Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

k-rail slank wissel 2272 schoonmaak

Gestart door Jan22 vrijdag 07 november 2014, 18:38:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
k-rail slank wissel 2272 schoonmaak
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
k-rail slank wissel 2272 schoonmaak
Onlangs kocht ik een paar oude geweatherde slanke wissels k-rail (voor een beschrijving van het verschil met nieuwere slanke wissels zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40747.msg755372#msg755372 ).

De vorige eigenaar had de hele zaak roestbruin geweathered, op zich een prachtidee.
Helaas was hij iets te voortvarend geweest, en had ook op de rails en tussen de rails geweathered.

Wat met name opviel was dat er zelfs verf zat op de plek waar de wisseltongen de spoorstaaf raken, op zowel de spoorstaaf als de tong. En dat gaat niet werken. De tong moet wel stroom krijgen van die spoorstaaf. De meeste overtollige verf kon ik gewoon met m'n duimnagel eraf krabben, maar dat ging te ver (te dikke duim).

Gelukkig herinnerde ik me dit draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16487.msg288324#msg288324
(die uitleg zou zo de wiki in kunnen). Met een nagelknippertje bleken de wisseltongen er die handleiding volgend zo uit te wippen, en daarna kon ik reinigen waar ik wilde.
Een ding klopte niet:Via de onderzijde kun je nu de andere pin los maken, door hier met een puntig, maar niet scherp voorwerp tegenaan te duwen. Een klik volgt en de tong is los.
Het lukte niet van onder af (ook vast geschilderd), maar wel van opzij, en inderdaad, met een klik was de tong los.

Waarschuwing voor een ieder die wissels wil weatheren: doe dat niet daar waar de wisseltong de spoorstaaf raakt. En neem de bovenkant van de rails even af nadat je geverfd hebt voordat de verf is opgedroogd.

Deel twee moet ik nog aan beginnen:
Deze wissel is zo goed geweathered dat zelfs de aandrijving van het beweegbaar hartstuk is vastgeschilderd. Deze "tong" wil dan ook niet meer zo best meekomen. Dus hij gaat eruit.
Re: k-rail slank wissel 2272 schoonmaak
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: k-rail slank wissel 2272 schoonmaak