Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Digitaal conversie vraagje....

Gestart door Rogier woensdag 22 februari 2006, 04:00:34

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Digitaal conversie vraagje....
Misschien dat iemand t weet. Ik heb een 34880 lok (BR44, momenteel met delta). Ik loop heel sterk te overwegen om die nieuwe marklin decoder met mfx/sound er in te douwen (60931). Dit betekend echter dat ik ook naar hoogvermogen moet.... Nou een aantal vragen
1) Kan ik de soundset vervangen zodat ie zo dicht mogelijk bij de BR44 in de buurt komt?
2) Marklin wil graag dat ik eerst de 60901 set koop om de hoogvermogen conversie te doen, maar dat vindt ik dus lichtelijk zonde daar daar de decoder in die set door mij niet gebruikt zal worden. Zijn daar andere opties voor?
3) Kan de ESU lokprogrammer die marklin decoders herprogrammeren?

Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik zou graag diverse van mijn loks upgraden, en ik wil natuurlijk niet dat al mijn stoomloks t zelfde klinken...
Heeft iemand ideeen hier over?

Thanks!

Rogier
Digitaal conversie vraagje....
misschien kan je set 60760 proberen en dan een geluidsmodule erbij maar ik weet niet of dat kan set 60760 is een actie voor 39,95 geweest van marklin misschien weet iemand er meer van
Digitaal conversie vraagje....
Hallo Rogier,

Je kan losse motorschild, magneet en klokanker kopen, samen met je 60931 decoder heb je en MFX en 5-polige motor.

Ik heb het nog niet geprobeerd om dmv de lokprogrammer ander geluid er in te zetten. Ik zou mij kunnen voorstellen dat dit is afgeschermt maar misschien zijn ze dit vergeten en kan het wel. :lol:

Ik zal je na mijn vakantie berichten over het programmeren van de 60931 met de lokprogrammer.
Re: Digitaal conversie vraagje....
Citaat van: RogierMisschien dat iemand t weet. Ik heb een 34880 lok (BR44, momenteel met delta). Ik loop heel sterk te overwegen om die nieuwe marklin decoder met mfx/sound er in te douwen (60931). Dit betekend echter dat ik ook naar hoogvermogen moet.... Nou een aantal vragen
Thanks!

Rogier

Je kunt in eerste instantie volstaan met het vervangen van de veldspoel door een permanente magneet (Hamo), kost je ongeveer 9,--
Dan heb je een gelijkstroommotor en de decoder maakt er dan via de cruisecontrol regeling een zogenaamde hoogvermogens motor van.
Digitaal conversie vraagje....
Peter,

Kun je mij uitleggen wat een hoogvermogens aandrijving is. Wat is daar zo speciaal aan?
Digitaal conversie vraagje....
Citaat van: SprinterPeter,

Kun je mij uitleggen wat een hoogvermogens aandrijving is. Wat is daar zo speciaal aan?

Dat is een motor met een vijfpolig anker.
Digitaal conversie vraagje....
Davy, dat denk jij, maar dat is niet zo.
Digitaal conversie vraagje....
Sprinter,

Wij zijn allemaal benieuwd wat een "hoogvermogen aandrijving" dan wel is. Zou je ons dat willen vertellen ?

Ik persoonlijk denk dat een hoogvermogenaandrijving een "toverwoord" is van Marklin voor een motor die via electronica (lees decoder) beter te regelen is dan de motor die ze voorheen inbouwden.

Alphons
Digitaal conversie vraagje....
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

online
Digitaal conversie vraagje....
Volgens mij - maar ik ben ook geen expert - staat de term hoogvermogen voor niets anders dan de electronische aansturing van de motor, die ervoor zorgt dat de trein zowel bergop als bergaf even hard rijdt (lastregeling). Het hoogvermogen zit 'm dan ook niet in de motor, maar juist in de decoder.

Denk ikke dan  :lol:
Digitaal conversie vraagje....
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Digitaal conversie vraagje....
Maar deze decoders worden meestal geleverd in combinatie met een vijfsterrenmotor (lees vijfpolig anker). Die combinatie is eigenlijk de standaard 'hoogvermogensaandrijving'. Een delta met vijfpolig of een decoder met een driepolig anker is ook mogelijk maar haalt nooit de eigenschappen van de HVA
Digitaal conversie vraagje....
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Digitaal conversie vraagje....
eigenlijk moet je het anker zo zien als je het uitrolt de drie lijntjes stellen de stukjes metaal voor aan de uiteindes van het anker

driepolig
-------____--------____--------
-------____--------____--------
-------____--------____--------

vijfpolig
-----__-----__-----__-----__-----
-----__-----__-----__-----__-----
-----__-----__-----__-----__-----

eigenlijk zou marklin een anker moeten ontwikkelen die net als een vijfpolig is alleen met verschoven uiteindes dus voor een continue veldspoelreactie.

-----__-----__-----__-----__-----
_-----__-----__-----__-----__-----
__-----__-----__-----__-----__-----

sorry voor de ___ tussen de ----- maar de extra spaties poetst de site weg.
Digitaal conversie vraagje....
Citaat van: Buzz_4stroke. Een delta met vijfpolig of een decoder met een driepolig anker is ook mogelijk maar haalt nooit de eigenschappen van de HVA

Kijk en dat is dus het grootste misverstand waar ik op doel.

Dus nogmaals:

Een zogenaamde hoogvermogensmotor is niets anders dan een

GELIJKSTROOM motor en een Decoder met lastregeling, of ook wel aangeduidt met EMK regeling of een andere omschrijving Cruise Control.

En omdat de oudere marklin treinen niet voorzien zijn van een gelijkstroommotor wordt er een anker en een permanent magneet geleverd om het te bereiken doel.

Het aantal polen van het anker doet niet zoveel terzake, het gaat meer om die magneet.

Dus dat een vijfpolig anker de hoogvermogensmotor maakt is dus niet waar. Wat dacht je van een Faulhauber(klok)anker motor, of de C-Sinus motor.

Dus een driepolig anker en de juiste decoder kan net zo mooi rijden als een lok met een vijfpolig anker.
Digitaal conversie vraagje....
Sprinter,

Dat is erg duidelijk. Wat is vervolgens de reden dat er 5-polige ankers worden gemonteerd ?

Alphons
Digitaal conversie vraagje....
betere stroom opnamens en beter magnetisch veld
Digitaal conversie vraagje....
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Digitaal conversie vraagje....
Sprinter,

Denk dat het nu wel duidelijk is wat het hoogvermogen maakt. Wat vind jij trouwens van het idee van het derde soort anker, zou dit kunnen werken????
Digitaal conversie vraagje....
een motor met 5-polig anker loopt nu eenmaal mooier als een motor met 3 polig anker. Vergelijk het maar als een auto met 4cilinder-motor en een auto met 6-cilinder motor. Ze rijden allebei, alleen de een wat minder ongelukkig als de ander.
Digitaal conversie vraagje....
Heren,

Is het dan ook mogelijk om te beginnen met een standaard af fabriek Marklin GELIJKSTROOM lok. Die vervolgens van een decoder te voorzien en vervolgens tussen de omgebouwde ex-wisselstroom loks te laten rijden?

Of zelfs bv een lima/piko of zo iets van een sleper en decoder te voorzien?

Of is dat te kort door de bocht?
Digitaal conversie vraagje....
Juist, ik was er al bang voor...

Geld ombouwen van wielstellen en assen ook voor de gelijkstroom marklin modellen?
Digitaal conversie vraagje....
Eigenlijk moet je niet praten over wisselstroom of gelijkstroom, maar over 2-rail en 3-rail. Het is het principe van stroomopnemen dat afwijkt. 3-rail neemt stroom op via de middenleider en geeft massa via de wielen (alle wielen). 2-rail neemt de ene pool van de spanning van de ene railstaaf en de andere pool van de andere. Dit moet je dus goed van elkaar scheiden, anders krijg je kortsluiting; daarom zijn de wielen van 2-rail dus electrisch van elkaar gescheiden.

In de praktijk komt de spraakverwarring uit het feit dat alleen Marklin, die conventioneel  wisselstroom gebruikt met een 3-rail rijdt. Alle overige merken rijden met 2-rail en zijn vrijwel allemaal gelijkstroom.

Alphons
Digitaal conversie vraagje....
Lid sinds: 2006

offline
Digitaal conversie vraagje....
Citaat van: Buzz_4strokesorry voor de ___ tussen de ----- maar de extra spaties poetst de site weg.

niet met code-tags ;)


driepolig
-------    --------    --------
-------    --------    --------
-------    --------    --------

vijfpolig
-----  -----  -----  -----  -----
-----  -----  -----  -----  -----
-----  -----  -----  -----  -----

eigenlijk zou marklin een anker moeten ontwikkelen die net als een vijfpolig is alleen met verschoven uiteindes dus voor een continue veldspoelreactie.

