Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Algemene problemen met K rails

Gestart door Carel donderdag 20 november 2014, 12:50:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Algemene problemen met K rails
Hallo allemaal,
Ik ben indertijd begonnen mijn baan in K rails aan te leggen, omdat je deze zo mooi van een natuurlijk ballastbed kon voorzien. Dat argument geldt nog steeds. Wat ik toen echter niet wist, maar nu wel is, dat er aan K rails verschillende nadelen zitten. In de eerste plaats de wissels, zowel de aandrijvingen als het mechanisme. Over de aandrijvingen is al genoeg gezegd en geschreven. Dus daar hoef ik het niet specifiek over te hebben, maar vervelend blijft het. Problemen ermee treden natuurlijk altijd op op de moeilijkst bereikbare plaatsen, omdat ik daar met de aanleg begonnen ben zonder me bewust te zijn van de problemen, die zouden kunnen optreden. Mijn ervaring is, dat alles wat je aan een aandrijving doet, die eenmaal geweigerd heeft, geen oplossing biedt. Eindafschakeling doorsolderen, grafietpoeder toevoegen om het mechanisme soepeler te laten lopen, en nog vele andere maatregelen, die ik heb geprobeerd, het helpt voor korte tijd, maar uiteindelijk moet de aandrijving toch vervangen worden. Omdat ik moeilijk onder de tafel kan werken, gebruik ik een enkele keer ter vervanging de aandrijving van Viessmann met decoder, die goed voldoet, maar moeilijk is af te stellen. Echter een dure oplossing.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het mechanisme van de wissels. De tongen gaan op den duur wijken en dan gaat een trein geheel of gedeeltelijk een andere richting op, dan je bedoelt. Soms is is dit met een stukje paper eronder te verhelpen, maar vaak is dit op den duur ook geen oplossing en kan je de hele wissel vervangen. Vooral bij kruiswissels is dit het geval.

Dan heb ik het nog niet over uitzetten en krimpen van de rails als gevolg van temperatuur- en vochtigheidsgraadschommelingen, waardoor onverwachte en vaak moeilijk traceerbare kortsluiting optreedt.
Ook het struikelen van treinen over wissels is een regelmatig terugkerend probleem. De ene loc rijdt zonder problemen over een wissel en een ander struikelt er elke keer over. Soms lukt hetde sleper zodanig af te stellen, dat het probleem wordt opgelost, maar meestal niet. Ook het omhoog trekken van de puko's helpt wel eens, maar meestal ook niet.

Ook een steeds terugkerend probleem is, dat bezetmelders niet naar behoren werken. Ik gebruik een stukje losgesneden rail als bezetmelder, waarvan ik de uiteinden met secondelijm vastlijm, zodat het niet kan gaan verschuiven en daardoor kontakt gaan maken. Dat doe ik ook met de einden, waarvan het stukje is losgesneden. Desalniettemin gebeurt het toch, dat de einden kontakt maken, mogelijk als gevolg van uitzetten. Ik heb het zelfs meegemaakt bij een nieuw ingezet stuk flexibele rails dat er absoluut geen kontakt werd gemaakt tussen het geïsoleerde stukje rail en de beide andere delen en er toch een melding was. Uiteindelijk bleek het railbed, waarin het stukje rail lag, contact te maken met het railstukje. Dat zou naar mijn mening kortsluiting moeten opleveren, als er een trein over heen rijdt, maar het bleek een "massa" contact te zijn.

Daarnaast gebeurt het ook nog al eens, dat het soldeer, waarmee ik de melddraad aan het geïsoleerde stukje rail heb vastgesoldeerd, loslaat, ook al heb ik, voordat ik soldeer, het stukje rail flink opgeschuurd en gebruik ik speciale soldeerolie voor messing en een hete soldeerbout (ca 350 graden).

Kortom ik heb veel moeite om mijn baan storingsvrij te laten werken. Misschien zijn er mensen, die goede tips hebben om dit soort problemen te voorkomen dan wel op te lossen.

