Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Koolborstels voor Märklin Köf

Gestart door Mario woensdag 29 oktober 2014, 10:15:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koolborstels voor Märklin Köf
Goedemorgen

Wie o wie kan mij helpen; ik heb een Märklin Köf 36805 waarbij de koolborstel versleten zijn.
Deze zijn simpel te vervangen uit deze (volgens mij) Bühler motor, alleen ik heb geen idee welk nummer deze borstels hebben en of deze uberhaubt te krijgen zijn.

Ik heb het gehele internet afgezocht maar ik kan niks vinden. Wie of wie kan mij helpen?
Wie heeft de onderdelennummer van deze borstels, eventueel alternatief of beste oplossing; wie heeft een setje liggen voor mij?

Ik hoor graag van jullie

Alvast bedankt

Mario
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Hoi Mario,

Op de duitse marklin site kan je de onderdelenlijst en/of handleiding vinden.zie link.
Maar ik kan zo snel geen koolborstel in de onderdelen lijst vinden.
het is geloof ik een magneetmotortje o.i.d.

http://www.maerklin.de/de/service/suche/details.html?page=&perpage=10&level1=2341&level2=2346&art_nr=36805&search=1&era=0&gaugechoice=0&groupchoice=0&subgroupchoice=0&catalogue=0&features=0&searchtext=&backlink=%2Fwww.maerklin.de%2Fde%2Fservice%2Fsuche%2Fproduktsuche.html
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Ten eerste bedankt voor jullie reacties.

Er zit in deze motoren echt koolborstels die vervangen kunnen worden. Het zijn kleine ronde borstels met een veer. Ik kan me toch niet voorstellen dat zodra de borstels aan het einde van hun leven zijn er een nieuwe motor gekocht moet worden voor ?45,-? Lijkt mij toch dat deze los te koop moeten zijn!

Mario
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Drop je vraag eens bij de Marklin Service punt.
Klik hier voor het formulier.
Je kunt ook in het Nederlands schrijven.
Ik heb bijna altijd een bruikbaar antwoord gekregen.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Ga ik proberen, dank je wel Ad.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Hallo Lucien,

Dank je wel voor je hulp, dat waardeer ik enorm. Voorlopig heb ik van Märklin nog geen antwoord gekregen. Misschien passen borstels van andere merken in de loc zoals Arnold spoor N....Ik blijf het raar vinden dat die borstels niet op de expo lijsten staan. En ze gebruiken die motor toch heel regelmatig.

Nou ja we wachten af.

Nogmaals dank

mvg

Mario
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
De Brawa Koff heeft dezelfde motor. Wellicht daar proberen.

Gr, Ben.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Ik vind geen link noch een artikelnummer. Misschien Brawa even mailen?

http://www.brawa.de/service-navi-unten/kontakt/kontaktformular.html

Gr, Ben.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf

Ha Mario,

Brawa heeft hetzelfde motortje inderdaad.

Een zoektochtje over internet heeft  mij geleerd dat die koolborstels in ieder geval bij Brawa apart te bestellen zijn.
Er is geen apart bestelnummer van bekend. Maar als je Brawa mailt met het catalogusnummer van de Köf (42506 is het equivalent van Märklin 36805) dan komt het best goed.

grtn Harry
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Bedankt allemaal,

Ik ga eens bij Brawa informeren of deze los te krijgen zijn.

Toch wel raar dat Marklin meerdere modellen vergelijkbare motoren heeft, denk aan de Kittel 3425 etc maar zelfs simpele borstels niet los te koop heeft.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn zoektocht.

MvG

Mario
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Ik heb vandaag bericht gehad van onze duitse vrienden:
Ik begin te begrijpen dat er mensen overstappen naar 2r.....

Koolborstels van de motor van de locomotief 36805 bestaat niet.


De motor wordt geleverd met het nummer E322099 en kost ? 45,00.


* Vervangende onderdelen bestellingen mogelijk per e-mail, brief, fax vanaf 20 ? minimale orderwaarde.


