Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail

Gestart door erweka woensdag 29 oktober 2014, 20:38:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Beste forummers,

Al geruime tijd ben ik niet meer actief geweest op het forum (maar wel regelmatig meegelezen) vanwege m'n studie en gebrek aan tijd, maar nu heb ik toch een vraag.
We hebben hier namelijk nog een oude Märklin-HAMO NS1135 für Zweischienen-Gleichstrom die ik toch graag zou willen laten rijden op onze digitale 3-rail baan.
Nou leek me dat niet de moeilijkste klus die je je voor kunt stellen, omdat het in feite een lok is die oorspronkelijk voor 3-rail bedoeld was... dus waarom zou omgekeerd niet ook kunnen hè  ;)
Na wat gegoogle vond ik wel het volgende: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42182.0
Het lijkt dus goed mogelijk te zijn en dat geeft alvast een beetje moed  :)

Maar, er blijven toch nog wat vragen over.
Gedacht was om een Esu Lokpilot V4.0 M4 in te bouwen, maar als iemand een beter idee heeft hoor ik dat natuurlijk graag.
- De vraag daarbij is welke versie het meest geschikt is i.v.m. extra functies en het ontbreken van een Schnittstelle bij de 'oude dame'.
- Ik heb werkelijk geen idee wat voor motor er in de lok ligt (de originele), maar dat blijkt voor het ombouwen kennelijk veel uit te maken.
- Het idee is om later mogelijk nog sluitverlichting in te bouwen die apart schakelbaar is d.m.v. SMD ledjes, maar belangrijker is dat de lok eerst rijdt.
- Rangeerlicht zou mooi zijn, maar wordt lastig met de originele gloeilampjes en lichtgeleiders.

Dus concreet is de grootste vraag eigenlijk of en zo ja wat er aan de motor moet gebeuren en welke decoder versie het meest geschikt is. Als de originele motor kan blijven zou dat natuurlijk wel zo fijn zijn.
Voor wat betreft bedrading heb ik begrepen dat je de kabelboom eigenlijk nieuw moet aanleggen, maar wat er bij de motor exact los en vast moet zitten is nog een beetje onduidelijk...

Dat was zo even in 'het kort' het probleem.
Het is mijn eerste ombouw/digitaliseer project, maar na wat lezen heb ik wel wat hoop dat het te doen is en ik heb gelukkig geen 'draadjesvrees' dus dat scheelt alvast  ;)
In ieder geval alvast bedankt voor de hulp!

En nee verkopen en een digitale 3-rail versie kopen is geen optie... Het is een lok van m'n opa, dus vind het eigenlijk wel zo leuk als deze weer kan rijden
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Ik meen dat er dezelfde motor in zit als in de analoge 3railers maar ivm de gelijkspanning zitten er diodes in.

Dus motor vervangen om er een gelijkstromer van te maken en een standaard Esu LokPilot volstaat. Koop er een met een stekker en die knip je er dan af. De draadjes zet je volgens het schema op de plek waar ze horen.

Gr, Ben.
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Het gaat hier waarschijnlijk om de 8327 en die heeft een hamo magneet 235690.
De motor kan dus al blijven zoals deze nu is.

De decoder kun je zelf kiezen en is afhankelijk van wat je wilt en hangt niet af van de motor, zolang deze DC is.
Een Esu Lokpilot V4.0 M4 is een prima keuze, maar je kunt ook een Marklin 60942 nemen.
De laatste heeft een draagprint en houder die je zo op de plek van relaispaaltje kunt bevestigen.
De decoder kun je na het solderen op de draagprint monteren middels de 21 polige 21mtc connector.
Het is net wat je wilt.
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Het gaat inderdaad om de HAMO 8327.
Fijn dat de motor zo kan blijven als deze nu is, dat maakt het toch weer wat eenvoudiger.  :)

Wat betreft de decoder, ik heb wat op internet gezocht en ik kan geen echt grote verschillen vinden tussen de beide decoders.
Voor wat betreft de prijs maakt het geloof ik ook niet zoveel uit. Wel heeft de Märklin decoder dus een draagprint, wat eigenlijk wel handig is.
Is zoiets ook voor de Esu leverbaar?
Een 21mtc versie heeft als ik het goed heb, bovendien als voordeel dat je standaard 4 Aux uitgangen hebt, i.p.v. 2?
Bij ombouw is het gewoon zaak om de hele kabelboom opnieuw op te bouwen of niet?
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Citaat van: erweka op donderdag 30 oktober 2014, 10:32:20
Is zoiets ook voor de Esu leverbaar?
Zie ===> klik
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Met één schroefje is de kap los en zie je of de motor al of niet een magneet heeft. ;)

