Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen modellen ander fabrikaat
| | |-+  Benelux trein lima
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Benelux trein lima  (gelezen 5989 keer)

Anthony

  • Gast
Benelux trein lima
« Gepost op: donderdag 06 september 2007, 16:06:12 »

Ik wil op marktplaats de benelux trein van lima gaan kopen.
Nou heb ik 2 vragen:
Hoe bouw je'zo'n loc om naar Marklin digitaal?
En passen de loc en stuurstand een beetje met de marklin ICR rijtuigen?

Anthony
Gelogd

Eric-Paul

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Wiebe-Lok Nr. 4
Re: Benelux trein lima
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 06 september 2007, 16:49:46 »

Wat betreft het passen bij de Marklin ICR rijtuigen mijn persoonlijke mening: ziet er niet uit!
Maar ja, dat is wanneer je ze in 1 stam mee laat rijden. Komen ze elkaar niet zo tegen, dan valt het wel mee.
Zelf heb ik bewust de Lima wagens links (of stond de verkoper rechts?) laten liggen.
Nogmaals, mijn persoonlijke smaak en mening.
Gelogd




Filmpjes op YouTube     

Anthony

  • Gast
Re: Benelux trein lima
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 06 september 2007, 19:19:35 »

Ok maar ik wil dus een vaste stam maken:
Lok-A-B-B-Bs

Dus die lima benelux rijtuigen hoef ik niet want die zien er niet uit (normale icr trouwens ook niet  :shock:)
Zie je dan echt het verschil als je een Marklin B'tje vastkoppelt aan een stuurstand?
Kan je trouwens ook kortkoppelingen maken op de lok/stuurstand?

En sorry dat ik zoveel vragen stel maar ik moet het allemaal precies weten :oops:
Gelogd

Herminator

  • Gast
Re: Benelux trein lima
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 06 september 2007, 22:06:09 »

Hoe bouw je'zo'n loc om naar Marklin digitaal?

Kijk eerst of je genoeg ruimte onder de loco hebt voor een sleper.
Koop een multiprotocoldecoder (ESU of zo) waarvan je de maximale uitgangsspanning kunt instellen: de Lima motor heeft aan 12 V genoeg.
Vervang eventueel de Lima motor door een betere (ModelTorque bijvoorbeeld of kijk eens bij www.gmens.nl).
Omdat de Lima voor 2-rail is heb je aan beide zijden van de wielen een aansluitdraad. Deze verbind je met elkaar en gaan naar de massa-aansluiting van de decoder.
Vervang zoveel als mogelijk de wielsets (wielen + assen) voor het wisselstroomsysteem of, druk indien nodig de wielen van de loco zoveel naar elkaar toe zodat ze sporen op Märklin rail. De afstand tussen de flenzen moet aan de binnenzijde precies 14,0 mm zijn.

zo iets?
Herman
Gelogd

M.Schulte

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Benelux trein lima
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 08 september 2007, 20:48:10 »

Kij ook anders een hier.
Daar staat mijn verhaal over de Benelux ombouw incl. het pimpen.

Heb ook expres de märklin benelux niet ertussen staan.
Is geen gezicht, die rijtuigen verschillen nogal van uiterlijk.
Ben daarom ook nog steeds aan het kijken voor een paar lima rijtuigen om te pimpen.

Groeten Marco

Die de modeltorque er nog steeds in moet zetten..... :roll: :roll:
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 september 2007, 21:05:16 door M.Schulte »
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Benelux trein lima
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 08 september 2007, 20:51:26 »

Lima locs werden op den duur vrijwel altijd voorbereid op het plaatsen van een sleper. Onder het niet aangedreven draaistel is dan ruimte gelaten en meestal zit er zelfs een gaatje voor het boutje van de sleper.

Lima ICR en Märklin ICR zijn nogal verschillend. Er is natuurlijk het verschil in detaillering, maar ook de gekozen oplossing voor het inkorten tot 1:100 verschilt. Märklin heeft de zijwanden zonder meer ingekort. Lima heeft vooral de afstand tussen de ramen kleiner gemaakt, zodat de raampjes zelf nog de juiste verhouding tussen hoogte en breedte hebben. Naast elkaar vallen die verschillen nogal op.
Gelogd

marklinfan

  • Gast
Re: Benelux trein lima
« Reactie #6 Gepost op: zondag 09 september 2007, 16:53:35 »

volgens mij is die loc ook als set uitgebracht met rijtuigen en stuurstand en ook in wisselstroom uitgebracht .dus je hoeft hem alleen maar om te bouwen
Gelogd

Mister1736

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Benelux trein lima
« Reactie #7 Gepost op: zondag 09 september 2007, 22:26:35 »

Hoi,

Ja lang aarzelen, toch maar even reageren.
Die trein is niet mooi als je rijtuigen van LIMA mengt met die van Marklin. Dit komt doordat op de Marklin rijtuigen kortkopplingen zitten en bij LIMA niet. Je kan bij LIMA ook geen koppelingen vervangen omdat er geen NEM schacht in zit :(. Ja tenzij je de gehele koppeling vervangt natuurlijk, maar dat heb ik niet gedaan en weet ook niet of dat een beetje netjes te doen is :?.

Marcel
Gelogd
Groetjes,

Marcel 8)

Hans Biere

  • Gast
Re: Benelux trein lima
« Reactie #8 Gepost op: zondag 09 september 2007, 22:31:09 »

Die trein is niet mooi als je rijtuigen van LIMA mengt met die van Marklin.

