Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail

Gestart door joewy71 maandag 27 oktober 2014, 22:32:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Afgelopen eurospoor, heeft mijn oudste zoon een lima tvg gekregen.
Deze is dus 2 rail en zou omgebouwd moeten worden naar 3 rail.



Wat ik heb gelezen is het tedoen, maar omdat het de 1ste keer is, veel vragen en geduld.

Wat te doen.

onderbouw sleper.
inbouw decoder.
aan brengen van front/sluitverlichting

veranderen van wielen.
onder het onderstel muv van het motorgedeelte, zitten plastiken wiel, deze wil  vervangen door ander metalen wielen ( gelijkstroom, aangepast).
org marklin passen niet omdat die 25,4mm zijn en de deze ca. >25mm.

ik zat te deken aan roco wiel van 11mm(wiel) x24.75mm (as).

Een sleepertje heb al weten te bemachten.
Verlichting zal ook niet al te moeilijk zijn (led).
dan blijft er de decoder over.

Ik heb zelf nog een delta decodeer liggen, opzich goed, met wat aanpassingen.
als alternatief heb ik een tams decoder in gedacht, maar daar heb ik dus weer het volgende probleem.
deze zou ge programmeerd moet worden, en dat kan ik dus niet.

het zoeken van bijbehorende pantograven ( mis er 2)
eventueel lichtgeleider ( zitten niet in deze model, ander maar zonder

en dat alles low buget.

aanbevelingen en tips aanbevolen.

gr.johan
Re: ombouw Lima TGV Nord-Est naar 3 rail
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: ombouw Lima TGV Nord-Est naar 3 rail
Hallo Johan,

Dit draadje gezien?

De deltadecoder heb hier niks aan. Deze is alleen voor Marklin Allstrom-motoren (wisselstroommotor) geschikt.
Een Tams gaat wel als het maar een gelijkstroomversie is.

Kijk voor wielen eens hier: KLIK
Al kunnen de plastic wielen best even... tenzij je ze voor bezetmeldingen e.d. wil gebruiken. Rij je erg veel dan moet je zeker gaan omruilen.

Nou voorlopig kan je aan de slag! ;)
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
hoi willem

die topic heb ik gezien..meerder maal.

en die delta... het kan, maar dan moet je nog een h brug plaatsen, maar liever ga ik voor een bv tams ed.
en die wiel gaan der uit. trein ontspoort

gr. johan
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Citaat van: joewy71 op maandag 27 oktober 2014, 23:55:11
hoi willem

die topic heb ik gezien..meerder maal.

en die delta... het kan, maar dan moet je nog een h brug plaatsen, maar liever ga ik voor een bv tams ed.
en die wiel gaan der uit. trein ontspoort

gr. johan

Die ombouw ligt nu "op de plank".... maar het begin is er.
Eigenlijk hoop ik op een kouwe natte herfst en een ijskoude winter zonder eruitgaanverledingen!  :D

Ik rij C-rails en heb er meestal geen last van. Waarschijnlijk zijn de kunststofwielen te breed en dus voor tweerail-systemen.
Ja, dan zul je moeten gaan omwisselen.

succes en laat je resultaten hier zien.

Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Gewoon de juiste wielen kopen. Hier is een goedkoop bedrijf in Duitsland. Onder 1 van de merken staan vast de juiste met de juiste afmetingen.
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Wijbe verwijst wel naar dezelfde site, zelfde artikel, maar op een andere plek, met als resultaat:
5 cent per stuk goedkoper  8o

Maar hoe zit dat met de aangedreven assen ?
Zitten op de originele assen tandjes geperst of zo iets en bij de nieuwe bijvoorbeeld niet ?

Om van tevoren even bij stil te staan.......
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Héhé, das gek dat mijn link de wielen 5 cent goedkoper geeft :mrgreen: Had de andere link niet zo snel zien staan.

Ben der via google opgekomen. Misschien maakt dat wat uit...
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
 :? :O
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Hier een kleine update:

binnen kort gaat er een decoder er in.
wat er ondertussen zoal gebeurt is;
buiten dat in zowat al mijn 1.8mm leds heb vergald voor de sluitverlichting, heb ik de sleepvoet geplaats.
Als is dat niet naar mijn zin.
Ik vind het nog te hoog liggen.

