Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

leef jullie uit baanplan

Gestart door sparkle donderdag 06 september 2007, 20:33:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
leef jullie uit baanplan
Hallo mede slachtoffers van marklin.

Na een paar dagen aan het zoeken geweest naar een leuke baanplan, ook geprobeerd zelf te maken met wintrack of gewoon op papier, wil ik graag een beroep doen op jullie creativitijd.
Het daar om het volgende, graag zou ik een industrie terrein met wat stedelijk gebied.  Afmetingen zijn heel simple, 3,60 bij 1,22.
Graag zou ik aan jullie willen vragen hoe jullie dit zouden indelen en wat voor baanplan ongeveer?? Ik hoop werkelijk hier iets leuks uit te kunnen halen, want ik ben een beetje insperatie loos op dit moment.

Dus leef jullie uit....

groeten Richard

Re: leef jullie uit baanplan
Een "bestelling" als deze vind ik een beetje ver gaan.
Doe het net als anderen. Zet je baan op en vraag om reacties en verbeteringen.
Je zult zien dan het dan meteen bol staat van meningen en tips.

Groeten
Arjan
Re: leef jullie uit baanplan
Het is zeker geen bestelling, ik vraag alleen hoe jullie het eventueel zouden doen.Hey is zeker niet de bedoeling om het zo over te nemen. Het is niets meer ideeen op te doen.
Re: leef jullie uit baanplan
Hallo richard,

Wellicht is het een idee om eens wat banenplannen te bekijken op het forum en daar stukken uit te pakken en deze te combineren. Zo krijg je volgens mij al een begin. Of uit een banenboek.
Daarna zet je het geheel in Wintrack en dan op dit forum, zodat anderen er ook op kunnen "schieten".
Succes ermee.
Ronald
Re: leef jullie uit baanplan
Nou wintrack kan ik niet opslaan. ik gebruik de demo. En zelf kom ik niet echt verder dan een ovaal met een paar zij spoortjes.
Re: leef jullie uit baanplan
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: leef jullie uit baanplan
Dag Richard,

Kijk ook eens via Google naar gleisplan of gleisplanung of modelbahn plan of "wintrack .tra" en je vindt vele voorbeelden.

Groet, Paul
Re: leef jullie uit baanplan
gooi er eens een door/be -dacht plannetje met paint uit.
De maten zijn nog niet zo belangrijk dan.
Houdt er wel rekening mee dat je heel snel ruimte gebrek krijgt,das helemaal niet erg hoort bij de planning.
Het geeft ons iets om mee te gaan werken.
Mischien zou je zelfs in de hoogte kunnen werken.
Re: leef jullie uit baanplan
Ik heb het zelfde probleem.
Maar ik kan je wel wat tips geven.
1. zorg dat je geen 10000 rails op 3 cm2 moet wegstouwen wat dat gaat nooit.
2. rangeren is leuk zorg dat je wat (doodlopende) zijspoortjes hebt.
3. rails is leuk maar zorg ook dat je er treinen voor hebt.
    niets is zo vervelend als een een zee van rails en maar een trein.
    Andezijds is 5 treinen op jou oppervlakte ook een beetje te, tenzij je een   
   locloods erbij wil bouwen.
4. begin gewoon wat te leggen en te puzzelen. gebruik wintrack kijk wat je   
    hebben wil.
5. een tip die al gegeven is kijk rond. je bent niet alleen op de (model) wereld.
    Er zijn honderden websites die ook baanplannen aanbieden.
    Een beetje knippen en plakken he.
hopen dat je hier iets aan hebt.

Dennis
Re: leef jullie uit baanplan
nou ik zal eens wat gaan spelen met wintrack..... ik zal daarna hjier een baanplan posten
Re: leef jullie uit baanplan
we zijn benieuwt
...
Dennis
Re: leef jullie uit baanplan
zo me eerste baanplan..... nou ga jullie gang.

