Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  3railforum Modulebaan
| | |-+  Vastgestelde normen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Vastgestelde normen  (gelezen 5174 keer)

fonzo999

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Vastgestelde normen
« Gepost op: donderdag 20 november 2014, 11:10:13 »

Hieronder de vastgestelde normen voor de modulebaan. Zij zijn ook als PDF te downloaden : Klik hier

Module :
Houten bak afmeting 120 x 60 cm ( netto 120 x 54,9 ) aan beide zijden black box. Voorzien van achterwand en fries. Deze box is conform de box die BNLS gebruikt. Module heeft aan beide zijden een black-box van 30 cm., zodat de totale inbreng van 1 deelnemer komt op 180 cm. Modules kunnen aangepast worden in de lengte. Dit moet zelf worden geregeld. Voorzijde dient blauw geverfd te worden (Ral 5022).
De modules worden door de 2 black boxen aan elkaar gekoppeld, waardoor tussen een module 60 cm zit welke wordt afgedekt door een frontplaat.
Voorzijde dient blauw geverfd te worden (Ral 5022) om een beetje aansluiting te vinden bij de kleuren van het forum.

Hoogte module :
Bovenkant modulevlak 130 cm boven grondvlak

Soort rail :
K-rail, minimale boogstraal doorgaand spoor R 2 ( bij K = Mä 2231 )
Wij vinden K rail het mooiste, maar wil je je module uitrusten met C of M rails, dan kan dat, mits je maar in de black box uitkomt op K rail.

Hoogte rail :
Per module vrij, in de black box gewoon plat en kaal op de bovenplaat.

Traject :
Dubbelspoor. Hartafstand dubbelspoor : 57 mm = standaard afstand slanke wissel

Plaats rail :
De hartlijn van de voorste rail ligt op 17,5 cm van voorzijde module ( in de black-box; op de module zelf vrij )

Hoogte rail :
Op de module vrij, in black box plat en kaal op bovenplaat.

Railovergang :
Overgang tussen module en eigen black box zelf regelen. Tussen black boxen komt een rechte verbindingsrail van 18 cm K-rail. Dus in de black box 9 cm van de kant afblijven.

Doorgangen :
Tussen module en black box zitten schotten. Daarin komen doorgangen voor de trein. Afhankelijk van ontwerp bepaalt iedereen waar deze doorgangen moeten komen.  Minimale hoogte = 10 cm ( railhoogte + loc + panto + vrije ruimte )

Thema :
Vrij voor elke deelnemer

Verlichting :
Verlichting in fries van de module niet verplicht, maar wordt wel gezien als bijzondere verfraaiing. Verlichting van items op de module, zelf regelen.

Bovenleiding :
Ieder maakt zijn eigen keuze of dit wordt toegepast. Indien er e-locs rijden voorschrift voor panto's : Verankeren d.m.v. nylondraadje op 3 mm onder laagste bovenleidingshoogte.

Rijrichting :
Rechts. D.w.z. in elke module (vooraanzicht) rijden we op het voorste spoor van links naar rechts en achterste spoor rechts naar links.

Besturing/centrale :
Digitaal. Protocol : MM1, MM2 , MFX.
In 1e instantie starten we met deze protocollen omdat dat de grootste gemene deler is op dit forum. Over toevoeging van DCC kan later altijd nog worden beslist. Centrale wordt bij gemeenschappelijke dagen ter beschikking gesteld. Indien CS2, Inbtellibox of Tams ter beschikking staat speelt de DCC discussie niet


Beveiliging :
Bloksysteem met remmodules. 
Hiervoor is gekozen om zich niet met het treinverloop te hoeven bemoeien en daar er geen computer wordt gebruikt en treinen een verschillende snelheid kunnen hebben, kunnen botsingen voorkomen. Optrekken en afremmen gaat natuurgetrouw afhankelijk van instelling in loc.  Om met langere treinen te kunnen rijden is per module voorzien in de-activering.

Dat zou inhouden dat bepaalde oudere decoders in locs, alsmede delta niet mee kunnen doen. Dat is dan maar zo !

Seinen :
Worden niet standaard voorgeschreven, maar het is “echter” als de trein voor een sein stopt. Zelf zorgen voor spanning van de seinverlichting ( schakeling van de seinen op rood/groen wordt verzorgd via verkrijgbare remmodule ).

Electrische aansluitingen :
230 V        :   Iedere module zorgt voor eigen voeding voor alles wat niet te maken heeft met railspanning.
                    In de praktijk betekent dat dat als je 230 V nodig hebt er (gezien eisen van organisatoren  ed. ) een draad van 1.50 mtr.
                    met 230 V stekker met randaarde onderaan de module zit om een contactdoos op de grond te bereiken.

Rijstroom    :  Ringleiding 2,5 mm. “rood” verbonden met middenleider, “bruin” verbonden met beide spoorstaven. Voorgeschreven 2-polige
                   stekker en contrastekker

Beveiliging   : aan 2 zijden van de module moeten 4 draden worden doorverbonden.  Hiervoor is een 4-polige stekker en contrastekker
                   voorgeschreven.

Overbruggingkabel : Om met lange treinen te kunnen rijden is het wenselijk 1 module te kunnen “uitschakelen”. Er kunnen dan treinen tot
                           2.50 mtr. rijden. Beide zijden zijn voorzien van de voorgeschreven stekker / contrastekker.

Overige spanning :  Spanning die je zelf nodig hebt om zaken aan te drijven/verlichten, zelf regelen


Afmeting module, black boxen, railafstand voorzijde en en hart op hart in tekening gezien vanaf bovenzijde. De kijkerskant is boven.
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 januari 2015, 23:21:16 door Sascha »
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.046 seconden met 23 queries.