Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

krokodil blijft hangen

Gestart door fransmaas zondag 02 november 2014, 09:32:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2011

offline
krokodil blijft hangen
beste lezers,

Ik rij K-rail en mijn krokodil blijft hangen op slanke- en kruiswissels.
ik heb het koper in de sleper al iets ingekort maar helaas zonder resultaat.
Weet iemand raad om dit probleem op te lossen?

gr.
Frans Maas 
Re: krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: krokodil blijft hangen
Beste Frans,

Blijft hangen: elektrisch (geen stroom of kortsluiting) of mechanisch?

Groet, Anne W
Re: krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2011

offline
Re: krokodil blijft hangen
Hoi Anne,

De krokodil blijft mechanisch hangen.

Gr.
Frans
Re: krokodil blijft hangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: krokodil blijft hangen
Hallo Frans,

Kan de sleper genoeg in veren, of worden de wielen iets opgetild waardoor de grip verdwijnt.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: krokodil blijft hangen
Frans,

Ik vraag me af of dit euvel alleen bij de K*rails voorkomt, of dat dit ook bij de C-rail rijders herkenbaar is. Ook ik heb loks die met name bij 'langsam-fahrt' op de puko's blijven steken (ik heb ook K*-rail).

Als dat het geval: dan ik me voorstellen dat er leden zijn die overstappen naar 2-Rail.
Re: krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2011

offline
Re: krokodil blijft hangen
Hoi Peter,

De wielen worden inderdaad wat opgetild.

Gr.
Frans
Re: krokodil blijft hangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: krokodil blijft hangen
Hoi Frans,

Ik weet niet of de originele sleper er onder zit maar er zal een dunnere onder moeten die verder in kan veren.
Misschien een Roco fluitersleper zonder de zwarte stukjes plastic aan de zijkant.
Ook Brawa schijnt zeer dunne exemplaren te leveren.
Het zal een beetje experimenteren worden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2011

offline
Re: krokodil blijft hangen
Hoi Peter,

De originele sleper zit er nog onder, heb jij enig idee waar ik een fluistersleper voor de lok kan vinden?.

Gr.
Frans
Re: krokodil blijft hangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: krokodil blijft hangen
Volgende week in Houten, in hal 2 staat Erwin uit Emmen en die heeft verschillende maten.
Meet even de lengte van je huidige sleper op, dan weet je welke je nodig hebt.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2011

offline
Re: krokodil blijft hangen
Hoi Peter,

Bedankt, ik zal daar zeker langs gaan.

Gr.
Frans
Re: krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: krokodil blijft hangen
Beste Frans,

Ik kan met niet voorstellen dat een originele Märklin Krokodil met de originele sleper wordt opgetild op de wissels, zou je een foto willen maken en plaatsen.

Groet, Anne W
Re: krokodil blijft hangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: krokodil blijft hangen
Frans,

Blijft je krok dit euvel in beide rijrichtingen vertonen en vanaf welke kant rijdt deze dan het wissel op?
Probeer dus uit te zoeken of dit euvel met sleper vooraan en/of achter aan gebeurt, vanaf welke kant de lok het wissel inrijd en in welke stand het wissel dan staat.

Ik werd door iemand getipt, dat dit probleem hier al eens eerder is aangekaart geweest, ==> Klik.
Re: krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: krokodil blijft hangen
Beste Frans,

Als het zo'n "inklik" sleper is, maar verder in de normale dikke uitvoering, dan zou je eens kunnen zoeken naar de nieuwe hele dunne uitvoering, zoals bijvoorbeeld de E144133, wellicht kun je hem in Houten vinden maar dan moet je wel je huidige sleper meenemen zodat je de maten van het inkliksysteem kunt vergelijken.

Groet, Anne W
Re: krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: krokodil blijft hangen
Beste Frans,

Als het inderdaad zo'n inkliksleper is dan kan een Roco fluistersleper niet, want dat is een schroefsleper, als het een inkliksleper is, zit hij dan heel goed op z'n plaats, niet een beetje eruit of scheef.

Groet, Anne W
Re: krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2011

offline
Re: krokodil blijft hangen
Hoi Anne,

Er zit geen inklik sleper onder, ik ga zaterdag een fluistersleper halen en dat proberen.

Gr.
Frans
Re: krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: krokodil blijft hangen
Citaat van: Has-bls op zondag 02 november 2014, 10:44:10op de puko's blijven steken (ik heb ook K*-rail).
Dat probleem is rond 2000 al gesignaleerd: de sleper blijft dan hangen met het gaatje op die ene wat hogere puko ...=>oplossing gaatje dicht maken of een fluistersleper nemen van roco, mehano of liliput, of zelf eentje bouwen (vrij naar een artikel uit de miba: http://www.miba.de/miba/02/06/20.htm ).

