Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Oude NL scan's en video's (update havenspoorlijn 1992)

Gestart door dp vrijdag 31 oktober 2014, 12:38:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oude NL scan's en video's (update havenspoorlijn 1992)
Zo, bijna tijd voor de NL foto's, dus maar vast een draadje gemaakt.
Ik ben er ondertussen achter waardoor veel van m'n oude filmpjes verkeerd geschaald waren, waardoor alles er samengeperst uitzag.

De eerste NL video die ik heb bijgewerkt is hier te vinden.



Hoogeveen 1992, met o.a. de sik 309.

Veel kijkplezier.
Re: Oude NL scan's en video's
Diverse beelden uit Groningen, geschoten in september 2001:



Ik had net mijn nieuwe DV camera gekocht en moest ik deze natuurlijk uitproberen.
De eerste beelden zijn genomen aan de Noord-West kant van Groningen, langs het lijntje richting Roodeschool / Delfzijl. (de draaibrug over het Reitdiep komt in actie).
Hier film ik diverse Wadlopers, maar ook een 6400 met de trein Delfzijl -- Onnen.

De volgende locatie is Groningen Losweg (langs de hoofdbaan richting Assen), waar ik de blauwe ACTS (VOS) 6700 tegenkom die omloopt en vervolgens klaar staat voor vertrek met VAGRON wagens richting Wijster.

Op dezelfde locatie film ik diverse koplopers, een Plan T, enkele wadlopers en de 6500 (ik gok uit Delfzijl) richting Onnen met twee tankwagens.

De beelden zijn niet bijzonder stabiel en ik moest duidelijk nog 'leren' filmen, maar al met al wel mooi om deze beelden te bekijken.

Veel kijkplezier,

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
Bedankt voor 't plaatsen van de film :important:
Ook leuk om te zien hoe de digitale videotechniek voor consumenten er op vooruit is gegaan.
Re: Oude NL scan's en video's
Dank!
Inderdaad, het was 'behelpen' vroeger....

Al was een statief toen ook wel beschikbaar (maar viel dat buiten het budget van mijn studiefinanciering  :| )
Re: Oude NL scan's en video's
Het vervolg op de 'Treinen in Groningen 09-2001' video begint aan de westkant van Groningen Centraal, waar de gipstrein richting Delfzijl (als ik het goed heb), getrokken door de 6504 voorbij komt.
Hierna passeren enkele wadlopers de revue, van en naar  Roodeschool / Delfzijl / Leeuwarden.

Het laatste deel is opgenomen in Delfzijl, waar ik een kort bezoek bracht (kort omdat de trein richting Onnen al weer aan zijn terugreis begon toen ik aankwam). Snel er achteraan en bij Stedum ben ik uitgestapt en heb de 6418 laten passeren.



Veel kijkplezier,

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
Mooi om te zien man.
Zeker als Groninger zijnde  :P
Re: Oude NL scan's en video's
Dank!
Als ex - Grunniger vond ik het ook leuk om weer terug te zien.

Foto's komen er aan trouwens, zelfde plekje :)
Nog even wat Zweedse foto's bewerken en uploaden.
Re: Oude NL scan's en video's
Een bijgewerkte versie van de videobeelden van 1-10-2002, geschoten bij Groningen Losweg (toen daar nog wat te vinden was) met verbeterde schaling is toegevoegd.



Op 1 oktober 2002 nam ik weer even de tijd om aan de zuidkant van Groningen het spoorse leven vast te leggen.
Eerst passeert een wadloper (NoordNed) richting Nieuweschans, waarna ik 'verhuis' richting de voormalige losweg van Groningen.
Ook hier passeert een wadloper richting Nieuweschans, maar leg ik ook de stopper richting Zwolle vast in de vorm van een Plan U.
Na nog een wadloper richting Windschoten, komt de intercity uit Zwolle (Koploper) voorbij.

