Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?

Gestart door Treinengek Junior zondag 30 november 2014, 17:36:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Hoi forummers

Omdat onze CS2 weer bij Marklin zit door een probleem met het display, besloot ik om onze CS 1 maar weer van onder het stof te halen.

De CS1 start netjes op maar dan kwam ik tot de conclusie dat de 'touchlaag' niet werkt. Het display werkt dus, de functies werken als je de knoppen gebruikt en hij kan nogsteeds treinen besturen. Alleen als je iets aanraakt werkt het niet.

Wanneer je links van het scherm drukt zie ik wel dat er veel meer 'stress' is dan vroeger. Rechts heeft hij dit niet. Ik heb al gekeken en geprobeerd om er vuil vanonder te halen, misschien ergens in de linkerrand, maar ik heb niks gevonden.

Ik heb ook geprobeerd om een handmatige reset te doen door de stopknop en F5 bij het opstarten ingedrukt te houden maar daar reageert hij niet op. De opstartprocedure wordt normaal doorlopen zoals anders, ookal ben ik dan de knoppen aan het induwen.

Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing ? Ik zou het erg jammer vinden deze CS te moeten weggooien omdat enkel de touchlaag niet werkt. Zou ESU dit nog repareren ?
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer
Er heeft toch niks boven op gelegen, hoop ik ?

Maar je zou eerst eens kunnen proberen door het scherm VOORZICHTIG schoon te maken, ook de randen moeten schoon zijn.
Ook kan je kijken of de aansluitingen binnen in de kast nog allemaal goed zijn.

ESU repareert het wel tegen een vastgestelde prijs, ik dacht 139 Euro ??

grv Huub

update: kijk eens op deze pagina. vreemd genoeg staat hier geen CS1 bij en ik heb dat ooit wel gezien....
http://www.esu.eu/support/garantiereparatur/reklamationen/servicepreise/ecos-ecoscontrol-radio/
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer
Bij mij was de touchscreen ook defect.
ESU repareert het nog steeds.
Meestal wordt de cs omgewisseld met eentje die klaar is.
Het enige min punt is dat ze het niet altijd goed verpakken waardoor er transport schade optreed.
Is bij mij 3x gebeurt.
Gr.ton
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer
Er heeft niks op de CS1 gelegen, deze wordt altijd opgeborgen in de originele doos.
Verder hebben wij het scherm al eens gekuist, echter zonder resultaat.

Ik heb ook de CS1 al eens opengedaan en gekeken of de verbindingen tussen het 'moederbord' en het display nog goed vastzitten. Ook dit was allemaal in orde.

Het zal dan toch maar opsturen naar ESU worden denk ik. Al weet ik nog niet of we dit echt gaan doen. Aangezien we eigenlijk met de CS2 rijden die voorlopig nog even bij de reparatieafdeling is.

Het is wel altijd iets met de centrales van Marklin. Deze CS1 is vroeger al eens naar de fabriek geweest voor een probleem. Toen kregen we enkel een zwart scherm. De centrale is toen gerepareerd. Nu werkt het touchscreen niet meer.
Onze CS2 is ook in Duitsland momenteel. Wanneer je de layout aanklikt, begint het beeld nu en dan omhoog te 'wippen'.

Hadden we dan toch die ECOS moeten kopen..  >:-D
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer
En het drama gaat verder. Onze Marklin CS2 is nogsteeds in de fabriek ter reparatie, 1 van de CS 1'en is kapot zoals hierboven te lezen en nu is onze tweede CS1 ook kapot. Net hetzelfde probleem ! Het scherm werkt, maar je kan niks aantikken.

Brengt het nog op om rond de ?150 te hangen aan een reparatie ? Vooral voor onze tuinbaan zoek ik nu een centrale. Deze moet eigenlijk enkel via het netwerk te bedienen zijn met Rocrail. Een scherm is dus niet nodig. En liefst een serieuze interne booster (Spoor 1).
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Dat is nu de 2de CS 1  met het zelfde probleem, de eerste heeft enkele jaren dienst gedaan, de 2de CS 1  had nog maar enkele uren gewerkt en heeft het nu ook.
Zit met de handen in het haar nu.

Groeten,
Joeri ( vader van Maxim)
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Zelf openhalen. Zit vermoedelijk vuil op het scherm onder de randen of losse connectoren......
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Bij de eerste CS 1 hebben we alles opengedaan en er opgelet dat er geen vuil tussen het scherm aanwezig was en naar de contacten gezien, maar daar was niks te zien.

We kunnen deze nu ook eens open doen, maar ik vrees dat het hier juist het zelfde zal zijn.

Groeten,
Joeri
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Juist gebeld naar Van Biervliet of ik hem mag brengen voor herstelling en mijn antwoord is dat Marklin of ESU geen reparaties meer doen bij een CS1, leuk mag ik 2 centrales weggooien.

Groeten,
Joeri
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Hallo Joeri,

zijn de Centrales koud opgeslagen of worden ze in een niet verwarmde ruimte gebruikt en trekken ze daardoor condens aan dan wordt de werking van het screen hierdoor beïnvloed, in dat geval kan het zo zijn dat als ze weer geacclimatiseerd zijn in een constant verwarmde ruimte ze wel weer goed werken. Als er een vuiltje klem zit in de rand of iets dergelijks en het touchscreen is geactiveerd kan je zo wie zo de centrale niet bedienen.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
één CS1 centrale werkt terug, bedankt voor de tip, heb hem op de schouw een tijdje laten staan en blijkbaar heeft het geholpen.
Het scherm werkt terug, de tweede CS 1 zijn scherm heeft nog geen kick.

