Beste Jan,
Voorlopig één opmerking, voordat de discussie echt los barst: analoog kun je ook rijden met blokgolven, dit is impuls breedband modulatie, de energie van de motor komt dat uit de momenten dat de spanning "vol" is en de snelheid uit de (variabele) tijd dat de spanning "vol" is.
In mijn vorige huis ben ik analoog begonnen:
Märklin loks en k-rails
Gelijkspanning met impulsbreedband modulatie, per blok een regelaar volgens het boekje "modeltreinen elektronisch gestuurd"
Rijrichting verandering door een puls van voldoende hoogte in het blok waar de lok staat.
Bezet melding door 5 volt op één railstaaf (geïsoleerd stuk)
Treinherkenning middels magneetjes en reedschakelaars
Automatisering volgens het boekje "de logisch gestuurde trein" met flip-flops en logische poorten
"eigen" elektronica om de automatisering en de regelaars met elkaar te verbinden.
Het boekje "de logisch gestuurde trein" eindigde met de zin "u hebt nu een gesoldeerde computer", een PC is veel flexibeler, maar vereist een programmeur.
Daarna ben ik verhuisd, kwam het digitale gebeuren en het Edits zelfbouw systeem en daarna het PC programma Trainbrain en zo rolde ik de digitale trein in.
Ik heb dus ervaring met beiden en naar MIJN gevoel, biedt digitaal met computertechnologie (ik rijd nu zonder PC maar met computertechnologie) de meeste flexibiliteit en mogelijkheden.
Een inderdaad, het is net zoals met de printers, de pc zou een papierloos bestaan maken, nee dus, dat geldt dus ook voor digitaal.
Groet, Anne W