De reden dat ik hier te vinden was, was de goederentrein uit Delfzijl, die voorbij zou komen (veel te laat, als ik me goed herinner).
Die dag was het een korte trein (getrokken door de 6488 van NS Cargo / NS goederen), maar bij toeval waren er 3 bollenwagens meegekomen.
Deze hebben vervolgens nog een aantal maanden in Onnen gestaan op een zijspoortje.
Tenslotte kwam ook nog een werktrein (leek wel een schouwtrein, gezien het naar boven gerichte raampje) voorbij van Strukton.

Veel kijkplezier,

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
Die drie bollenwagens stonden terzijde in Delfzijl; één van de drie is vanaf Onnen naar de STAR gegaan :)
Re: Oude NL scan's en video's
Bedankt voor de info!
Re: Oude NL scan's en video's
Voorlopig de laatste oude NL film die ik heb gevonden op zolder.



Op 2 oktober 2002 stond ik op Zwolle CS om het spoorse leven hier vast te leggen.
We zien een getrokken personentrein (1765) richting Deventer, een buffel richting Almelo, de NedTrain rangeerlocomotief 402.
De electrische wisselsteller die bediend wordt en een Railhopper (SM90) uit Emmen die toen nog reden.
De stopper uit Groningen wordt nog gereden door twee Plan U stellen (met airco op het dak).
Ook de Plan V stellen (uit de richting Deventer) komen nog voorbij.
Een koploper (met doorloopkop, ver voor de revisie) mag natuurlijk niet ontbreken.
Aan het eind van de film wordt locomotief 6432 verplaatst door de 402 waarna een dubbeldekker (DD-AR als ik het goed heb) uit Amersfoort binnen komt rijden.
Ook het boemeltje uit Kampen wordt vastgelegd en als laatste zien we een intercity uit de richting Amersfoort (IC-4 en 2x IC3) met gekoppelde doorloopkop binnenkomen!
Re: Oude NL scan's en video's
Zo, de eerste twee foto's (NL) zijn gescand en ge-upload.
Genomen in Den Bosch tijdens Rail'96 (waar ik als 15 jarige jongen drie dagen mocht vertoeven) aan de stamlijn bij Cehave.


Klik op de foto voor de volgende.

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
En we gaan verder in (waarschijnlijk) eind 1999.


Klik op de afbeelding voor de volgende 3 foto's.

Koploper en NS Cargo 1623 (de laatste met containertrein) richting Amersfoort.
Alle vier (natuurlijk) genomen in Apeldoorn.

Peter

Re: Oude NL scan's en video's
Zojuist het 2600ste beeld toegevoegd :) aan de site.

Wederom in Apeldoorn, eind 1999, en we zien op de twee foto's een Plan U die net is weggereden van het opstelspoor en richting perron rijdt om naar Zutphen te kunnen vertrekken.

Klik op de afbeelding voor de volgende foto.

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
Zojuist vier nieuwe scans toegevoegd.

Wederom in Apeldoorn, eind 1999.
Dit maal is de NS Cargo 1302 met goederentrein het 'leidend' voorwerp.
Ik herinner mij de binnenkomst (en sprint naar de kop van het perron) omdat ik in gedachten had om het vertrek van de Plan U richting Zutphen te pakken (rechts nog net zichtbaar).
Hij moest wel even blijven staan, want eerst mochten een getrokken personentrein (1600), koploper en de volgende Plan U naar Zutphen vertrekken.


Klik op de afbeelding voor de volgende 3 foto's.

Wordt vervolgd.

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: Oude NL scan's en video's
Hoi Peter,

Daar zitten leuke plaatjes bij! Leuk om die te bekijken, alweer zo'n tijd terug. Toen was ik er nog niet... :P :P

Heb je toevallig ook plaatjes gemaakt rondom Leeuwarden-Heerenveen? Aangezien ik al weer een tijdje in die omgeving woon, ben ik daar ook wel nieuwsgierig naar..;)

Groetjes, Daniël
Re: Oude NL scan's en video's
Hoi Daniel,

Bedankt!
I.i.g. niet door mijzelf gemaakt, maar er ligt nog een vracht foto's te wachten om gescand te worden van m'n pa en ooms, dus mogelijk dat daar nog wat tussen zit.

