Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV

Gestart door kiezel maandag 01 december 2014, 09:04:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV
Ik had al heel lang twee velletjes decalpapier liggen om zelf op te printen. Eén met doorzichtige en één met witte ondergrond.
Afgelopen weekend ben ik hier maar eens mee aan de slag gegaan en de eerste experimenten zijn inmiddels geslaagd.

Aanleiding was deze M-loc 184 003-2, die ik onlangs op Ebay heb gescoord. Het is een 34310 onderstel (blauwe versie) met een Trix 32260 kap (oceaanblauw/beige). Deze heeft oorspronkelijk het tijdperk V logo van DB AG:


Oorspronkelijke DB AG logo (tijdperk V)

Omdat ik tijdperk IV verzamel wilde ik dit logo vervangen door een 'ouderwets' logo (DB Keks). In het echie heeft deze loc daar ook even mee rondgereden, midden jaren '80.

Ik wil de originele kap niet beschadigen, dus het DB AG logo laat ik zitten (geen gedoe met eraf krassen of poetsen). Het 'nieuwe' logo moet er dus gewoon overheen komen. Dat betekent dat ik in ieder geval geen gebruik kan maken van het doorzichtige decalpapier. Het werd dus het witte papier.

Op de computer logo's gemaakt, vele kleurtjes uitgeprobeerd op gewoon papier, en tenslotte met de inktjetprinter op het decalpapier geprint. Vervolgens de inkt met MicroScale liquid decal flim 'gefixeerd'.
Daarna een heel gepriegel met uitknippen: omdat het decalpapier zelf wit is en je geen witte randen wilt moet je heel precies om het logo heen uitknippen.

Even in het water, en zo recht mogelijk op de kap prutsen zonder de tere decalfilm te beschadigen.
Toen het logo erop zat bleek het toch nog een beetje door te schijnen, dus ik heb er gewoon nog één overheen geplakt (ik had er toch ruim voldoende geprint).

Dit is het uiteindelijke resultaat geworden:


Tijdperk IV logo zit over het tijdperk V logo heen

Ik ben er best tevreden over. Je ziet een heel klein beetje witte randjes waar het logo is uitgeknipt. Daar kun je denk ik niet zoveel aan doen bij het witte decalpapier (dat is gewoon de dikte van het papier zelf).

Ook op de 'neus' heb ik een nieuw logo eroverheen geplakt (lastiger, het logo is kleiner). Gelijk even het locnummer 184 003-2 erop gezet, want vanwege een fout op de Trix kap ontbreken de nummers op de voor en de achterkant.


Het nieuwe tijdperk IV logo op de neus, en het locnummer toegevoegd.

Ook hier zie je de witte randjes een beetje, vooral bij het locnummer, maar ik ben er tevreden mee zo.

Al met al een leuk klusje. En het voordeel van decals is dat je ze er altijd weer af kunt halen.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV
Mooi gedaan,
Is een hele klus en gepuzzel om de juiste kleur, formaat etc te produceren. Ook de keuze maken welk papier,  transparant of wit, te gebruiken want de kleur wit kun je niet printen op transparant papier.
Groet Matje
Re: Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV
Het gepuzzel is leuk als het lukt :) maar het is inderdaad wel even een klus om het netjes te doen.

Ik heb nog wat geknutseld. Ook deze 290 van Roco had het DB AG logo, dus dat moest een tijdperk IV DB Keks worden:


Roco 69422 bouwserie 290

En een BR 140 (Marklin 3345) omgenummerd naar een BR 110:


Marklin 3345 is nu 110 252-4

Je ziet de randjes wel als je van dichtbij kijkt.

Ook mijn BR 114 wilde ik omnummeren, dit moest een BR112 worden (de 'oude' nummering van tijdperk IV). Maar op de een of andere manier krijgt mijn printer het purperrood niet goed afgedrukt. Het blijft vlekkerig en het wordt minder netjes dan de blauwe omnummering (trouwens, het standaard reeds aanwezige DB logo is ook niet erg netjes bij deze loc):


Marklin 3033 is 112 495-7 geworden

En tenslotte nog even met wat nummerborden gepriegeld. Deze Amazon hebben wij jaren gereden (tot 2006):


Onze eigen Volvo Amazon

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV
Geweldig hoe je dit voor elkaar krijgt.
Als ik ooit eindelijk met de scenery kan beginnen (eerst moet de analoge elektronica af zijn) kom ik bij je in de leer. :-)

Vooral de nummerplaat vind ik geweldig!

Is het misschien een idee om de randen van de decals voor het plakken langs een viltstift te halen?

Grt

Wil Tweeendrie
Re: Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV
Echt klasse dit.....
Echt kunstig , en dan nog aardig recht er opplakken vind ik zelf altijd  :thumbdown:
Daarom laat ik ze meestal leggen die plak gevallen.
Dus dit soort foto's vind ik altijd zeer geslaagd.
Ik was er vroeger al geen ster in , en nu zeker niet.

Bedankt voor het delen..... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV
Dank voor de complimenten!

Citaat van: Wil Tweeendrie op dinsdag 02 december 2014, 00:20:04
(...)
Is het misschien een idee om de randen van de decals voor het plakken langs een viltstift te halen?
(...)

Heb ik ook aan zitten denken maar dat moet dan voordat ze het water ingaan. En dan spoelt die viltstift (als je de goede kleur al kunt vinden) er weer af.
Ik ga nog wel eens wat andere experimentjes uitproberen denk ik.

