Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...

Gestart door edsan woensdag 19 november 2014, 14:48:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Start
5 jaar geleden ben ik weer begonnen met de modelspoorhobby. Inmiddels is de baan zo goed als af. Hoewel iedereen weet dat er altijd nog wel wat bij te schaven valt.
De afgelopen 5 jaar heb ik regelmatig rond gekeken op dit forum. Veel moois gezien, ideeen opgedaan. Getwijfeld over een eigen bijdrage op dit forum, maar dat is er nooit voor gekomen.
Toch besloten om wat foto's van de afgelopen jaren te plaatsen, met hier en daar een tekstje. Misschien doe ik iemand er een plezier mee.
Streven is om in een week of 5 de afgelopen 5 jaar hier te plaatsen. Vooral foto's, een filmpje en een klein beetje tekst. Daarna zien we wel verder.

30 jaar geleden
30 jaar geleden ben ik een paar jaar bezig geweest met de treinenhobby. Nog langer geleden ooit een startsetje Marklin gehad, daarna voor zover het budget het toeliet een baantje gebouwd op zolder bij  mijn ouders. Op een gegeven moment komen er andere interesses, dus alles de doos in.

5 jaar geleden
De interesse was weer ontwaakt. Een beetje rond kijken leerde dat er enorm veel verandert was. Digitaal, maar ook op scenery gebied. Doel werd een baantje waarin ik wat kon knutselen met het digitaal rijden (incl koppeling naar pc). Maar scenery is ook leuk. Vooral Josef Brandl werd mijn inspiratiebron. Niet te veel spoor, voldoende ruimte voor scenery.

Concept
Van alles een beetje leidde tot de klassieke hoofdlijn + zijlijn. Ook als is het sporenontwerp zeer eenvoudig, voldoende om met blokjes aan de gang te gaan. De zijlijn is dan meer van de scenery

Hieronder de schets van het baanontwerp, en 2 overzichtfoto's.

Meer volgt heel binnenkort.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Hallo Ed ( neem ik aan ? ),

Het is altijd leuk om een ander zijn baan te zien en hoe het een en ander tot stand gekomen is.
Soms zie je ineens iets wat je op je eigen baan kunt gebruiken.
Ik ben benieuwd hoe de baan er over een maand bij staat.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
 :) De start ziet er alvast goed uit, dus ik ben benieuwd naar het eindresultaat.  :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Hallo Ed (?),

ziet er leuk uit. Natuurlijk kun je je vorderingen hier delen. Soms krijg je tips waar je zelf niet aan gedacht hebt, soms ziet een ander iets bij jou, dat een oplossing kan zijn voor zijn probleem.

groeten,
Roel
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Hallo,

leuk idee om een langere periode versnelt te delen op het forum. Het begin ziet er goed uit. Je hebt er een volger bij!!!

groeten Martin
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Het begin ziet er mooi uit!  :D

Leuk idee inderdaad om 5 jaar in 5 weken samen te vatten.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken... (2 van 10)
Bedankt voor de reacties!

De volgende bijdrage:

De eerste foto hieronder is van de aanbouw van de oostkant van de baan. Onder een keerlus met 1 inhaal spoor. Boven een keerlusje met de kleinst mogelijke boog. Hier komt alleen een mini-stoomlokje langs, dus het kan. Uiteindelijk komt er nog een plaat boven met scenery (met toch nog spoor, maar daarover later...)

De tweede foto is de westkant. Hier komt het station van de zijlijn. Perron is gemaakt van dat mooie blauwe spul. De perronzijkant is gegoten met gips. Met 1 vormpje was ik wel even bezig...

Foto 3 geeft een voor mij beproefde aanpak weer:  piepschuim en rotband

Op de laatste foto al wat meer details. Een (paar jaar geleden) nieuwe e-loc in combinatie met twee meer dan 30 jaar oude rijtuigen. Werkt prima!

Over een paar dagen iets meer over de techniek op mijn baan.

Groet,

Ed
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Ziet er goed uit Ed! En zo'n nieuwe groene 140 met een paar blikken 24 cm rijtuigen staat helemaal niet verkeerd! Misschien is een blauwe 110 of 141 iets beter en kan je beter wat goederenwagons achter die 140 hangen, maar een kniesoor die daar op let!  ;)
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Idd Frank, en jij hebt er op gelet >:-D

Leuke update Ed,  :arrow: :thumbup:

ben benieuwd naar de rest, je houdt de spanning er wel in door het in vijf afleveringen te doen. :P
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Hoi,

Wat betreft het perron: simpelweg een paar lagen op elkaar op de gewenste hoogte te bereiken?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
@Cees:  Ik neem een week of 5 de tijd. Ik probeer 2x per week wat bij te dragen. Hierna de 3e bijdrage...

