Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?

Gestart door Simon BR39 vrijdag 28 november 2014, 17:03:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Dag,

Vanmiddag had ik eerst een wat vreemd voorvalletje:
ik maakte kortsluiting met een ontsporing, en mn hele CSII ging uit en startte opnieuw op.
Vlak daarna gebeurde hetzelfde, en toen werd het opeens angstaanjagend donker... 8o
Gelukkig heb ik bijna altijd een telefoon bij, met een zaklamp erop, anders had ik nooit zonder beschadigingen langs
de baan kunnen komen...

Maar ik was ervan overtuigd dat CSII zelf een kortsluitingsbeveiliging had?
Nu sloegen de stoppen door en de aardlek.... Best wel hevig voor n ontsporing :!: . En daar houdt de rest van de elektronica in huis ook niet van.

Heeft iemand een idee? Want zo ga ik niet meer rijden... :error:

Simon
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Je zou bijna denken dat er geen beveiliging in zat.
Maar het is heel raar dat je totale lichtnet er uit klapt.
Ik zou hem maar eens na laten kijken.

grt Piet.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Dit is de eerste keer dat t gebeurde. Ik heb zolang ik de CSII heb geen vaste baan gehad,
maar de keren tussendoor dat ik m tijdelijk gebruikte, heb ik nooit problemen gehad.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Ik zit meer aan een defecte voeding te denken. Zit er een schakelende voeding bij of een conventionele trafo?
Beetje OT, maar bij wat testen met mijn Ecos nog niet zo lang geleden heb ik ook wat andere voedingen er op geprobeerd, en een niet kortsluit-vaste voeding (bijv. van een laptop) zorgde er ook voor dat in mijn geval de Ecos herstartte bij een kortsluiting op de baan. Ik heb speciaal een kabeltje gemaakt zodat ik de voedingsspanning kan meten voordat die de Ecos in gaat om vast te stellen of de voeding of de Ecos het probleem was.

Dus je kan een meetkabeltje maken of anders een andere voeding er op en dan testen. Iemand in de buurt met een CS2 of even bij HIP langsgaan kan natuurlijk ook.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Ga zo meteen s kijken of i t nog doet...
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Als de voeding de kortsluitstroom aan de uitgang niet kan leveren - dus te licht uitgevoerd is - dan stort de spanning gewoon in.
Wordt de spanning te laag dan zou de CS2 niks mogen doen oftewel de boel op reset houden.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
vanmiddag had ik 2x kortsluiting door ontsporing.
de eerste keer ging mn CS uit, alleen de stopknop bleef branden. toen heb ik de storing opgelost, op stop geduwd, en toen startte die opnieuw op.
dat is sowieso al vreemd, omdat het CS normaal gesproken gewoon blijft werken.


De tweede keer was het dus gelijk donker  :D
dit was gewoon de voeding die oorspronkelijk in het pakket zat, en de totale raillengte bedroeg miss 5m.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Zojuist heb ik het CS2 gewoon aangesloten via de voeding, maar zonder aansluiting op de baan.
Dan is er niks aan de hand.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Er zal toch een lek zijn ontstaan aan de primaire (lichtnet) zijde waardoor de aarlekschakelaar uit sprong.
Zeer vreemd  8o
Misschien iemand anders in huis die hier voor verantwoordelijk is ?
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Je bedoelt dat de kortsluiting niet van mn baan is gekomen?
Ik was alleen thuis, en verder heb ik niks kunnen vinden. Er brandden alleen lampen en die doen t nog allemaal...
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
En eerlijk gezegd durf ik niet nog een keer bewust kortsluiting te maken op mn baan.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
misschien wel off topic  over de aardlekschakelaar

Ik heb in het verleden (hobbymatig) pcsystemen , gebouwd en upgrade.
Bij bepaalde voedingen/stekkercombinaties , als ik eerst de stekker in het stopcontact deed/had en dan pas in de voeding ( vaak na een hardwarecrash) klapte ook de aardlek eruit, anderssoms haast nooit.

ik heb het over lekstroom naar de aard.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Ja raar hoor, dat die aardlekschakelaar uit gaat.
Dat gebeurt alleen als er een verschil in stroomsterkte is tussen de fase en de 0.
Een aardlekschakelaar slaat uit bij een verschil van 30mA.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je treinbaan (trafo en CSII) daar voor verantwoordelijk is, tijdens een kortsluiting op de baan.

grt Piet.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Dag Simon,

Om welk type CS2 gaat het?
Zelf heb ik de 60215, welke als eigenschap schijnt te hebben dat ie galvanisch gescheiden is.