Als toelichting kan ik nog vermelden, dat ik probeer de temperatuur zo constant mogelijk probeer te houden. Ik heb verwarming in de geïsoleerde, ruimte, maar 's nachts, als de verwarming enkele graden lager staat, kan de temperatuur natuurlijk enkele graden verschillen. Daarnaast wordt voldoende geventileerd.

Ik houd me aanbevolen voor goede tips. Bij voorbaat dank,
Mvrgr
Carel
Re: Algemene problemen met K rails
Over de temperatuur en het uitzetten van spoorstaven: dat is echt marginaal tenzij je meters spoorstaaf aan elkaar hebt gesoldeerd. Doorgaans zorgt de raillas er wel voor dat er altijd wel een mm speling zit.

Daar waar je scheidingen maakt kun je overwegen de ruimte tussen de spoorstaven op te vullen met een stukje styreen of plastic in combinatie met houtlijm. Als het uitgehard is met een scherp mesje de zaak netjes maken plus een kwastje bruine verf. :thumbup:

Over je verdere betoog: veel herkenning (ik was ook K-railer) en voor mij was dit mede een reden over te stappen naar 2rail. Uiteraard is dat ook niet zaligmakend, elke systeem heeft zijn eigen perikelen maar het is allemaal wat simpeler op te lossen.

Gr, Ben.
Re: Algemene problemen met K rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Algemene problemen met K rails
Hi Carel,

Zelf heb ik totaal geen problemen met de K-Rails.
Gebruik isolatie stukjes, soldeer altijd de draden direct aan de rails en lijm ze met Latex-lijm op Neopreen band vast.
Geen roest en op plekken bij het mechaniek van de wissel wordt geen neopreen band geplakt waardoor de "steentjes" iets dieper liggen. Lijm de steentjes vast met verdunde rubberlijm (=voorstrijk)
Gebruik M* ondervloersetjes, bij M* aandrijvingen worden de schakelaars verwijderd of er wordt een andere merk aandrijving gebruikt.

groet
Harald
Re: Algemene problemen met K rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Algemene problemen met K rails
heb hier 180 meter  en 35 wissels K rail liggen en geen enkel probleem.In schaduwstation liggen ze op kurk en om de meter een vijsje juist aangedraaid om mooi te blijven liggen.De geisoleerde stukjes voor terugmelding zijn allen via plastieken verbinders van fleischmann verbonden en hier leg de rails gewoon tegen elkaar aan.Niet opgedrongen.De solderingen doe ik niet op de rail maar aan een railverbinder.In het zichtbare gedeelte alles in Merkur bedding ook weer met een vijsje om de meter.Alles rijd perfekt.
De wissels worden aangedreven in schaduwstation met marklinaandrijvingen waar de eindafschakeling is doorgesoldeerd.In zichtbaar deel zijn het hoffmann of servo's.Ik voed ook de middenleider en massa om de 1 a 2 meter.K rails moeten nou eenmaal netjes gelegd worden.Als ik zou herbeginnen dan koos ik voor de niet zichtbare gedeelten C rails.Die zijn niet zo gevoelig aan ene werkende ondergrond.
Re: Algemene problemen met K rails
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Algemene problemen met K rails
Ik heb eigenlijk ook geen problemen met K rails.

Mijn ervaring is wel dat de meeste rail en wissels krom uit de doos komen.(staat bol of hol).
Kijk maar eens langs een recht stuk 2200, geheid dat hij oploopt.
Dus eenmalig bij het leggen richt ik alle rails uit met de blokhaak en een aluminium meetlat.
Tijdrovend ja, maar het resultaat is er naar.

Bij de wissels doe ik hetzelfde, het luistert heel nauw,
mits recht gelegd, geen problemen.

K rail is voor mij professioneel, C rail speelgoed. (Sorry hoor ;))
Re: Algemene problemen met K rails
Professioneel. Behalve het railprofiel dan. ;)
Re: Algemene problemen met K rails
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie goede raadgevingen. Ik zal er, waar mogelijk, gebruik van maken.

