Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  rampbus 3016
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: rampbus 3016  (gelezen 3183 keer)

joewy71

  • Gast
rampbus 3016
« Gepost op: woensdag 19 november 2014, 22:38:36 »

Hoi Alle.
Zoals eerder aangekondig in een andere draadje:

Ik heb een tijdje geleden op MP een m*3016 en 4018 (schienenbus met beiwagen)

Alleen weigerd de bus in alle fronte om (weer) te rijden.
Hij Heb ca 50 cm gereden, een hoop geklapper van het schakelrelais en toen dood als een pier.
Ik heb toen ( voor de 1ste keer) het motorhuis opgeschroefd en zag dat alles erg onder de olie zat.
De boel schoongemaakt, opgebouw en dood als een pier.
De boel weer open en een nachtje in wasbezine , droge, opbouwen en niks.

omdat de veldspoelen, om te rijden naar massa schakelen, heb ik de draden los geslodeerd en 1 voor 1 aan de massa geleg, en werder om niks.
spannig gemeten aan beide kante van de motorhuis, en dat is goed.
ook spaning en de 0 ohm test geeft aan dat er na mijn mening de veld spoel goed is.

Ik begin toch wel een beetje de pee der in te krijgen.

ik heb wel een pernament magneet besteld , omdat ik hem wil digitalischere, maar ik durf het niet aan, zonder een duidelijk oorzaak, ofterwel, dat hij aneloog heb gereden.


Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: rampbus 3016
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 19 november 2014, 22:45:48 »

Als je de railbus toch gaat ombouwen, moet alle analoge zooi er toch uit, dus dan maakt het toch niet uit of deze wel of niet werkt?
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

joewy71

  • Gast
Re: rampbus 3016
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 19 november 2014, 22:54:07 »

tot zo ver heb je gelijk, maar ik wil voorkomen dat ik nog meer extra kosten gaan maken voor bv een ander anker, terwijl het niet nodig is.

hoe kan je die trouwens door meten of deze goed is.
misschien zijn het de koolborstels, maar die lijken me nog een goede staat.
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: rampbus 3016
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 20 november 2014, 01:45:52 »

Normaal gesproken is het zo dat als een analoge lok een hoop geklapper van het schakelrelais laat horen en dan zo dood is als een pier, dat dan het veertje van het omschakelrelais de geest gegeven heeft.
Ik begrijp dat dit bij jouw 3016 dat niet het geval was?
Gelogd

joewy71

  • Gast
Re: rampbus 3016
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 20 november 2014, 06:12:05 »

hoi jan.
niet dat ik weet,
zo schakelt  hij wel.
maar stel, dat het toch de relais is, en ik soldeer de veldspoel los van de relais, en leg 1 van de wikkels aan massa  zou de trein moet gaan rijden.
En dat doet hij niet, ook niet met klein zetje en ed.
ik hoor wel de relais brommen ) dat er spanning er op sta.)
Gelogd

Weatherman 69

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..
Re: rampbus 3016
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 20 november 2014, 06:44:50 »

Hallo Joewy,

Weet je zeker, dat het anker weg goed is en dat daarvan niet de collector is beschadigd?
Omdat zoals jij aangeeft er geen leven in zit en je hoort wel het relais brommen.
Ik denk haast dat er dan een draadje vanaf de collector is afgebroken waardoor de spoelen geen stroom krijgen.

Kijk daar eens naar, want in princiepe wat jij zegt, als je de veldspoel, aan één zijde aansluit, zou hij moeten kunnen rijden, weliswaar naar één kant maar toch.

Succes,

Robert

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: rampbus 3016
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 20 november 2014, 08:39:31 »

Hi Joewy,

Zorg in ieder geval dat deze lok eerst analoog goed rijdt alvorens je hem ombouwt naar digitaal, dan vermijdt je problemen.

groet
Harald

joewy71

  • Gast
Re: rampbus 3016
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 20 november 2014, 09:23:02 »

hOi harald.
das mijn idee ook.
vandaar misschien al die vragen.

maar kan je zo'n anker Door meten en hoe?
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 november 2014, 19:29:05 door joewy71 »
Gelogd

joewy71

  • Gast
Re: rampbus 3016
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 20 november 2014, 09:28:08 »

wat me wel is opgevallen is, dat de gemeten voltage
 aan het einde van het van de veldlopen wel erg veen verschillen dan de ingangvolta.
16 volt wissen in en gemiddelde 10 v aan het einde van veldspoel
Gelogd