Wordt vervolgd!
Re: Oude NL scan's en video's
De volgende drie scans van dezelfde dag zijn toegevoegd (Apeldoorn eind 1999).

We zien een Plan U stel binnenkomen vanaf het opstelspoortje om langs het perron te stoppen (Apeldoorn - Zutphen).

Klik op de afbeelding voor de volgende 2 foto's.

Op de volgende 2 foto's vertrekt de 1302 dan eindelijk richting Amersfoort.

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
De laatste vier scans uit eind 1999 zijn toegevoegd.
Nog altijd in Apeldoorn en we zien hier een onbekende NS Cargo 1600 met lange gemengde goederentrein die op het eerste spoor in Apeldoorn is binnengelopen.
Rechts staan de Plan U richting Zutphen en een Koploper richting Deventer aan het perron.
Tevens is nog net een opgestelde Koploper te zien.


Klik op de afbeelding voor de volgende 3 foto's.

De volgende foto's tonen de vertrekkende 1600.

Bij mijn weten kwam het niet zo vaak voor dat er een goederentrein op het eerste spoor binnenkwam, maar dat kan ik verkeerd hebben onthouden.
Ook de opgestelde Koploper heb ik niet vaak gezien in Apeldoorn.

Veel kijkplezier,

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
Weer bedankt voor het plaatsen (en scannen) van de foto's. :thumbup:
Re: Oude NL scan's en video's
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Oude NL scan's en video's
Mooie plaatjes  :thumbup: ga zo door !!
Gr Robert
Re: Oude NL scan's en video's
Bedankt! Bij deze:

Twee nieuwe scans uit Zutphen. Datering eind 2000 (aangezien de Buffels de Plan U stellen net hebben verdrongen op de lijn Apeldoorn - Zutphen).
We zien DM90 3428 klaar voor vertrek uit Zutphen richting Apeldoorn.

Klik op de afbeelding voor de volgende foto.

Op de volgende foto is het stel zojuist vertrokken.

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
Bijna te donker om te fotograferen, maar we zijn weer in Zutphen (eind 2000) waar we allereerst een IRM binnen zien lopen uit Arnhem.


Klik op de afbeelding voor de volgende 2 foto's.

Op de volgende foto zien we dezelfde IRM en de derde foto toont een vrij schoon Plan U stel van Syntus die nog niet zo lang daarvoor de exploitatie op de lijn Zutphen - Winterswijk had overgenomen.

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
De laatste vier foto's van het stapeltje Zutphen eind 2000 zijn gescand.

De eerste is genomen in Dieren (onderweg uit Arnhem even uitgestapt) en toont de twee Plan V's die me even later naar Zutphen zouden brengen.


Klik op de afbeelding voor de volgende 3 foto's.

De volgende foto toont een ander Plan V stel welke opgesteld stond op het emplacement van Zutphen.
En de laatste twee foto's tonen een tweetal Buffels (Apeldoorn - Zutphen) en een tweetal Plan V's die de stopdienst richting Arnhem verzorgen (ik weet de eindbestemming even niet meer).

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
Het volgende stapeltje foto's is van een zwart wit rolletje (je wilt af en toe ook eens wat anders).
Genomen in december 2000 in Groningen.

De eerste foto toont de 6418 die uit Delfzijl als losse lok richting Onnen voorbij komt rijden.

Klik op de afbeelding voor de volgende 2 foto's.

De volgende twee foto's tonen de Sik 320 die een tijdje aan de westzijde heeft gestaan bij de oude loods en losweg aan de voormalige spoorlijn naar Drachten.
Geen idee wat hij daar deed en ik kan het opschrift op de rechter zijkant vd cabine niet ontwaren.
Het was een rolletje met hoge ISO waarde waarschijnlijk.

Wat me wel opvalt is dat het dak aan die kant wat beschadigd lijkt.

