Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje

Gestart door reeves dinsdag 02 december 2014, 19:40:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Heren,

Is ondertussen gelukt!  :thumbup: :thumbup:
Ik zette nl koploper soms uit terwijl het spiegelei groen was :?  , niet zo goed dus

Nu iets anders:
Bij vrijgave wisselstraten, is het bij zo dat er zeer lange en korte treinen door elkaar rijden,nu worden de wisselstraten vrijgegeven na een bepaalde tijd wat soms zeer lang is soms is de trein al twee blokken verder en word dan pas de straat vrijgegeven, ik heb wel bij ,

Instelling per database,

Seinen en wissels,10sec ingevoerd bij vertraging wisselstraat.


Omdat er bij een zeer lange trein het soms gebeurde dat de wisselstraat al werd vrijgegeven terwijl er nog wagons over reden...................................met ontsporing tot gevolg, daarmee dat ik bovengenoemde functie had geprobeerd,maar werkt niet 100%,moet soms te lang wachten eer een straat word vrijgegeven, waarschijnlijk is er een deftigere oplossing voor dit probleem  nu zou ik willen dat de wisselstraat vrijgegeven wordt nadat de laatste wagon de inrijmelder van het volgend blok heeft verlaten, dus dat er niks meer op de wisselstraat staat, wat uiteraard logisch is.

Als iemand raad weet?

Groet Tom
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Je kan ook wisselstraten vrij geven op basis van trein lengte. Download even de handleiding en dan zoeken op wisselstraat, staat exact omschreven hoe het werkt.
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Een goede avond Tom,

Wisselstraat vrijgeven na bezetmelding. Instellen op de eerste bezetmelder na de wisselstraat en
U probleem is opgelost.

Mvg

Olivier
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
olivier,dan zit zijn trein nog volp in de wisselstraat.Vrijgeven op 2de bezetmelder of gewoon een extra bezetmelder in het blok na de wisselstraat.Is het veiligst.Beter is nog een blok meer toe te voegen waarin eventueel een stopverbod geld.
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Met geijkte snelheden + juist ingevoerde lengtes van de trein kan je hem netjes vrijgeven totdat de trein voorbij is gereden.
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Dat is het vrijgeven na cm, waarbij je bij cm de lengte van de lok ingeeft veronderstel ik?

Citaat handleiding:

Het is ook mogelijk om een wisselstraat vrij te geven op basis van de treinlengte. Als er bij het vrij te geven item een aantal centimeters (cm) is opgegeven en de locomotief rijdt met geijkte snelheid dan werkt het op de volgende manier: bij het bereiken van het bezetmeldpunt die het vorige blok vrijgeeft, gaat een 'teller' lopen. De totaal af te leggen afstand wordt bepaald uit: de treinlengte + het hier opgegeven aantal centimeters »Page 177 + de opgegeven veiligheidsmarge »Page 246 uit instellingen per database. Als de teller deze afstand heeft bereikt zal de wissel (of andere items uit een wisselstraat) vrijgeven.
Deze vrijgave werkt niet bij te lange treinen in een blok. Het is juist bedoeld om de korte treinen eerder een wisselstraat vrij te laten geven.

Het voorlaatste zinnetje????

En deze::

Vrijgave op basis van geheel gedetecteerde trein
Het is met Koploper ook mogelijk om wisselstraten vrij te geven als één of meer bezetmelders vrij komen. Als je van deze optie gebruik wilt maken, moet je ervoor zorgen dat alle treinen geheel worden gedetecteerd. Als voorbeeld kun je denken aan een bezetmeldpunt dat net na de ingewikkelde wisselstraten in een station ligt. Als de trein er in zijn geheel overheen is, mag de wisselstraat worden vrijgegeven. Dit bevordert een soepele en vlotte treinenloop.

Zou ideaal zijn, bij vrijgave eerst volgende bezetmelder na de wisselstraat, vrijgeven, maar er staat niet hoe je dat doet
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Heb het volgende aangevinkt:

Instellingen per database:

Wisselstraat vrijgeven naar geheel gedetecteerde trein
Alle treinen worden gedetecteerd
Vrijgave ovb treinlengte 20cm


Rijwindow trein:

Gehele detectie


Baanoverzicht vrijgave wisselstraten:

Vrijgeven na bereiken bezetmeldpunt   20cm, de bezetmelders krijg ik niet weg ik kan enkel kiezen tussen eerste of laatste

Trein rijd over wisselstraat, komt aan eerste melder en geeft straat vrij 8o 8o ,houd dus geen rekening met ingevoerde lengte van de trein etc

Groet Tom

Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
3Railers als jij rijden op massadetectie dus alle treinen worden geheel gedetecteerd. Vrijgeven op basis van treinlengte is dan overbodig.

Het beste kun je aangeven in de wisselstraat op welke melder je wilt vrijgeven. Voorbeeld:



De wisselstraat (3 wissels en een lijn) wordt vrijgegeven op de 1e melder van het blok en niet bij bezet worden maar als deze melder vrij komt. Dat gebeurt als het achterste karretje de melder verlaat. Dat is overigens ook wat Olivier zegt.

Gr, Ben.

Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Dus het vinkje aanzetten in het rechter scherm?
En onderaan vrijgeven na bezetmelding het vinkje ook aanzetten?

