Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Spersein

Gestart door Grensgeval vrijdag 31 oktober 2014, 17:46:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spersein
Lid sinds: 2013

offline
Spersein
Even een simpel vraagje: in welke situaties wordt een spersein gebruikt? Waar op de spoorbaan?
Re: Spersein
Lid sinds: 2014

offline
Re: Spersein
als uitrijsein van een kopspoor.
Re: Spersein
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Spersein
Jeroen,
Het is een sein welke m.n. in Duitsland in gebruik was. Als in/uit rij sein op een rangeer gebied.
Ze hebben geen betrekking op het hoofdspoor. Hij kan wel staan naast een arm/daglicht sein waarbij het spersein betrekking heeft op de hoofdrijbaan verlaten. Je hebt dat een stop-tonend hoofdsein en een schuinstaand spersein waarbij een loc de hoofdbaan in/uit gaat. bv. een loc wissel.
Cees     
Re: Spersein
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Spersein
In principe gaat het hier om een sein dat een rangeerbeweging toestaat. Bij de balk horizontaal betekent het 'stop voor rangeerdeel'. De balk schuin betekent 'voorbijrijden voor rangeerdeel toegestaan'.
Het sein kan gebruikt worden in combinatie met het hoofdsein. En stoptonend hoofdsein mag bij een 'voorbijrijden toegestaan' dan toch worden voorbijgereden.

John
Re: Spersein
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spersein
En het spersein (is rangeersein), moet met het hoofdsein meeschakelen.......

Groet, Anne W
Re: Spersein
Lid sinds: 2008

offline
Re: Spersein
Wat is het nu:

En het spersein (is rangeersein), moet met het hoofdsein meeschakelen.......(Anne)
Of: En stoptonend hoofdsein mag bij een 'voorbijrijden toegestaan' dan toch worden voorbijgereden. (VT 601)

Graag wat meer duidelijkheid.
Ik weet het namelijk niet.

Rob
Re: Spersein
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spersein
Beste Rob,

Voor niet rangerend verkeer geldt: mag alleen de seinen passeren als het hoofdsein en het spersein op "veilig" staat.

Voor wel rangerend verkeer geldt: mag de seinen passeren als het hoofdsein op "onveilig" staat en het spersein op "veilig".

Mocht de rangerende trein na het spersein op het hoofdspoor blijven dan mag dat niet verder als tot een bord "halt für Rangierfahrten".

Groet, Anne W
Re: Spersein
Lid sinds: 2009

offline
Re: Spersein
Rob,

Het spersein is alleen voor rangeerbewegingen, het hoofdsein, dat voor treinbewegingen geldt, blijft dan "stop" tonen.
Bij daglichtseinen is dat dan enkel rood i.c.m. een duo wit diagonaal  i.p.v. dubbel rood.

Groet, Henk.
Re: Spersein
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spersein
Een collega-modelspoorder stuurde me de volgende link met het ultieme bewijs:

http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/DB/14%20aug%202013/IMG_6229kopie_zps69cfc0be.jpg

Ik heb daarna aan hem gevraagd hoe het eigenlijk zit met hoofdlichtseinen en een los daarvoor geplaatst lichtspersein, het antwoord was dat dat spersein dan ook op veilig moet schakelen, net als bij de mechanische seinen.

Groet, Anne W


Re: Spersein
Lid sinds: 2008

offline
Re: Spersein
Heren,

Het is me nu duidelijk.
Dank.

Rob
Re: Spersein
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Spersein
Hoi Rob (M75),

Leuk om te zien dat je nog op het forum actief bent. :thumbup:

Een fan
Re: Spersein
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Spersein
Citaat van: Anne W op vrijdag 31 oktober 2014, 23:01:31
spersein (is rangeersein)

Dat dacht ik ook, tot ik het stukje van Harry las:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16487.msg518765#msg518765

Het kan goed zijn dat Zwitsers het anders deden dan Duitsers.
In ieder geval hebben ze andere seinbeelden.

Volgens Harry verbied het Afsluitsein(Spersein) het wegrijden van een doodlopende spoor.
Wegrijden is toegestaan als de balk van het spersein schuin staat.
Volgens Harry staat het Rangeersein rangeren toe, of verbied het.
Er zijn dus minimaal twee soorten seinen.

Aardig van de bijdrage van Harry is, dat hij uitlegt hoe je het afsluitsein kunt voorzien van LEDS.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16487.msg530776#msg530776



Al bladerend liep ik nog op tegen een draadje waar Johan de R. op reageert over modernere rangeerseinen:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32015.msg570947#msg570947