Mvrgr
Carel
Re: Algemene problemen met K rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Algemene problemen met K rails
Citaat van: nobody op donderdag 20 november 2014, 15:26:31
Professioneel. Behalve het railprofiel dan. ;)
Om maar niet te spreken over de puko's en de wielflenzen. :P
Re: Algemene problemen met K rails
Lid sinds: 2008

nog niet uitgespeeld

offline
Re: Algemene problemen met K rails
beste karel, gebruik jij 2100 of 2200 serie k rail . daar zit nogal een verschil in. de 2200 serie zal niet zo gauw roesten.
ik gebruik een 24volt adapter wisselstroom  voor de wissels aandrijving , werkt prima, maar de oude  7549  gaan op den duur toch problemen geven  door vuil.
ik bestuur mijn treinen via koploper en heb veel terugmelders in mijn baan liggen en dat werkt zeer betrouwbaar. ik gebruik plastic raillassen van fleischmann.
voor het soldeerwerk gebruik ik een soldeerstation en het solderen  met kunsthars  ook nooit geen problemen.

ik wens je veel sterkte toe met al je probleempjes , maar dat hoort er nu eenmaal bij.

groetjes van Albert Schuling.
Re: Algemene problemen met K rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Algemene problemen met K rails
Beste Carel,

Twee banen bij de MSG/Den Bosch rijden met K-rails en massa detectie (ikzelf trouwens ook), solderen of op een "railverbinder" of met een hulpvloeistof, scheiden door een flinke zaag of slijpsnede of inderdaad een isolerende railverbinder van Fleischmann.

Als je terugmeldeenheden van alle merken behalve één type van LDT gebruikt dan kun je de diode truuk toepassen voor een beter railmassa-lokmassa contact.

Groet, Anne W
Re: Algemene problemen met K rails
Carel

Ik heb ook K-rails en ik soldeer geen draden aan de rails maar steek een vertinde draad van 0.20 mm carré tussen de plastiek bedding en de railstaaf, draad klemt genoeg om contact te maken met de spoorstaaf, dit voor de neg en de terugmelddraad.
De pos soldeer ik aan de onderzijde door eerst wat verf weg te schrapen.
Re: Algemene problemen met K rails
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Algemene problemen met K rails
Ik moet zelf nog beginnen aan mijn baan. Ik zit er over na te denken om alle rechte trajecten en alle wisselstraten in C-rail te leggen en alleen de ruime bogen van doorgaande trajecten met flex k-rail.
Bezetmelders en stroomtoevoer zo veel mogelijk alleen op de c-rail aansluiten en de wissels voorzien van servo's.

Door alles goed te ballasten hoop ik dat het toch 1 geheel word.
Re: Algemene problemen met K rails
Hallo  allemaal,
Ter beantwoording op de vraag, of ik 2100 of 2200 K rails gebruik, ik gebruik voornamelijk flex rails, omdat ik de bochten dan vrijwel zo groot kan maken als ik zelf wil. Ik heb geen last van roest, maar wel van soldeer lassen, die loslaten op de geïsoleerde stukjes rail, die als bezetmelder dienen en die ondanks het vastlijmen soms toch zoveel speling ondervinden, dat ze contact maken met de stukken rails, waarvan ze zijn doorgesneden. Wat het vastzetten betreft onder de bedding: zolang ik nog merk, dat er via de bedding massacontact gemaakt kan worden, lijkt me dat ook de oplossing niet. Overigens hoe dat gebeurt is mij een raadsel, want je zou verwachten, dat er dan kortsluiting optreedt. Dat is niet het geval er wordt "massa"contact gemaakt, althans in mijn geval.
Het ergste blijf ik echter vinden, dat de wisselaandrijvingen van M zo onbetrouwbaar zijn. Op onbereikbare plaatsen kan ik ze niet vervangen. De enige oplossing daarvoor is in Koploper het betreffende blok ontoegankelijk te maken..

Zo te merken ben ik niet de enige met dit soort problemen, en ik troost me maar met de gedachte, dat ook andere merken zo hun problemen hebben.

