CiteerHebben jullie een idee wat de waarde zal zijn van deze startset?
In de köll kan ik alles wel los vinden en bij elkaar optellen.
Echter misschien brengt het in deze vorm meer op?
Hallo, Néé dus !
1. de filosofie van Koll, die hij ook uitvoerig beschrijft, als je het wil lezen, is dat hij alleen maar sets opvoert die afwijkende kleur-of nummervarianten bevatten. Maw als in een doos alleen maar modellen zitten die ook los verpakt in het sortiment te koop waren, komen ze niet in de Koll.
Dat is hier dus het geval.
2. Modellen van na 1970 worden geacht een vlekkeloos nieuwe verpakking te hebben, dat zit in zijn prijs ingecalculeerd.
Bij modellen van voor 1970 is de waarde gesteld zonder verpakking ! Voor een doos mag je dan naar eigen inzicht een toeslag berekenen. In principe handhaaft hij daarvoor 10% toeslag op de prijs van het model. Maar hij pint zich daarop niet vast. Voor speciale dozen, bv zoals bij oudere modellen van de krokodil, die in een houten kistje zaten, mag je meer rekenen !
3. Ergo voor samenstellingen zoals hierboven, moet je gewoon de waardes van de losse modellen bij elkaar optellen om tot een totaalwaarde te komen.
Als elk onderdeel in een losse originele verpakking zou zitten zou het totaal dus méér opbrengen !
4. Ik heb in het verleden meermaals de italiaanse fabrikant-verkoper van de namaakdozen op duitse beurzen aangetroffen, en deze had deze setdozen NIET in zijn sortiment ! Als je mijn relaas goed tot je door laat dringen was het ook niet opportuun om deze verpakkingen na te maken

Wrijf de dollartekens maar uit de ogen, groet, Henk