Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

rampbus 3016

Gestart door joewy71 woensdag 19 november 2014, 22:38:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rampbus 3016
joewy71
gast

rampbus 3016
Hoi Alle.
Zoals eerder aangekondig in een andere draadje:

Ik heb een tijdje geleden op MP een m*3016 en 4018 (schienenbus met beiwagen)

Alleen weigerd de bus in alle fronte om (weer) te rijden.
Hij Heb ca 50 cm gereden, een hoop geklapper van het schakelrelais en toen dood als een pier.
Ik heb toen ( voor de 1ste keer) het motorhuis opgeschroefd en zag dat alles erg onder de olie zat.
De boel schoongemaakt, opgebouw en dood als een pier.
De boel weer open en een nachtje in wasbezine , droge, opbouwen en niks.

omdat de veldspoelen, om te rijden naar massa schakelen, heb ik de draden los geslodeerd en 1 voor 1 aan de massa geleg, en werder om niks.
spannig gemeten aan beide kante van de motorhuis, en dat is goed.
ook spaning en de 0 ohm test geeft aan dat er na mijn mening de veld spoel goed is.

Ik begin toch wel een beetje de pee der in te krijgen.

ik heb wel een pernament magneet besteld , omdat ik hem wil digitalischere, maar ik durf het niet aan, zonder een duidelijk oorzaak, ofterwel, dat hij aneloog heb gereden.


Re: rampbus 3016
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rampbus 3016
Als je de railbus toch gaat ombouwen, moet alle analoge zooi er toch uit, dus dan maakt het toch niet uit of deze wel of niet werkt?
Re: rampbus 3016
joewy71
gast

Re: rampbus 3016
tot zo ver heb je gelijk, maar ik wil voorkomen dat ik nog meer extra kosten gaan maken voor bv een ander anker, terwijl het niet nodig is.

hoe kan je die trouwens door meten of deze goed is.
misschien zijn het de koolborstels, maar die lijken me nog een goede staat.
Re: rampbus 3016
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: rampbus 3016
Normaal gesproken is het zo dat als een analoge lok een hoop geklapper van het schakelrelais laat horen en dan zo dood is als een pier, dat dan het veertje van het omschakelrelais de geest gegeven heeft.
Ik begrijp dat dit bij jouw 3016 dat niet het geval was?
Re: rampbus 3016
joewy71
gast

Re: rampbus 3016
hoi jan.
niet dat ik weet,
zo schakelt  hij wel.
maar stel, dat het toch de relais is, en ik soldeer de veldspoel los van de relais, en leg 1 van de wikkels aan massa  zou de trein moet gaan rijden.
En dat doet hij niet, ook niet met klein zetje en ed.
ik hoor wel de relais brommen ) dat er spanning er op sta.)
Re: rampbus 3016
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: rampbus 3016
Hallo Joewy,

Weet je zeker, dat het anker weg goed is en dat daarvan niet de collector is beschadigd?
Omdat zoals jij aangeeft er geen leven in zit en je hoort wel het relais brommen.
Ik denk haast dat er dan een draadje vanaf de collector is afgebroken waardoor de spoelen geen stroom krijgen.

Kijk daar eens naar, want in princiepe wat jij zegt, als je de veldspoel, aan één zijde aansluit, zou hij moeten kunnen rijden, weliswaar naar één kant maar toch.

Succes,

Robert
Re: rampbus 3016
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: rampbus 3016
Hi Joewy,

Zorg in ieder geval dat deze lok eerst analoog goed rijdt alvorens je hem ombouwt naar digitaal, dan vermijdt je problemen.

groet
Harald
Re: rampbus 3016
joewy71
gast

Re: rampbus 3016
hOi harald.
das mijn idee ook.
vandaar misschien al die vragen.