Re: leef jullie uit baanplan
ziet er goed uit.
Ik persoon lijk zou ook een draaischijf, rolbrug, kraan...
gebruiken.
Ik zelf heb nu een dubbelsporig ovaal met 1 uitwijk spoor.
Je ben t het na 3 rondjes beu(6 op elke kant :D)
Ik heb mn plan verandert en dr is nu ook een rangeer gebied + rolbrug.(nog ni on)
maar ziet er algemeen picobello uit :)

Dennis
Re: leef jullie uit baanplan
dat stukje rechts is 120x60?
Je mag wel een beetje meer je best doen voor een plan,dit is erg simpel.
je hebt een idee voor een industrie stukje en een stadsstukje, geef eens een spoor idee wat je wilt.
Re: leef jullie uit baanplan
Mischien een idee om al je doodlopende sporen naasteen te leggen.
En ze wat langer te maken. Ik weet dat je niet veel ruimte hebt maar als je
blijft puzzelen kom je der wel.
Verder succes

Dennis

ps iets hoeft niet erg ingewikkelt te zijn om leuk te kunnen spelen
Re: leef jullie uit baanplan
Citaat van: obicham op maandag 10 september 2007, 19:22:30
dat stukje rechts is 120x60?
Je mag wel een beetje meer je best doen voor een plan,dit is erg simpel.
je hebt een idee voor een industrie stukje en een stadsstukje, geef eens een spoor idee wat je wilt.


Ja dat stukje is 120 bij 60. Als je geen leuke baanplan vind is dat prima, maar ik heb hier wel me best op gedaan. Het hoeft geen kunstwerk te worden, als het maar iets is waar ik wel plezier aan heb, en dit is ook maar een beginnetje.

Citaat van: minirailz op maandag 10 september 2007, 19:30:26
Mischien een idee om al je doodlopende sporen naasteen te leggen.
En ze wat langer te maken. Ik weet dat je niet veel ruimte hebt maar als je
blijft puzzelen kom je der wel.
Verder succes

Dennis

ps iets hoeft niet erg ingewikkelt te zijn om leuk te kunnen spelen

ik puzzel gewoon verder, dit is ook maar een begin. zelf was ik ook nog niet te vreden. Maar ideeen zijn altijd welkom.

greetzzzz


richard
Re: leef jullie uit baanplan
Hey Richard,

De volgende keer de maten er nie' afknippen ;) Volgens mij heb je best een flinke tafel tot je beschikking. Genoeg om te lucht in te gaan :idea: Mijn suggestie voor dit moment is dus: breng een niveau aan voor meer speelplezier 8) Good luck...

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: leef jullie uit baanplan
nou ik hou het liever op 1 niveau. Ik heb de tekening niet zo afgeknipt, maar zo heeft wintrack ze opgeslagen....
Re: leef jullie uit baanplan
1 niveau ?

Nee man... al was het maar een bruggetje of een tunneltje....
Denk bv ook aan parallelle sporen (bochten van 24130,24230,24330) waarbij de buitenste bochten hoger ligen dan de binnenste bochten....

Groeten
Arjan
Re: leef jullie uit baanplan
Citaat van: Arjan op maandag 10 september 2007, 21:28:49
1 niveau ?

Nee man... al was het maar een bruggetje of een tunneltje....
Denk bv ook aan parallelle sporen (bochten van 24130,24230,24330) waarbij de buitenste bochten hoger ligen dan de binnenste bochten....

Bochten  :?: :?:
Ik wil niet muggenziften maar bochten zijn er niet in spoorwegen, wel bogen.
Sorry.

Voor de rest ben ik geheel met je eens om met niveau's te werken zoals je omschrijft in je citaat.
Re: leef jullie uit baanplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: leef jullie uit baanplan
Citaat van: sparkle op maandag 10 september 2007, 17:42:29
zo me eerste baanplan..... nou ga jullie gang.


Mijn suggesties: (uitgaande van eerste baanplan op 1 nivo)

1.
De baan is bijna volledig dubbelbaans. Ik zou dit geheel dubbelbaans maken zodat je hier zonder problemen 2 treinen op kan laten rijden. Je hebt dan een binnen- en buitenbaan.

2.
Ik zou het station (aan de voorzijde) uitbreiden met inhaalsporen.
Maak hier ook verbidingen tussen de binnen- en buitenbaan. Als je dit slim doet kun je alle sporen bereiken van beide banen. Meer dan 4 sporen zal niet passen.

