Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

verschillen analoog-digitaal

Gestart door Jan22 woensdag 08 oktober 2014, 16:31:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verschillen analoog-digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
verschillen analoog-digitaal
Ik heb ooit een lijstje gemaakt van aangetroffen verschillen tussen analoge en digitale aanpak.
Nu is het natuurlijk zo dat er een lange weg gegaan is van jaren '60 analoog tot nu, met tal van tussenoplossingen, technische verbeteringen (sneller schakelende elektronica) en dat soort zaken.
Bovendien is er een behoorlijke uitwaaiering van digitale technieken ontstaan, en dat maakt misschien veel van deze punten discutabel.

Ik besef dat elk punt aanvechtbaar kan zijn, wellicht uitleg vergt, voorbeelden kent en uitzonderingen, en kan leiden tot plaatsing van een link per punt naar de 3-rail wiki (of naar andere sites die dit beter uitleggen). Wat nog niet is, kan komen.






























00AnaloogDigitaal
01Schakelen tegen min Schakelen tegen plus
02Sinusgolven (golvende flanken) Blokgolven (rechte flanken)
03Langere bedrading (kan altijd)Langere bedrading (gevoelig voor signaal vervorming)
04Tijdelijk stroomverbruikPermanent stroomverbruik
05Lok omschakelen met korte puls 24 VLok rijrichting omschakelen (via decoder)
06Rem- en optrekvertraging (via rails)Rem- en optrekvertraging (via decoder)
07Korte kortsluiting (blijft werken)Elke kortsluiting (reset)
08Schakelrails (kortere puls)Contactrails (langduriger puls)
09Contactrails (langduriger puls)Contactrails (langduriger puls)
10Mono- en bistabiele relais (direct schakelen) Mono- en bistabiele relais (schakelen via decoder)
11Transformator (Eng: transformer)Boosters, Transformers, Stations, S88-Repeaters
12Ontstoringsrails (kan)Ontstoringsrails (nooit!)
13Complexe modules (weinig)Simpele modules (veel)

Wie maakt me wijzer?
Re: verschillen analoog-digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: verschillen analoog-digitaal
Beste Jan,

Voorlopig één opmerking, voordat de discussie echt los barst: analoog kun je ook rijden met blokgolven, dit is impuls breedband modulatie, de energie van de motor komt dat uit de momenten dat de spanning "vol" is en de snelheid uit de (variabele) tijd dat de spanning "vol" is.

In mijn vorige huis ben ik analoog begonnen:

Märklin loks en k-rails
Gelijkspanning met impulsbreedband modulatie, per blok een regelaar volgens het boekje "modeltreinen elektronisch gestuurd"
Rijrichting verandering door een puls van voldoende hoogte in het blok waar de lok staat.
Bezet melding door 5 volt op één railstaaf (geïsoleerd stuk)
Treinherkenning middels magneetjes en reedschakelaars
Automatisering volgens het boekje "de logisch gestuurde trein" met flip-flops en logische poorten
"eigen" elektronica om de automatisering en de regelaars met elkaar te verbinden.

Het boekje "de logisch gestuurde trein" eindigde met de zin "u hebt nu een gesoldeerde computer", een PC is veel flexibeler, maar vereist een programmeur.

Daarna ben ik verhuisd, kwam het digitale gebeuren en het Edits zelfbouw systeem en daarna het PC programma Trainbrain en zo rolde ik de digitale trein in.

Ik heb dus ervaring met beiden en naar MIJN gevoel, biedt digitaal met computertechnologie (ik rijd nu zonder PC maar met computertechnologie) de meeste flexibiliteit en mogelijkheden.

Een inderdaad, het is net zoals met de printers, de pc zou een papierloos bestaan maken, nee dus, dat geldt dus ook voor digitaal.
Groet, Anne W
Re: verschillen analoog-digitaal
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: verschillen analoog-digitaal
Jan
Analoog                                                                                    digitaal
01 schakelen is met spanning verschil                                              01 via gecodeerde info naar decoder middels adres
02 sinusgolf kan ook redelijk tot volkomen stabiel zijn gelijkstroom         05 zie 01
05lok omschakelen hand / relais + / - omdraaien                                06 zie 01, met een inrichting (taal) is een karakter instelbaar.
09 schakelrails kort, contactrails instabiel lang                                   09 werkt via puls verwerking.
13complexe relais aansturing, voor sommige                                      13 aansturing met PLC en werken in logica poorten

Cees
Re: verschillen analoog-digitaal
Citaat van: Anne W op woensdag 08 oktober 2014, 17:07:42

Een inderdaad, het is net zoals met de printers, de pc zou een papierloos bestaan maken, nee dus.


Mee eens, voor een deel zal papier voorlopig nog wel een functie hebben. Anderzijds: kijk eens wat er vandaag de dag al digitaal op je af komt wat vroeger door de brievenbus kwam. En je kunt daar zelf heel veel aan doen. Verzekeringen, zorg, mailings, facturen van allerlei bedrijven, energie overzichten, vak en hobby bladen, enz. enz. worden allemaal gedigitaliseerd aangeleverd en dat gaat rap verder.

Zelf leid ik al jaren een zoveel mogelijk papierloos bestaan door alles te scannen (in mijn werk had ik al een "paperless office") zowel in het huishouden alsook in de hobby. De analoge ladekast met hangmappen en de ordners zijn vervangen door digitale PDF'jes beheerd door een stukje software wat het zoeken vergemakkelijkt. Papieren post wordt hier weggegooid of ingescand. Mijn laserprinter wordt nauwelijks nog gebruikt.

Gr, Ben.
Re: verschillen analoog-digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: verschillen analoog-digitaal
Beste Ben,

En ook een draadloze modelspoorbaan?

Groet, Anne W
Re: verschillen analoog-digitaal
Nee, draadloos is echt wat anders dan papierloos.

Gr, Ben.
Re: verschillen analoog-digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verschillen analoog-digitaal
Citaat van: Jan22 op woensdag 08 oktober 2014, 16:31:40






00AnaloogDigitaal
04Tijdelijk stroomverbruikPermanent stroomverbruik
Kleine nuance op bovenstaande.
Bij analoog trekken alle stroomverbruikers in een stroomkring stroom als de knop om gaat, bij digitaal alleen die verbruikers die een commando ontvangen van de controller.