Onze baan ligt in een schuurtje en de temperatuur kan soms zoals nu in de winter soms laag zijn als de verwarming uit gaat.
Blijkbaar zou dit de oorzaak geweest zijn van toch 1 van de CS 1.

Groeten,
Joeri
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Haal de andere CS1 eens open en reinig de randen rondom het scherm. Zeer grote kans dat alles weer normaal werkt!
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Vandaag hem open gemaakt en gezien dat als je aan contacten komt van de linker printplaat die erop zit, het weer ff werkte.
Zou dus een slecht contact kunnen zijn.
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Compleet schoonmaken als eerste. Vervolgens weer juist in elkaar.
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Vandaag de CS1 voor de zoveelste keer volledig opengemaakt, maar nu dus ook het display. Er zat wat oppervlakkig vuil rond de randen. Na het scherm gereinigd te hebben met een licht vochtig doekje werkt hij nu weer !

Ik ben benieuwd hoelang hij het nog uithoud, maar voorlopig case closed !
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Citaat van: huub op maandag 01 december 2014, 16:35:50
Maar je zou eerst eens kunnen proberen door het scherm VOORZICHTIG schoon te maken, ook de randen moeten schoon zijn.

;)
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Leo, de bruine verbindingsbanden zijn flexibel leads, die twee of meer printen elektrisch met elkaar verbinden.
Je hebt bij het openen van de CS, waarschijnlijk te hard getrokken en bent uitgeschoten en is de flexible lead tussen het display en moederboard gescheurd.
Een defecte CS1 op de kop tikken, die als donor kan dienen voor de flexiblele lead kan dienen, biedt misschien uitkomst.
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
 @citaat

Die Flexprint zit via een bepaald productieprocess (soort Hot-bar) vast aan het glas van het display. Alleen kabel wisselen lukt dus niet.
Indien je het hele scherm wil wisselen, kan het zijn dat het hele contrast weg is nadat je gewisseld hebt. Daar er meerdere soorten van het scherm in omloop zijn en het aan de buitenkant lastig te zien is welke erin zit. ;)
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Dan heb je inderdaad te hard getrokken, je moet meer loshalen en voorzichtig te werk gaan om te zorgen dat je het cs zonder problemen kan openen.
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Beste Looney,

Weet je iemand die dit tegen betaling voor mij zou kunnen fixen.
Waarschijnlijk zit er zoals ik op het forum heb gelezen vuil tussen het glas


gr Leo
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Beste Treinengek,

Doe jij het openen van een CS1 60212 tegen betaling ook voor mij,ik had ereen die ik zelf demonteerde,
waarbij de verbindingen tussen display en board sneuvelden.
Nu heb ik een nieuwe half defecte gekocht die ik zelf niet meer durf te openen.

Graag een mail terug

gr Cardonel/ ofwel Leo
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Ik heb het ook wel eens gehad bij mijn cs1. Een doekje met wat glasex erop deed wonderen. Het is al weer een paar jaar geleden maar werkt nog steeds goed.
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
geachte ik heb een cs 1 met update het scherm is grijs kan je deze repareren voor mij .
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
goedendag mijn naam is fred  ik heb een probleem met de verlichting van mijn cs1 deze werkt niet meer weet jij iemand die deze kan maken .bvdmvrgr fred Melissen .


EDIT Fred, telefoonnummers verwijderd, contact leggen via PB's en daarna nummers uitwisselen is beter.
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
verlichting werkt niet meer van cs1 .??
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
1 maal posten is genoeg hoor.
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Hi Maxim,  Heb nu ook problemen met het display van mijn CS1. Wanneer ik de vier torx schroeven verwijder kan ik de onderzijde iets oplichten. Er zit alleen een kabeltje tussen de displayverlichting-unit en de hoofdprint. Daar zie ik geen connector die ik kan loshalen. Bang om de dunne display connectors te beschadigen ben ik niet verder gegaan. Heb jij dé tip om het geheel op nette wijze geheel open te maken zodat ik het display (de randen) kan schoonmaken en de connectors kan controleren?
Alvast mjn hartelijke dank!
Mathieu
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
De flat cables kan je gewoon uit de connectoren halen door de klemmen aan de zijkant los te maken. Doe dit wel erg voorzichtig, want de kabels kunnen snel scheuren of de pads kunnen los komen.
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Dank! Dat advies zal ik zeker opvolgen. Maar eerst zou ik de behuizing voldoende moeten kunnen openen om erbij te kunnen. Het moederbord blijft op de onderzijde van de kast 'vast zitten', dus ik kan de CS1 maar een paar cm. openen. Het lijkt wel of de batterijklemmen de onderzijde van de kast tegenhouden. Wat is jouw ervaring? Hoe krijg ik de onderzijde van de kast volledig los van de print, zonder iets te beschadigen?
Alle info is meer dan welkom!
Mathieu
Re: Touchscreen CS 1 (V2.0) werkt niet meer - Nieuwe centrale ?
Je geeft het zelf al aan ;) Die batterijen klemmen moet je even door de onderkant begeleiden.