maar kan je zo'n anker Door meten en hoe?
Re: rampbus 3016
joewy71
gast

Re: rampbus 3016
wat me wel is opgevallen is, dat de gemeten voltage
aan het einde van het van de veldlopen wel erg veen verschillen dan de ingangvolta.
16 volt wissen in en gemiddelde 10 v aan het einde van veldspoel
Re: rampbus 3016
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: rampbus 3016
Kijk of de spleetjes op de rotor schoon zijn.
Schoonmaken motoren staat hier in de Wiki beschreven.
Je kan ook "gewoon" 16volt op de motor zetten dus zonder relais.
De rotor kan je per spoel ook meten met een Universeelmeter met Piep.

groet
Harald
Re: rampbus 3016
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: rampbus 3016
Citaat van: joewy71 op donderdag 20 november 2014, 09:23:02
maar kan je zo'n anker Door meten en hoe?
Ja dat is heel eenvoudig als je een multimeter hebt.
Zet de motor in elkaar en sluit de veldspoel niet aan.
Zet de koolborstels in de motor.
Sluit de multimeter in de stand Weerstandmeten aan op de borstelhouders.
De meter moet dan uitslaan.
Draai het anker rond en controleer zo alle wikkelingen.

De collector kun je reinigen met een zgn glasvezelpen, maakt hem helemaal schoon.
Ik gebruik altijd deze

Voor de behandeling.

Na het reinigen.


grt Piet.
Re: rampbus 3016
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: rampbus 3016
Johan,
Je bent op de hoogte van dit boekwerkje, voor jouw m.n. blz. 9 een elektrisch schema hoe de motor werkt.
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0735NL.pdf
De opmerking over het verschil in de veldspoelspanning, een deel heeft een gesloten kring waarbij de schakelaar het omkeer relais is.
Het andere deel staat open, hier vindt dus ook geen spanning afbouw plaats.

Als anker zit er een kleine schijfcollector in?
Cees
Re: rampbus 3016
Lid sinds: 2008

offline
Re: rampbus 3016
Heb je de koolborstels gecontroleerd, drukken ze goed aan?

Als alles onder de olie gezeten heeft, zijn de borstels niet meer in beste kwaliteit.

ik zou ze vervangen.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: rampbus 3016
joewy71
gast

Re: rampbus 3016
hoi alle.

ik zal morgen het anker eens doormeten.
Volgens mijn was het colletor redelijk schoon.
Morgen komt mijn esu magneet en koolborstelset binnen.

Cees B : ik had de veldspoel van de relais los gesoldeerd.
dan moet de gemeten waardes toch gelijk zijn.
Re: rampbus 3016
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rampbus 3016
Johan,

Als je de magneet binnenkrijgt, zet deze er dan in en zet een gelijkspanning op de motor.
Dan weet je meteen of deze werkt en heb je geen gedoe meer met het relais en de oude veldspoel. :thumbup:
Re: rampbus 3016
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: rampbus 3016
Hoi Johan,

Weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar er staan 2 wiki ombouwartikelen beschreven van de 3016.
Daarin staat dat je op moet letten bij het losschroeven van het relais, dat er een veertje onder zit die zorgt voor het massa-contact met de wielas. Als je dat veertje kwijt bent, dan is er geen massa-contact meer met de wielas en zal je 3016 niet meer rijden.

Een en ander kun je op de foto's in de wiki zien. Check dus even of dit veertje er zit in jouw model, en anders is het vast een tip voor als je hem gaat ombouwen.

Zie: http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_3016_Analoog_naar_Delta-Digitaal en
Zie: http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_3016_Analoog_naar_Digitaal

Johan (Treinsmurf) - wikiredactie
Re: rampbus 3016
joewy71
gast

Re: rampbus 3016
hoi treinsmurf.

de wiki had ik al gevonden, bedankt.

veertje gelukkig nog aanwezig  :)
rampbus 3016 wordt railbus 3016
Goed nieuw tot zo ver.
This a life a life..

juist hij beweegt.

Het waren de koolborsteltje en met relais is kaput ( schakelt niet naar massa).
Dus het digitaliseren kan beginnen  :P
Re: rampbus 3016
joewy71
gast

Re: rampbus 3016
zo.
de 1ste stap is gezet.
de boel gestrip en de esu magnet ingebouw.
tijd voor een 1ste DC test.
www.youtube.com/watch?v=kFwh7R84ZYI