De snelste manier om onderdelen op een bestelling in de online shop www.maerklinshop.de "Onderdelen" deliverable krijgen.


Sincerly yours

Märklin Customer Service

Alexandros Karamichailidis

Gebr. Märklin & Cie. GmbH
P.O.Box 960
D 73009 Göppingen
phone +49 7161 608-222
E-Mail: Service@maerklin.de
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
heb je daar geen foto van ?
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Citaat van: Mario op woensdag 05 november 2014, 13:16:44

Koolborstels van de motor van de locomotief 36805 bestaat niet.


Droevig.

Fleischmann heeft ook borstels als spare via Hobby Partner. Ik heb daar n-spoor borstels besteld.



Heb je afmetingen en/of fotootje?

Gr, Ben.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Hierbij 2 foto's van het dopje, borstel, veertje en motor van de Köff
Het lijkt erop dat de doorsnede 2mm is.





Ben die Fleischmann borstels heb ik in mijn handen gehad maar leken mij te dun, misschien dat ik verkeerd heb gekeken.

Bedankt allemaal voor het meedenken :thumbup:

Mario
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Ok duidelijk, die zien er redelijk standaard uit.

Laatste wat ik kan bedenken: even mailen naar Erwin Prummel, hij heeft Roco en Fleischmann borstels voor h0 en N spoor, misschien is dat iets. Staat ook op Houten. Zijn ze eventueel te dik beetje er af schuren. :)

Roco 89741 - Koolborstels Spoor N
Roco 89743 - Koolborstels HO



Treinenshop Erwin Emmen http://www.etsemmen.nl
[mailto: info -at- etsemmen.nl]

Gr, Ben.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Dank je wel Ben.
Ik ga het proberen, ik heb ook iets gevonden;
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=3360
Hij heeft het over Gützold 01144 borstels.

Wie weet, wie weet....

Mario
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Mario,
ook de marklin borstel voor oudere motoren 600300 of conrad 70925 is 2 mm rond en 6 mm lang, wel het veertje hergebruiken.
Cees
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Hallo Cees,

Deze passen niet, al geprobeerd. Volgens mij zijn ze 3mm.

Toch bedankt

Mario
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Mario,
spec op conrad voor 70925 is; Uitvoering: Rond 
Diameter: 2 mm
Schaal: H0 
Fabrikantnr.: 70925 
Lengte: 6 mm

Je kunt ze ook eenvoudig op maat krijgen door ze tussen 2 nagelvijlen te rollen, de nagelvijl met fijn schuurpapier.
Cees
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Da's dan 2x ?12,99...... :(

Wel gratis verzenden. :D

Gr, Ben.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Ben, bij de modeltreinshop nog net geen 2 euro een paar, voor 2 kool dan 4 euro
Cees
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Hallo, ik heb het topic nog eens doorgelezen en ik reageer op het gevaar af dat ik een paar enorme open deuren intrap, maar ik mis een beetje achtergrondinformatie. Heeft deze Köf echt zoveel uren gedraaid dat de slijtage van de koolborstels als normaal kan worden beschouwd? In dat geval beperkt de slijtage zich niet tot de borstels en verdient het aanbeveling om het hele motortje eens onder de loep te leggen en op z'n minst erg goed schoon te maken, aangezien het weggesleten borstelmateriaal voor het grootste deel ergens in het motortje verstopt zit, bij voorkeur tussen de lamellen, in lagertjes enz. Zijn de lamellen van de collector flink ingesleten en vonkt de motor sterk? In dat geval toch maar - zeker gezien de prijs van borstels - een nieuw motortje overwegen. Een goedkoop alternatief voor de borstels is al eerder aangegeven, "gewoon" andere borstels op maat vijlen/schuren. Je kunt daarvoor de koolborstels uit de oude Märklin locomotieven gebruiken (onderdeel nummer E600300, 15 Euro voor 10 setjes) Die zijn 3mm. met een beetje schuren krijg je ze prima op maat.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Hoi Lucien,

Klopt inderdaad wat je schrijft.
Onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, zoals koolborstels en antislipbandjes, zouden gewoon vanuit het onderdelen assortiment voor lange tijd leverbaar moeten zijn. 10 Jaar minimaal of eigenlijk wel meer.
Of anders moeten ze Keuterman voorzien van een grote voorraad, zodat de klanten het bij hem kunnen kopen.

