Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)

Gestart door iTom zaterdag 15 november 2014, 21:57:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
In september, het was nog mooi weer, een begin gemaakt van mijn diorama.
In het achterhoofd deze niet alleen te maken voor de wedstrijd Gastendag maar dit diorama later ook te gebruiken voor een workshop.
Maar dan een 2 daagse workshop waarbij men zelf het geheel gaat opbouwen en afwerken
Eerst de basis gelegd op een plaatje MDF en met wat afval piepschuim.



Vervolgens wordt een gedeelte van een galerij versneden en verbonden met de tunnelingang.





Het overblijfsel van de galerij wordt ook gebruikt, hier zal het water wat van de berg afkomt zijn weg vinden.



een overgebleven stukje flexrail in de juiste radius gebogen.



Tunnelingang schuin afsnijden (over gehouden van het bloemschikken :))



Dan volgt een welverdiende vakantie en 3 weken later zijn we weer thuis maar dan heb ik wat problemen met mijn rug.
Het zal er om hangen of ik het diorama nog wel af kan maken of op tijd klaar zal hebben.
Met nog een kleine twee weken te gaan uiteindelijk het diorama verder afgebouwd en gewoon totaal geen erg meer gehad om daar foto's van te maken.
De tijd begon te dringen, ik verwerk geen gips maar papierpulp en dat vraagt gewoon een week droogtijd.
Toch enigzins de droogtijd kunnen verkorten dankzij een electrische verwarming in de schuur (de rekening komt nog van het energiebedrijf :O)
Met stukken schors werden de rotspartijen gemaakt en de waterval moest en zou er ook komen.
Waterval is gemaakt van heldere silicone en filterwatten.
Ik had ook nog een dummy staan van een Kittel, deze voorzien van wat led verlichting en het diorama was klaar.





Vandaag dit diorama mee genomen naar de gastendag, het eerste diorama wat binnen werd gebracht was van Arie (Dolfin) en ik schrok er een beetje van, ik dacht eerst dat we beide hetzelfde hadden gemaakt maar er waren toch wel wat verschillen.
Ik feliciteer de eerste en de tweede prijswinnaar en hoop dat er een volgend keer toch wel meer deelnemers zullen zijn.
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Ter aanvulling, mijn diorama is een soort van replica van een gedeelte uit mijn treinbaante, St. Barbara in Allgäu.

Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Tom
Weerom prachtige dio.
Woorden schieten tekort om deze kunstwerkjes te beschrijven.
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Mooi hoor Tom. Ik heb lekker wat bijgeleerd van je workshop " water maken ".
Ik zie op de  laatste foto dat er onder het diorama "echt" water zit  :D.

Mvg. Arie
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Bedankt voor het plaatsen van de bouw van jouw dio. Als Ronald dit ook zou doen hebben we van alle dio's de bouw kunnen volgen.

Citaat van: iTom op zaterdag 15 november 2014, 21:57:49
(...) en hoop dat er een volgend keer toch wel meer deelnemers zullen zijn.
Dat hoop ik ook.
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Complimenten mannen, leuk om te zien hoe dit opgebouwd wordt  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
helemaal top.
beide zijn mooie diorama's geworden. :thumbup:

groet Winno
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Hier was, zo te zien, ook hard gewerkt door Tom en Ronald aan hun diorama's, waarvoor bedankt.
Ik denk dat velen kunnen leren van jullie kunstwerken. :thumbup:
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Citaat van: Kappa op zondag 16 november 2014, 11:27:20
Hier was, zo te zien, ook hard gewerkt door Tom en Ronald aan hun diorama's, waarvoor bedankt.

Ik heb alleen aan mijn dio gewerkt hoor, ben bang dat je een beetje in de war bent.
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Topics gesplitst Tom. Ronald had zijn diorama ook in jou draadje gestopt. Dus vandaar de reactie van Kappa dat jullie beide hard hebben gewerkt. Ronald heeft nu zijn eigen draadje gekregen. Als het goed is klopt het zo weer allemaal. :)

Groeten,
Herman
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Ik gebruik o.a. de verf van de Action, wit, bruin, geel, rood en zwart.
De verf wordt met water sterk verdund.
Ik verf eerst de hele massa papierpulp en de schors wit (mits het droog is natuurlijk) daarna wordt met de verdunde verf hier en daar wat ingekleurd en met een blokkwast borstel ik dan de verf uit, nat in nat.
Als het allemaal droog is worden de kanten van het water met wat groene verf bewerkt, Dekoracryl Olivgrün van H*rnbach.
Dit geeft het effect van alg groei op de rotsen welke in de loop der tijd in aanraking zijn gekomen door het water van de waterval.
tot slot krijgt het geheel nog een witte drybrush.



De waterval maak ik van heldere silicone, deze moet wel UV bestendig zijn anders wordt het op den duur geel.
Op een aluminiumplaat, welke ik eerst in smeer met zuurvrije vaseline, strijk ik wat silicone uit en bewerk deze met spatel en satéprikkers.
Ook dunne waterstralen worden zo gemaakt, latje er op klemmen en met de tuit van de silicone er langs een strakke streep trekken.
Als de silicone goed droog is, ik wacht 2 dagen, dan trek je die zo mooi strak van de aluminium plaat af en heb je geen vervorming.
De stukken die ik nodig heb plak ik dan weer met dezelfde silicone daar waar nodig en modelleer weer met de spatel en de prikkers de boel tot 1 geheel.
Water valt altijd recht naar beneden of er moet een zware pomp voor stuwing zorgen dan spuit het wel een stuk vooruit of omhoog.
Onderaan plak ik dan wat filterwatten, die besprenkel ik met flüssige Kibri of Faller kleber.
Je krijgt dan een mooi effect van het opspattende water.



Ook het snel stromende riviertje is gemaakt met silicone en de golven gevormd met de satéprikkers.
Takje uit de tuin er bij en wat witte verf voor de schuimende koppen en voila, verder gebruik ik geen kleur voor het water, water heeft namelijk geen kleur.



Het strooi materiaal gebruik ik ook van J&J.Vriend en de bomen maak ik zelf, dennenbomen met het bekende sisal en bloemistendraad en de loofbomen van zeeschuim.



Struiken maak ik van bruin wildgras (J&J.Vriend) deze dompel ik in de voorstrijk en daarna in het groen en eventueel nog een keer met een kleurtje om zo wat meer kleur in het geheel te krijgen.





Het Kitteltje heeft ook nog een lichte weathering ondergaan en als je de tunnel in kijkt dan moet het daar natuurlijk wel donker zijn.
Nog even voor we naar Den Bosch gingen een hekje op het bruggetje geplaatst wat helaas al weer snel ging roesten.






Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Tom

Weer prachtig werk geleverd.
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Dag Tom,

droom er echt bij weg, heel mooi werk dus! Mooie doordachte en natuurlijke setting.

Groeten,

Bas
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Tom, dank voor het plaatsen van dit verslag.
Je workshop "watermaken" was ook erg verhelderend, vooral hoe je het water troebel maakt >:-D
Zonder gekheid bedankt voor je "water workshop"  :arrow: :thumbup:
Re: Bouw van Diorama Gastendag 2014 (iTom)
Schitterend Tom.  Ook je uitleg. Ik steek er weer heel wat van op.  Hoop er volgend jaar toch bij te zijn. :O :O