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: rampbus 3016
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 20 november 2014, 10:25:48 »

Kijk of de spleetjes op de rotor schoon zijn.
Schoonmaken motoren staat hier in de Wiki beschreven.
Je kan ook "gewoon" 16volt op de motor zetten dus zonder relais.
De rotor kan je per spoel ook meten met een Universeelmeter met Piep.

groet
Harald
Gelogd

PietB

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: rampbus 3016
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 20 november 2014, 12:17:22 »

maar kan je zo'n anker Door meten en hoe?
Ja dat is heel eenvoudig als je een multimeter hebt.
Zet de motor in elkaar en sluit de veldspoel niet aan.
Zet de koolborstels in de motor.
Sluit de multimeter in de stand Weerstandmeten aan op de borstelhouders.
De meter moet dan uitslaan.
Draai het anker rond en controleer zo alle wikkelingen.

De collector kun je reinigen met een zgn glasvezelpen, maakt hem helemaal schoon.
Ik gebruik altijd deze

Voor de behandeling.

Na het reinigen.


grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Cees B

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: rampbus 3016
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 20 november 2014, 12:34:13 »

Johan,
Je bent op de hoogte van dit boekwerkje, voor jouw m.n. blz. 9 een elektrisch schema hoe de motor werkt.
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0735NL.pdf
De opmerking over het verschil in de veldspoelspanning, een deel heeft een gesloten kring waarbij de schakelaar het omkeer relais is.
Het andere deel staat open, hier vindt dus ook geen spanning afbouw plaats.

Als anker zit er een kleine schijfcollector in?
Cees
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

cees52

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: rampbus 3016
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 20 november 2014, 19:56:55 »

Heb je de koolborstels gecontroleerd, drukken ze goed aan?

Als alles onder de olie gezeten heeft, zijn de borstels niet meer in beste kwaliteit.

ik zou ze vervangen.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Gelogd

joewy71

  • Gast
Re: rampbus 3016
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 20 november 2014, 21:13:16 »

hoi alle.

ik zal morgen het anker eens doormeten.
Volgens mijn was het colletor redelijk schoon.
Morgen komt mijn esu magneet en koolborstelset binnen.

Cees B : ik had de veldspoel van de relais los gesoldeerd.
dan moet de gemeten waardes toch gelijk zijn.
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: rampbus 3016
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 20 november 2014, 21:52:51 »

Johan,

Als je de magneet binnenkrijgt, zet deze er dan in en zet een gelijkspanning op de motor.
Dan weet je meteen of deze werkt en heb je geen gedoe meer met het relais en de oude veldspoel. :thumbup:
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

treinsmurf

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: rampbus 3016
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 20 november 2014, 22:47:39 »

Hoi Johan,

Weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar er staan 2 wiki ombouwartikelen beschreven van de 3016.
Daarin staat dat je op moet letten bij het losschroeven van het relais, dat er een veertje onder zit die zorgt voor het massa-contact met de wielas. Als je dat veertje kwijt bent, dan is er geen massa-contact meer met de wielas en zal je 3016 niet meer rijden.

Een en ander kun je op de foto's in de wiki zien. Check dus even of dit veertje er zit in jouw model, en anders is het vast een tip voor als je hem gaat ombouwen.

Zie: http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_3016_Analoog_naar_Delta-Digitaal en
Zie: http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_3016_Analoog_naar_Digitaal

Johan (Treinsmurf) - wikiredactie
Gelogd

joewy71

  • Gast
Re: rampbus 3016
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 21 november 2014, 05:53:11 »

hoi treinsmurf.

de wiki had ik al gevonden, bedankt.

veertje gelukkig nog aanwezig  :)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 november 2014, 05:55:19 door joewy71 »
Gelogd

joewy71

  • Gast
rampbus 3016 wordt railbus 3016
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 21 november 2014, 22:22:14 »

Goed nieuw tot zo ver.
This a life a life..

juist hij beweegt.

Het waren de koolborsteltje en met relais is kaput ( schakelt niet naar massa).
Dus het digitaliseren kan beginnen  :P
Gelogd

joewy71

  • Gast
Re: rampbus 3016
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 21 november 2014, 23:17:59 »

zo.
de 1ste stap is gezet.
de boel gestrip en de esu magnet ingebouw.
tijd voor een 1ste DC test.



Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.027 seconden met 27 queries.