Waarom moeten de trafo's in fase staan ?
Bij analoge besturing is de kans groot dat twee trafo's "even" met elkaar doorverbonden worden; dus bruin aan bruin en rood aan rood.
Staan de trafo's in tegenfase dan is er een veel groter spanningsverschil tussen de genoemde aansluitingen en de vonk behoorlijk groter:
Als de uitgang van een trafo positief is, dan is op het zelfde moment de andere trafo negatief.
Staan ze in fase dan is er nog wel een spanningsverschil maar veel kleiner.
Hier uit volgt ook de regel dat je nooit twee trafo's permanent parallel mag schakelen, en zeker geen regelbare.
Bij gewone trafo's is er nog een punt: de ene trafo transformeert naar beneden en de andere, niet op het lichtnet aangesloten trafo transformeert het weer omhoog.
Bij regelbare trafo's kan het gemakkelijk nog veel hoger dan 230 Volt~ oplopen en het is dus altijd levensgevaarlijk !
Ik bedoel dus de twee polen van de losliggende netstekker, die moet je niet kunnen vast pakken.
De onbedoelde uitgang is wel zwevend gemaakt door de trafo's zodat je 1 pen vast mag pakken zonder ernstige gevolgen maar het tweede pennetje is akelig kortbij
Marklin heeft in de modernere trafo's hier iets ingebouwd zodat dit probleem dan niet bestaat, maar er zijn nog zoveel trafo's in omloop die niet beveiligd zijn.
En voor de liefhebber bij digitale systemen:
Hier maakt het niet meer uit omdat de spanningen van de trafo's gelijkgericht worden en er is dan geen fase meer.
Je kan ook niet een gelijkspanning transformeren; een trafo werkt alleen op wisselspanning.
Dit wil echter niet zeggen dat het signaal op de baan gelijkspanning zou zijn; dat is niet zo !
Het signaal komt echter niet direct uit een trafo maar uit een elektronische schakeling.
Je kan dus niet "iets" terugsturen door een andere trafo want het zit niet direct aan elkaar.
Die boosters zitten in alle apparaten waarmee je een digitale baan kan aansturen cq een trein laten rijden.
Dat ging vroeger met een echte, symmetrische schakeling en voeding, maar tegenwoordig gebruikt met hiervoor een H-brug.
Voordeel van de H-brug is de asymmetrische voeding (slechts 1 voeding met twee draden) en je kijgt dan toch een wisselspanning op de uitgang.
Nadeel is dat je geen echte nul, massa of hoe je het wil noemen, hebt.
grv Huub