Daar schiet me direct een anekdote te binnen.

Iemand vertelde ooit het verhaal dat hij aan de vertegenwoordiging van M* in Nederland vroeg wanneer Tante M* nou eindelijk is de bijbehorende stuurstand bij het BeNeLux ICR gaat produceren.

De vertegenwoordiger wees de vragensteller erop....... ja, verbeisterend maar toch... dat Lima de stuurstand al in produktie heeft en dat die uitstekend zal passen. "M* zal het model (waarschijnlijk) nooit produceren" voegde hij eraan toe.

Maar ja, zeg nooit nooit. Je weet het nooit. Ook bij M* wisselt het produktmanagement nogal eens van samenstelling dus wie weet.
« Laatst bewerkt op: zondag 09 september 2007, 22:41:18 door Mister1736 »
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Benelux trein lima
« Reactie #9 Gepost op: maandag 10 september 2007, 17:38:36 »

Nou, het rare is dat de Lima stuurstand beter gedetailleerd is dan de gewone ICR-rijtuigen en de vergelijking met Märklin nog wel kan doorstaan. Het stuurstandrijtuig is dan ook jaren later door Lima ontwikkeld. Een kortkoppelmechaniek is zo geplaatst.
Maar de vorm van de ramen is anders en dat verschil blijf je zien.

Misschien moest Märklin maar eens met de moderne ICRm stuurstand komen.
Gelogd

Hans Biere

  • Gast
Re: Benelux trein lima
« Reactie #10 Gepost op: maandag 10 september 2007, 18:08:13 »

Misschien moest Märklin maar eens met de moderne ICRm stuurstand komen.

Ja Henk, dat zou mooi zijn. Het is dan volgens mij nog maar "een fluitje van een cent" om ook de BeNeLux-versie te produceren want volgens mij zijn er niet al te veel uiterlijke verschillen tussen die twee. :wink:
Gelogd

NSmarklin

  • Gast
Re: Benelux trein lima
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 11 september 2007, 09:09:39 »

In de kopvorm op grove lijnen weliswaar niet, maar toch zijn er behoorlijk wat verschillen hoor tussen de Benelux stuurstand (Bs) en de binnenlandse ICR stuurstand (BDs). En dat betekent toch weer aanpassingen van de mal.

Zou het een optie zijn om en Lima Bs kop op een Marklin ICR te plaatsen??????????????????????????????????????????????????

Jeroen
Gelogd

Hans Biere

  • Gast
Re: Benelux trein lima
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 11 september 2007, 10:55:06 »

En dat betekent toch weer aanpassingen van de mal.

Tja, als het inderdaad zo is dan zou dit een barricade kunnen zijn. We moesten er maar niet op rekenen. Dan valt het in ieder geval weer mee als M* ooit toch nog mocht besluiten om één van de twee wel te gaan produceren... :wink:
Gelogd

NSmarklin

  • Gast
Re: Benelux trein lima
« Reactie #13 Gepost op: maandag 17 september 2007, 14:36:06 »

Ik geloof daar eerrlijk gezegd niet in, dan had het stuurstandrijtuig toch wel uit mogen komen bij de recent uitgeleverde serie ICR rijtuigen.

Ik weet echt niet wat ik nog van Marklin kan verwachten hoor. Neem nu de Belgische M2 rijtuigen, waarom zijn daar nu geen NS varianten van? Zoveel aanpassen is dat nou ook weer niet!

Jeroen
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: Benelux trein lima
« Reactie #14 Gepost op: maandag 17 september 2007, 14:46:51 »

Ik geloof daar eerrlijk gezegd niet in, dan had het stuurstandrijtuig toch wel uit mogen komen bij de recent uitgeleverde serie ICR rijtuigen.

Ik weet echt niet wat ik nog van Marklin kan verwachten hoor. Neem nu de Belgische M2 rijtuigen, waarom zijn daar nu geen NS varianten van? Zoveel aanpassen is dat nou ook weer niet!

Jeroen

Hi Jeroen,

Kijk das nu precies het manco van Mäklin, doen wat ze zelf goed achten en niet luisteren naar de hobby-ist .

Het voordeel is in dit geval niet voor de klant  :(

Mvg, Johan.
Gelogd

Hans Biere

  • Gast
Re: Benelux trein lima
« Reactie #15 Gepost op: maandag 17 september 2007, 17:06:05 »

Ik weet echt niet wat ik nog van Marklin kan verwachten hoor.

Dag Jeroen,

Het is altijd al zo geweest dat Tante M*, naar eigen zeggen uit "concurrentie-overwegingen", zwijgt als het graf wanneer het om plannen m.b.t. nieuw te ontwikkelen modellen gaat. Je zult ermee moeten leren leven dat je, zeker voor de wat langere termijn, nooit zult weten wat je alzo van Tante kunt verwachten.
Gelogd

NSmarklin

  • Gast
Re: Benelux trein lima
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 18 september 2007, 13:55:25 »

Daarom zeg ik ook altijd tegen iedereen dat ik wisselstroom rijd, want ik heb meer materieel van andere merken dan van tante M.

Als onze tante niet oppast, dan prijst ze zichzelf binnen no time de markt uit. Ze is al aardig op weg met haar achtelijke shop in shop gedoe en haar vastgestelde adviesprijzen.

Maar goed, zolang ik haar rails maar kan kopen, vind ik het best. Roco, Fleischmann en dergelijek rijden er namelijk ook uitstekend op  :mrgreen:

Jeroen
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.587 seconden met 23 queries.