Gr, Ben.
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
@nobody: Top  :thumbup:

Heeft iemand een voorkeur voor de Esu of de Märklin?
Het voordeel van de Esu is dat er een tabel met cv-waardes gegeven is voor ieder type motor. Zoiets kon ik bij Märklin niet vinden.
Als iemand daar goede tips voor heeft ben ik hem/haar zeer dankbaar  ;)
Of is dat niet aan de orde vanwege het programmeren met mfx?
Nou ja, voel me toch een beetje een dummie zo......  :-(
Uiteindelijk gaat het vast goed komen!
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Omdat ik een ESU lokprogrammer en tester heb, geniet ESU mijn voorkeur.
Ik gebruik het Mfx gebeuren niet. Alleen MM2 en DCC.
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Citaat van: erweka op donderdag 30 oktober 2014, 16:19:43
Het voordeel van de Esu is dat er een tabel met cv-waardes gegeven is voor ieder type motor. Zoiets kon ik bij Märklin niet vinden.
Jawel hoor, in de "Umruestdecoder_mLD-mSD_CV-Liste" die je op de duitse site kunt downloaden.
Als je CV52 (zie hieronder) op het juiste motortype instelt, loopt de lok al nagenoeg optimaal.
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Hartelijk dank weer!  B) :D
Dus in feite maakt het niet uit of je een Esu of Märklin decoder neemt, kwestie van voorkeur als ik het zo lees?

En voor wat betreft sluitverlichting:
Lichtgeleiders heeft de lok al voor de sluitverlichting, enkel geen lampjes.
Wat voor ledjes (rood, zover kom ik nog wel  :P ) zouden jullie daarvoor gebruiken, in combinatie met wat voor (voorschakel)weerstandjes?
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Hoi

Je had mijn ombouw verhaal gevonden zag ik  :thumbup: maar het hele verhaal staat hier Klik Bij mij komt er een Tams LD-G33 plus in, in combinatie met een Esu 21MTC Adapterplatine. Laatst in Houten aangeschaft. Hij/zij loopt nu ff met een LD-G32. Net als bij de Lima's en de Fleischmannen heeft de Hamo "pancake" motor een wat te hoge topsnelheid. Ik heb mijn TOP snelheid met ongeveer 40- a 50% teruggebracht en loopt nu net zo snel als m'n Roco NS 1145 en ook een stuk stiller.
Tja... welke decoder? Märklin of Esu? Ik gebruik een Tams maar hij/zij liep ook goed met een Esu Lopi 4. Bij Märklin is het vaak ge-eikel om de juiste gegevens te vinden, is ook mijn ervaring.
Ook bij jou klopt er van de dakindeling niet veel, met van die fijne Duitse isolatoren en pano's. Wat ga jij aan je dak doen?

Succes

Rino
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Ik zou er tweekleuren-leds in doen (onder), en boven een witte.
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Citaat van: Wajer op donderdag 20 november 2014, 15:57:09
Ik zou er tweekleuren-leds in doen (onder), en boven een witte.

Bij een 1100 met botsneus wisselen de gele frontseinen niet van kleur, doch gaan enkel uit.
In de rechter- en linkerbovenhoek, waar de vroegere (omgekeerde) L-seinen zaten, worden als sluitlichten gebruikt.
Een (smd) led hierachter plaatsen volstaat waarschijnlijk. (proefondervindelijk vaststellen)

Gr. Marcel
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
In de praktijk werd meestal een losse sluitlamp gebruikt als een 1100 zonder trein op stap ging. Ook leuk om na te maken.
Re: Ombouw Hamo 1135 naar 3 rail
Er is een mooie foto van uitgerekend de 1135 met zo'n lamp. Zo'n sluitlamp werd meestal ergens in de loc bewaard als hij niet nodig was, maar ze lieten hem ook rustig hangen. Het zou kunnen dat de 1135 hier in opzending was, maar dat weet ik niet.