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV
Op de edding 3000 permanent markers staat vermeld dat ze "wasserfest / water-resistant" zijn op bijna alle materialen.
Verwijderen gaat wel met alcohol, oftewel spiritus.
Deze zijn in behoorlijk wat kleuren leverbaar, alleen zal je hiervoor bij een teken/schildermaterialen winkel moeten zijn.
Zoals bv Harolds in Rotterdam - centrum.
Waarschijnlijk niet de exacte kleur, maar in ieder geval zal wel een bijkomende kleur voorhanden zijn.

grt

Wil Tweeendrie
Re: Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV
voor het printen van die rooie kleur zou het eens moeten proberen met een andere merk voor de inkt,heb een tijd geleden een artikel erover gelezen dat er veel verschil kan zitten tussen de merken en de imitatie merken!
en de conclusie was dat op verschillend papier het uiteindelijk resultaat ook verschillend is,het ene moment gaaf het merk beter bedrukking het andere moment kwam het imitatie merk er beter uit!
Re: Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV
Volgens de RDW klopt de kleur van de Volvo niet, deze moet groen zijn en is de auto niet verzekerd.
Voor de rest mooi modelletje wat niet misstaat op een Hollandse baan.
Re: Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV
Citaat van: hmmglaser op woensdag 03 december 2014, 17:08:40
voor het printen van die rooie kleur zou het eens moeten proberen met een andere merk voor de inkt,heb een tijd geleden een artikel erover gelezen dat er veel verschil kan zitten tussen de merken en de imitatie merken!

De rode inkt (magenta) die erin zat was origineel HP; ik heb er nu imitatie inzitten want hij was net op. Eens kijken of die beter gaat! ;)

Citaat van: 3rail op woensdag 03 december 2014, 17:11:53
De Volvo is een import auto, dat zie je aan het kenteken. :D

Klopt! In 1999 vanuit Zweden naar NL gekomen. Ik heb de originele Zweedse kentekenplaat nog in de garage liggen.

Citaat van: Wilfried op woensdag 03 december 2014, 21:20:49
Volgens de RDW klopt de kleur van de Volvo niet, deze moet groen zijn en is de auto niet verzekerd.
Voor de rest mooi modelletje wat niet misstaat op een Hollandse baan.

Goed opgemerkt van die kleur, het klopt inderdaad niet helemaal. Maar veel scheelt het niet, want dit noemen ze dus groen bij de RDW:


De originele Amazon vlak voordat wij hem verkochten in 2006; weinig mensen zouden dit een groene auto noemen maar officieel heet dit 'lichtgroen' (Volvo kleur 91)

De auto is inderdaad niet verzekerd, en ziet er nu zo uit (foto kwam ik tegen op Marktplaats, hij is onlangs weer van eigenaar gewisseld):


Huidige staat van de Amazon; ik heb gehoord dat de nieuwe eigenaar hem gaat restaureren

Mijn baan (in wording) is niet Hollands trouwens, maar de Amazon misstaat ook zeker niet op vakantie in Duitsland. :D

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV
Jouw Amazone is gewoon geplukt voor onderdelen.
Dat wordt de pers, of de schredder... :D
Re: Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Aan de slag met zelf geprinte decals: BR 184 van tp V naar tp IV
Toch jammer dat een auto zo eindigt en gewoon weg staat te rotten.
Hopelijk komt hij weer in goede staat maar dat zal dan wel een aardige stuiver euro gaan kosten.
Re: Aan de slag met zelf geprinte decals: S-Bahn rijtuigen van tp V naar tp IV
Weer even wat 'gespeeld' met zelf geprinte decals.
Gisteren kwam deze S-Bahn loc binnenrollen in de oranje/grijze kleurstelling van het eind van periode IV:


Fleischmann 4329, gaat nog naar wisselstroom omgebouwd worden

Hier komen de Marklin S-Bahn rijtuigen 4104, 4105 en 4106 achter (die had ik al liggen). Echter, die rijtuigen hebben een periode V logo (Deutsche Bahn):


4104 en 4105 met het 'verkeerde' logo (periode V)

Ik wil alleen periode IV, dus ik wil alleen het oude Deutsche Bundesbahn logo hebben (DB-Keks). Even wat research gedaan op het wereldwijde web, om na te gaan of de S-Bahn rijtuigen in de vernieuwde kleurstelling (met gele streep onder de oranje baan) daadwerkelijk met het oude logo hebben rondgereden. En zie daar:


Nieuwe S-Bahn rijtuigen met rood oud DB-logo, midden jaren 80. Hier naast een ouder S-Bahn rijtuig.

Dus aan de slag. Ik wilde deze keer doorzichtige decals gebruiken, zodat de randen van het logo mooi rond zouden worden. Alleen kan ik geen wit printen, dus moest er eerst een witte decal over het oorspronkelijke logo heen:


Witte decal over het oorspronkelijke logo heen. Het schijnt wel wat door, maar dat is niet erg.

Vervolgens een rode versie van de periode IV DB-Keks geprint op doorzichtig decalpapier. Dit geeft het volgende resultaat:


Nieuwe logo over het oude heen

De foto's zijn gemaakt toen de decals nog nat waren. Lastig om alles precies recht te krijgen... Maar ik ben toch tevreden over het resultaat!
Eigenlijk moet het rijtuignummer nu onder het logo komen, zoals het in het echie ook was. Nou ja ik vind het zo wel prima...

Ook de stuurwagen 4106 moest eraan geloven:


Stuurwagen 4106 van periode V naar periode IV DB-Keks

Groetjes,
Kiezel :)