Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Probleem met voeding

Gestart door Lupohenk vrijdag 27 juni 2014, 08:52:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met voeding
Lid sinds: 2013

offline
Probleem met voeding
Hallo allemaal . Ik heb een vraag . Ik stuur mijn treinen aan met marklin 60652 en gebruik hier bij de orginele voeding . Hier mee kan ik 4 treinen mooi laten rijden , maar sluit ik de tranformator met 60va aan lopen de treinen niet mooi . Ik krijg steeds kortsluiting melding in mijn 60652 waardoor de treinen niet mooi lopen . Mijn vraag is nou  , is deze transformator te zwaar voor de 60652. Wie weet het ?  Lupo henk
Re: Probleem met voeding
Wanneer de uitgangsspanning van je trafo (en natuurlijk de stroomsoort wisselspanning of gelijkspanning) overeenkomt met de originele voeding dan zal dat gewoon werken. Dat je 60VA trafo in staat is 60 Watt te leveren betekent niet dat hij dat ook altijd doet; een trafo levert wat gevraagd wordt en dat wordt bepaald door de gebruiker(s), in dit geval je 60652. De 60VA trafo heeft aan jouw 60652 een makkie.
Re: Probleem met voeding
Het lijkt me niet gewenst om deze transformator te gebruiken. Het risico dat je daarmee de 60652 opblaast is groot. De elektronica in de 60652 is niet gedimensioneerd voor de stromen die kunnen gaan lopen bij een kortsluiting vanuit de zwaardere transformator.

De 60652 is geschikt voor een spanning van 16V terwijl de aangeboden spanning vanuit de 60VA vaak rond de 19V ligt. Onbelast kan deze nog hoger zijn.

Wil je toch meer vermogen voor de baan beschikbaar hebben, zou ik hem opdelen in sectoren en op de juiste manier van spanning voorzien.
Re: Probleem met voeding
Lid sinds: 2023

offline
Re: Probleem met voeding
Lupo Henk


Waarom wil je die trafo er aan hangen ?


Je MS 2 levert maximaal 1,9 Amp. Dat betekent bij een voltage van 16-18 een maximaal vermogen van pakweg 35 W.
Waarom zou je er dan 60 W vermogen aan willen hangen ? Je bereikt daar niets mee.


Wil je meer vermogen op de baan dan zul je andere dingen moeten toepassen dan  de MS 60652.
Re: Probleem met voeding
Hier had ik ook nog even een vraag over.
Als ik de trafo 66191 van de MS1 bekijk dan levert deze 18 V DC. Is het nodig dat de MS1 gevoed wordt door een DC (gelijkstroom) transformator of kan er ook een wisselstroom trafo aanhangen bv de 6001 of de 6647?
Geldt dit ook voor de MS2?
Re: Probleem met voeding
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Probleem met voeding
De modernere regelaars zoals MS1 en MS 2 zijn gemaakt voor de nu verplichte DC-voedingen.
Als je een andere trafo (zoals de 6002) wilt gebruiken zul je minstens een gelijkrichtergroep moeten tussenplaatsen.

Mijn voorstel gebruik alleen de bedoelde voedingen voor MS1 en MS2.
Bovendien krijg je toch niet meer power dan waarop de regelaar is toegerust.

Heb je meer nodig gebruik dan de "booster"-varianten, zoals bijv. hier aangegeven.

John
Re: Probleem met voeding
Hallo John,
Dank voor je tijd en antwoord.
Ik vraag dat ook omdat ik in de handleiding van de MS1 zag dat je een trafo 6001 kunt gebruiken.
Zie blz. 56  op http://www.marklin.nl/support/handleidingen-1/Handleiding_MobileStation_60652.pdf

Het heeft misschien niet zo veel zin deze trafo te gebruiken maar blijkbaar kan het wel?
(zit wel een speciaal stekkertje bij zie ik op de tekening, of zit daar een soort van gelijkrichter in?)

Gr. Pieter
Re: Probleem met voeding
Volgens mij vindt in de aansluitbox de gelijkrichting plaats. Maar het heeft geen enkele zin om een zwaardere trafo te gaan gebruiken want je ms kan toch niet meer stroom leveren dan de genoemde 1.9 Ampère. Dus wees verstandig en gebruik enkel de bijgeleverde voeding, dan verniel je ook niks. Mocht je tekort komen dan doe je er verstandiger aan om eens naar losse boosters te gaan kijken of wellicht in de toekomst een andere centrale zoals een ecos of central station.
Re: Probleem met voeding
Allen dank voor de antwoorden. Hier kan ik weer verder mee.  :thumbup:
Re: Probleem met voeding
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Probleem met voeding
Mocht te weinig vermogen met een MS1 of MS2 het probleem zijn dan is dit ook nog een optie KLIK