Het probleem van het omhoogkomen van een lok door mechanische oorzaak was toen ook al bekend. De oplossing is bij geschroefde slepers, het uitboren van het schroefgat, en bij klikslepers het afschuren van de aanhechting, en het nemen van een dunnere sleper (liliput, mehano) in plaats van een wat dikkere (roco, markllin of fleischmann) sleper.

Citaat van: degeluidsman op zondag 02 november 2014, 11:17:48Ook Brawa schijnt zeer dunne exemplaren te leveren.

Vijf citaten van een forum bij een buurland (de bron-url heb ik helaas niet meer):

Die Brawa sleper ...
"Tja, ähnliche Erfahrungen mit dem Silencio - Schleifer von Brawa habe ich auch gemacht . Auf dem C - Gleis rasselt er schlimmer als ein Original - Märklin - SchleiferDer Brawa Silencio ist auch bei mir als recht laut wieder in die Schachtel gewandert, nur bei Brawa Modellen ist er recht gut. "

Oftewel: Brawa-Silencio slepers zijn luidruchtig op C-rails; niet aan beginnen dus.

Liliput sleper:
"Mein derzeitiger Favorit bezüglich extrem flacher Bauweise ist der Schleifer von Liliput.
Dieser ist ab Werk an beiden Enden etwas nach oben gebogen und daher so leise wie ein Roco Flüsterschleifer.  Preislich liegt er aber weit unter dem Roco, so zwischen 2 und 3 Euro je nach Händler. "

Oftewel: Betaalbaarder dan een Roco fluistersleper, maar net zo goed.

Sleper met gat:
"Gelochten Schleifer haben nähmlich einen toten Punkt auf den schlanken K-Kreuzungsweichen
Die Geräuschbildung spielt bei uns (K-rails) insofern eine untergeordnete Rolle, ... 
Rollgeräusch der Räder, Rad-Masseschleifer an den Wagen."

Oftewel: Het nadeel van een sleper-met-schroefgat is het dode punt op slanke engelsman 2275.
De herrie ervan is minder belangrijk op K-rails.

Zelfbouw fluistersleper:
Bau Dir doch deine Flüsterschleifer selbst. Einfach ein Stück Messingfolie 0,15 mm
zurechtschneiden und über den normalen Schleifer löten.
Ansonsten stimme ich dir voll zu, was Schleifer ohne Loch betrifft.
Und die Montage stellt auch ohne das Schraubloch im Schleifstück nicht wirklich ein Problem dar. "

Oftewel: In plaats van er eentje te kopen, kun je net zo goed een zelfbouw fluistersleper nemen
(dat is niets anders dan een sleper zonder schroefgat).

Clip-slepers:
Auch Märklin hat ja seit einigen Jahren einen Schleifer ohne Loch, der allerdings geklippst wird.
Es kommt auf das Modell und auf die Strecke an, welcher Schleifer (in welcher Form) geeignet ist, (...)"

Oftewel: Märklin verkoopt ook slepers zonder schroefgat; die kun je op de bodem vast klippen.

Dan een Duits sleper overzichtje:
https://www.stummiforum.de/t55685f106-Schleifer-uebersicht-fuer-AC-Umbauten.html
NB: De link werkt uitsluitend als je bent ingelogd op het stummiforum.

Een opmerking over de Rivarossi sleper:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32031.msg636498#msg636498

En een oud draadje over het nadeel van loks met slepers met een schroefgaatje:
http://bardioc.bplaced.net/Bardioc/Seite03/index-3g.html

***edited: 18-01-2023 links gecontroleerd
Re: krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2011

offline
Re: krokodil blijft hangen
Hoi JanWillem,

In mijn sleper zit geen gaatje.

Gr.
Frans
Re: krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: krokodil blijft hangen
Frans,

Neem je sleper mee (of desnoods je complete kroko) en ik sleep je mee naar die meneer uit Emmen. Of anders naar de LIMA man op de beurs: die heeft ook altijd een grabbelbak met van alles en nog wat bij zich (soms ook Liliput onderdelen).

Komt vast goed.
Re: krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2011

offline
Re: krokodil blijft hangen
Hoi Henk,

Zal ik doen.

Gr.
Frans
Re: krokodil blijft hangen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: krokodil blijft hangen
Beste Frans,

Een "schroefsleper" zonder gaatje om de schroef aan te kunnen draaien....., ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groet, Anne W