Goedemorgen Ruud,
Je hebt prima begrepen wat ik bedoel! Het is een hobby boordevol concessies. En dat zie je op dit forum veel meer: het maakt geen bal uit of iemand veel of weinig ruimte heeft, een kleine of een grote baan bouwt. We weten het altijd voor elkaar te krijgen om ruimte tekort te hebben wat we dan oplossen met manieren die niet helemaal realistisch zijn. (het kan binnen onze mogelijkheden vaak ook niet anders) Dat is ook de charme van een modelspoorbaan bouwen!
"In het echt" ligt er in den lande ergens een smal stukje rails in een landschap en daar omheen helemaal niets. Het wordt pas druk bij een station of industrieterrein/haven. Juist die gedeeltes willen we dan nabouwen op een, uiteraard veel te klein oppervlak, en dan nog op schaal ook!

Er moeten natuurlijk dan meerdere stations komen en nog een mooi paradetraject voor onze lange treinen. Zie daar ons probleem. Niets aan te doen gewoon accepteren.
PS: mijn grote angst is de landschappelijk invulling van mijn baan en hoe die uit gaat vallen. (helemaal geen ervaring mee) Ik hoop jouw niveau maar enigszins te kunnen benaderen want dat is behoorlijk hoog en heel erg mooi! Een groot voorbeeld!