@William: Nee het zijn niet meerdere lagen van dat bouwmarkt spul wat ik onder de rails heb gelegd. Ik heb ook dikkere platen gekocht. Het perron is dus 1 dikke plaat....
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Dit keer een klein stukje over de gebruikte techniek.

Voor de besturing heb ik gekozen voor een Ecos "command station". Een mooi apparaat waarmee ik alles handmatig kan besturen.

Een tweede wens was om in ieder geval een stukje geautomatiseerd te kunnen rijden. Hiervoor heb ik Koploper ingezet.
De hoofdlijn is natuurlijk maar een basisrondje met 2 inhaalsporen, maar voldoende om het programma onder de knie te krijgen.
Het blijft een mooi gezicht als seinen verspringen, treinen gaan rijden, terwijl je gewoon achterover leunt. Prachtig dat iemand zo'n programma kan bouwen waar zo veel mensen van kunnen genieten.

Hieronder een paar foto's van de techniek. In eerste instantie heb ik nog een oude marklin transformator ingezet voor het licht gedeelte.
Later toch maar vervangen door iets stillers.

Hier op dit forum geleerd wat er allemaal mogelijk was mbt wisselbesturing. Ik was destijds best wel trots dat het ook mij lukte. Zie het korte filmpje op http://youtu.be/YXFmXs04vKA

Tot slot weer een foto van de aanbouw. Vanaf volgende keer meer foto's van de baan richting eindfase.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Hoi Ed,

Ziet er goed uit je baan. Ik heb genoten van jouw updates met mooie foto's.
Citaat van: edsan op woensdag 19 november 2014, 14:48:45
Misschien doe ik iemand er een plezier mee.
Altijd. Al heb je een update over nieuw aangeschaft rijdend materieel, rails en wissels.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
 :thumbup: :thumbup: Ziet er allemaal mooi uit. Het is net als wachten op sinterklaas. Wanneer komt de volgende update :D :thumbup:.

groeten Martin
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Leuk idee zo.
Blijf het volgen
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Vandaag een paar foto's rond het stationnetje aan de westkant.

Op de eerste foto staat rechts het station. Met de wijsheid van nu zou ik deze fase al wat schilderwerk hebben willen uitvoeren om een deel van de plastic-look te verminderen.
De station staat inmiddels zo vast, dat nu schilderen lastig wordt.

Op de achtergrond zelf gemaakte bomen. De basis komt uit een uitgebloeide vlinderstruik. De afwerking is met lijmspray en wat verschillende soorten groenspul. Het zijn aardige bomen voor de achtergrond.

Op de 2e foto wat meer detail. Zelf wel tevreden over zo'n roestig hek en betonscheur in het perron. Het andere hek is later geverfd. De autootjes links zijn inmiddels langzaam vervangen door iets minder plastic varianten.

De 3e foto wat meer overzicht. Met de eerste poging om een boom te maken volgens de ijzerdraad-zeeschuim methode. De zeeschuim is zelf gekweekt op basis van zaadjes. Kost een maand of 6 wachten, maar dan heb je voldoende spul voor weinig. De blaadjes vielen wat tegen, zeker op deze foto.  'Echte' blaadjes besteld. Per doos van een paar euro schoot dat niet echt op. Later wat meer standaard groen spul gebruikt. Is voor mij voldoende.

O ja, ik zie dat voor de stam wat klei gebruikt is. Op zich wel aardig, maar toen ik later nog wat wilde gebruiken was de klei inmiddels keihard geworden. Een dure boom dus, ondanks het goedkope zeeschuim.

De laatste foto met nog meer details. Links wat zelf geknutselde tuinhuisjes. Leuk om te doen.

Volgende keer (nog voor sinterklaas) wat foto's van de andere (oost) kant.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Dag Ed.

De scenery neemt al mooie vormen aan! :thumbup:
(DAS)Klei kun je in een afgesloten diepvrieszakje of -doosje prima bewaren.
Voor de stam kun je ook werken met boomschorspasta. :idea:
Een mengsel van water, kleine stukjes DAS-klei, zaagsel,
houtlijm en acrylverf om het op kleur te brengen.
Ook dit is prima te bewaren in een klein plastic flesje.
Een grote moer erbij in en voor gebruik flink schudden!

Groeten,

Erik.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Dag Ed.
Bijzonder leuk om in een betrekkelijk korte periode, 5 jaar bouwen te kunnen volgen! :thumbup:
De basis ziet er al bijzonder hoopvol uit en, met grote inspirator Josef Brandl als voorbeeld, duidelijk een voorkeur voor 'less is more'! :D
Wat je laat zien is alvast genieten, de ruimte en de mooie lengte van de sporen geven een prachtig beeld en zal zeker met meer aankleding, tot de verbeeldibg spreken.

