Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

digikeijs dr4018 in combinatie met marklin aandrijving (magneet)

Gestart door no_way_today maandag 27 oktober 2014, 20:15:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digikeijs dr4018 in combinatie met marklin aandrijving (magneet)
Beste Mederailers,

Op de Eurospoorbeurs heb ik o.a. de DR4018 (digikeijs)gekocht om te gebruiken als wisseldecoder. Het mooie is dat deze er 8 (!!!) kan aansturen. Inmiddels heb ik een aantal wissels (met magneetaandrijving) aangesloten op de decoder en de boel ingesteld. Het gekke is alleen dat sommige wissels gelijk schakelen als je de knop indrukt op mijn ms2 en bij andere wissels duurt het soms 3/4 seconden voor de om gaat. Enig idee hoe dat zou kunnen komen? Ligt dat aan de decoder of aan de magneetspoel? Of te weinig voeding? Ik heb decoder en wissels aangesloten op een aparte 52vs trafo van Marklin. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met deze decoder!

Alvast dank,

Wiebe
Re: digikeijs dr4018 in combinatie met marklin aandrijving (magneet)
Is dat bij direct achter elkaar schakelen of los als je een keer een wissel omzet?

Groet Ronald.
Re: digikeijs dr4018 in combinatie met marklin aandrijving (magneet)
Hoi Ronald,

Beide. Als de wissel snel is, duurt het ongeveer 2 seconden (inhouden op de ms2)  voor deze omgaat, maar dan terug (altijd de onderste schakelknop op de ms2) duurt t 5/6 seconden ingedrukt houden voor deze omgaat. Als ik dan een marklin wisseldecoder gebruik op dezelfde wissel, dan kan ik om en om wisselen zonder vertraging.

Waar zit t m in?

Groet,

Wiebe
Re: digikeijs dr4018 in combinatie met marklin aandrijving (magneet)
Beste Wiebe,
Ik ken het probleem niet met een CS1R en ik heb een stuk of 10 DR4018s in gebruik. Misschien is dat een geruststelling voor je.

Mvrgr
CArel
Re: digikeijs dr4018 in combinatie met marklin aandrijving (magneet)
Beste mederailers,

Vanavond weer een poging gewaagd om mijn dr4018 in combinatie met de märklin wisselaandrijving te laten werken, alleen het is nog niet voor elkaar.
Als ik wisseldecoders gebruik van Märklin (die per wissel) dan gaan ze gelijk om als ik op de bijbehorende knop druk op de MS2. Sluit ik dezelfde wissel aan op de dr4018,  dan duurt het 3/4 seconden (ingedrukt gehouden) om deze om te laten gaan.

Nu ging ik tijdens het rijden met een trein proberen de wissel te schakelen via de dr4018 en dan gebeurd er helemaal niets. Het ledje op de dr4018 licht niet eens op. Dan zou je zeggen te weinig power op je baan, maar dat kan niet. De dr4018 krijgt zijn voeding via een aparte 52va Märklin trafo. Alleen het signaal leest hij via de baan.

Kun je nou met een betere besturingsunit (ik heb alleen de ms2) de kracht van het signaal (bij het gebruik van de wissel) instellen of de duur ervan? Bij de ms2 kun je verder niks. Of gaat dat via het dcc protocol, maar dan kan ik mijn Märklin wisseldecoders niet meer gebruiken.

Of kan een dr4018 stuk zijn?

Na de frustraties met de decoder liet ik een mooie lok even lekker stomend de baan over rollen en dat weet je weer waarom het zo leuk is!

Ik hoor graag wat ik nog zou kunnen testen of uitproberen.

Groeten Wiebe


Re: digikeijs dr4018 in combinatie met marklin aandrijving (magneet)
Hallo Wiebe,
Ik zou me er verder niet druk over maken, Hugo. Nog even en je bent er vanaf.

Mvrgr
Carel
Re: digikeijs dr4018 in combinatie met marklin aandrijving (magneet)
hum... mail even met digikeijs. Ik heb het gevoel dat het de combinatie is met het motorola protocol.

Groet Ronald.