3.
Het rechtse stuk zou ik geheel voor rangeerterrein en opstelsporen gebruiken. De rechterbocht zou ik wel meer naar links leggen zodat je meer ruimte hebt. Probeer de opstelsporen wel minimaal 3 rechten lang te maken. Anders past er slechts 1 lange wagon op en dit is niet realistisch, niet handig en onnodig duur.

4.
Aangezien de meest logische plaats voor de bediening in de binnenhoek van de L is (L <-hier dus), zou ik proberen om de wissels binnen handbereik te houden. Stootblokken mogen verder van je af liggen. Met andere woorden de toegang van het rangeerterrein omdraaien.

succes met je railplan.

groetjes
Henk
Re: leef jullie uit baanplan
Citaat van: sparkle op maandag 10 september 2007, 20:15:22
Ja dat stukje is 120 bij 60. Als je geen leuke baanplan vind is dat prima, maar ik heb hier wel me best op gedaan. Het hoeft geen kunstwerk te worden, als het maar iets is waar ik wel plezier aan heb, en dit is ook maar een beginnetje.
een kunstwerk hoeft zeker niet en hoeft ook nog niet helemaal uitgewerkt te zijn.
Een visie van wat je wilt, dat is wat ik nog mis bij dit plan.

De speelwaarde is nou nog te beperkt,ook door de ruimte die je hebt.
Probeer iets met de tips die je kreeg van Henk en je plan krijgt meer speelwaarde. 

Probeer stukken baanplan van anderen, meng ze met jouw idee
Een goed baanplan kan best een maand kosten

Een opmerking als: "zo me eerste baanplan nou ga jullie gang"
Is niet echt uitnodigend om meteen te gaan meedenken.
Re: leef jullie uit baanplan
Hallo

Gwoon een verdere (scenery) suggestie.
Een treinspoor naast bv. de snelweg ligt vaak op een hoger niveau, meestal een meter of 1,5 a 3,0.
Das echt niet veel op schaal.
Hopen dat het lukt met je plan.

Dennis
Re: leef jullie uit baanplan
ik heb nog een stuk of 4 andere ontwerpen, maar het is echt moeilijk hoor....
Re: leef jullie uit baanplan
gooi ze allemaal eens in de groep.
er zijn hier ervaren rotten die daar de beste dingen uitpikken om plan 5 weer beter te maken.
Re: leef jullie uit baanplan
testtrack2


De bedoeling is een stukje industie en wat stedelijk gebied. Maar zoals ik al aangaf vind ik het erg moeilijk allemaal.


                                                                     EDIT Marcel:
                                   Baanplan even aangepast aan de maximale grootte van 800 * 600.

Re: leef jullie uit baanplan
IK vind dat het er leuk uitziet.
Als je het vergelijkt met mijn baan....
Dit is een stuk mooier.
Maar om jou eventueel verder te helpen...
Ik weet niet met hoeveel treinen je gaat rijden maar ik schat dat je hier met max. 2 treinen kunt rijden en dan nogeens 2 'stand-by' kunt zetten.(samen 4)
Dat is mijn idee.

Dennis
Re: leef jullie uit baanplan
als je de sporen rechts onder met 3 bochten naar links laat lopen en nog 2 of 3 rechte en dan een stoot jukie dan kun je een stuk langere treinen kwijt

groeten mark
Re: leef jullie uit baanplan
testtrack nr 3......

Re: leef jullie uit baanplan
zo nu weet ik het niet meer... ik ben totaal leeg.
Re: leef jullie uit baanplan
ik zou die laatste niet doen, kun je maar met 1 trein tegelijk rijden, ik ben van: hoe meer treinen tegelijk hoe liever, ikzelf kan mijn baan in 4 aparte ronden splitsen.

groeten mark
Re: leef jullie uit baanplan
In een woord: Ok!!!
Ik vind dat je hier ruime mogelijkheden hebt voor rangeren enz.
Als je wilt kan je zo ook locloodsen aanlegeen en het lijkt mij een prima baanontwerp.
Maar zou het gedeetlelijk 2sporig maken(minstens)
wij zijn echt heel erg wat ontwerpen beterft...

