Citaat van: Jan22 op woensdag 07 januari 2015, 15:45:32
Spiegeling: Het linker relais valt af als het rechter relais opent, en het rechter relais valt af als het linker relais opent, en zie daar, het spoor is in beide richtingen geregeld. Toch? Of toch niet helemaal?
Henk's toelichting:
Als C2 ingedrukt wordt, trekt relais R2 aan, schakelt C om en valt relais R1 af.Als je deze schakeling spiegelt, dan doe je dat door aan relais R1 een Normally Closed (NC) schakeling toe te voegen, en door aan relais R2 een Normally Open (NO) schakeling toe te voegen.
Die drukknoppen (reedcontacten) blijven dezelfde. Alleen de richting draait om.
Ik besef dat ik de termen NC en NO hier niet helemaal correct gebruik. Ik duid er de schakelingen mee aan, in plaats van de eigenschappen van een relais. De tekening onder gaat uit van relais die aan de ene kant NC zijn (dat is de stabiele kant die in rust verbonden is met de middenpool). De andere kant die ik gemakshalve NO noem is niet stabiel, en komt alleen tot stand door een puls van het reedcontact, en alleen dan bestaat een verbinding met de middenpool.
In de rusttoestand van een relais (=NC) loopt er een verbinding naar de niet-rust toestand (=NO) van het andere relais. Als dat andere relais schakelt naar de niet-rust toestand (=NO) verbindt het die stroom naar de eigen schakelstroom, en blijft daardoor dat relais verkleven (=NO), ook als het eigen reedcontact geen puls meer geeft.
Hoe ziet dat er dan uit?

Oftewel: een trein rijdt van A naar B eerst over reedcontact C en daarna D,
of een trein rijdft van B naar A eerst over reedcontact D en daarna C.
De trein heeft de magneet vooraan (Puls Eerste Wagen), niet op de laatste wagen
(Puls Laatste Wagen, zoals bij veel schakelingen die nog wel te vinden zijn het geval is).
Reedcontact C schakelt relais R1, en reedcontact D schakelt relais R2.
R1 en R2 zijn beide monostabiele relais die in rusttoestand Normally Closed zijn.
Ze hebben vier stroomkringen*, waarvan er hier twee getekend zijn.
De truc die Henk tekende zit hierin verwerkt, maar nu gespiegeld.
De stand waarin het relais staat waarvan het reedcontact al gepasseerd is (eerste reedcontact is open), is bepalend voor de vraag of de schakelstroom via het tweede relais mag doorlopen.
Als dat tweede relais afvalt (omdat de trein het tweede reedcontact passeert), valt het eerste relais ook af.
Als de trein stopt tussen reedcontact C en D dan blijft het eerste relais dus loeien.
En als de trein bovenop het eerste reedcontact blijft staan, loopt het ook niet zo best af.
Er moet dus minimaal iets bij om dit goed te krijgen.
Er moeten blusdiodes bij (antiparallel over de relais schakelingangen) om de reedcontacten te sparen.
Als een baan een kopstation heeft, waar trek-duw treinen kop achteruit terug rijden, dan is een extra voorziening nodig. Als trek-duwtreinen voor en achter een magneet hebben, is een extra relais nodig,
Maar goed, dat gaat dan om treinen die tussen C en D rijden op een van de stroomkringen van het op dat moment verklevende relais:
Een trein die van A->B rijdt, doet C verkleven (trein rijdt naar D), D heft de verkleving op, trein stopt.
Een trein die van B->A rijdt, doet D verkleven (trein rijdt naar C), C heft de verkleving op, trein stopt.
En duidelijk is dat als de trein nog een 2e magneet voert, er problemen kunnen ontstaan (hulprelais nodig).
Van dat laatste probleem heb je geen last, als je de reedcontacten zo dicht bij elkaar legt, dat ze pal na elkaar schakelen. Dan imiteer je de schakelrail. Een tweede magneet in de trein geeft dan het zelfde probleem als een tweede sleper bij gebruik van een schakelrail. En de oplossing daarvoor is in wezen dezelfde.
* Ik moet er niet aan denken zulke relais nu nieuw te willen kopen.
Op Ebay waren er in oktober 22 stuks Revox-relais te koop voor 1 euro per stuk.
Dat is een vriendenprijsje. Ze zijn dan ook opgekocht, en staan weer te koop op Ebay voor 4 euro per stuk. En dat is nog steeds een tegeef-prijs naar de huidige maatstaven, voor een relais dat op 30 mA schakelt en 2 Ampere last kan schakelen, en bedoeld is voor 24 vDC maar net zo makkelijk schakelt op 12 vDC.