Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hulp gezocht bij baanontwerp

Gestart door Johanbak zondag 02 november 2014, 15:47:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gezocht bij baanontwerp
Beste allemaal.
Na enkele banen gebouwd te hebben en weer gesloopt , de laatste was de rosenthal baan. Ik ben nu van plan
Een vol automatische baan te gaan bouwen, Cs2 aangeschaft en wil daar naast ook met I-Train aan de gang.
Mijn vraag is wie wil er voor mij eens met Wintrack of iets dergelijks een baan ontwerp maken?
Ik rij alleen Nederlands, en met lange stammen. Tijdperk 1980 tot nu. Ik ben in het bezit van redelijk veel C-rail alleen geen slanke wissels. Ik kan niet iets tekenen op dit topic, zou niet weten hoe dat moet met een I-pad. Ik ben de onder bouw van de baan aan het bouwen, een Nederlandse baan zonder hoogte verschillen. De maat van de baan 900cm lang en 170cm breed , de linker zijde van baan is 80cm de rechter 40cm. Nu zit er op de linker zijde vanaf 3 meter een versmalling naar 20cm en gaat na 60cm weer terug naar 80cm dit onder een hoek van 30 graden. De rechterzijde blijft parallel lopen op 50cm. Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb omschreven. Ben benieuwd wat een van jullie ervan kan maken. Vr grt Johan
Re: Hulp gezocht bij baanontwerp
Johan,

We willen best helpen.
Misschien moet je in Paint even tekenen met lijnen hoe je tafel eruit gaat zien. Maak er een jpg of png van en voeg die toe als bijlage.
Dan kan er eventueel wat gepland worden door de heren planners,

Maar is het wel slim om de tafel te gaan bouwen terwijl je nog geen plan hebt.
9 meter lang is een grote lengte waar menigeen jaloers op zal zijn. De breedte van je geplande tafel is wat anders. 170 cm is erg breed.
Wat ga je doen als er in het midden een ontsporing plaats vind? De meeste mensen kunnen ongeveer 70 cm reiken. Dan moet de tafel niet te hoog komen te staan.
Hoe hoger de tafel, hoe korter de reikwijdte.

We weten al dat je met lange treinen wilt gaan rijden, maar wat wil je verder?
Groot station klein station. (kwa sporen) wil je rangeren, zoiets als kijfhoek of Crailoo, of mag dat allemaal wat kleiner. Wil je een parade spoor, een dijkje of een grote brug?
Vertel eens wat meer.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Hulp gezocht bij baanontwerp
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Hulp gezocht bij baanontwerp
Johan,

Er is/zijn gratis baanontwerpprogramma's (6x woordwaarde) te vinden op het net.
Via dit forum ben ik ook aan SCARM gekomen.
Nadat je het hebt installeert kun je de taal aanpassen in het Nederlands.
Misschien is dit een optie voor jou om zelf wat uit te kunnen vogelen.

Rob
Re: Hulp gezocht bij baanontwerp
Hallo Peter, ik heb het misschien niet goed omschreven . Tussen het linker en rechter gedeelte zit een tussen ruimte van 50cm. De versmalling die ik omschreef is ook de ruimte waar ik met een vlizotrap trap de zolder op kom. Zoals je vroeg wil ik een stations gedeelte met extra perrons. Op het andere gedeelte een groot rangeer terrein. Op het smalle rechter gedeelte met flauwe bochten en eventueel inhaal sporen waar ik wat industrie gebouwen wil plaatsen. Hoop je voldoende geïnformeerd te hebben, vr grt Johan.
Re: Hulp gezocht bij baanontwerp
Hallo Rob , bedankt voor je reactie. Het probleem is dat ik op dit moment alleen een I-pad heb. Ik weet niet of Scarm op een I-pad werkt. Vr grt Johan.