Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Rudiesheim : nieuw baanplan

Gestart door Rudibeer zondag 16 november 2014, 20:47:20

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rudiesheim : ff wat anders

Hoi Ruud,

Hoe vaker ik naar jouw baan kijk, hoe mooier en "echter" ik hem ga vinden  :thumbup:
Er is veel te zien en toch straalt het geheel een weldadige rust uit.
De laatste foto met het volkstuintje is er een om in te lijsten  :P

Grtz Tony

Re: Rudiesheim : ff wat anders
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Rudiesheim : ff wat anders
-Ruud,
Ik schaar mij bij mijn voorgangers. De foto geeft een prachtig beeld. Lampen zijn niet te fel en zo hoort het te zijn! Magnifiek gedaan!  :thumbup: :thumbup:
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : ff wat anders
allen,

:) fijn om positieve reacties te krijgen, geeft de mens moed om door te gaan  :P

Op het forum is al een paar gesproken over te felle straatverlichting en met name de LED lampjes geven te vaak teveel licht.
Heb dus een verzameling aan weerstandjes gekocht variërend van 1K tot 4,7K , een beetje prutsen en voila ....je hebt de juiste lichtopbrengt.

vlak bij de monitor staat een simpel eenpersoonshuisje en daar scheen de binnenverlichting door het kartonnen/papierenmasker.
Met zwarte hammerite verf het papiermasker aan de binnenzijde dicht "gesmeerd" en dat werkt heel goed.

   
 
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Leuk dat groot scherm!
Je baan is ook prachtig om naar te kijken
Groetjes, Christian
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Wil Tweeendrie
gast

Re: Rudiesheim : ff wat anders
Hai Ruud,

Je baan was al mooi en wordt nog steeds mooier, vooral de nachtfoto is heel goed gelukt.
Inderdaad altijd heel lastig om dat goed te krijgen.
En ja, als je niet weet waar de seinen en wissels liggen/staan, mis je ook deze verlichting niet. ;)

Gebouwen maak ik lichtdicht met zwart fotokarton, dit als ideetje als je eventueel geen "masker" voor het gebouw hebt.


groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Citaat van: RuudH0 op maandag 05 september 2016, 09:50:30
allen,

:) fijn om positieve reacties te krijgen, geeft de mens moed om door te gaan  :P

Op het forum is al een paar gesproken over te felle straatverlichting en met name de LED lampjes geven te vaak teveel licht.
Heb dus een verzameling aan weerstandjes gekocht variërend van 1K tot 4,7K , een beetje prutsen en voila ....je hebt de juiste lichtopbrengt.

vlak bij de monitor staat een simpel eenpersoonshuisje en daar scheen de binnenverlichting door het kartonnen/papierenmasker.
Met zwarte hammerite verf het papiermasker aan de binnenzijde dicht "gesmeerd" en dat werkt heel goed.

   


Je zou ook hier eens naar kunnen kijken: Led regelaar
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : ff wat anders
- Wil,  :thumbup: en uh wanneer krijgen we een update van jouw baan ?  :)
- Wilco, led regelaar is een zeker een optie  :)
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : ff wat anders
CiteerHopend op een positieve reactie terug, verblijf ik, met vriendelijke groet,
Ben.  ;)
Ben.... ik waardeer zeer je positieve inbreng en wens je natuurlijk veel succes met je eigen (mooie en unieke) baan.
met vriendelijke groet van een medespoorder   :) ;)
power to 3 rail yeah  :P
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Wil Tweeendrie
gast

Re: Rudiesheim : ff wat anders
Dat komt er aan Ruud.