Mvrgr
Carel
Re: Algemene problemen met K rails
Citaat van: Carel op zaterdag 22 november 2014, 11:45:37

Wat het vastzetten betreft onder de bedding: zolang ik nog merk, dat er via de bedding massacontact gemaakt kan worden, lijkt me dat ook de oplossing niet.


Wat bedoel je hier precies?

Gr, Ben.
Re: Algemene problemen met K rails
Ben

Ik heb met mijn manier van aansluiting nog geen kortsluiting gehad.
Re: Algemene problemen met K rails
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Algemene problemen met K rails
Carel ik gebruik ook K-rails en heb ik het schaduwstation alleen de wissels met de vaste aandrijving dus de oudere uit de 22 serie. Deze hebben dit probleem niet met de aandrijving. Alle rails heb ik geplaatst op een zelfklevende isolatieband van 2 mm dikte en heb nooit kortsluiting problemen. Als er onder de rails zich niks bevindt wat stroomdoorgifte kan geven krijg je ook geen kortsluiting. De flexrail is moeilijk werken met doorslijpen voor detectie. Aan de railstaaf solderen is niet echt eenvoudig. Eigenlijk werkt dit alleen bij de railschoentjes. Wat Anne Wil al aangeeft, de Fleischmann rail isolatie schoentjes gebruiken is de ideale oplossing om te voorkomen dat er toch contact gemaakt wordt tussen twee blokken. Ook kun je de insteekaansluitingen van Märklin gebruiken om een aansluiting aan de spoorstaaf te maken. Ze zien er wel niet zo mooi uit maar dat is redelijk goed weg te werken bij het ballasten. En ja die opsteek wisselaandrijvingdn zijn inderdaad een bron van iritatie. Er is nu een nieuwe versie uitgebracht maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Er zijn natuurlijk ook andere vormen van wisselaandrijvingen die goed te gebruiken zijn, maar ja dat is een achteraf een koe in de kont kijken en dus alleen wat als je opnieuw zou beginnen.

Succes en geniet van de positieve eigenschappen van K-rails.

Groet,

Ronald
Re: Algemene problemen met K rails
Carel
Die insteekaansluitingen van M***** zijn weg redelijk duur als er veel nodig hebt.
Re: Algemene problemen met K rails
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Algemene problemen met K rails
Citaat van: Jorg op zaterdag 22 november 2014, 16:05:51
Carel
Die insteekaansluitingen van M***** zijn weg redelijk duur als er veel nodig hebt.

Dat klopt maar je hebt wel een betrouwbare aansluiting die veel ergenis kan voorkomen.
Re: Algemene problemen met K rails
Hallo allemaal,
Die insteekaansluitingen van M en Fleischmann rail isolatieschoentjes ga ik eens bekijken, of ik daarmee iets kan. Verder heb ik niet gezegd last van kortsluiting te hebben, maar dat ik zou verwachten, dat er kortsluiting zou optreden, als ik constateer, dat de oorzaak van een onjuist meldkontakt zit in het feit, dat een geïsoleerd stukje rail contact maakt met de railbedding, omdat daar de "tegenstroom" doorheen loopt.
Wat ik met problemen bij andere merken bedoel is, dat elk merk ongetwijfeld zijn eigen problemen heeft, alleen ken ik die niet, omdat ik er geen ervaring mee heb. Zo weet ik wel, dat het tweerrailbedrijf veel gevoeliger is voor vuil, dan het drierail systeem. Dit voordeel van het drierailsysteem wordt echter weer voor een belangrijk deel teniet gedaan door de problemen met puko's en de wielflenzen vooral bij wissels. Hoewel ik bij de wielflenzen  moet bemerken, dat vooral andere merken, die locs voor het drierailsysteem maken, daar last van hebben.

Maar nogmaals, ik leer er langzamerhand mee leven.