Enig idee wat die sik daar deed en onder welke vlag hij reed?

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
En we scannen vrolijk verder. Dit maal drie keer een Wadloper onderweg op de lijnen ten noord/westen van Groningen.
De eerste toont de 3119 en een onbekend DH2 stel onderweg naar Leeuwarden.

Klik op de afbeelding voor de volgende 2 foto's.

De volgende twee tonen respectievelijk de 3118 met een onbekend DH2 stel en de 3116 met een onbekend DH1 stel vanuit Delfzijl / Roodeschool bij aankomst in Groningen.

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
Twee nieuwe scans, waarbij ik van de eerste niet weet waar deze (exact) is genomen.
Het moet op één van de noordelijke lijnen zijn en ik vermoed Groningen - Nieuweschans.
Maar waar?


Klik op de afbeelding voor de volgende foto.

De tweede foto toont de DH2 3220 van NoordNed onderweg door een besneeuwd 'landschap' uit Groningen richting Delfzijl of Roodeschool.

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Oude NL scan's en video's
Fraaie nostalgische beelden :thumbup:.

Groet, Myron
Re: Oude NL scan's en video's
Hele mooie foto s!

Vooral de wadlopers vind ik geweldig!
Toen ik nog heel klein was wou ik elke dag weer naar het station van Bedum om ze te zien, helaas zijn ze al een aantal jaren weg...
Bedankt voor het plaatsen!

Met vriendelijke groet

Danny
Re: Oude NL scan's en video's
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Oude NL scan's en video's
He Peter, volgens mij is die foto op station Martenshoek genomen, weer mooie foto's meer ,meer !! :D
gr Robert
Re: Oude NL scan's en video's
Dank beide!
Daar kon je nog wel eens gelijk in hebben, Martenshoek.

Dit zijn de laatste drie uit de stapel zwart wit, maar er zijn er nog veel meer.

Wederom drie met Wadlopers van NoordNed in Groningen. Volgens mij is de laatste onderweg (of op de terugweg) van een wasbeurt, al weet ik niet meer zeker of de wasstraat er toen nog was.


Klik op de afbeelding voor de volgende 2 foto's.

Peter


Re: Oude NL scan's en video's
Weer bedankt voor het digitaliseren & plaatsen van de interessante opnamen. :thumbup:
Re: Oude NL scan's en video's
Bedankt!

We zijn weer bij een kleurenrolletje aanbeland.

De eerste foto is van de 6432 die los uit Onnen naar Delfzijl of Roodeschool rijdt (ik vermoed de eerste).
Het is maart 2001 trouwens.

Klik op de afbeelding voor de volgende 3 foto's.

De volgende twee zijn uit mei 2001 en genomen in Zwolle.
Toen de werkplaats en de Hippel 662 nog gewoon bestonden....

De laatste foto toont wederom de 6432, maar dan met enkele Essent wagons, klaar voor vertrek uit Zwolle richting Katwolde.

Veel kijkplezier,

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Oude NL scan's en video's
Mooie foto's Peter. :thumbup:

Re: Oude NL scan's en video's
Bedankt!

Vandaag 12 uur beeldmateriaal (VHS en VHS-c banden) uit de periode 1990 - 1998 overgezet op m'n laptop, dus zodra de laatste foto's gescand zijn, ga ik me daar maar eens op storten.
Er zat veel bagger tussen die 266 Gb, maar ook erg mooi spul.

De komende avonden maar eens schiften en monteren en wat overblijft komt hier dan weer voorbij :)

Lang leve de winter!
Re: Oude NL scan's en video's
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Oude NL scan's en video's
Ik ben benieuwd!

Verder weer mooie beelden :thumbup:.

Groet, Myron
Re: Oude NL scan's en video's
Komt goed, bedankt!

De volgende vier scans zijn van voormalig NS sikken op het goederenemplacement van Zwolle (bij de losweg).
Wederom in mei 2000.
De eerste twee zijn van de 297 van Railbedrijf Noord (mooi geweathered trouwens).