Veel succes met het plaatsen en plezier (wij in ieder geval sowieso! :P) bij de komende afleveringen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Ziet er goed uit.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
@Erik: Bedankt voor de tip.  Bij een volgende bomen-bouw-reeks neem ik deze zeker mee !
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Vanaf nu een serie foto's van de baan die (bijna) af is.

Eerst nog even het sporenplan + invulling scenery zoals het geworden is (eerste plaatje hieronder). Daarnaast een paar foto's van de rechterkant (bij mij de oostkant)

T.o.v. het oorspronkelijke banenplan heb ik een kleine wijziging doorgevoerd. Het eerste idee was de zijlijn rechts onder weer zichtbaar te maken. Echter, door de overkapping van de kleine keerlus (met initieel geplande bergje met burcht), zou deze achter de overkapping vallen. Niet zo zichtbaar dus. Iemand gaf me de tip of ik 'm niet kon doortrekken boven de verdekte keerlus.

Dat vond ik een prima oplossing. Ook rechts op de baan is er nu nog wat zichtbaar spoor. Ok, het stijgingspercentage is te hoog. Maar voor die ene railbus die er af en toe rijdt...

Het verdekte opstelspoor rechtsboven is ook gesneuveld. Het treinstel naast de railbus wat ik op het oog had was het toch niet helemaal, dus had ik geen opstelspoor meer nodig.

De keerlus is uiteindelijk gevuld met een leuke boederij ipv de burcht. Die is nu meer richting hoek gegaan.

Volgende keer meer foto's van de burcht.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
ziet er mooi uit! :thumbup:

groeten,
Roel
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Het wordt steeds mooier.  :arrow: :thumbup:
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Je schrijft in je intro dat je hier veel ideeën hebt opgedaan maar wat mij opvalt is dat je baanontwerp eerder uniek is.
Op bijna 100% van de banen die hier te zien zijn kunnen alle treinen overal komen en ik vraag mij dan altijd af waarom dat eigenlijk moet kunnen.
Je maakt het jezelf maar moeilijk en offert veel plaats op voor de klimspiraal of andere oplossingen om van niveau te veranderen.
Gewoon 2 banen boven elkaar geven veel meer mogelijkheden om materiaal op te stellen voor wie weinig plaats heeft.
En je maakt het hoogteverschil zo groot als je maar wilt, je hoeft totaal geen rekening te houden met hellingsgraden.
Als je wilt leg je de 2 banen (of 3) zelfs volledig vlak op een verschillend niveau en kun je toch een berglandschap uitbeelden.
Je bespaart je er allerlei ellende mee van treinen die niet houden van hellingen of de combinatie bochten/hellingen.
Ik ben al fan van dergelijke banen sinds ik het ooit voor het eerst zag in een Märklin banenboek van de jaren 60.
Maar het wordt jammer genoeg veel te weinig toegepast.
Ik vind dit een geweldige baan !
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Ik deel de mening van Fred volkomen. (wilde ik ff kwijt ;))
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
mooie baan!
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Dat ziet er al heel leuk uit, ik zeg: meer foto's :thumbup:
groet Arend
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Bedankt voor de positieve reacties !

Het idee voor het baanontwerp komt niet van dit forum. Het is een combinatie van 2 banen uit Josef Brandls Traumanlagen. Heb wel overwogen ze te verbinden. Maar omdat ik een stukje wilde waar automatisch treinverkeer mogelijk was, en een stukje om af en toe handmatig een trein te laten rijden, zag ik de noodzaak van koppelen niet in. Ik sta nog steeds achter deze keuze.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Vandaag een paar foto's rond de burcht. Heb ik altijd een leuk aspect gevonden op een modelbaan. Die moest er dus bij mij ook komen.

Op de eerste foto een totaal overzicht. Uitdaging is de burcht zoveel mogelijk in de rest van het landschap te integreren. Van een afstandje ben ik wel tevreden. Foto's zijn confronterend: De overgang is nog goed te zien. Hier nog een puntje om te verbeteren.

Het slootje langs de spoorbaan vind ik zelf goed gelukt. Hiervoor een flesje Merkur Modellwasser gebruikt. In combinatie met wat kiezelsteentjes een geslaagde combinatie. Noch wassereffekte gebruikt voor de finishing touch.

Op de 4e foto in midden-boven van een poging zelf een viaduct te gieten in gips. De beide brugleuningen waren niet helemaal gelukt (te dik, stukje afgebroken). Geen zin in nieuwe poging, dus brug maar gedegradeerd tot afgetakelde brug. Op de laatste foto het viaduct van de andere kant.