Vraagje tussendoor: hoelang zit jij al in de marklinwereld?
(ik vandaag 9 maanden en 8 dagen in 'De marklinhemel')


Dennis
Re: leef jullie uit baanplan
Ehm, 35 jaar....
Re: leef jullie uit baanplan
mm paar weken weer opnieuw begonnen.
Re: leef jullie uit baanplan
Plan 2 en 3 zien er toch veel beter uit dan het 1e en nog belangrijker er is over nagedacht.
Heb je zojuist een meeltje gestuurd met een suggestie.
lukte me niet om het goed in paint te krijgen. :?
nog steeds niet maar goed.
blauw is niet zichtbaar
groen klimspiraal


Re: leef jullie uit baanplan
Ik heb het mailtje ontvangen, Super bedankt....
Re: leef jullie uit baanplan
Marklin-Tim
gast

Re: leef jullie uit baanplan
Hallo,

Jouw baan ziet er leuk uit.

Re: leef jullie uit baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: leef jullie uit baanplan
leuke baan hoor
maar is het misschien niet leuk om een rolbrug of draaischijf erin te maken ??
groet robert
Re: leef jullie uit baanplan
Lid sinds: 2018

offline
Re: leef jullie uit baanplan
Citaat van: remcy op woensdag 05 december 2007, 02:42:33
leuke baan hoor
maar is het misschien niet leuk om een rolbrug of draaischijf erin te maken ??
groet robert

Hehe, wil je nu iedereen aan de rolbrug??  :mrgreen:
Re: leef jullie uit baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: leef jullie uit baanplan
ja !! of draaischijf  :D :D :D
nee zonder gekheid  :D
bij sommige banen past het niet in de zin dat het gewoon niet bij het baan ontwerp of de vorm van de plaat staat maar bij deze zou het mooi kunnen toch ??? :D
groet robert
Re: leef jullie uit baanplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: leef jullie uit baanplan
Voor een draaischijf of rolbrug moet je voldoende ruimte hebben en een beetje grote baan.

Het H0-emplacement met rolbrug cq draaischijf is al gauw 1 m2 .

Als je het in het midden van je baan plant, zal een grote ruimte hierdoor in beslag genomen worden. Dit beperkt je dan in scenery. Een groot emplacement ligt meestal niet in het hooggebergte.

Bij een klein station met slechts enkele sporen past het niet. (hooguit een losse draaischijf om stoomlocomotieven te draaien. maar de Marklin draaischijf is hier te groot voor)

Mijn persoonlijke mening is dat bij de meeste banen met rolbrug/draaischijf het aantal opstelplaatsen voor locomotieven de ruimte voor wagons overtreffen. En dat is niet reeel, maar ook niet handig. Je koopt nu eenmaal gemakkelijker een wagon als een locomotief.

groetjes
Henk
Re: leef jullie uit baanplan
Lid sinds: 2018

offline
Re: leef jullie uit baanplan
Ik vind vooral de scenery op en om zo'n depot erg mooi om te zien, vooropgesteld dat je er uiteraard wel de ruimte voor hebt.

Citaat van: Henk op donderdag 06 december 2007, 14:15:34
...Je koopt nu eenmaal gemakkelijker een wagon als een locomotief.

In de tussentijd dat je dan met de scenery bezig bent kan je mooi nog even sparen voor extra loc's  :mrgreen:
Re: leef jullie uit baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: leef jullie uit baanplan
 
CiteerMijn persoonlijke mening is dat bij de meeste banen met rolbrug/draaischijf het aantal opstelplaatsen voor locomotieven de ruimte voor wagons overtreffen. En dat is niet reeel, maar ook niet handig. Je koopt nu eenmaal gemakkelijker een wagon als een locomotief.
heb je helemaal gelijk in vind ik ook toevallig heb ik de ruimte er wel vor maar het leek me leuk in dit banenplan
de keuze iis natuurlijk voor hemzelf
het heet niet voor niets leef jullie uit banenplan  :D :D :D
groet robert
Re: leef jullie uit baanplan
Zo zal ook een reageren weer. leuk idee, heb er zlf ook al aan zitten denken. Maar ik vind het net te veel. Dus geen draaischijf of rolbrug. Zoiets zie je in het echt alleen bij hele grote rangeer tereinen. En zoiets heb ik niet. Maar wel leuk dat iedereen mee denkt. Ik kom binnenkort met een totaal andere baanplan.... dus..... lekker blijven plakken.
Re: leef jullie uit baanplan
Citaat van: sparkle op vrijdag 07 december 2007, 12:11:17
dus..... lekker blijven plakken.

doen we :P

we wachten met spanning af...