Klik op de afbeelding voor de volgende 3 foto's.

De volgende twee tonen de 309 met Hiab kraan. Het terrein van Van Gend en Loos werd op dat moment 'opgeruimd' en ik vermoed dat deze twee mede daarom in Zwolle stonden.

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
De laatste vier foto's van de stapel 1995-2001 zijn toegevoegd.

De eerste is genomen in maart 2003 in Groningen en toont een werktrein van Strukton bij de losweg van Groningen (westzijde). Ik ben de juiste term voor deze trein even kwijt...

Klik op de afbeelding voor de volgende 3 foto's.

De volgende foto toont het emplacement van Zwolle in mei 2001 waar de stoptrein uit Emmen net aankomt (Plan V) en ook een Buffel uit Nijverdal arriveert.
De laatste twee foto's tonen de trek-duw combinatie uit Deventer bij vertrek en aankomst in Zwolle.

Dat waren voorlopig de analoge foto's, hierna ga ik verder met video opnames uit 1990 - 1998 :)
Re: Oude NL scan's en video's
Zo, begonnen met het de VHS banden :)

Direct al een vraagje bij het eerste shot:


Wat is dat voor een rijtuig? Er werd op dat moment net een trein met die rijtuigen en de 1146 ervoor uitgerangeerd bij de werkplaats.
Re: Oude NL scan's en video's
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Oude NL scan's en video's
Dat zijn gehuurde Belgische rijtuigen die destijds op de ijssellijn dienst hebben gedaan!

Gr. Fred.
Re: Oude NL scan's en video's
Dank.
Ze hadden er nog wel even een NS logo opgeplakt, zo te zien.
Re: Oude NL scan's en video's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Oude NL scan's en video's
Citaat van: Marklindak op woensdag 17 december 2014, 22:02:31
Dat zijn gehuurde Belgische rijtuigen die destijds op de ijssellijn dienst hebben gedaan!
De IJssellijn....is dat niet de lijn die men vroegâh de schrootlijn noemde? Ik weet nu waarom.  ;)
Re: Oude NL scan's en video's
Daar zijn de eerste 9 minuten :) uit Zwolle, genomen in mei 1990!



Genoeg activiteiten toen nog, dus veel kijkplezier!

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
Deel twee is bewerkt en te vinden via:



Veel kijkplezier,

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
Lid sinds: 2008

offline
Re: Oude NL scan's en video's
Doet me weer aan me jeugd denken snel eten en camera mee en filmen s'avonds . :thumbup:

Onder aan bericht me yoeptoep kanaal naam .

Beelden wel beetje te veel geel overheersend  , niet bij te stellen ?
Re: Oude NL scan's en video's
Echt wel!
Toen er nog gewone treinen reden en je nog tijd had om dat soort dingen te doen ;)

Klopt, ik heb getwijfeld om het bij te regelen, maar het is in de avondzon, dus de kleur komt wel in de buurt van hoe het er uit heeft gezien.
Re: Oude NL scan's en video's
Het derde en laatste deel van 'Treinen in Zwolle' uit mei 1990 staat online.



Het werd donker, dus ik heb aardig wat onscherpe beelden weg moeten knippen. Evengoed mooie beelden uit een (helaas) vervlogen tijd.

Volgende stop is Riekje Buivenga (VHS opname uit 1990).

Veel kijkplezier.

Peter
Re: Oude NL scan's en video's
Een late reactie :oops:, maar wat zijn de foto's en filmpjes mooi. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Bedankt voor het plaatsen.
Re: Oude NL scan's en video's
Beter laat dan nooit!
Goed om te horen :) bedankt!

Re: Oude NL scan's en video's
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: Oude NL scan's en video's
Hoi Peter,

Bedankt voor de beelden, super leuk om te bekijken! :)
Al dat oude, maar super degelijk materieel... Bijna niks meer van over, jammergenoeg...

Zwolle is trouwens ook bijna niet meer te herkennen. Wat is dat aan het veranderen zeg!

Groetjes, Daniël