Mvrgr
Carel
Re: Algemene problemen met K rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Algemene problemen met K rails
Citaat van: Carel op donderdag 20 november 2014, 12:50:53
mechanisme van de wissels. De tongen gaan op den duur wijken (...)"
"Vooral bij kruiswissels is dit het geval."
Dat maakt mij nieuwsgierig. Om welke wissels gaat het:

De oude of de nieuwe, en de normale of de slanke?
Dat maakt n.m.l. veel uit.

De oude normale wissels uit de 2200-serie hebben een andere wisseltong-bevestiging dan de nieuwe normale wissels uit de 2200-serie, en hebben (voor zover ik ze heb) eerder de neiging om los te geraken, en dan dus te gaan wijken.

Bij nieuwe normale en bij slanke wissels (oud en nieuw) kan de wisseltong alleen wijken als de aanhechting aan het schuifbiels je is losgeraakt. De tongen zitten geklikt in een gaatje in een metalen stripje in de plastic wisseltong-schuifbiels.
Bij de nieuwe slanke wissels en kruiswissels zijn de wisseltongen niet van staal, en kunnen bij grote druk verbuigen. Bij de oude slanke wissels (en kruiswissels) zijn de wisseltongen van RVS, en zijn bijna niet te verbuigen. Omdat het bij deze wissels niet gaat om verbuigen van het materiaal maar losklikken uit een gaatje, doel je "bij wijken van wisseltong" iets totaal anders, namelijk het niet langer gecentreerd zijn van de plastic tongbiels-veer.

Het lijkt gemuggenzift, maar een wisseltong-wijking heeft niet altijd dezelfde oorzaak, en daarmee is de kans dat het je overkomt niet voor alle types gelijk,  en het gevolg hangt daarvan af (kunnen repareren of moeten vervangen).

Mijn indruk van oude stijl standaard normale meegebogen k-rail wissels (dus die met een vaste aandrijving) is dat de kans op wijkende wisseltongen veel groter is dan bij de nieuwe stijl normale meegebogen wissels, en dat de noodzaak om een wissel te vervangen (als de wisseltong wijkt) alleen voorkomt bij dat oude type wissel. Ik neem aan dat dit ook geldt voor het oude type normale engelsman, en oude normale wissel links en rechts. De nieuwe types die ik heb, hebben nooit last gehad van wijkende wisseltongen.

Re: Algemene problemen met K rails
Beste Jan Willem,
Het wijken van de tongen doet zich bij zowel de oude als de nieuwe niet slanke wissels voor en bij mij eigenlijk om dezelfde reden: de aandrijvingen worden op de duur te zwak. Bij de "nieuwe" wissels met losse aandrijving kan dit probleem zich elk ogenblik voordoen, maar daar is al zoveel over gezegd, dat alleen M zijn mond hierover houdt. De oude wissels hebben daar minder last van, maar uitgesloten is het niet. Het verschil in tongen is mij duidelijk, maar als het probleem door verbuiging ontstaat, dan ligt daar een duidelijke oorzaak aan ten gronslag, of onjuist gebruik of heel langdurig gebruik. Bij de aandrijvingen van de nieuwe wissels is dat niet het geval. De aandrijvingen kunnen het zelfs als ze nieuw zijn begeven of slecht functioneren. Bij de oude wissels doet zich het probleem van een zwakkere aandrijving zich na zeer langdurig gebruik voor. Omdat de aandrijvingen van de nieuwe wissels zo onbetrouwbaar zijn, heb ik op diverse beurzen oude wissels met vaste aandrijving gekocht. Dus ik heb geen idee, hoe oud die zijn en hoe intensief ze zijn gebruikt, maar ik constateer, dat bij enkele oude wissels de aandrijving niet krachtig genoeg meer is om de tong en bij kruiswissels de tongen volledig tegen de rail te laten aansluiten. Je ziet ook, dat het handeltje (ik bedoel natuurlijk het metalen beugeltje, dat in de sleuf  van de afdekking heen en weer beweegt bij het schakelen) niet volledig het eindpunt haalt.

Ik hoop je nieuwsgierigheid hiermee "bevredigd" te hebben.

Mvrgr
Carel