Dennis
Re: leef jullie uit baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: leef jullie uit baanplan
Citaat van: sparkle op vrijdag 07 december 2007, 12:11:17
. Ik kom binnenkort met een totaal andere baanplan.... dus..... lekker blijven plakken.
welke zegels zijn daarvoor nodig  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
groet robert

blijf zeker plakken en ben erg benieuwd naar je nieuwe baanplan
Re: leef jullie uit baanplan(update 09-03-08)
goed het was even stil maar ik heb weer een baanplan.
nou schiet maar lek.



De sporen die buiten de grondplaat vallen gaan een paar centimeter naar beneden naar een schaduwstation. (boven en rechts)
Nerder wordt het nederlands landschap met rechts industrie en links een dorpje met stationetje

Edit Walter: Afbeelding veranderd in link in verband met te groot formaat.

Edit Sparkle:afbeelding verkleind
Re: leef jullie uit baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: leef jullie uit baanplan
leuke baan
maar zou je niet het station  wat groter maken??
je kunt nu niet echt lekker een grotere (lees langere) trein kwijt
ook omdat de wissels er gelijk onder liggen misschien nog een paar extra sporen bij het station
ook zou ik je sporen aan de rechterkant wat langer maken omdat je met 2 3 rechte niet erg ver komt
1 wagon is al bijna 1 rail lengte reken daar een loc bij dan kom je denk ik iets te kort
voor de rest een leuke baan hoor
en het is ook niet bedoeld als kritiek maar als evt advies
groet robert
Re: leef jullie uit baanplan
Kritiek en advies zijn allemaal welkom, daarom post ik het ook hier. Ik zal vanmiddag de afbeelding aanpassen aan de vereisde grote, dat was ik even vergeten.

Groeten Richard
Re: leef jullie uit baanplan(update 09-03-08)
Citaat van: sparkle op zondag 09 maart 2008, 18:14:41
goed het was even stil maar ik heb weer een baanplan.
nou schiet maar lek.

De sporen die buiten de grondplaat vallen gaan een paar centimeter naar beneden naar een schaduwstation. (boven en rechts)
Nerder wordt het nederlands landschap met rechts industrie en links een dorpje met stationetje

Hierbij enkele goedbedoelde adviezen:

Stationnetje (1):
Als je de 24611 wissels, die nu midden van het stationnetje liggen, naar links verplaatst (of vervangt door meegebogen wissels), kun je alle stationsporen vanuit beide richtingen bereiken.

Industrie(2):
Ik neem aan dat je wilt rangeren bij de industrie. Je hebt een kopstation (2) gemaakt. Bij (3) is een aankomst en vertrekspoor (of omloopspoor). Zodra de trein aankomt, gaat de grote loc eraf en gaat de rangeerloc aan zijn werk. Bij (3) mag slechts 1 trein gelijktijdig aanwezig zijn !

Je zult de treindelen naar de stootblokken toe moeten duwen (omdat anders je loc tussen stootblok en trein staat). Een wissel zoals bij 2 heeft weinig zin omdat er te weinig wagons tussen de wissels passen.

Het verbindingsspoor (4) komt uit bij de locloods. Dit is dan alleen geschikt voor locomotieven. Als dit op een ander spoor kan aansluiten, is dit bruikbaarder.

Spoor 5 is langer als spoor 6. Omdat je 5 via 6 moet bereiken, kun je dit nooit in een keer vol of leegrijden.

Ik denk dat het mooier is als de haakse bocht in het aankomstspoor veranderd wordt en het industrieemplacement schuin wordt gelegd. De sporen worden dan wel korter maar maken minder een geforceerde indruk. Je houdt dan achter in de hoek meer ruimte over voor je industrie.

succes
Henk
Re: leef jullie uit baanplan
hey bedankt voor de opties zal vanavond er eens aan gaan werken en post het resutaat wel hier...