Groeten,

Jan
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Simon,

Ik heb de eerste versie CS2, 60213 met de oude gewikkelde trafo.
Bij kortsluiting op de baan gaat hij in stop en na oplossen van de storing kun je gewoon verder na op de stopknop gedrukt te hebben.
Ik heb een keer een vreemde " zware" kortsluiting gehad waarbij de trafo het begaf (gewoon een nieuwe van M gekregen), maar nooit de zekering of aardlek in de meterkast eruit.
Een spontane herstart van de CS2 heb ik ook nog nooit meegemaakt; wel eens een crash (scherm aan maar geen beeld) omdat ik hem een paar dagen aan had laten staan.
Misschien dat er ergens in de bedrading in huis, of in een ander apparaat een foutje zit en is je trein de druppel die....
Geen krultang in huis? >:-D

Succes met een oplossing....
Hugo
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Citaat van: i_m_johny op zaterdag 29 november 2014, 09:29:14
Zelf heb ik de 60215, welke als eigenschap schijnt te hebben dat ie galvanisch gescheiden is.
Tja, dat is een van de belangrijkste features van een trafo !
Alle apparatuur (waar je elektrische delen kan aanraken) moet galvanisch gescheiden zijn van het lichtnet.
Ook in de geschakelde voedingen zit een trafo, die werkt echter niet op 50 Hz maar veel hoger, waardoor het allemaal veel kleiner kan.
Nadelen van geschakelde voedingen: er komt gelijkspanning uit en het is elektronica: ze gaan vroeg of laat toch kapot.
Ik heb er een heleboel gerepareerd bij mijn vorige werkgever........

Dan de CS2 (alle versies):
Die heeft zelf geen ingebouwde galvanische scheiding, dat is eerder al gebeurd (tussen stopcontact en voedingsaansluiting).
Wel kan je bedoelen dat de S88-aansluitingen galvanisch gescheiden zijn van de rest (dat is in ieder geval bij de CS1 zo).
Dat is een beveiliging tegen opblazen door verkeerd aansluiten.

grv Huub

Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Dag Huub,

Bedankt voor de verduidelijking.

Groeten,

Jan
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Zoals Piet al opmerkte, is het wel heel vreemd dat de aardlekschakelaar aanspreekt als je kortsluiting op de baan maakt. In elk geval maakt dat de voeding zeer verdacht, niet zozeer het Central Station. Ik denk dat Märklin de voeding zonder mankeren omruilt omdat ze geen gedoe met dit soort veiligheidsproblemen willen hebben; het is tenslotte speelgoed en dat moet absoluut veilig zijn.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Simon,
De huidige trafo's zijn dubbel geïsoleerd waarbij er geen contact is tussen primaire en secondaire wikkelpakket. een sluiting secondair geeft een belasting verhoging welke ook een belasting verhoging primair geeft, de primaire stroomkring blijft in balans, dus geen lek voor de aardlek mogelijk.
In de huis installatie kunnen wel verstoringen zijn welke de aardlek doen aanspreken, zoals een TL balk een vriezer/koelkast koffiezet apparaat. laatstgenoemde kan uitstaan waarbij de fase wel onder spanning staat, stekker omdraaien staat de fase wel uitgeschakeld. 
Cees
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Mooi verhaal Cees maar wat is dan de oorzaak? Simon geeft aan dat als er sluiting op zijn baan is de aardlek eruit piept.

Gr, Ben.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Ben,
Voor een juiste analyse moet je "niet gestapeld denken" Een gebeurtenis als dit, ontsporing - even later -aardlek en stoppen doorgeslagen is wel wat teveel van het goede om het toe te schrijven aan de ontsporing.
Ontsporing - sluiting zal niet verder aanleiding geven tot een iets zwaardere belasting primaire kant van de trafo en trippen van je besturing.
Het doorslaan van meerdere stoppen is op zich heftig maar kan niet veroorzaakt worden door de ontsporing.
Het aardlek kan afvallen op een probleempje in diverse apparaten zoals een vriezer - koffie apparaat - vaatwasser etc
Cees 
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Hoi Simon,

Als de stoppen en de aardlek eruit slaan, denk ik al niet eens meer aan een lekspanning.
Dan praten we over overbelasting van de groep waar je CS II op aangesloten zit.

Bij een lekspanning zal je normale 16 amp zekering niet eens aanspreken, maar zal je aardlekschakelaar uitschakelen als je metalen delen onder spanning kunnen komen te staan.
Dat gebeurt bij 30 mA al maar een stop heeft meer nodig om kapot te gaan, en als die er ook uitligt.........zou je naar je groepenverdeling kunnen kijken.
Wat zit waar en hoeveel?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Even een korte reactie:
op dat moment was ik alleen thuis. Boven brandden een enkel schermeelampje, verder niets. Tot nu toe is ons in huis niets opgevallen. Morgen zal ik even kijken wat er precies op die groep staat.
Het blijft natuurlijk vreemd dat als je voor je ogen iets ziet ontsporen,
direct het licht uit gaat. Maar morgen meer hierover, het is nu al laat ;)

Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Zal het nut hebben om nog een keer BEWUST kortsluiting te maken?
Of heeft dat geen zin...
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Gewoon doen. Dan weet je of het weer fout gaat.

Gr, Ben.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Hoi Simon,

Als je steeds sluiting maakt weet je zeker dat je zekeringen van 16 amp te kort komt, en ook het ding waarmee je sluiting maakt (op het lichtnet bijvoorbeeld met een tang) zal slijtage gaan vertonen wat je niet wilt hebben :thumbdown:
Ook kan je een vlamboog trekken en dan is het maar te hopen dat die jou mist.......dus aanraden om sluiting te maken is een onverstandige tip van Ben.
Jullie zijn geen van beide een elektromonteur, en dan op het lichtnet sluiting maken?
Kan best zijn dat er door je sluitingen al meer aan de hand is dan je wenst, en in mijn beroep heb ik dat al meerdere malen meegemaakt.

Sluiting maken op je centrale is ook niet steeds de bedoeling lijkt me, en zeker niet als je nog niet eens weet waar het aan ligt.
Zou eerst alles elektrisch nalopen en meten of je weerstand meet op je lichtnet aansluiting.
Als je alleen de groep meet dus met alle stekkers eruit moet die oneindig zijn, en is ie dat niet......dan moet je met een megger aan de gaan.
Zodat je weet waar de fout in de isolatie zit, of elders in je installatie.

Het kan best zijn dat je CS II 2 of meer Amp trekt, en als ie dan op een groep zit die al vol zit, heb je geen sluiting maar overbelasting waardoor de zekering doorslaat.
Als dan het totale vermogen ook de aardlek teveel, wordt schakelt die niet op een lekstroom maar ook op overbelasting uit.
Of je hebt een groepenkast met beveiligingen die niet selectief zijn opgesteld stroomopwaarts gezien.
Zou eerst naar je groep kijken en je kan dat doen met een stroomtang, die je om de desbetreffende groep heen doet.

Heb je die dingen niet?
Bel dan een installateur om die groep na te laten kijken.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 02 december 2014, 17:14:04

Als je steeds sluiting maakt weet je zeker dat je zekeringen van 16 amp te kort komt, en ook het ding waarmee je sluiting maakt (op het lichtnet bijvoorbeeld met een tang) zal slijtage gaan vertonen wat je niet wilt hebben :thumbdown:
Ook kan je een vlamboog trekken en dan is het maar te hopen dat die jou mist.......dus aanraden om sluiting te maken is een onverstandige tip van Ben.
Jullie zijn geen van beide een elektromonteur, en dan op het lichtnet sluiting maken?


Grapjurk, Simon moet gewoon even sluiting maken tussen puko en spoorstaaf op z'n spoorbaantje. Niks vlamboog. Het CS2 moet dan gewoon af slaan, aardlek moet in blijven en zekeringen in de meterkast mogen niet springen. Gebeurt dat wel dan is er iets goed mis met de centrale en/of de voeding: CS2 terug naar de winkel.

Gr, Ben.

Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Simon,
Op de treinbaan kun je gerust kortsluiting maken met een stukje koperdraad. Dit is ook de kern van jou vraag. ;)
Niet waarbij een stukje electronica of decoder een onderdeel is van de kortsluitkring.