Onder tussen ook de 1ste test rit gemaak op de 3railbaan in dc (aneloog).
www.youtube.com/watch?v=1xJAIATTYfk
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
En hoe heb je de LEDs dan vergald?
Vertel wat je gedaan hebt en dit levert zeker goede tips op.

De foto van de sleper is helaas te donker om te zien wat je bedoelt met "te hoog"...

De test rit op een stuk recht en een bocht is van te weinig waarde.De echte problemen komen pas bij het rijden over wissels, kruisingen en kruiswissels.
Kan je niet een testbaantje neerleggen met wat van die dingen erin?

Je bent goed op weg, vooral doorgaan!
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
hoi willem E
Met het plaatsen/solderen gingen de leds stuk of braken de pootjes af.
nieuwe zijn onder weg.

Als de sleeper handmatig wordt ingedruk vallen ze gelijk met de wielen.
Maar ik zal morgen eens een groter baantje legen met wat wissels erin.
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Hier wat tips:
Bij het monteren mag je sleper in ingedrukte toestand niet je assen raken daar je anders kortsluiting kan krijgen.
Dit gaat natuurlijk niet op bij plastic assen, maar ook dan kan je draaistel worden omhoog gedrukt op wissels en kruisingen, met ontsporingen tot gevolg. Er zijn ook iets langere slepers. Deze komen voorbij je assen.
Zet ook een sleper op je andere stuurstand/lok. deze kan je met de delta-decoder gebruiken voor het schakelen van je verlichting aan de andere zijde van je trein. Doet het helaas alleen bij rijden. Anders zal je de voeding voor de verlichting van de loc moeten halen...
Gebruik voor je loc een ESU-decoder. Deze is goed in te regelen, zodat je toch nog een redelijk resultaat kan bereiken.
Leds solderen is iets wat je moet leren. Eerst vertinnen. Niet te lang verwarmen, en gelijk bedraden. Daarna pas lijmen oid. Maak een proefopstelling, en vergeet de voorschakelweerstend niet. (1,5 k.ohm)

Succes.

Gr. Marcel
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Ik wil er twee dingen over kwijt:
1. ik heb mensen gesproken die een oud V200 motorstel gebruikten om deze om te bouwen
2. ik heb een kennis die er een liet ombouwen, en na eindeloze pech weer heeft weg gedaan:
het ding wilde na ombouw maar een kant op, de andere kant op ontspoorde hij voortdurend.

ad 1. Geen idee of dat echt past.
ad 2. Dat lijkt me iets om uit te testen voor de ombouw, het kan ook hebben gelegen aan een te oude deltadecoder ....
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
er komt een uhlenbrock decoder er in.
Deze is basic, en heeft geen extra functie.
dat is voor dot doel geen probleem

zie deze topic.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52920.0
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
update hij ontspoort bij de wissels.

waar ven ik aanbegonnen ..
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Wielafstand teruggeknepen naar 14 mm?
Dit kan en moet bij alle assen ook de gemotoriseerde.
Bij de laatste moet je ongeveer 0,5 mm wegsnijden van het nokje rondom de as.
Dan is er ruimte om de wielen dichter bijeen te knijpen en blijven de tandwielen in elkaar grijpen.
In dit draadje, LIMA 1300 heb ik dit beschreven. Bij de Thalys is dit niet wezenlijk anders...

Succes.
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Hoi willem E.

Nee, nog niet.

ik heb wel een andere sleper geplaats (m7164 ipv m7174), en dat scheelt.

nu is er wel een andere probleempje, de onderkant van de behuizing raakt de puctos van de wissels.
achteruit geen probleem, alleen vooruit loopt hij er op vast.

Vandaag mijn men652 plug met kabel ontvangen ,onstoringsset 

het inbouwen van de decoder kan bijna beginnen

het volgende moet er nog gebeuren :

wielafstand corrieseren.
algehele motor cleaning

aanbrengen decoder en led verlichting
www.youtube.com/watch?v=BNihyNEjJJw

led niet op de snelheid.
het is maar een 350Ma trafo

gr.johan
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
vraag.
hoe kan je de motor eigenlijk der uit halen?

gr.johan
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Effe uit mijn hoofd:

Onderzijde van het draaistel verwijderen door de schroefjes eruit te draaien...
De motor kan dan naar boven uitgenomen worden.
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Hoi Willem.

ook met de onderkant los krijg ik hem er niet uit.

