Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Dubbeltractie Brawa V100

Gestart door Mattie zondag 07 december 2014, 20:56:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dubbeltractie Brawa V100
Hallo,

Sinds kort in het bezit van een tweede Brawa V100 BASF :) meteen maar eens geprobeerd om via koploper in tractie te rijden.
Op zich werkt het, alleen is er hoorbaar dat een van de locs te hard duwt of trekt.
Nu blijkt het inderdaad dat de locs niet exact gelijk lopen. Het betreft hier de Brawa 41209 en de 41241

De bedoeling is dat de locs ook ten alle tijden afzonderlijk moeten rijden, dus er moeten wel optrek en remvertragingen op blijven.
Wie heeft er ervaring om e.e.a. goed af te stellen? is het verstandiger om eerst de acc, deacc, rijspanning, etc. goed af te stemmen en dan in koploper de instellingen zoals snelheid ijken?
Ik ben hier al een tijdje mee bezig geweest, maar het lukt nog niet helemaal.

Of kan het geen kwaad als er een loc iets te hard duwt of trekt?

Ik hoor het graag

groeten,
Mart
Re: Dubbeltractie Brawa V100
Hoi Mart,

als je beide loks netjes geijkt hebt in koploper, dan moet het gewoon goed werken.

Maar voor een goede aansturing door koploper is het wel van belang om de optrek en afrem vertraging lekker laag te houden.
Ook is het aan te raden om de maximale snelheid op de hoogste rijstap zo af te regelen dat het ongeveer de maximale snelheid is die er gereden wordt op de baan.

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3223

Groeten Sander
Re: Dubbeltractie Brawa V100
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Dubbeltractie Brawa V100
Mart,

Je kunt het beste eerst de loks op elkaar afstemmen.
Dus Vmax is gelijk, optrek en afrem vertaging zijn gelijk, alhoewel je die, volgens mij, uitzet voor gebruik met koploper.

Je kunt ook de hardheid van de regeling verzachten, zodat de loks minder hard aan elkaar gaan trekken, bij een snelheidsverschil.
Re: Dubbeltractie Brawa V100
Bedankt voor de reacties

Dus als ik het goed begrijp word de optrek en remvertraging door koploper gesimuleerd en moet ik beide locs in koploper instellen.
Dus, eigenlijk alles door koploper laten regelen. ga eens e.e.a. proberen.

Kappa, wat bedoel je met de hardheid van de regeling?

groeten,
Mart
Re: Dubbeltractie Brawa V100
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Dubbeltractie Brawa V100
Mart, de hardheid van de regeling bepaalt de mate waarin de decoder zal proberen om een variatie in de snelheid zal proberen weg te regelen.
Bij een waarde van 100% zal de decoder ten alle tijden blijven regelen, tot de de stroombegrenzing intreedt.
Bij lagere waarden zal de decoder minder hard regelen bij snelheids variaties en de lok zal minder snel gaan rijden.
In dit geval zal de decoder zich meer aanpassen aan de snelheid van de andere lok.
Dit kun je in CV 56 instellen.
Re: Dubbeltractie Brawa V100
Hallo

Vandaag even aan het testen geweest.
Het lijkt dat de Vmax instelling van de ene decoder anders is als de andere. De 41209 staat standaard (CV5) op 64. Bij de 41241 ligt dat veel hoger. (ben ff de cv lijst van de 41241 kwijt :()
Heb geprobeerd de locs op gelijke maximale snelheid te zetten via CV5. Optrek en remvertraging op 1 gezet.
Daarna via koploper de locs geijkt.

Nu is er toch een loc die te snel rijd en de ander er uit duwt :?

Ga ander keertje verder. Als er nog iemand tips heeft?

groeten,
Mart
Re: Dubbeltractie Brawa V100
Hallo

Ik heb nu de loc's met de cv instellingen ongeveer even snel.......denk ik :-)
Zonder geijkt te hebben in koploper heb ik ze naast elkaar gezet en via tractie laten lopen. Blijkt dat de 41209 bij 30 km/h iets harder loopt en wanneer ik de snelheid opvoer gaat de 41241 sneller lopen.
Is dit probleem verholpen als ik de loc's ga ijken of moeten ze op deze manier nagenoeg op gelijke snelheid rijden. rest me helaas vanavond niet meer de tijd om te proberen, vandaar de vraag :D

groeten,
Mart
Re: Dubbeltractie Brawa V100
Met ijken los je dat probleem op.

Want koploper gaat gewoon meten hoe snel de lok rijdt bij welke rijstap/decoderstap.
Dus rijdt de ene lok 15 km/h bij rijstap 5 en de andere lok 15km/h bij rijstap 4, dan zorgt koploper voor de goede aansturing per lok.

Groeten Sander
Re: Dubbeltractie Brawa V100
hallo

Het begint er al een beetje op te lijken :)

bedankt  :thumbup: