Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Decoder = betere analoge rijeigenschappen

Gestart door nmbssncb dinsdag 02 december 2014, 14:35:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder = betere analoge rijeigenschappen
Tijdens het opruimen van mijn oude M. Insiders (ze gaan allemaal bij het oud papier tenzij iemand ze wil hebben) las ik in de Insider 5/2010 op pagina 10 dat M. de analoge rijeigenschappen heeft verbeterd bij locomotieven die een mfx decoder aan boord hebben... Er wordt in het bewuste artikel beweerd dat ook tijdens het analoog rijden de locomotief realistischer rijdt op hellingen en dus bijgestuurd wordt met een "reservespanning".  Dus bergop en bergaf  behoudt de locomotief een constantere snelheid dan de "gewone" analoge locomotief.

Willy
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Dat heeft niets van doen met MFX maar dat is een eigenschap van alle moderne decoders: lastregeling (cruisecontrol) is ook bij analoog bedrijf actief, evenzo optrek- en afremvertraging.

Gr, Ben.
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Laten we zeggen dat mij niet bekend was dat lastregeling ook in analoge modus actief is...
En dus ik neem aan dat ook andere decoders (die in principe voor digitaal bedrijf bedoeld zijn) in analoog bedrijf over lastregeling beschikken...

Willy
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Klopt. Esu had het in de LokPilot V3 en ik meen ook in de V2.

Het heeft voor de analoge rijder veel voordelen maar ze willen er niet aan. :D

Gr, Ben.
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Citaat van: Spoorman op dinsdag 02 december 2014, 15:25:32
lastregeling (cruisecontrol) is ook bij analoog bedrijf actief, evenzo optrek- en afremvertraging.
Dat klopt tot op zekere hoogte, oftewel spanning, want als je tijdens afremmen de spanning sneller laat zakken dan dat de afrem vertraging regelt, is er op een gegeven moment onvoldoende spanning aanwezig, om een bepaalde snelheid te kunnen handhaven.
Met als gevolg dat de snelheid van de lok dan gewoon de analoge spanning volgt.
Zet je dus de regelknop in één ruk naar "0" dan zal de lok ook abrupt stoppen.
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Logisch, regelknop naar 0 is geen spanning in analoog bedrijf. 'T is net als het knoppie van de schemerlamp. :)

Gr, Ben.
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Doe mij maar een lamp in schemer-toestand
Cru(i)se control is voor op het strand....
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Schemer-toestand past ook wel een beetje bij jou J-W. :D

Maar de meeste analoge rijders weten nog niet half wat de mogelijkheden van een decoder in analoog gebruik zijn. Zij blijven prutsen met diodes om max. snelheden aan te passen en weet ik al niet meer. Onbekend maakt onbemind maar ieder z'n ding zolang je maar lol in de hobby hebt.

Gr, Ben.
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Hoi Willy en reageerders.
Het was mij ook niet bekend dat je met MFX ook betere rij eigenschappen in analoog gebruik hebt! :thumbup:
Nu heb (had) ik dit ook nog nooit uitgeprobeerd omdat ik er van uitging dat digitaal met gelijkstroom en Märklin analoog alleen maar met wisselstroom gevoed werd.
Blijkbaar gaat dit dus niet op voor de aansturing van de motor want hoe kun je anders met wisselstroom "digitale" rij eigenschappen besturen? :?

Maar wel weer een mooi projectje om eens uit te testen! :thumbup:
Dit zou voor de "moderne" analoge rijder weleens prachtige nieuwe mogelijkheden kunnen bieden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
In welk opzicht bied dit mogelijkheden? Als de lok eenmaal op de baan staat valt er toch alleen te regelen met de trafo?
Ik begrijp dat de elektronica spanningsvallen/pieken wat uitvlakt waardoor de lok mooier rijdt, klopt dat? Geldt dit dan voor alle decoders of pas vanaf een bepaald bouwjaar/versie?
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Om alle verwarring weg te nemen: zoals Ben al eerder aangaf is de titel misleidend, beter is digitaal = betere analoge rijeigenschappen
De mogelijkheden zijn o.a. : laten instellen van rijeigenschappen zoals motorkarakteristiek, maximum en/of minimumsnelheid.
Met nadruk is aangegeven "laten instellen", dit kan je nl. niet zelf in de analoge modus.
Vaak is in de analoge modus ook 1 geluidsfunctie actief, voorzover er geluidsfuncties in de loc aanwezig zijn.
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Citaat van: Spoorman op dinsdag 02 december 2014, 18:59:03
Klopt. Esu had het in de LokPilot V3 en ik meen ook in de V2.

Het heeft voor de analoge rijder veel voordelen maar ze willen er niet aan. :D

Gr, Ben.

Uit de Betriebsanleitung van de ESU LokPilot V3.0:

(citaat)

5.2.3. Analogbetrieb
Nicht wenige LokPilot Decoder werden statt eines analogen Umschaltrelais eingesetzt. Daher können Sie im Analogbetrieb nicht nur die Anfahr- und höchstgeschwindigkeit Ihrer Lok einstellen und bestimmen, welche der Funktionen aktiv sein soll: Sogar die Lastregelung ist aktiv! Dadurch sind LokPilot V3.0
Decoder ideal für Analogloks: Endlich können Sie Ihre alten, viel zu schnellen Loks bremsen.


(einde citaat)


Willy
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Knipsel uit de (PDF) gebruikershandleiding van de Loksound V4.0:
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Een gewaarschuwd mens telt voor twee  :warning:
Nu maar hopen dat deze waarschuwing ook opgevolgd wordt, lezen is 1 ding, laten doordringen wat er nu werkelijk staat komt regelmatig niet goed uit de verf. :-(
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Ik probeer van alles tot me door te laten dringen. Een analoge (3-rail) Marklin lok zonder decoder rijdt net zo makkelijk op gelijkstroom, als wisselstroom als gepulseerde (gelijk-)stroom, alleen voor het omschakelen heeft hij 24 volt nodig.
Maar hoe zit dat met decoders? Werken die net zo makkelijk analoog op al die verschillende stroombronnen?

Zelf gebruik ik overwegend gepulseerde stroom omdat dit de rijeigenschappen verbetert.
In mijn schemer-toestand zit ik dan al snel met allerlei ongedocumenteerde eigenschappen van decoders.
Ik vermoed dat ze analoog wel zullen rijden. Wil Tweeendrie weet dat waarschijnlijk zelfs zeker.
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: mfx = betere analoge rijeigenschappen
Gepulseerde stroom vinden decoders helaas niet zo leuk bij mijn weten :(
Re: Decoder = betere analoge rijeigenschappen
Ik heb mfx in het veld "Onderwerp" gewijzigd in Decoder.

Willy
Re: Decoder = betere analoge rijeigenschappen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Decoder = betere analoge rijeigenschappen
 :thumbup: