Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Rudiesheim : nieuw baanplan

Gestart door Rudibeer zondag 16 november 2014, 20:47:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rudiesheim : achterkant
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : achterkant
Tom,

Je bent te bescheiden, want als ik naar jouw baan kijk zie ik ook een hele mooi afgewerkte baan, maar dat terzijde.
:thumbup:
Re: Rudiesheim : achterkant
Ruud,

Dat is heel mooi gedaan hoor, hier herken je de vakman  :)  :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Rudiesheim : achterkant
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rudiesheim : achterkant
Intrigerende houtkoepel, Ruud  :thumbup:

Ziet er allemaal goed uit uit en keurig afgewerkt !
Ben weer benieuwd naar de volgende stappen  :P

Veel plezier met bouwen .

Grtz Tony
Re: Rudiesheim : achterkant
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : achterkant
Peter, Tony, Erik,

dank je wel voor de positieve feedback   :thumbup:.....ik ga dus lekker door met knutselen  :P
Re: Rudiesheim : knutselfotootjes
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : knutselfotootjes
hoi luitjes,

Had geen zin meer in zagen, dus opeens had ik een camera in de handen en heb ff wat knutselfotootjes geschoten.
in ruwbouw een deel van de slingerweg van het station naar mittelstadt Rudiesheim.
De berg is klaar en daarop pronkt, weliswaar niet goed op schaal gemaakte, ruine van Faller
bergstationnetje is ook al aanwezig incl. de arm- en voorseinen op de pendelbaan.
Vanwege al het stof wil ik eerst de baan zo snel mogelijk "dicht" hebben, zodat de rails van de paradebaan, klimspiraal en schaduwsation minder last hebben van al dat zaagsel ed.
gaat wel lukken en daarna de gipsonderbouw netjes bijwerken en misshien aan de achterzijde al wat scenery......
voor nu de foto's
Re: Rudiesheim : knutselfotootjes
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Rudiesheim : knutselfotootjes
Alweer een leuke update, het wordt wel tijd dat er wat kleur op gaat komen want het ziet er nu wel ijzig koud uit met al die besneeuwde toppen en hellingen.
Stof is inderdaad een problem wat de meeste niet onderschatten.
We wachten weer geduldig op de volgende update.
Re: Rudiesheim : knutselfotootjes
Ruud Ho


Dat is een deftige berg geworden, en af en toe eens rijden of foto's maken moet kunnen hoor.



Groeten


Peter
Re: Rudiesheim : knutselfotootjes
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : knutselfotootjes
 :( tja rijden met de treinen is ff niet aan de orde, vanwege al het stof/vuil ed op de rails.
Niks vervelender als je na avond knutselen ff wilt rijden en je mot de lok om de 10 cm aandouwen.
Omdat de baan een open spanten structuur heeft, moet eerst de baan dicht gelegd worden, zodat het stof minder kans heeft en dan eindelijk, wat iTon al aangaf,  is een kleurtje  B) aanbrengen.
knoeien met kleur dus  >:-D
Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaten overweg
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaten overweg
Als spoorplaat tussen de rail bij een spoorwegovergang de puko's weggeslepen, een stuks 3 mm multiplex op de bielzen geplakt en een enkel dradig stroomdraadje er overheen gespannen en gesoldeerd op de buitenste 2 puko's
Het werkt......alleen is vraag is het wel duurzaam, zal de draad niet overdadig slijten door de sleper?

foto 1 zonder wegenwerf en foto 2 met
Re: Rudiesheim : knutselfotootjes
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Rudiesheim : knutselfotootjes
Ruud, je kan ook de puco's uit een oud stukje rail halen en omgedraaid plaatsen daar waar het weggedeelte komt.
Je knipt dan het gedeelte uit de rail waar de overweg in komt en plaats in de overgebleven gaatjes het stukje uit de oude rail met de puco's naar beneden.
Zeker dat het en duuzame oplossing is. In mijn draadje staat hoe ik dat heb gedaan. OVERWEG

Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
hoi Tom,

Jouw oplossing is deugdelijk en ik was daarvan ook op de hoogte.
Ik had stilletjes gehoopt op meerdere reacties, maar misschien komen ze nog.
Voorlopig ga ik eerst kijken of mijn idee in de praktijk gaat werken. >:-D geen veel treintjes erover laten rijden
Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
bij de definitieve versie wel een kleine aanpassing, namelijk de stroomdraad gesoldeerd aan de verbindings-lipjes aan de onderzijde.

Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
hoi Koos,

bedankt voor de link,  :thumbup: gelijk besteld
Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
filmpje met een camera op een wagonnetje van de baan.
Wel geprobeerd om wat muziek toe te voegen en wat leuke teksten maar dat is helaas niet gelukt.....ben wat dat betreft een leek op dat gebied....surfen op het net lukt net. B)
maar goed hier de ruwe versie van mijn baan door de ogen van de machinist.

Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
Leuk filmpje hoor, altijd aardig om het binnenste van een modelbaan te zien.  :thumbup:
Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
Mooi filmpje Ruud. :thumbup:
Blijft altijd een mooi gezicht als het zo gefilmd iemands baan. :)
Zelf kan ik ook een filmpje plaatsen maar geen tekst of zoiets eraan toevoegen dus ook een leek net jij. ;)
Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Rudiesheim : probeersel spoorplaat overweg
Hoi Ruud

Geeft inderdaad een leuke impressie van je mooie baan :thumbup:
Tip: Plaats de volgende keer de camera meer naar achteren op de wagon, dan volg je de bochten beter en krijg je niet zo'n 8baan effect.
maak maar eens een test opname, dan zie je het verschil.

Mvg
Koos
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : filmpje baan
hoi Koos,

Omdat de baan vrij donker is, qua kleur en omgevingslicht staat direct achter de camera een minizaklaantaarn.
Vandaar dat de camera helaas aan de voorzijde op de wagen staat.
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Citeerhet wordt wel tijd dat er wat kleur op gaat komen want het ziet er nu wel ijzig koud uit met al die besneeuwde toppen en hellingen.

welnu het eerste stukje basis scenery...bij het bergstationnetje de rotswand ingekleurd en waar de hellingen bruin zijn gekleurd komt een dicht sparrenbos (enge bos), dus geen gras maar aarde en takjes ed.
Het gras komt natuurlijk op het groene gedeelte.
Voor een deel zijn de rails geballast en is het maaiveld rondom het stationnetje en de weg ook ingekleurd.
Binnenkort naar de snoepwinkel (MTE) voor strooisels, statisch gras en boompjes.
   
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rudiesheim : filmpje baan

Effe niet opgelet, ben alweer een heel eind verder, Ruud  8o

Er begint al aardig wat vorm in de baan te komen !
Rotspartij ziet er goed uit  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : filmpje baan
 :thumbup:
CiteerWat komt er bij de inham halverwege de bocht?
Hoi Erik, in die inham staat nu een voorsein en de bedoeling is om daar ook een telefoonkast neer te zetten

CiteerEffe niet opgelet, ben alweer een heel eind verder, Ruud
Hoi Tony  :-) , ja daar gaan heel wat uren doorheen...elke dag ben ik zo'n 3 tot 4 uur bezig en het weekend zlefs het dubbele aantal uren.
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Prachtige update Ruud. :thumbup:
De berg ziet er mooi uit en het gebied bij het stationnetje ziet er sfeervol uit. :)
Lekker uren met de baan bezig zijn he Ruud. :)
Ikzelf dan wel niet met de scenery bezig maar wel met rijden heerlijk de uren vliegen zo om op zolder. :thumbup: :thumbup:
Ga zo door en ik kijk uit naar je volgende update. ;)
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Hoi Ruud, je hebt er lekker de gang in en het ziet er goed uit. :arrow: :thumbup:
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Gefeliciteerd Ruud met je verjaardag.
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : filmpje baan

CiteerGefeliciteerd Ruud met je verjaardag
dank je wel  :)

gisteren met onze 3 (volwassen) kinderen en hun partner lekker wezen eten hier in restaurant Fortezza in Hellevoetsluis.
Veel beter dan thuis lopen te rennen met drankjes, hapjes en een keuken vol rotzooi. >:-D


Re: Rudiesheim : filmpje baan
Ruud,

Gelukkige verjaardag alvast, en doe er nog vele jaren bij.  :P  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Peter,    :thumbup:Dank je wel
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Gefeliciteerd kerel, maak er nog een gezellige dag van, het is mooi weer dat komt dus wel goed.
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Rudiesheim : filmpje baan
-Ruud,
Het is vandaag de grote dag! Helaas weer een jaartje ouder geworden, maar je hebt er nog velen tegoed! Dat is in elk geval een 'zonnig' vooruitzicht! Nog een fijne dag verder en maak er iets moois van! Gefeliciteerd!
Re: Rudiesheim : filmpje baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : filmpje baan
hoi GWS,,,het was een mooie zonnige dag om door een ringetje te halen....lekker in de tuin, zon erbij en niet te warm  :)
Tom, thx en helaas ik moet zeggen als ik je avatar zie , dan ben jij elke dag jarig  ;)
en alle anderen, Ceess, Peter, Tony, Erik etc etc.... :thumbup: mooie dag gehad en uh morgen weer verder met de baan he  ;) 

Re: Rudiesheim : filmpje baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rudiesheim : filmpje baan

Nog vele jaren in goede gezondheid gewenst, Ruud  @citaat

Grtz Tony
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
zat een beetje tegen aan te hikken ..dat statisch gras aanbrengen, maar zojuist de stoute schoen aangetrokken en een stukje gedaan.
Verder nog wat fotootjes van de rots partijen..beetje bijgekleurd en de rails van ballast voorzien.
oja perronverlichting op het bergstationnetje , binnenverlichting en buitenlamp, maar daar zie je nu niks van  B)
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Het bestrooide gras ziet er niet verkeerd uit Ruud. :thumbup: :thumbup:
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Hoi Ruud,

Ik liep even achter, maar ben weer helemaal bij  :)
Het wordt heerlijk groen bij jou, ik denk wel dat een eental verschillende kleuren gras een realistischer beeld geven.
Ook wat dorre plekken horen er in thuis, dit is geen kritiek maar wat tips  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
hoi Peter,

Ben altijd blij met tips , dat weet je  :)
tis op de foto wat moeilijker te zien maar heb in dit geval 3 en 6 mm gras en licht en donkergras gemengd.Wat ik wel merk is dat die grassoorten moeilijk te vermengen zijn in bv een mengbeker en dat gras blijft klitten.is daar nog iets voor te vinden.

Michel ,

dank je wel en uh ben best wel tevreden
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
sfeertje in het donker
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
hoi Ben,

De meningen over een groene of bruine ondergrond lopen hier op het forum nogal uiteen.
Ik ben met je eens qua kale plekken , dus hier en daar krijgt de groene ondergrond een bruine tint incl. de turf.
De tip met de 12 mm sprieten neem ik zeker over

mvg, Ruud

Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Ruud, er is een ander ding wat je mee moet nemen in je keuze voor een groene ondergrond. Deze versterkt de kleur van de vaak al wat gifgroene vezels waardoor je zo'n super fel groen uiterlijk krijgt. Probeer het maar eens uit op een stuk. Neem een groene en een donkerbruine ondergrond en ijk eens wat het doet met de tint van de vezels. Ook bekende meesters als Brandl en Langmesser hebben een wat grijzig bruine ondergrond.
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
hoi milocomarty,

dank voor de tip  :thumbup: en ik heb gelijk het groen overgeverfd in licht bruin.
hoop alleen dat het kleur verschil tussen het "oude" en nog aan te brengen gras niet teveel opvalt.
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Ruud, met licht bruin ga je het niet oplossen, kijk eens in de tuin wat de kleur van aarde is.
Zelf gebruik ik als ondergrond gedroogde koffie of gewoon gedroogde aarde uit de tuin (ff in de magnetron om schimmel en kleine beestjes tegen te gaan)
Je krijgt dan een betere en natuurlijke ondergrond die ook een geaccidenteerd terrein zal weergeven als je hier en daar wat onregelmatig deze ondergrond zal aanbrengen.


Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
(hoe goed bedoeld) :thumbup: even time out; :warning:

de ondergrond is gaas, gipsverband en daar overheen roodband....de ondergrond is korrelig van structuur.
thema is eifel duitsland en de heuvels zijn daar dicht begroeid met gras en overwegend groen, dus weinig aarde of open plekken...correct me when i'm wrong. B)
ondergrond was groen met daarover nu een licht bruine kleur puur als basis voor het gras en op de plekken waar geen gras komt komt woodland fine turf spul o.i.d.
gras bestaat uit 3 en 6 mm lengte en gemengd met diverse kleuren groen.
handmatig plant ik nog wat 12 mm gras en graspollen en natuurlijk was inheemse bloemen.
ondanks mijn betoog sta ik open voor elke suggestie advies of afkeur...met recht van wederhoor  >:-D
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Ruud, de bodem bestaat daar grotendeels uit een mengeling van diverse soorten gesteente welke in de loop der eeuwen zijn ontstaan door erupties. Door diverse oorzaken, het is te uitvoerig om daar verder op door  te gaan is er bebossing ontstaan en daarmee weer bosgrond. Gras heeft een bodem nodig waar het zich mee kan voeden en in kan groeien/voortplanten.
Maar als jij lichtbruine verf als ondergrond mooier vind dan is dat ook prima, het is jouw baan en jij maakt uit welke kleuren er op komen en welke flora.
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Tom,

dank je wel voor je geduld en begrip  :)
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Hoi Ruud,

Ik heb wel wat teweeg gebracht  :? :D
Maar je bent al overladen met tips zie ik  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : eerste gras is gezaaid
hoi Peter,

dat wel natuurlijk, maar dat is ook de charme van dit forum en liever teveel tips dan geen tips.
Re: Rudiesheim : tussendoortje
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : tussendoortje
hoi luitjes,

zag een mooi plaatje waarop je kan zien hoe de baan is opgebouwd.
De C rails liggen op stroken multiplex die het spoor volgen die aan beide zijden 1 cm uitsteken en daarop wordt de ruimte tussen de rails ook met multiplex opgevuld.
op die manier ligt de rails niet meer zo hoog en is constructie redelijk stijf en licht.
 
Re: Rudiesheim : tussendoortje
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : tussendoortje
Ben,

inderdaad 4 mm kurk en daartussen 2 zijde plakband en als extra het afschuinen van de boven multiplex plaat, zodat de rails goed opgesloten zit.
een nadeel.....ik zaag me helemaal gek...als dit klaar raak ik geen decoupeerzaag meer aan  >:-D
Re: Rudiesheim : tussendoortje
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rudiesheim : tussendoortje
Ik zou ook proberen het "contact" tussen de railbedding en het tussenstuk van elkaar geïsoleerd te houden, een contact betekent contactgeluid en dat gebeurt dan over een hele grote lengte.

Groet, Anne W
Re: Rudiesheim : tussendoortje
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Rudiesheim : tussendoortje
klopt, maar de rails wordt ook geballast en om nou "zwevende"ballast te maken, ging mij net iets te ver. ;)