bij inclusief de ombouw maten en nummers van wielen en slepers. Ik weet niet of ik je hier mee kan helpen? Laat het maar even weten dan mail ik ze wel even. Vr grt Johan
Re: Ombouwen Lima IRM
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen Lima IRM
Bij een volgende ombouw is het niet nodig om de cardan te verlengen. Je kunt ook de afstand verkorten door het terugschuiven van de koppelingbusjes op de as van ofwel de motor ofwel het draaistel of allebei. Het is best mogelijk dat het verschuiven van één van die twee het probleem heeft veroorzaakt. Lima is niet altijd een top constructie, maar dit soort fouten maken ze doorgaans niet.
Re: Ombouwen Lima IRM
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Ombouwen Lima IRM
Hallo Hans,

Dank voor je reactie.
Ik heb wat slechte ervaringen met het losmaken van dit soort klemmende onderdelen... en (nog) niet het juiste gereedschap waarschijnlijk.
Vandaar deze 'work-around'.
Welk soort tools, zoals pullytrekker e.d. zou je hiervoor adviseren? Mogelijk komt-ie ook van pas als ik wellicht de wielassen moet verbouwen.
En voor eventuele komende andere projekten.

Re: Ombouwen Lima IRM
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Ombouwen Lima IRM
Citaat van: Johanbak op dinsdag 02 december 2014, 14:30:34
Hallo Willem, ik volg je topic met belangstelling. Ik ben zelf in het bezit van originele 3-rail ac uitvoering en daar zitten de bouw tekeningen bij inclusief de ombouw maten en nummers van wielen en slepers. Ik weet niet of ik je hier mee kan helpen? Laat het maar even weten dan mail ik ze wel even. Vr grt Johan

Op verzoek van Johan zijn hier de foto's van de handleidingspagina's:
Ze zijn niet verkleind.






Dus nou Johan niet meer bestoken met PM's! :D
Re: Ombouwen Lima IRM
Lid sinds: 2012

offline
Re: Ombouwen Lima IRM
Tja, een speciaal tooltje heb ik er niet voor, maar meestal lukt het met een mini punttangetje waarvan de punten iets gebogen zijn, zodat je ze als hefboom kunt gebruiken. In veel gevallen gaat het om een kunststof busje op een metalen asje en dan zitten ze niet zo vast; in het geval van metaal op metaal zou ik voorzichtiger zijn. Maar op jouw manier is het ook gelukt en vooral het gebruik van krimpkous maakt je cardan weer voldoende stevig. Goed gevonden!
Re: Ombouwen Lima IRM
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Ombouwen Lima IRM
Vond ik ook!  B)
En het gaat hier inderdaad om metalen busjes.
Re: Ombouwen Lima IRM - Update
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Ombouwen Lima IRM - Update
De wielen zaten gisteren bij de post (of was het de Sint?). Hoe dan ook ze zijn binnen.
Mooie donkere, staalgrijs glanzende radjes!
Duidelijk is te zien dat de flenzen hoger zijn, verder geen grote verschillen.
Zo vanuit de verpakking in de draaistellen gezet en rijden maar!
Nou dat was schrikken: het draaistel met sleper sprong weer even vlug uit de rails. Maar oeps; ik was de loodverzwaring vergeten... Nodig om de opwaartse druk van de sleper te compenseren.
En toen die weer op zijn plek lag, 3 plakjes 1mm lood ter grootte van het vlakke chassisdeel boven het draaistel, waren er geen ontsporingen meer tot op topsnelheid toe. Terwijl het aangedreven deel nog op de originele wielen staat, de te kleine dus!

Conclusie stap 1: het treinstel rijdt probleemloos onder 3-rail DC analoog. Wat me weer aan het twijfelen brengt of ik de aangedreven wielassen nog wel ga vervangen.... Denk-et-wel... toch...? De wagons lopen duidelijk mooier over de wissels, alhoewel...


Wordt vervolgd...


Re: Ombouwen Lima IRM
nobody
gast

Re: Ombouwen Lima IRM
De Märklin wielen rijden, bij het passeren van de railloze delen van het wissel, op de flenzen.
2-rail flenzen zijn lager en dus zakt het wiel bij het passeren van die stukjes.
Tevens is het loopvlak van Märklin wielen iets breder.
Re: Ombouwen Lima IRM
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Ombouwen Lima IRM
Hoi Wim,

Da's duidelijk en zichtbaar bij het rijden.
De wielbreedte (loopvlak en dikte) heb ik niet opgemeten, maar op het oog scheelt het zeer weinig tot niets. Het zijn geen 'echte' Märklinwielen.
Maar goed, ze hebben een veel beter rijgedrag.
Wat me al wel opviel is dat de wielafstand toch meer dan 14 mm is. Dat moet ik nog verder proberen al geeft het tot nu geen problemen. Of het moet zijn dat bij 14mm afstand het extra lood kan vervallen. :?