Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

spoorwegovergang met spoorbomen

Gestart door atomic maandag 24 november 2014, 09:51:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
spoorwegovergang met spoorbomen
Hallo, ik zou graag de spoorwegovergang met spoorbomen, volautomatisch art. 5100 van Viessmann plaatsen in mijn baan. Ik heb de in druk dat deze set gemakkelijk te plaatsen is mits een gat van 13 cm. te boren. Heeft iemand ervaring met deze spoorwegovergang. Volgens beschrijving sluiten en openen deze slagbomen natuurgetrouw. Wat ik nergens kan vinden is of de motor ervan weinig of veel lawaai maakt.  Alvast bedankt.
Frederic
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Frederic

Een gat van 13 cm is dat niet wat groot?
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Beste Frederic,

Ja hoor het werkt goed, het is geen motortje, maar een magneetschakelaar met daarbij een soort zuiger die langzaam de magneetschakelaar volgt, het zijn dezelfde aandrijvingen die ze gebruiken voor de armseinen.

Geluid, bij sommigen hoor je een klapje als de magneetschakelaar over gaat, verder is het mooi spul, maar een beetje "gevoelig".

Groet, Anne W
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Hallo Jorg, inderdaad wat groot  >:-D, ik bedoelde 13 mm.
Dag Anne W, bedankt voor de snelle reactie. Wat bedoel je met "een beetje gevoelig" :help:
Ik denk dat ik hem ga kopen.
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Frederic
Ik dacht het wel.
Maar kon het niet laten.
Veel suc6 met de aankoop en het installeren van de overweg.
Plaats maar een foto wanneer het klaar is, ik overweeg ook om er een aan te schaffen.
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Hey Jorg, zal ik zeker doen  ;)
Frederic
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Beste Frederic,

De bomen op zich zijn "fijn", dus met voorzichtigheid behandelen, de aandrijvingen werken met een "zuiger", die wel eens wat willen gaan haperen, ik heb een paar seinpalen liggen die het niet meer doen, aan de andere kant zijn er ook een heel aantal seinpalen die het al een heel aantal jaren blijven doen (zie mijn bouwtopic).

In Rotterdam hebben ze ook de Viessmann spullen in gebruik, maar ik heb me laten vertellen dat de aandrijvingen niet bestand waren tegen elke dag een uur of 10 werken, ze zouden vervangen zijn door servo´s.

Dus als je e.e.a. met voorzichtigheid behandelt, dan werkt het prima.

Groet, Anne W



Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Dag Anne W, bedankt voor de tip. Ik zal er op letten. Wel overweeg ik om een uitbreidingsset 5103 te kopen om de slagbomen te verlengen. Volgens beschrijving zijn de bomen ongeveer 4,3 cm lang, terwijl de autobaan bij mij 8 cm breed is. Als ik dit niet doe, moet ik het hulpstuk waar het uiteinde van de bomen neerkomen midden de autobaan plaatsen, en dat is niet de bedoeling, tenwaar dit hulpstuk niet moet geplaatst worden, zodat het in feite dan halve slagbomen worden. Daar ben ik nog niet uit. 
Groetjes
Frederic
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Beste Frederic,

Naast het verlengen van de bomen moet je dan ook een veertje vervangen en dat is een beetje en priegelwerkje.

Groet, Anne W
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
oeps, daar heb ik wel een beetje schrik voor  :(. Ik begrijp namelijk de handleiding van 5103 in het duits niet helemaal.  Ik dacht dat het voldoende was om de slagbomen te verlengen.
Bedankt in ieder geval om mij te verwittigen, Ann W.
Frederic
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Als je op youtube viessmann 5100 intikt , zie je enkele voorbeelden.
Het klikken wat Anne zei , hoor je alleen goed bij de Chinese film (met de kromme slagboom).
Bij de andere hoor je dat niet.

Mvg: Alex
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Beste Alex, ik heb Viessmann 5100 via youtube bekeken, en merk bij sommige filmpjes dat de slagbomen gebruikt worden als halve slagboom, zonder steun op het einde van de slagbomen. In dat geval is er geen enkel probleem en hoef ik ze dan ook niet te verlengen en een nieuw veertje plaatsen. Klop dat?
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Ik heb ze zelf (niet meer) .
Maar als je halve slagbomen gebruikt , zal het allemaal minder gewicht hoeven te verplaatsen , wat dan zeker makkelijker zal lopen.
Ik neem dus aan dat je ze zonder meer zo kunt gebruiken.

Mvg: Alex
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Dag Frederic,
Als je echt bezorgd bent om een poot of steun aan het einde van de slagbomen te hebben en toch met halve slagbomen wil werken, kan je er desnoods een zelf uitklappende poot aan friemelen.
Je ziet dit soms aan slagbomen, waar op het einde van de slagboom een losse poot zit. Wanneer de slagboom omhoog beweegt, gaat de poot mee, maar blijft verticaal hangen, dankzij de scharnierende verbinding met de slagboom. Als de slagboom naar beneden komt, blijft de poot terug verticaal hangen. Als de slagboom op zijn eindpunt is gekomen staat de poot verticaal tussen de grond en de slagboom.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Dennis bedoelt zoiets......aan het eind v/d boom zie je de steun die scharniert.



Mvg: Alex
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Beste Frederic,

Er is vast wel iemand in je buurt die die veertjes kan vervangen, een mede-hobbyist of een dame die een draad in een naald kan friemelen.

Groet, Anne W
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Inderdaad Alex,
Dat is um.
Ik was al bang dat niemand mijn uitleg zou verstaan, maar daar had ik het even mis.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Dag Denis, bedankt voor de tip. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ook bedankt voor het filmpje op youtupe, Alex.
Beste Anne w. Het probleem is dat ik in Italië woon (Aosta) waar er zelfs geen enkele miniatuurspoorwegenclub is, laat staan mede-hobbyist. Mijn vrouw kan wel goed met een draad in een naald friemelen  >:-D.  Ik zal het haar eens vragen  :-)
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Beste Frederic,

O.K., dan maar hopen op de "vrouw", je zou een berichtje aan Viessmann kunnen sturen met de vraag of ze, wegens je woonplaats zonder mede-hobbyisten, een 5100 en een 5103 willen leveren met de veren uit 5103 geïnstalleerd.

Nooit geschoten is altijd mis

Groet, Anne W
Re: spoorwegovergang met spoorbomen
Dag Anne W, zal ik zeker doen.  Bedankt voor de tip
Groetjes
Frederic