Hallo allemaal,
Ik ben indertijd begonnen mijn baan in K rails aan te leggen, omdat je deze zo mooi van een natuurlijk ballastbed kon voorzien. Dat argument geldt nog steeds. Wat ik toen echter niet wist, maar nu wel is, dat er aan K rails verschillende nadelen zitten. In de eerste plaats de wissels, zowel de aandrijvingen als het mechanisme. Over de aandrijvingen is al genoeg gezegd en geschreven. Dus daar hoef ik het niet specifiek over te hebben, maar vervelend blijft het. Problemen ermee treden natuurlijk altijd op op de moeilijkst bereikbare plaatsen, omdat ik daar met de aanleg begonnen ben zonder me bewust te zijn van de problemen, die zouden kunnen optreden. Mijn ervaring is, dat alles wat je aan een aandrijving doet, die eenmaal geweigerd heeft, geen oplossing biedt. Eindafschakeling doorsolderen, grafietpoeder toevoegen om het mechanisme soepeler te laten lopen, en nog vele andere maatregelen, die ik heb geprobeerd, het helpt voor korte tijd, maar uiteindelijk moet de aandrijving toch vervangen worden. Omdat ik moeilijk onder de tafel kan werken, gebruik ik een enkele keer ter vervanging de aandrijving van Viessmann met decoder, die goed voldoet, maar moeilijk is af te stellen. Echter een dure oplossing.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor het mechanisme van de wissels. De tongen gaan op den duur wijken en dan gaat een trein geheel of gedeeltelijk een andere richting op, dan je bedoelt. Soms is is dit met een stukje paper eronder te verhelpen, maar vaak is dit op den duur ook geen oplossing en kan je de hele wissel vervangen. Vooral bij kruiswissels is dit het geval.
Dan heb ik het nog niet over uitzetten en krimpen van de rails als gevolg van temperatuur- en vochtigheidsgraadschommelingen, waardoor onverwachte en vaak moeilijk traceerbare kortsluiting optreedt.
Ook het struikelen van treinen over wissels is een regelmatig terugkerend probleem. De ene loc rijdt zonder problemen over een wissel en een ander struikelt er elke keer over. Soms lukt hetde sleper zodanig af te stellen, dat het probleem wordt opgelost, maar meestal niet. Ook het omhoog trekken van de puko's helpt wel eens, maar meestal ook niet.
Ook een steeds terugkerend probleem is, dat bezetmelders niet naar behoren werken. Ik gebruik een stukje losgesneden rail als bezetmelder, waarvan ik de uiteinden met secondelijm vastlijm, zodat het niet kan gaan verschuiven en daardoor kontakt gaan maken. Dat doe ik ook met de einden, waarvan het stukje is losgesneden. Desalniettemin gebeurt het toch, dat de einden kontakt maken, mogelijk als gevolg van uitzetten. Ik heb het zelfs meegemaakt bij een nieuw ingezet stuk flexibele rails dat er absoluut geen kontakt werd gemaakt tussen het geïsoleerde stukje rail en de beide andere delen en er toch een melding was. Uiteindelijk bleek het railbed, waarin het stukje rail lag, contact te maken met het railstukje. Dat zou naar mijn mening kortsluiting moeten opleveren, als er een trein over heen rijdt, maar het bleek een "massa" contact te zijn.
Daarnaast gebeurt het ook nog al eens, dat het soldeer, waarmee ik de melddraad aan het geïsoleerde stukje rail heb vastgesoldeerd, loslaat, ook al heb ik, voordat ik soldeer, het stukje rail flink opgeschuurd en gebruik ik speciale soldeerolie voor messing en een hete soldeerbout (ca 350 graden).
Kortom ik heb veel moeite om mijn baan storingsvrij te laten werken. Misschien zijn er mensen, die goede tips hebben om dit soort problemen te voorkomen dan wel op te lossen.
Als toelichting kan ik nog vermelden, dat ik probeer de temperatuur zo constant mogelijk probeer te houden. Ik heb verwarming in de geïsoleerde, ruimte, maar 's nachts, als de verwarming enkele graden lager staat, kan de temperatuur natuurlijk enkele graden verschillen. Daarnaast wordt voldoende geventileerd.
Ik houd me aanbevolen voor goede tips. Bij voorbaat dank,
Mvrgr
Carel