Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hijskraantje

Gestart door catzeiler zondag 09 september 2007, 13:53:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hijskraantje
catzeiler
gast

Hijskraantje
Bestaat er voor het digitale hijskraantje een hefmagneetje?
Re: Hijskraantje
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hijskraantje
Ik denk het niet, aangezien er geen aansluitingen voor zijn op de kraan. Hoe bevalt dat kraantje?

Mvg Kristof
Re: Hijskraantje
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Hijskraantje
Hallo ,
Ik heb ook zo'n kraantje, op zich leuk speelgoed.
Bij mij happert het draaien van het kraan huis, altijd op de zelfde plek.
Zijn daar meer problemen mee??????

MVG Jac.
Re: Hijskraantje
catzeiler
gast

Re: Hijskraantje
Op zich bevalt het kraantje prima, alleen het is een kunst om met haakje precies de hijsoogjes van de lading te pakken. Waarmee dan ook gezegd is dat je lading dus hijsoogjes (niet te verwarren met ogen na een avond stappen) moet hebben. Ook vind ik het draaien van de kraan wat snel gaan. Het hijsen van de takel en de giek gaan prima. Overigens ben ik al een beetje aan het experimenteren (op mijn manier), daartoe heb ik uit een oude k ontkoppelrail de magneet gesloopt, van een hijsoogje en twee langere draadjes voorzien en aan het haakje van de kraan gehangen, hierbij werd de magneet provisorisch rechtstreeks van stroom voorzien, dus buiten decoder om. Het werkte perfect, afgezien van het feit dat de magneet loeiheet werd omdat deze geen permanente stroom kan hebben. Ik kan me niet voorstellen dat Marklin niet aan de mogelijkheid heeft gedacht om een hijsmagneet voor het kraantje te ontwerpen. En als Marklin er idd niet aan heeft gedacht, dan moet het toch mogelijk zijn om de magneet via een decoder in de plattebakwagen aan te sturen. Helaas ben ik nog niet zo op de ins en outs voor wat betreft decoders, dus wie neemt de handschoen op?
Re: Hijskraantje
^Rook
gast

Re: Hijskraantje
Hallo,

Hier is het hijskraantje na drie klusjes reeds gesneuveld :cry: Draait nog maar één kant op. Nu ben ik iemand die veel pech heeft met dit soort dingen dus of het iets zegt...:|

Het kraantje is momenteel in reparatie maar als deze terugkomt dan komt 'ie in het verkoop-hoekje, persoonlijk vind ik het dingetje wat tegenvallen. Zo zijn de bewegingen zijn niet in alle richtingen gelijk (snelheid), dit geldt ook voor het geluid. Daarbij is het haakje inderdaad zo piepklein dat hier nauwelijks iets mee te doen valt.

De prijs vind ik overigens wel redelijk. Kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die het wel een leuk dingetje vinden. Voor ?99 heb je toch een aantal functies om mee te spelen.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Hijskraantje
catzeiler
gast

Re: Hijskraantje
Zoals opgemerkt met de hijs- en giekfuncties geen problemen. Het draaien gaat de ene kant veel sneller dan de andere. Los daarvan is het hijsdraad al een keer in de soep gelopen, dus kraantje open en draad  van de spoeltjes priegelen, de oorzaak lag wel bij mijzelf. Ik ben er best tevreden mee, het is een leuke aanvulling. Het vergt wel oefening.
Re: Hijskraantje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hijskraantje
Nou,

Catzeilers beschrijving is precies de mijne. Alleen vind ik het hijssen met mijn 2 Goliath hijskranen mooier :mrgreen:.

Marcel
Re: Hijskraantje
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hijskraantje
Das ook appels met citroene vergelijken het ene kost 99,00 en het andere veelvouden van 99,00