Aan de redactie van de Wiki-redactie beloofd om daar deze maand mee te beginnen.
Nog effe geduld.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : ff wat anders
vol verwachting klopt ons hart
:P
Nu serieus ik ben best benieuwd
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Hi Ruud,

Moest even het een en ander inhalen aan lees voer hier, dat is gelukt.
Mooi groot scherm heb je daar, welke is dat en waar gekocht ?
Wil zelf ook zoiets of misschien toch twee schermen.

groet
Harald
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : ff wat anders
-Harald,

het is een LG monitor, de 29UM58-P.
prijzen liggen rond de ? 240.


mvg, Ruud
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rudiesheim : ff wat anders
bedankt  :thumbup:

groet
Harald
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : ff wat anders
zo....weer wat verder met de baan,ondanks de hitte  :-(

foto 1 , sfeerfotoo'tje van het dal maar nu met wat aankleding
foto 2 , mittelstadt is qua stedebouw ingepland en goedgekeurd
foto 3, ook het station met de verbindingsweg krijgt wat vorm
foto 4, geen idee , doe maar wat
Re: Rudiesheim : ff wat anders
-Ruud:
Dank voor het plaatsen van weer mooie sfeertjes van jou baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Liefelijk stadje.
Re: Rudiesheim : ff wat anders
RuudH0


Mooie foto's van je baan  :thumbup: :thumbup: ziet er allemaal heel mooi gemaakt uit  :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : ff wat anders
dank, dank  :thumbup:, maar uh,
er kwam zonet nog een pakketje langs en daarin zat een 39700 marklin TEE Ram.
ik weet ? 315 is misschien teveel geld en het treinstel is niet op ware schaal, verouderde decoder  en minder gedetailleerd als zijn concurrenten.
ik wilde dit ding gewoon hebben  :P
Re: Rudiesheim : ff wat anders
-Ruud:
Als jij er maar tevreden mee bent,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Rudiesheim : ff wat anders
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Rudiesheim : ff wat anders
dag Ruud, leuk stadje gebouwd. Mooie inspiratie voor mijn toekomstige stad.
Het witte kerkje, welk model is dat?
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : shit
-Hans,

de kerk is van Faller, nummer 130490

_erik en Jorg,
plezier van de aanwinst is van korte duur, want ook ik moet er aan geloven , na veel goede ervaringen met ebay, toch deze keer de kat in de zak gekocht.
ding wil niet rijden, kan in CS2 niet inlezen en ook op een normale trafo geen beweging in te krijgen.
ja de TEE reed ongeveer 1 meter en daarna sudden death  :?
Re: Rudiesheim : shit
peterke33
gast

Re: Rudiesheim : shit
Ruud


Dat is echt flink balen hoor, wel jammer mss die mijnheer een mailtje sturen en of filmpje maken.  :help:
Hopelijk geraakt het heuvel opgelost en kan je wel genieten van je nieuwe aanwinst.  ;)
Re: Rudiesheim : shit
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rudiesheim : shit
Hoi Riud,

Dat is flink balen, hopenlijk is het makkelijk te herstellen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : shit
-Peter, Hans,

heb de verkoper al op de hoogte gesteld.
echter in donkere tijden is er altijd licht in de duisternis, want hierdoor word ik mischien gedwongen om dit treinstel gelijk om te bouwen naar mfx met loksound.
kost wel weer ? 200 euri, maar what the hack, spaargeld levert ook niks op,  toch  :P
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : shit
aanvulling,

ik baal als een stekker  :-(
Re: Rudiesheim : shit
-Ruud:
Das idd flink balen, hopelijk kom je tot een vergelijk,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Rudiesheim : shit
Wil Tweeendrie
gast

Re: Rudiesheim : shit
Dat is kl... Ruud. En ik denk dat je geen response meer krijgt.

Voor dat je weer geld uit geeft, probeer eerst of de motor het doet.
Spanning van een regelbare gelijkstroom trafo direct op de motor aansluiting.
Dan hoort de motor het te doen.

Succes, als het niet lukt verneem ik het wel.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : shit
hoi Wil,

Waarom eigenlijk een DC trafo?
ik heb wel zo'n oude blauwe AC marklin trafo en die gebruik ik o.a. om de wielen van loks schoon te maken en dat werkt perfect , maar deze lok geeft geen sjoegen.
 
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rudiesheim : shit
Hi Ruud,

Laten we nu morgen ochtend vroeg naar Domburg vertrekken, komen we bijna langs en kleine moeite om m'n t-dokters koffertje in de auto te zetten  :)
Maar ach, kan ook wel een ander keertje als je wilt, kan ik direct ook eens je baan bewonderen.

groet
Harald

p.s.
DC omdat het een gelijkstroom motor is.
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : shit
hoi Harald,

dank je wel  :), maar morgen ga ik lekker een lang weekend naar Maastricht en zit ik morgen vroeg in de middag al op een terras op " onze lieve vrouwe plein" met een kaasplankje en een goed glas wijn.
Maar je bent natuurlijk altijd welkom om een keer langs te wippen en je hulp in deze is gewoon fijn.
Jammer genoeg heb je wel concurrentie  ;) (denk ik) want Wil wil ook zijn hulp aanbieden.
Hoe dan ook.. (even serieus) ik heb een civiele achtergrond  en ik sta zeker open om te leren , maar ben in dit soort zaken nog steeds een leek  8o
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rudiesheim : shit

Hoi Ruud,

Das vet balen zeg  :(
Wat je wel ook moet weten; géén blauwe trafo's aansluiten op digitale loc's. Als je dan gaat schakelen ( overspanning ) heb je kans , dat je decoders opblaast.

OL Vrouweplein is wel een van de mooiste plekjes van Maastricht, geniet er van  :P

Grtz Tony
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rudiesheim : shit
Ruud,

Je foto's zijn zoals gebruikelijk weer zeer sfeervol. :thumbup:
Balen dat je nieuwste aanwinst niet doet wat hij hoort te doen. :(
Hopelijk valt de reparatie mee zodat deze mooie trein zijn rondjes kan rijden over je mooie baan.
Re: Rudiesheim : shit
Wil Tweeendrie
gast

Re: Rudiesheim : shit
Hai Ruud,

Op het moment zitten jullie inderdaad te genieten, hoop ik.  :thumbup:

Maar de huidige motoren zijn gelijkstroom motoren, de decoder zet alles om.

Citaat van: Tony op donderdag 15 september 2016, 23:33:06
Wat je wel ook moet weten; géén blauwe trafo's aansluiten op digitale loc's. Als je dan gaat schakelen ( overspanning ) heb je kans , dat je decoders opblaast.

Daarvoor meldde ik ook direct op de motoraansluitingen, eerst controleren of de motor wil draaien.
En dan stapje voor stapje verder zoeken waar de fout zit. (stroomafname, draadjes los enz.)
Dat heet foutzoeken, veel ervaring mee. :(

groetjes

Wil Tweeendrie

Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rudiesheim : shit
Dat wist ik niet Ben, je bent nooit te oud om iets te leren.

groet
Harald
Re: Rudiesheim : shit
Wil Tweeendrie
gast

Re: Rudiesheim : shit
Alle typen ken ik niet, ik verwachtte een "normale" motor maar een C-sinus is natuurlijk ook mogelijk.

Dat wordt dan stuur-elektronica bouwen voor Ruud, als het mij lukt...  8o 8o

Wordt (helaas voor Ruud) vervolgd.


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Rudiesheim : shit
Hoi Ruud,

Je hebt een prachtige baan waar die TEE mooi bij zou passen, dus ik baal wel met je mee hoor.
Zelf had ik ook die wens en heb lang gezocht naar een goed exemplaar.

Maar die met de sinus motor was nog altijd redelijk aan de prijs, dus zocht ik een 3071 en een 4071, want zoiets hoort gewoon compleet te zijn.
Was onlangs bij een handelaar in Noord Holland waar er eentje in de vitrine stond, vierdelig en een (3471) Delta uitvoering.

Zelf kan ik hem ombouwen dus dat was geen bezwaar, en ik heb er ook al een motorsetje, een omschakelprintje, en decoder voor liggen.
Dergelijke modellen (met sinusmotor) koop ik niet graag zonder dat ik de lok of treinstel heb zien bewegen, maar deze techniek kan ook stuk gaan en dan wil je toch aanspraak kunnen maken op garantie.

Wat Wel kwetsbaar is aan dergelijke model is dat flexibele printbaantje, wat van de motor naar een connector loopt op je stuurprint.
Heb je hem al open gehad en daar naar gekeken?
Als daar een breuk in zit of niet goed in de connector zit, zal je motor ook niet werken.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : shit
@Hans,
Ben nu weer thuis en ga vanavond de lok zelf op breuken controleren

@Wil en Tony,
CiteerOp het moment zitten jullie inderdaad te genieten, hoop ik.  :thumbup:
CiteerOL Vrouweplein is wel een van de mooiste plekjes van Maastricht, geniet er van  :P
Ben nu voor de zoveelste keer in Maastricht geweest, maar volgende keer ga ik weer, het blijft een mooie stijlvolle, gezellige en bourgondische stad en daar hou ik van  :P

@Michel,

CiteerJe foto's zijn zoals gebruikelijk weer zeer sfeervol.
:)

@Ben,
Citeer@Ruud: sneu voor je. Te hopen is dat er iets los zit of wat dan ook want als de stuurelectronica defect is wordt het vrees ik een vitrine modelletje. Of dit: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=59407.0
Dit topic is inderdaad best interessant en vroeg of laat ga ik de TEE ombouwen naar Loksound met de HV motor.
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : shit
Een medespoorder die vlakbij woont, met gelukkig in mijn ogen aardig wat verstand van zaken , heeft de lok door- en nagemeten en hij komt tot de conclusie dat met de motor niks mis is, maar dat het probleem een kapotte decoder is.
Als aanvulling, de TEE reed de eerste 2 meter goed, maar ontspoorde bij een wissel en vanaf dat moment zo dood als een pier.Het is heel aannemelijk dat bij het ontsporen de decoderprint kapot gegaan is.
Zo'n decoder is niet meer te kopen en dan is het logische vervolg om deze TEE te gaan voorzien van een marklin hoogvermogen motor, bv de 60941.
Als dat ombouwen lukt dan een standaard ESU lokpilot 4 erbij en die programmeren met een specifiek TEE geluid.
klinkt dat logisch?

mvg, Ruud
Re: Rudiesheim : shit
-Ruud:
Met die ombouw gaat de loc een heel nieuw leven tegemoet,  >:-D
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Rudiesheim : shit
Hoi Ruud,

Met die ombouw gaat je treinstel een nieuw leven tegemoet, en zelf doe ik dat met mSD3 decoder, maar een ombouw met een ESU decoder is ook heel goed mogelijk.

Alleen zal het passen en meten worden, want ik dacht wel een aangepast draaistel te zien voor de C sinus motor, en de vraag is of daar nog een gewone vijfpolige motor in past.

Zo ja dan ben je dwaas als je daar geen gebruik van maakt, en anders heb je een ander draaistel nodig voor die motor.

Logisch klinkt de ombouw zeker en zinvol bovendien, want met een kapotte decoder blijft je treinstel aan de kant staan.

Vergeet alleen niet dat je een sleperomschakeling nodig hebt immers je treinstel heeft er twee, en het is beter gewoon de voorste de spanning te laten opnemen.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : shit
vooralsnog wil ik beide slepers laten zitten en ik ga in dit geval gewoon "droogzwemmen"  maw koop eerst die 60941 ombouwset en kijk of dit wil passen op het bestaande draaistel.
Misschien hier en daar wat frezen, maar dat probeer ik dan ook wel.. B)
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rudiesheim : shit
Hi

Heeft er iemand een schema (ik kan het niet vinden), misschien een print foto, want misschien is de defecte decoder uit te schakelen (printsporen onderbreken) en kan de motor met de aanstuur elektronika gewoon blijven zitten?
Dan alleen een decoder te plaatsen.

groet
Harald
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : shit
luitjes,

In ieder geval ben ik bezig om een van de verkoper een korting te krijgen en waar ik tevreden mee zou zijn is zo rond ? 60.
Dat verlaagt de aanschaf naar ? 265.

Die 60941 ombouwset kost iets van ? 26 en kan dat icm met deze ESU 64443 (LokSound V4.0 M4 Diesel SBB TEE Ram / NS DE IV , NEM652 8-pin, Spurweite H0)??? , kosten ? 120.
Ga ik er wel vanuit dat het motordraaistel kan worden (her)gebruikt. 
totaal dan ? 411 , t'is een hoop geld maar je hebt er wel weer plezier allen het geld is niet meer van mij  :P
ben wel weer een ervaring rijker  :)
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : shit
@Ben,
CiteerJe kunt nog een paar tientjes besparen door een lege DCC LokSound te kopen en vragen of de Lokkendokter er even een RAm geluidje in blaast.
dat zou helemaal mooi zijn.

In het begin veel gewikt en gewogen wat ik zou kopen, de marklin 39700 of toch de ROCO 63123.
Nu 39700 jammer genoeg de geest heeft gegeven, krijg ik nu de kans op het ding op te krikken naar full loksound.....ook leuk.
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Rudiesheim : shit
Ik hoor tussen de bedrijven door dat je kennis wat tekort schiet...
Het draaistel zal je moeten vervangen door een draaistel uit een 3070/71 of een 3471. Een ombouwset gaat niet passen. Daarvoor is er al teveel weggefreesd om die Sinus-C erin te krijgen.

Verder: weet je zeker dat de electronica stuk is?
En test dat ding NIET met blauwe transformators. Die blazen de decoders (op termijn) op bij de omschakelpuls... Geldt ook voor Delta-decoders.
Wat bij de sinus-C motoren wel eens gebeurd, is dat een ader breekt bij de aansluiting op de print. En dan doet hij het ook niet.
Maar je kan de motor ook aansturen met een andere Sinus-C print, en dan weet je het zeker; wat er scheelt.

Helaas zie ik dat je in het Enge Bos woont.
Daar kom ik niet graag, ondanks ik nog een Sinus-C print heb liggen om te testen....

Gr. Marcel
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Rudiesheim : shit
Hoi Ben,

Nouja beter is het om het voorste sleper de voeding te doen opnemen om je treinstel te laten stoppen voor je sein, anders moet je er rekening mee houden dat ie door je achterste sleper nog iets meer door rijd dan je misschien wil.

Het is dus waar je de voorkeur aangeeft en ja dat ding gaat ooit stoppen voor een sein.
Tenminste als je niet zo'n vijfcirkelige baan hebt als nog soms in oude catalogi stonden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : shit
@Marcel,

de voedingsdraden van de sleper naar de print zijn nagekeken en doorgemeten en op de motor staat gewoon spanning.
Ook de aansluiting op de print staat spanning.
print is ook nagekeken , los gemaakt enz geen breuken zichtbaar o.i.d.

@Allen,

Ga op zoek naar een 2e hands regelbare DC transformator  :D
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rudiesheim : shit
Hi Ruud,

Zou er een full sound in zetten met het prachtige Ram diesel-geluid.
(Volume wel een stuk zachter zetten voor (stille) "zolder" gebruik.

groet
Harald
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rudiesheim : shit
CiteerIk zou er nog maar eens een nachtje over slapen Ruud.
@Ben,
zojuist een power nap gedaan en ben weer fris en fruitig.
De meerkosten voor de loksound heb ik al ingecalculeerd en aangezien ik toch niet spaar ga ik voor die takke diesel herrie  :P

Citeer(Volume wel een stuk zachter zetten voor (stille) "zolder" gebruik.
@Harald volume wordt per lok netjes aangepast, zodat de buren niet hoeven mee te genieten >:-D
Re: Rudiesheim : shit
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rudiesheim : shit
 :thumbup:

groet
Harald
Re: Rudiesheim : shit
MichelB
gast

Re: Rudiesheim : shit
Hey Ruud,

al is gekeken naar een motor bij SB modellbau? mogelijk hebben die een kant en klare oplossing.

Groet Mies,

PS morgen op het werk kan ik je wel ff bijpraten :-)