Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Reedcontacten

Gestart door Jan22 dinsdag 14 oktober 2014, 14:14:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reedcontacten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Reedcontacten
Ik wist tot voor kort niet beter dan dat reedcontacten eruit zien zoals ze er altijd al uitzagen.
(In toetsenborden van rekenmachines, computers e.d. uit de jaren '80), dus gewoon zo'n glazen buisje met twee pootjes in het verlengde ervan, die je voorzichtig ombuigt in de gewenste stand.

Nu kom ik vandaag even op een ander forum terecht ( http://www.moba-forum.ch/ ), en daar geeft men de tip om de iets duurdere, bedrade reedsensor te nemen (b.v. Conrad 506965 - 89 ), niet om hem op een module in te steken, waarvoor deze bedoeld is, maar omdat hij precies past tussen twee bielzen in, en je meer kracht kunt zetten, zonder het ding te breken.

Is dat serieus te nemen, of gebruikt men ook alleen maar wat er toevallig gemakkelijk te koop is?
Re: Reedcontacten
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Reedcontacten
Ja dat is serieus te nemen en ook zeker minder kwetsbaar dan zo'n glazen buisje.

grt Piet.
Re: Reedcontacten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Reedcontacten
Een van de eerste keren dat ik dit type zag, was bij
http://bardioc.bplaced.net/Bardioc/Seite11/index-11b.html

Op die pagina staat een mij onbegrijpelijk schema
van hoe je met drie reedsensors (van het PIC-type)  en een S88 een richtinggevoelige schakeling bouwt.

Analoog gedacht, de S88 wordt kennelijk gebruikt als een soort van timer-bouwsteen,
want anders kan ik in dat schema niet verklaren hoe je de rijrichting (d.w.z. de volgorde van aanklikken) bepaalt. Zie ik dat verkeerd?

*** edited 27-10-2016 link aangepast
Re: Reedcontacten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Reedcontacten
Citaat van: Jan22 op vrijdag 17 oktober 2014, 13:57:37
Analoog gedacht, de S88 wordt kennelijk gebruikt als een soort van timer-bouwsteen, want anders kan ik in dat schema niet verklaren hoe je de rijrichting (d.w.z. de volgorde van aanklikken) bepaalt. Zie ik dat verkeerd?

Nee, het is een eenvoudige schakeling met een hulprelais. De twee buitenste reedcontacten schakelen een hulprelais voor de goede stand naar de S88-bezetmelder. De middelste doet eigenlijke melding naar de S88-bezetmelder. Je hebt dus twee aansluitingen op je s88 aansluiting nodig per baanvak. Of bij digitaal rijden en met software deze oplossing nodig is, is maar de vraag. Volgens mij niet.  Bij analoog? Mogelijk, maar dan in zeer specifieke gevallen.

Groet Ronald.
Re: Reedcontacten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Reedcontacten
Die website stamt uit 2001; toen overleed Michael Prieskorn. Hij gebruikte wat andere hard- en software dan nu gebruikelijk is voor een digitale aansturing. Je zou hem een pionier kunnen noemen op dat vlak.
Re: Reedcontacten
gotischeboog
gast

Re: Reedcontacten
Wel prijzig, maar zeer handig en nauwelijks zichtbaar omdat deze reedsensor ook rechtop geplaatst kan worden. Hij is aan alle kanten gevoelig voor een magnetisch veld. Is NIET van glas en kan niet stuk! Zoek bij Conrad naar:
PIC PRX+1500 Ultra-miniatuur-reedsensor PRX+1500 30 V DC/AC 1 NO 50 mA 1 W 
Bestnr.: 502036 - 89
Werkt bij mij al jaren zonder problemen. Ook na her-inbouw. Zeer aanbevolen, maar je moet wel enig "zakgeld" hebben.
Groet Ad.