Gisteren opnieuwe en jawel werkend front en sluitverlichting in de motorloc ingebouwd.
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Vandaag wat verder gegaan met het aansluiten: het aanbrengen van de onstoringsspoelen, en 1ste gedeelde van de bedrading.
slaat op hol
joewy71
gast

slaat op hol
 :(Gisteren heb ik mijn decoder ( uhlerbrocj 76320)mogen ontvangen van wijbe, alvoor daar dank.
En natuurlijk gelijk geprobeerd op de omgebouwde tvg.

Het ging goed,hij reed
Maar wat er gebeurde, als de loc reed en ik draaide de rode knop op stop, reed de loc een stuk door.
ook reageer de loc op het wissel van voor/acheruit smoms slecht.
Maar het plak stuk was.. bij hogere snelheiden ( rode knop halfweg), gaat de loc steeds harder rijden en reagerde  in het geheel niet op de stand van de rode knop, behalve op (Nood)stop.

Domper.

Na speurwerk op de het form en www, bracht me na een eerder stopic, met gelijkwaardige probleem.
Daar het het advies gegeven om de angeloge herkening uit te schakelen.

Graag advies.

Morgen bij leeeke ( alvoor mijn zeer grote dank)op programeerspoor toch een aantal dingen aanpassen.
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Analoge modus uitzetten in de decoder. Dat is CV29, welke waarde zal ik even nalopen.  Verder zit er een optrek/remvertraging in de decoder.
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
volgende probleem, mijn front en sluitverlichting (rijrichting verlichting)doet het niet .
moet deze apart worden geactieveerd worden?

ik heb dus led+weerstanden op de blauwe en wit/gele draad aangesloten, maar niks.
op de blauwe staat wel spanning

www.youtube.com/watch?v=VVt1fk4MyOc
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Verkeerd om? Blauw is +.
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Nee.
of de poorten zijn stuk of zijn totaal gedimd

ik vrees 1 :-(
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
De spanning meet je tussen de blauwe en witte of gele draad, neem ik aan ?
Als daar spanning op staat dan is de aangesloten LED defect of verkeerd om aangesloten.
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Oke.  Ik zal straks nog eens kijken.
er sta spanning g op de blauwe draden.
Want als ik  led +weerstand aan de blauwe draad en massa led. flikkerde hij.
Dus spanning aanwezig.

maar tot hoever kan je uitsluiten dat  schakelpoorten niet defect (transistors) zijn .
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
als een LED brandt dan is ie niet kapot  :)
Of de decoderpoort goed is kan ik niet zo zeggen.
ik weet niet of je het goed aanstuurt of niet.
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Dat de uitgangen defect zijn lijkt mij sterk. Dan zouden ze met de baanspanning in contact moeten gekomen zijn of iets in die trend. In de geteste loc hier branden de lichten prima.

Alleen rest mij de vraag nog even, welke delta-controller heb je? En hoe gaat het licht aan met deze controller in combinatie met de decoder.  :question:
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
ff snel.wat antwoorden.
ik ben afge lopen zondag bij leeeke geweest. buiten de het een gezellige ochtend was, .in Dank daarvoor, hebben we decoder afgesteld en ook de verlichting getest.
en ja deze werkt, alleen helaas niet mijn delta controller, want deze heb namelijk niet de licht functie .
op goed hoop  wel war veranderd,in de hoop...

maar dat mocht niet zo zijn.

ik heb de front verlichting opgelost met een los brugcel.

los rijdt hij redelijk. maar met rijtuigen der bij aan is het een ramp.
ik wil de loc verzwaren,maar andere antieslipbbandje is eigenlijk wel een must, maar die zijn kennelijk niet te krijgen, en vervangers les uitlopende antwoorden als Märklin,roco,fleischmann ed.
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: ombouw Lima TGV Sub-Est naar 3 rail
Hee Johan,
Succes met zoeken!