Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  Spersein
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Spersein  (gelezen 2630 keer)

Grensgeval

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Spersein
« Gepost op: vrijdag 31 oktober 2014, 17:46:23 »

Even een simpel vraagje: in welke situaties wordt een spersein gebruikt? Waar op de spoorbaan?
Gelogd
Groeten,
Jeroen

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Spersein
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 31 oktober 2014, 19:44:52 »

als uitrijsein van een kopspoor.
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Cees B

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: Spersein
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 31 oktober 2014, 20:43:37 »

Jeroen,
Het is een sein welke m.n. in Duitsland in gebruik was. Als in/uit rij sein op een rangeer gebied.
Ze hebben geen betrekking op het hoofdspoor. Hij kan wel staan naast een arm/daglicht sein waarbij het spersein betrekking heeft op de hoofdrijbaan verlaten. Je hebt dat een stop-tonend hoofdsein en een schuinstaand spersein waarbij een loc de hoofdbaan in/uit gaat. bv. een loc wissel.
Cees     
« Laatst bewerkt op: vrijdag 31 oktober 2014, 21:18:05 door Cees B »
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
Re: Spersein
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 31 oktober 2014, 21:06:58 »

In principe gaat het hier om een sein dat een rangeerbeweging toestaat. Bij de balk horizontaal betekent het 'stop voor rangeerdeel'. De balk schuin betekent 'voorbijrijden voor rangeerdeel toegestaan'.
Het sein kan gebruikt worden in combinatie met het hoofdsein. En stoptonend hoofdsein mag bij een 'voorbijrijden toegestaan' dan toch worden voorbijgereden.

John
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+

Youtube: https://www.youtube.com/user/vt601

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Spersein
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 31 oktober 2014, 23:01:31 »

En het spersein (is rangeersein), moet met het hoofdsein meeschakelen.......

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

M75

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Spersein
« Reactie #5 Gepost op: zondag 02 november 2014, 03:46:26 »

Wat is het nu:

En het spersein (is rangeersein), moet met het hoofdsein meeschakelen.......(Anne)
Of: En stoptonend hoofdsein mag bij een 'voorbijrijden toegestaan' dan toch worden voorbijgereden. (VT 601)

Graag wat meer duidelijkheid.
Ik weet het namelijk niet.

Rob
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Spersein
« Reactie #6 Gepost op: zondag 02 november 2014, 10:00:40 »

Beste Rob,

Voor niet rangerend verkeer geldt: mag alleen de seinen passeren als het hoofdsein en het spersein op "veilig" staat.

Voor wel rangerend verkeer geldt: mag de seinen passeren als het hoofdsein op "onveilig" staat en het spersein op "veilig".

Mocht de rangerende trein na het spersein op het hoofdspoor blijven dan mag dat niet verder als tot een bord "halt für Rangierfahrten".

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Heniusz

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Spersein
« Reactie #7 Gepost op: zondag 02 november 2014, 10:01:12 »

Rob,

Het spersein is alleen voor rangeerbewegingen, het hoofdsein, dat voor treinbewegingen geldt, blijft dan "stop" tonen.
Bij daglichtseinen is dat dan enkel rood i.c.m. een duo wit diagonaal  i.p.v. dubbel rood.

Groet, Henk.
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Spersein
« Reactie #8 Gepost op: maandag 03 november 2014, 00:00:08 »

Een collega-modelspoorder stuurde me de volgende link met het ultieme bewijs:

http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/14%20aug%202013/IMG_6229kopie_zps69cfc0be.jpg

Ik heb daarna aan hem gevraagd hoe het eigenlijk zit met hoofdlichtseinen en een los daarvoor geplaatst lichtspersein, het antwoord was dat dat spersein dan ook op veilig moet schakelen, net als bij de mechanische seinen.

Groet, Anne W


Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

M75

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Spersein
« Reactie #9 Gepost op: maandag 03 november 2014, 14:44:20 »

Heren,

Het is me nu duidelijk.
Dank.

Rob
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Spersein
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 04 november 2014, 00:39:09 »

Hoi Rob (M75),
 
Leuk om te zien dat je nog op het forum actief bent. :thumbup:

Een fan
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Spersein
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 08 november 2014, 10:12:45 »

spersein (is rangeersein)

Dat dacht ik ook, tot ik het stukje van Harry las:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16487.msg518765#msg518765

Het kan goed zijn dat Zwitsers het anders deden dan Duitsers.
In ieder geval hebben ze andere seinbeelden.

Volgens Harry verbied het Afsluitsein(Spersein) het wegrijden van een doodlopende spoor.
Wegrijden is toegestaan als de balk van het spersein schuin staat.
Volgens Harry staat het Rangeersein rangeren toe, of verbied het.
Er zijn dus minimaal twee soorten seinen.

Aardig van de bijdrage van Harry is, dat hij uitlegt hoe je het afsluitsein kunt voorzien van LEDS.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16487.msg530776#msg530776



Al bladerend liep ik nog op tegen een draadje waar Johan de R. op reageert over modernere rangeerseinen:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32015.msg570947#msg570947
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 november 2014, 10:17:10 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.039 seconden met 24 queries.