-----  -----  -----  -----  -----
-----  -----  -----  -----  -----
 -----  -----  -----  -----  -----
Digitaal conversie vraagje....
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Digitaal conversie vraagje....
Vince,

Bedankt
HAMO magneet
Ab
gast

HAMO magneet
Ik las hierboven ergens om de magneetspoel te gaan wisselen voor een Hamomagneet, dit zou zo om en de nabij de 9 euro kosten (te doen). Ik heb een aantal Huhlenbrock decoders die ik nog steeds moet inbouwen. Daar wordt volgens mij een vaste spanning op de spoel gezet om zo een permanente (HAMO) magneet te krijgen. De spanning wordt waarschijnlijk eerst gelijkgericht tot een DC spanning. Een simpele brugcel zal ongeveer 80 eurocent kosten (Conrad).
Digitaal conversie vraagje....
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Digitaal conversie vraagje....
AB wrote:
Citeer
Ik las hierboven ergens om de magneetspoel te gaan wisselen voor een Hamomagneet, dit zou zo om en de nabij de 9 euro kosten (te doen). Ik heb een aantal Huhlenbrock decoders die ik nog steeds moet inbouwen. Daar wordt volgens mij een vaste spanning op de spoel gezet om zo een permanente (HAMO) magneet te krijgen. De spanning wordt waarschijnlijk eerst gelijkgericht tot een DC spanning. Een simpele brugcel zal ongeveer 80 eurocent kosten (Conrad).

Het gebruiken van een U*-decoder zonder Hamo-magneet kan als deze aan de motor-zijde uitgevoerd is met drie aansluitdraden.
De meeste decoders maken echter gebruik van de gelijkstroomfunctie en daarvoor heb je een Hamo-magneet (of van ESU o.g.) nodig. Deze sluit je dus aan met twee draden.

Ik denk dat het niet zinvol is en tot een goed resultaat leidt als je de Hamo-magneet vervangt door een Brugcel.
Als je dat doet verwacht ook niet dat de brugcel van 80 cent geschikt is, want deze zal niet geschikt zijn voor de motorstromen van een M*-lok.

John
Hamomagneet
Ab
gast

Hamomagneet
John,

Inderdaad heb je een spoel met drie draden en de draden die naar de koolborstelgaan die haal je los en ga je isoleren. Op de twee overige draden (de draden van de rijrichting) zet je een DC-spanning, en die komt van de brugcel of van de U*-decoder. De brugcel van 80 eurocent kan tot 1,5 A.
Het was ook zo maar een gedachte van mij om op die manier een permanente magneet te maken. In theorie kan het maar of het 100% werkt??.
Digitaal conversie vraagje....
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Digitaal conversie vraagje....
Volgens mij wordt er hier wat van de oorspronkelijke vraag afgeweken.
Voor Rogier hier daarom mijn mening:

1) Volgens mij kan je met een ESU programmer 53451 geen geluid van  een marklin loksound decoder (zoals 60931) veranderen.
Echter met een ESU Loksound mfx of ESU loksound V3.5 kun je dit wel. Je kan op deze decoder een lokgeluid naar keuze op de decoder zetten  en zelfs eventueel aanpassen.
Jammer is dat de ESU sound decoders nogal aan de prijs zijn. De loksound mfx ligt zo rond de 145 Euro, de V3.5 is ietsje goedkoper maar is geen mfx.
De programmer is zo rond de 120 Euro, wat ik een boel geldt vindt als je ziet wat voor een l..lig kastje het is.
Maar ja, de software (sounds) kun je gratis van het web downloaden en je kunt ook lokpilot en de lokpilot mfx (61600) ermee instellen.

2) Je moet inderdaad de motor naar een gelijkstroom motor ombouwen, en hebt hier een 5-polig anker (386820) een motorschild (386940) en een hamo magneet (389000) voor nodig.
Verder nog 2 ontstoorspoeltjes van 3,9 microHenri en 2 bevestigingsschroeven. Er zijn wel goedkopere alternatieven zoals een ESU hamo magneet, maar hier heb ik geen ervaring mee.
Op de ESU site (www.loksound.de) kun je zien welke (ESU) magneet je voor welke lok nodig hebt, maar persoonlijk gaat mijn voorkeur naar de wat duurdere marklin motor.
Op de duitse ebay kun je deze vaak voor rond de 20 Euro per setje kopen.(Let op, de meeste zijn zonder de ontstoorspoeltjes die er als weerstanden uitzien).
Ook is het verstandig om een nieuw setje koolborstels erin te zetten.
Zelf heb ik een Delta BR43 (34881) welke ik op een beurs gekocht had omgebouwd met een loksound mfx, en het geluid is super.
 
3) Antwoord is dus volgens mij nee. Marklin heeft zijn (ESU)decoders van een eigen brandmerk voorzien, en deze kun je dus niet met een ESU programmer aanpassen.
Misschien kun je het geluid van een Marklin 60931 set met het nieuwe marklin systems aanpassen. Mijn budget laat geen systems toe, ik hou me bij de goedkopere Mobile Station.
Overigens kun je ook nog een ESU decoder met het geluid van een BR44 er al op bestellen. Dan spaar je de investering van de programmer uit.

  Loksound mfx: 62428 voor een BR44 met olietender.
  Loksound V3.5: 52428 voor een BR44 met olietender

groeten,

:P treinsmurf
Digitaal conversie vraagje....
Zoals treinsmurf al zegt wordt er vrij snel van een onderwerp afgeweken. Bedankt voor de genoemde link, hier hebben we tenminste wat aan.