Hallo mede spoorders,
ik zit met een dilemma waar in jullie mij hopelijk duidelijkheid kunnen geven.
Ik heb onlangs mijn baan (K rails 2100 en 2200 serie) afgebroken en wil helemaal opnieuw beginnen en nu met een schaduwstation.
Nu is mijn vraag,
wat is betrouwbaarder, K rail of C rail????
Ik rijdt zowel Marklin als andere merken AC materieel.
Het voordeel van K (2200 serie) rail vind ik dat het er
natuurlijker uitziet en dat je (mede door flexrail 2205, waar ik 50 lengtes van heb) flexibeler bent in het ontwerpen en leggen van je baan.
Het schijnt echter dat je met C-rail minder problemen (ontsporen) hebt met AC materieel van andere merken, bovendien kan je heel veel bedrading weg werken in de rails.
Sommige lokomotieven van andere merken (heb ik ondervonden) willen nog wel eens ontsporen op de K-rail wisselstraten.
Ik moet wel bekennen dat ik de standaard wissels (2200 serie met vaste aandrijving) heb en niet het slanke spul, omdat ik daarmee problemen ondervond met het ballasten ervan omdat het systeem van de 2200 serie met losse aandrijving nogal "open' is.
De tongen zaten steeds vast omdat er dan weer zo'n r** korreltje tussen zat!
Met een schaduwstation heb je natuurlijk geen last van ballasten, maar wel in de zichtbare delen als ik weer slank wil gebruiken.
Ik wil nu gaan werken met een groot (5 meter lang en 12 sporen) schaduw station, en loop er over te denken om dat in C-rail uit te voeren vanwege bovenstaande, het zichtbare deel zou ik dan in K-rail willen uitvoeren.
Ik heb behoorlijk veel K-rail, het zou een
enorme investering zijn om het schaduw station en het zichtbare deel in C rail uit te voeren, maar als het betrouwbaarder is zou ik het willen overwegen.
Ik heb dus in de afgelopen jaren meerdere problemen ondervonden wat betreft rails, wie weet raad, (ook voor het zichtbare deel) graag suggesties........................
Gr, Eddie