Volgende keer weer wat treinen op de foto...
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Dag Ed.

Mooie scenery-foto's, bedankt voor het delen.
Het 'mislukte' bruggetje ziet er toch helemaal niet verkeerd uit in de scenery ...  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Ed

Zeer mooie gedetailleerde foto's.
Ben benieuwd om de volgende foto's te zien.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Prachtige baan en details!
Smaakt naar meer.

groet Johan
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Over de helft van de 5 weken nu. Zolang minstens 1 iemand roept om meer, ga ik het volmaken  :)

Dit keer een paar foto's van het stuk zichtbare hoofdtraject. Met op een hoger niveau de eensporige zijlijn.

Er is niet zoveel te vertellen dit keer, de foto's spreken voor zich.

Op de laatste foto bovenin het kleien stoomlokje. Doet het goed op de krappe keerlus.

Vanaf volgende keer foto's rond het station van de zijlijn. Ik ben ook bezig een paar filmpjes te maken met een draadloze camera die ik een jaar of wat geleden gekocht heb.. Dit werkt alleen icm een oude computer die onder vista draait. Soms lukt een filmpje, meestal stop ie met opnemen na paar seconde, dus nogal frustrerend. Hoop toch nog een paar korte filmpjes te kunnen maken, en dan hier te plaatsen.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Dag Ed.

Wederom mooie foto's! Dus: meer!
Citaat van: edsan op woensdag 10 december 2014, 19:22:45
Zolang minstens 1 iemand roept om meer, ga ik het volmaken  :)
Trouwens foto's met een TEE RAm zijn voor mij altijd  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Mooie foto's van een hele mooie baan. :thumbup:
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Prachtige foto's, vooral die met de TEE RAm. :thumbup: B)

Gr.
René
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Prachtig vakwerk, zowel de modelbouw als de foto's  :thumbup:

Ook een mooie oplossing, zo'n gescheiden stukje hoofdbaan met eigen sfeer en materieel. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten,
Roel
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Hoi Ed,
Goede keuze, en gescheiden banen en niet overdreven veel spoor, geweldig.

"Er is niet zoveel te vertellen dit keer, de foto's spreken voor zich." Idd je scenery ziet er prachtig uit.

Ben benieuwd naar het vervolg.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Hoi Ed,

Mooie foto's van een mooie baan.
Ook leuk de verschillende camera posities, die maken de foto's ook nog bijzonder.

Groeten,
Ton.
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
meer  :)

Wat een mooie foto,s ik heb er van genoten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Duimpie en MEER ! Ziet er eersteklas uit, en erg mooie foto's. Ook hier een TEE RAm fan  :thumbup:
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
MEERRRRRRRR

dus ik ben de zoveelste dus we verplichten je nu gewoon om door te gaan

gr van je naam genoot  Ed
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Meer!    :thumbup:
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
scenery is best heel mooi!
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Prachtig topic waar je je ogen blijft uitkijken  :D
Fantastisch! :thumbup: ;)
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...

Hoi Ed !

Ik heb laatst nog maar eens een Miba gekocht, maar van jouw draadje/reportage heb ik meer genoten  :thumbup:
We delen dezelfde passie, zo te zien en die van jou ziet er erg goed uit !!!
De overgang baan/achtergrond bij de boerderij is ook goed geslaagd.
Het geheel laat zien , dat je niet eens zo heel veel plaats nodig hebt, om harmonische baan te bouwen.
Ik hoop dat je nog veel meer updates plaatst, je doet er veel forummers een plezier mee.

Grtz Tony
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Dank voor de complimenten!  Ik ga zo weer een rondje foto's plaatsen....
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Dit keer wat foto's van het station aan de zijlijn.

De eerste foto is van een wat hoger standpunt genomen. Hier was nog geen achtergrond aanwezig. Links 2 loc's (door mijn vader) gekocht in de jaren 70. Analoog, dus vooral voor de sier...

Bij de volgende foto's wel een achtergrond.  Een achtergrond zoeken nadat de baan zo goed als klaar is, is best lastig. Na lang zoeken een panorama foto gevonden die voldeed.

Als poster laten afdrukken en geplaatst. Ik vind het zelf wel wat toevoegen.

Ik ben bijna door de foto's heen. De volgende keer nog een paar rond het station. Daarna nog wat restanten en 1 of 2 filmpjes vanuit trein perspectief.

Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Hallo Ed!

prachtige foto's met veel oog voor het detail.

groeten,
Roel
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Zijtraject met beetje hoofdspoor: 5 jaar in 5 weken...
Nu pas je draadje gevonden.

Wat mooi gemaakt. Zo zie je maar weer treinen hoeven niet overal te kunnen komen.

Wacht met smart op meer foto's.