Groet Tom
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Yep.
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Een goede avond,

Johnny je zit er wel deze keer naast.
De eerste melder wordt door de trein voortdurend bezet gehouden zolang de trein erover rijdt.
Als de trein er helemaal over is komt de melder pas vrij en dan komt de wisselstraat dan ook vrij. Kun je bij mij werkend zien.

Mvg

Olivier
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Heren,

Waarempel, gelukt, soms zoekt men het net iets te ver :D en zie je door het bos de bomen niet meer.

Het is idd zo simpel maar door de handleiding eens te lezen kwam ik van alle opties tegen die misschien interessant leken maar het eigenlijk onnodig ingewikkeld maken.

Bedankt!!

Tom
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Olivier, dan geef jij in bij "vrijkomen" bezetmelder.Ik werk steeds met "vrijgeven" op 2de bezetmelder.Zodra de loc dus de 2de bezetmelder van het blok berijkt geeft hij de wisselstraat vrij.Als ik dat op eerste zet dan geeft hij ze al vrij zodra de loc de eerste bezetmelder oprijd.Is gewoon een andere manier van werken omdat ik nog rijd zonder geijkte snelheid en treinlengte. :)
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Waar kan ik dat vinden Johnny, vrijkomen en vrijgeven?
Is interessant
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Citaat van: bellejt op woensdag 03 december 2014, 19:39:45

Is gewoon een andere manier van werken omdat ik nog rijd zonder geijkte snelheid en treinlengte. :)


Johnny,

Het vrijgeven van een wisselstraat door het vrijkomen van een bezetmelder in plaats van bezet worden van een melder heeft niets te maken met geijkte snelheid of treinlengte. Je maakt het nodeloos ingewikkeld en verwarrend voor Tom.

Ook jij kan toepassen wat Olivier en ik net beschreven. Daarmee wordt een straat vrijgegeven ongeacht de lengte van de trein en kunnen andere treinen de straat weer reserveren. :)

Gr, Ben.
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
simpel gezegd : ik rij zonder ijken en cm ingave.Ik geef de wisselstraat vrij op de 2de bezetmelder (stopsectie/melder) van het blok volgend op de wisselstraat.Als ik dat doe op de eerste bezetmelder van het blok na de wisselstraat dan worden alle wissels vrijgegeven terwijl de wagons er nog op rijden.Ik geef wel in "bezet blok bij" in het ingeven van de melders.Ik rijd met volledige detectie en al mijn blokken/wisselstraten worden vrijgegeven op het aktief komen van de 2de bezetmelder.
Als ik de methode van Olivier toepas dan wordt mijn wisselstraat pas vrijgegeven als de trein reeds in het 2de opvolgende blok is omdat de eerste bezetmelder pas vrijkomt als de trein volledig voorbij de stopmelder/sectie is van het betreffende blok.Alles hangt dus af van de methode van detekteren.Al mijn volle baanblokken zijn verdeelt in een lange inritsectie en een korte stopsectie.De blokken die zouden tekort zijn voor een hele lange trein daar voeg ik toe dat bij bepaalde treinen die heel lang zijn niet mogen stoppen en dus kan de wisselstraat ook niet vrijkomen tot dat blok volledig is doorreden.Meestal enkel het blok na de wisselstraat.
Alles hangt dus volledig af van de methode van ingeven in koploper.Er is hier vroeger ook reeds een discussie over geweest op het koploperforum.
Als je rijd met treinlengtes en geijkte snelheid dan heb je in koploper meer mogelijkheden om vrijkomen in te geven en te laten werken.Ook vrijgeven na aantal seconden.Maar dat is reeds voor gevorderden.
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Een goede avond,

Johnny bedankt voor U uitleg.
Een "normale" basisgegeven bij Koploper is het gebruik van 3 melders. Een korte, dan een lange en dan terug een korte.
Jij gebruikt maar 2 melders. Dit is U keuze maar heeft wel volgens mij wat nadelen.
Ik kan zonder problemen met te lange treinen rijden en met zeer korte treinen en toch een snel
treinverloop hebben.
Ijken is normaal beter voor een soepele treinverloop maar jij hebt andere ervaringen.
Ieder zijn keuze zou ik zeggen.
Mvg

Olivier77

Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Koploper vrijgeven wisselstraat probleempje
3 melders is van de oude versies van koploper.Vanaf een bepaald moment is Paul overgegaan op 2 melders in een normaal in enkele richting bereden blok.3 melders zijn nodig in een in beide richtingen bereden blok.In schaduwstations kan zelfs gebruik gemaakt worden van een gemeenschappelijke melder + een stopmelder.Als je vrij veel blokken hebt ,zoals ik ,maakt dat wel een super groot verschil in terugmelders. 8 modules x 16 ipv 64 blokken x 3 is een veel grotere investering met weinig voordeel tot gevolg aangaande een vlot treinverloop.De 3 melders zouden wel interessant zijn zoals je aanhaald in het blok na de wisselstraat zodat je deze dan wel sneller laat vrijgeven op het vrijkomen van de bezetmelder aan het begin van het blok. De nieuwe versies van koploper (reeds sinds een tijdje) zijn eigenlijk gebaseerd op een geijkt rijden en op cm (lengte) berekend treinverloop.Zo wordt het althans gedaan bij miniatuur wonderland.
Maar zoals je zegt  : ieder zijn voorkeur