Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

BR 56 (37563) staat vaak stil

Gestart door addieleman woensdag 12 november 2014, 11:12:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 56 (37563) staat vaak stil
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
BR 56 (37563) staat vaak stil
Zoals de titel zegt. Ik heb deze loc op Eurospoor gekocht en vanaf het allereerste begin staat hij toch altijd wel een paar keer stil op de baan. Nooit op wissels, meestal ergens op een recht stuk. Ik heb vanmorgen dan toch maar eens gedaan wat Wim (nobody) aanstiptje in zijn bespreking: het veertje van het voorloopdraaistel verbogen totdat er wel massacontact is, maar de wielen toch nog (meestal) draaien; ik snap nu wel waarom Märklin dat veertje veiligheidshalve maar heel zwak de as laat aandrukken! En ik heb de sleper wat opgerekt en ook verbogen omdat hij niet precies midden tussen de wielen leek te zitten.

Al mijn vier andere locs rijden probleemloos. Deze BR 56 heeft bijna altijd een reinigingswagen achter zich dus de rails zijn i.ha. goed schoon en ik rijd bijna elke dag wel minstens een kwartier. Hij loopt nu alweer zo'n 10 minuten zonder haperen op lage snelheid met een 1,5 m sleep aan goederenwagons.


  • Kan ik nog meer doen om de haperingen te voorkomen? Edit: Zojuist al op de Wiki gezien dat ik een dun en soepel draadje tussen veerblad en sleper kan solderen.
  • Hoe haal je zo'n moderne sleper er eigenlijk af? Ik heb nog niks durven doen uit angst dat ik door onvoorzichtigheid plastic palletjes afbreek.
Re: BR 56 (37563) staat vaak stil
Hallo Ad

idd draadje tussen sleper en veercontact solderen
2e is het een massa probleem, de wielen hebben onvoldoende contact met het huis van de lok.
kan je verhelpen door een dun draadje te wikkelen om 1 van de as van de voorloopwielen en deze te monteren aan de andere kant aan de massa aansluiting van de decoder.

teunis
Re: BR 56 (37563) staat vaak stil
Citaat van: addieleman op woensdag 12 november 2014, 11:12:45
Hoe haal je zo'n moderne sleper er eigenlijk af? Ik heb nog niks durven doen uit angst dat ik door onvoorzichtigheid plastic palletjes afbreek.
Bron afbeelding: Märklin gesamtliste.
Schroevendraaiertje tussen chassis en sleper steken en een kwart slag draaien, dan komt de sleper zonder schade los.
Re: BR 56 (37563) staat vaak stil
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BR 56 (37563) staat vaak stil


Hoi Ad !

Van mijn Roco-railgum snij ik altijd een stuk van een centimeter breed af.
Daar maak ik de wielen en puko's mee schoon, maar ook de slepers van de loc's.
Helpt vaak , maar niet altijd.

Grtz Tony
Re: BR 56 (37563) staat vaak stil
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: BR 56 (37563) staat vaak stil
Bedankt voor de tips. Ik heb intussen één adertje van dun soepel draad tussen sleper en veerblad gesoldeerd (oef, viel niet mee), maar het blijft nog een beetje krikkel, af en toe hoor ik een hik in het geluid van de loc. Het lijkt wel steeds op bepaalde plekken op de baan op te treden, ik ga de puco's eens poetsen. Blijft gek dat al de andere locs vrolijk doorkachelen.
Re: BR 56 (37563) staat vaak stil
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: BR 56 (37563) staat vaak stil
Citaat van: nobody op woensdag 12 november 2014, 11:38:46Bron afbeelding: Märklin gesamtliste.
Schroevendraaiertje tussen chassis en sleper steken en een kwart slag draaien, dan komt de sleper zonder schade los.
Na enig zoeken gevonden, ik doe dat pas als het probleem nu nog niet voorbij is. Wel typisch dat dit niet in het boekje staat dat bij de loc zit.
Re: BR 56 (37563) staat vaak stil
Dat is zeker typisch...
Want in 't boekje dat ik bijgeleverd kreeg, staat 't wél. Op blz. 30... 8o
Re: BR 56 (37563) staat vaak stil
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: BR 56 (37563) staat vaak stil
Je hebt gelijk. Het was me niet duidelijk dat je zo de sleper loshaalt.
Re: BR 56 (37563) staat vaak stil
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: BR 56 (37563) staat vaak stil
Een railgum heb ik nog niet te pakken gekregen, maar die komt binnenkort wel. Intussen is het zover dat er nog één stukje op de baan is waar de BR 56 vaak stilstaat, maar dat doen de andere locs daar ook dus het lijkt er toch op dat met alle ingrepen het contactprobleem voor het grootste deel voorbij is.