In de huisaansluiting is een ander verhaal.
De aardlek kun je teststen middels een knop, behoor je op gezette tijden te doen, vrijwel niemand doet het. :o)
Een automatische zekering kun je ook testen door drukken op het daarvoor bestemde knopje.

Nogmaals de aarlek kan bij jou om aangesproken zijn om ieder apparraat wat een onderdeel vormt van de huis installatie waarbij een afwasmachine-tl verlichting en koffie apparaat toppers zijn. wasmachine staat normaal niet op aardlek.
Cees
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Dag heren,


Geen ongerustheid, ik bedoelde inderdaad kortsluiting op mn baan, want dat is namelijk de enige manier om het te testen (Mn CS2 dan).
Deze week komt er toevallig nog een 'klusjesman' die daar zeker verstand van heeft, dus als dat t niet is, gaat hij hopelijk wel even naar t lichtnet zelf kijken.


@Hans, bedankt voor je bezorgdheid! maar wees gerust, ik houd niet zo van elektra, dus zal ik niet 1,2,3 een ijzerdraadje in t stopcontact zetten  >:-D


@Cees, als dat nodig is, bedankt voor de tip, om het op die manier te testen. Het zou me verbazen, want het huis is pas 2 maanden klaar...
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Off topic :

Is het niet gemakelijker /veiliger ez , om de baan apart aftezekeren (stop/aardlek) van de rest van het huis.

KIjk eens naar caravans, die hebben ook een aparte zekering/aardlek.

this maar een idee
Stel dst er iets goed fout gaat, zit je niet in het donder, maat val alleen de baan uit.
Alles wel lichter nemen dan de hoofdgroep, ander werkt hetniet
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Aangezien alles dat speelgoed is niet aan de aarding mag verbonden zijn, dus alle voedingen dubbel geïsoleerd moeten zijn, zie ik niet in wat je met een aardlek zou kunnen doen op een modelbaan; hoe zou er nu ooit een aardlekstroom kunnen lopen als je alles doet zoals het moet?
Ter leering ende vermaeck een stukje reglementering over speelgoed (dat ook vast en zeker van toepassing is voor wie een modelbaan geen speelgoed vindt):
Edit: dt fout verbeterd
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Oke.  een  aardlekschakel is misschien ov er de top.
maar de baan extra afrekenen via een aparte groep Sta ik wel  voor.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Ah, is zelf een aparte groep niet overdreven?
De voeding van een modelbaan is toch maar een elektrische verbruiker zoals er 10-tallen in huis zijn?
Je kunt toch niet voor elk elektrische toestel een aparte groep gaan installeren?

Akkoord dat op een modelbaan meer mis gaat dan in een andere verbruiker, maar al die anomalieën hebben geen enkele impact op de primaire van de voeding, dat speelt zich allemaal af in het secundaire gedeelte, toch als je je houdt aan de elementaire regeltjes.

Als je alles doet zoals het hoort zal het wel al goed genoeg zijn zeker?
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Citaat van: Fredi op donderdag 04 december 2014, 11:47:39Ah, is zelf een aparte groep niet overdreven?
Eens. Mijn CS2 wordt gevoed uit de 60061 voeding en die levert secundair 60 VA (dacht ik, het ding nu niet bij de hand). Laat dat dan primair hooguit neerkomen op 100 VA ofwel ongeveer evenveel belasting als een ouderwetse 100 W gloeilamp. En daar hoef je echt geen aparte groep voor aan te leggen...
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Het is alleen gemakkelijker met meerdere groepen, je zit niet zo snel in het donker (behalve dan met de aardlekschakelaar).
Verder is het inderdaad nergens voor nodig.

Ik heb het idee dat een heleboel personen op het verkeerde been gezet zijn door die beruchte reklame met de ¨krultang¨.
Net alsof er -tig kilowatt aan vermogen op een modelbaan gebruikt wordt  8o
Niet-technische personen kan je alles wijs maken, dat kan je al zien aan de vreemdste verhalen die hier (hardnekkig) de ronde doen  :)
En nee, ik noem geen namen.

Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
 :offtopic:
Toch, niet omdat ik het zelf wel gemonteerd heb voed ik mijn treinen met een stekkerdoos, blijven de trafos lekker in fase staan, welke beveiligd is met een bliksembeveiliging. Stekkerdoos was niet goedkoop maar geen spijt van.
Cees
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Vanmiddag toch maar de stoute schoenen aangetrokken en gewapend met zaklamp en rubberen handschoenen richting de kelder.
CS2 aan, en hoppa stukkie ijzer tussen de middenrail en de rails. Een stel stevige vonken maar na ongv. 5 sec deelde het CS inderdaad mee dat er een kortsluiting was en de stroom van de baan ging. Dus het functioneerde.


Wel viel het me op dat 5 seconden wel er lang zijn, ik dacht dat het in het begin bijna direct ging.... komt dat door evt updates?
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Ik heb geregeld kortsluitingen op de baan, vooral kortdurende omdat een kort slepertje van een rijtuig vaak sluiting veroorzaakt op een wissel (te zien aan de blauwe vonken onder het rijtuig). Soms bij ontsporingen en wanneer dat rijtuig toevallig stilstaat op een ongelukkige plek, duurt het bij mij ook een aantal seconden voordat de CS2 afschakelt met de melding over overbelasting.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Inderdaad is 5 sec. veel te lang. De centrale moet bij zo'n kortsluiting direct afschakelen. Doe hetzelfde nog eens maar dan direct aan de uitgang van het CS2. Als het daar goed gaat is er iets mis met de ringleiding c.q. aansluitingen naar het spoor.

Is er niet ergens een instelling in het CS2?

Gr, Ben.

edit typfout
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
voldoende om gewoon de draadjes die uit het zwarte kastje komen (tussen rails en CS in) met elkaar te verbinden?
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Yep.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Bij kortsluiting, locje ontspoort of loc of wagon niet goed op de baan gezet, dan schiet de CS2 vrijwel direct in de beveiligingstand.
Duurt zeker geen 5 seconden.

Groeten,
Ton.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
De stroombegrenzing staat default ingesteld op 3A en kan worden veranderd tot 5A, maar is enkel voor spoor 1 bedoeld.
Het later aanspreken van beveiliging kan ook te maken hebben ingestelde tijd van dataoverdracht (default 5 sec.), deze kan tot 1 sec teruggebracht worden.
Zie voor het laatste je uitgebreide handleiding die  met de centrale is meegeleverd.


Mvg,
Peter
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
uit mn hoofd staan beide waardes goed, maar ik ga het even controleren.
Het CS2 heeft bij die meeste instellingen de Duitse term in gebruik, weet je die toevallig Peter, dan weet ik zeker dat ik de goede controleer.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Zet dan als eerste de taal even op nederlands.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Ter info voor Bassie.

Niet alles is vertaald naar het Nederlands sinds de laatste paar updates.
Er zijn dus schermen met zowel Nederlandse als Duitse teksten.

Groeten,
Ton.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Setup  en Konfiguration Ansicht


Mvg,
Peter
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Hallo alle lezers,

Ik heb ook een cs2 en maak ook regelmatig sluiting door een van de koppelingen van een rijtuig, die gaat over een bepaalde wissel en dan heb ik vooral bij lage snelheid sluiting.
Binnen enkele seconden, ik heb het geklokt de ene keer 3 soms 5 seconden gaat de centrale op stop.
De vertraging zal mogelijk door de elektronica/software kunnen komen.
Daar maak ik me ook geen zorgen over.

Overigens is het zo dat de stekker een dubbele isolatie heeft van mijn voeding, dan kan de aardlek niet op lekspanning naar aarde eruit gaan. Wel door een overbelasting van je hele elektrische 220v gedeelte.
Een sluiting in cs2 geeft net even een iets hoger amperage (gemeten) op ook het 220v doordat je net even meer vermogen gebruikt.

Als je dan net op de grens zit door welke oorzaak dan ook dan kan de 16A zekering of aardlek eruit knallen.

Vermoedelijk dien je dit ook niet aan de cs2 kant maar aan het 220V deel te zoeken waar dit fout gaat.

Mogelijk heb je wat aan deze info.
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: CS II zonder kortsluitingsbeveiliging?
Gisteren nog even gereden, geen kortsluiting in t net, maar wel weer dat mn CS opnieuw opstartte, dat klopt ook niet helemaal.