Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Gebruik gips mallen voor wegen netwerk

Gestart door SyBerk zondag 30 april 2006, 14:40:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebruik gips mallen voor wegen netwerk
Ik zit er over na te denken om, als ik zover ben, me wegen netwerk op te gaan bouwen van gips. Om de mallen dan te kopen of zelf te gaan maken ben ik ook nog aan het uitpluizen.

Wat zijn jullie ervaring hiermee? Wat mij opvalt bij banen waar het gebruikt wordt is de duidelijke scheiding tussen de lengtes van de mallen. Zijn die echt mooi aansluitbaar te krijgen? Met welke mogelijke problemen moet ik rekening  houden?

Ik wil gips gaan gebruiken omdat ik dit mooier vindt dan die standaard rolletje plak wegen of zelf te verven.

Wie o wie heeft er tips en truckjes voor mij?

Alvast bedankt,

Sytse
Gebruik gips mallen voor wegen netwerk
Sytse , helaas geen tips voor je . Maar ik heb op dit forum al wel diverse items gezien over scenery . Zal dit item goed volgen , ben er over een paar maanden zelf ook aan toe . Succes ermee
Gebruik gips mallen voor wegen netwerk
Ik heb werkelijk geen idee of het zou werken maar kun je de naden tussen de gipsplaten niet dichten met overschilderbare acrylaat kit?

Of anders afwerken met kleine beetjes gips en dan de boel schuren. Hoewel dat laatste niet aan te bevelen is. Ik zou in principe geen enkele bewerking doen die stof produceerd in de zelfde ruimte als de baan staat.
Gebruik gips mallen voor wegen netwerk
Sytse ,
allereerst ; er zijn geen mallen voor beton-en /of asfaltwegen . Alleen keienwegen.
Zelf ben ik geruimere tijd bezig met gips om asfaltwegen te maken . Tot op heden heb ik een rotonde en een asfaltweg gegoten en wel als volgt :
De yoghurt pakken van TETRA Pak open snijden , binnenkant is waterafstotend mallen ( kantjes ) maken van Evergreen sheets bv.
2 X 4 cm en dan maar gips ingieten .  De binnenkant heeft de juiste breedte voor een asfaltweg . Ben drie keer opnieuw begonnen
maar nu zijn ze schitterend ook de rotonde .

Hopend dat het je zal lukken , vragen ? zal ze graag beantwoorden als ik kan.
Gebruik gips mallen voor wegen netwerk
Cees , heb je er foto's van ? Lijkt me interessant om te zien
Gebruik gips mallen voor wegen netwerk
Beste Riender ,

Ik zou graag een foto sturen maar heb nog geen digitale camera. Mocht je in de buurt zijn zou ik willen zeggen "kom even langs ".

Ik wil nog wel zeggen dat die pakken heel fijn werken d.w.z naadloos .
Voor de rotonde hen ik gebruik gemaakt van een simpele placemat .
deze is ook glad ( heel klein beetje korrelachtig , goed voor asfalt )
en hierop worden aan de kanten de profielen vastgezet met een moderne punaise d.w.z. deze kun je r gewoon weer uittrekken , ze moeten alleen
de profielen op de plaats houden , alleen waar de punaises gezeten hebben zitten nu gaatjes dus eigenlijk voor eenmalig gebruik . Deze zijn echter niet duur . ? 1,=
Met vr groet
Gebruik gips mallen voor wegen netwerk
Bedankt voor de reacties. Vandoman, hoe dik maak jij die asfaltwegen? 0,5 cm of is dat te dik / dun?
Gebruik gips mallen voor wegen netwerk
sytse , goede morgen

De ideale dikte van de gips is tussen de 2 en 3 mm .
Dikker wordt het te zwaar en lichter te zwak . Voor een rotonde bv. moet de gips wel krachtig zijn omdat er aan beide zijden krachten opkomen.
(denk aan de totale lengte aan beide zijden )

De gips laat zich uitstekend lijmen en is verder heel goed bewerkbaar.
Voor een rotonde is een groot oppervlak als ondergrond voor de mal wenselijk zodat er geen vouwen of oneffenheden inkomen . Doe je het goed dan heb je iets moois in huis en op elke iedere gewenste maat.

veel succes.
Re: Gebruik gips mallen voor wegen netwerk
Citaat van: SyBerkIk zit er over na te denken om, als ik zover ben, me wegen netwerk op te gaan bouwen van gips. Om de mallen dan te kopen of zelf te gaan maken ben ik ook nog aan het uitpluizen.

Wat zijn jullie ervaring hiermee? Wat mij opvalt bij banen waar het gebruikt wordt is de duidelijke scheiding tussen de lengtes van de mallen. Zijn die echt mooi aansluitbaar te krijgen? Met welke mogelijke problemen moet ik rekening  houden?

Ik wil gips gaan gebruiken omdat ik dit mooier vindt dan die standaard rolletje plak wegen of zelf te verven.

Wie o wie heeft er tips en truckjes voor mij?

Alvast bedankt,

Sytse
Re: Gebruik gips mallen voor wegen netwerk
Goedemorgen Sytse,
Heb je wel eens overwogen om een muurvulmiddel te gebruiken voor het maken van een klinkerstraat? Je smeert het vulmiddel op de plaats waar je het wil hebben en als het iets is aangedroogd dan druk je er met een messingprofiel de "klinkers"in.
Dit messingprofiel is b.v. een rond buisje wat je met een tang vierkant of rechthoekig knijpt. Voordeel is; er zijn geen naden. nadeel is; het vergt veel geduld.
succes.
Gebruik gips mallen voor wegen netwerk
Hallo Roska,

Bedankt voor je tip. Zal je tip en andere tips die ik hier krijg en lees gaan verzamelen in een groot Tip boek.  :D

Groeten,

Sytse
Asfalt Wegen
Eddie E69
gast

Asfalt Wegen
Hallo Sytse,
mischien heb je hier wat aan,
ik heb vroeger als kind bij mijn eerste baan, waterproof schuurpapier gebruikt om asfalt wegen te maken.
De kleur vond ik precies goed, ik ga het straks op mijn nieuwe baan ook weer gebruiken.
Groetjes, Eddie E69 :D
Gebruik gips mallen voor wegen netwerk
Gebruik in dat geval een zo fijn mogelijk zwart schuurpapier. Eventueel kun je het ook nog verven in de kleur die je zelf wilt, bijvoorbeeld grijs. Als je de (hoofd)wegen iets breder maakt dan voor de auto's noodzakelijk is, kun je aan beide zijden van de weg een strook van ongeveer 1 cm breed oranje-rood schilderen voor een fietspad.
Gebruik gips mallen voor wegen netwerk
Je kunt de gegoten gipsafdrukken gemakkelijk precies passend maken door ze licht tegen elkaar aan te schuren. Als je dat voorzichtig doet, krijg je een onzichtbare naad, zeker na het schilderen.

David.
Re: Gebruik gips mallen voor wegen netwerk
hallo,
ja, ik heb het zelf gedaan met voegsel wat je in de douche of wc ofzo tussen de tegels smeert. dat heeft dan gelijk de kleur van echt asfalt, daarom beter als gips. ook brokkeld gips snel af, das met voegsel totaal anders. dus ik raad je aan om donkergrijs voegsel te gebruiken!
Mvg Jan-Pieter