Groeten,
Ton.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Een beetje tegengas... Ik vind het niet zo raar dat Märklin gezien de constructie van dit mini-lokje kiest voor vervanging van de hele motor ipv. dure pietepeuterige service. Wij knutselaars denken daar natuurlijk anders over, maar wij zijn niet de primaire doelgroep :=(. Bij de oude, robuust maar lomp geconstrueerde motoren waren de borstels makkelijk te vervangen. Moest ook wel, door het gebruik van wisselspanning en een ruime passing van de borstels in hun houders werden ze enorm zwaar belast en sleten dus in verhouding tot de rest van de lok extreem hard. Dit gelijkstroommotortje vonkt waarschijnlijk nauwelijks, trekt weinig stroom en zou dus een hele lange levensduur moeten hebben. Kortom..... wat is de oorzaak van deze borstelslijtage. Kunnen andere Köf-bezitters eens naar hun borstels kijken? Ik denk dan ook - gaf dat in een eerdere post ook aan - dat er sprake is van abnormale slijtage, tenzij het lokje al enorme afstanden heeft afgelegd, waarbij ook de rest van de motor de nodige slijtage heeft ondergaan. Ik herhaal dat het me verstandig lijkt om het hele lokje aan een grondig onderzoek te onderwerpen, het risico dat ook de nieuwe borstels vroegtijdig aan hun einde komen is anders vrij groot.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
bij de set van Conrad heb je wel meteen 10 bosteltjes hé.Dan is het de prijs delen door 10.Maar zoals Lucien zgt : Marklin moet dit leveren.Is eigenlijk verplicht door de europese wetgeving maar blijkbaargeld die niet op modelbouw en speelgoed.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Natuurlijk wél :important: Want: Primaire levensbehoefte. ;)
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Het lijkt me sterk dat de fabrikant (Märklin in dit geval) volgens de Europese wetgeving verplicht zou zijn om onderdeeltjes te leveren aan particulieren. Mocht dat wel zo zijn dan begin ik te begrijpen waarom zoveel mensen tegen "Europa" zijn.......
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Het is ook niet zo, Marklin hoeft helemaal niks aan spareparts te doen. En dat doen ze ook niet. :D

Overigens is Marklin daar niet bijzonder in. Ik ken nog wel wat merken die zwaar in gebreke blijven met de beschikbaarheid van spareparts.

Gr, Ben.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Citaat van: hvanschaik op vrijdag 07 november 2014, 19:33:48
Het lijkt me sterk dat de fabrikant (Märklin in dit geval) volgens de Europese wetgeving verplicht zou zijn om onderdeeltjes te leveren aan particulieren. Mocht dat wel zo zijn dan begin ik te begrijpen waarom zoveel mensen tegen "Europa" zijn.......

Zijn ze wel,alleen maar 2 jaar.....
Maw met een beetje pech verdwijnt een kapotte lok dan de prullenbak in...vb moet je eens onderdelen bestellen voor een "oudere" delta kittel, veel succes...

Mario
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Waarom zou je een lok weggooien als de koolborstel zijn versleten?
Deze kan dan nog prima dienst doen als stationair object op de baan,of in de vitrine.

Ik kan me overigens wel inleven in de gedachtengang van Lucien, maar een lok blijft een technisch product dat onderhavig is aan slijtage.
Net als bij een scheerapparaat, of een stofzuiger, maar omdat dat pure gebruiksvoorwerpen zijn, hechten we daar minder emotionele waarde aan, als aan een mooie lok.
Bij de eerst genoemde apparaten vervangt ook nagenoeg niemand de koolborstels, als deze zijn versleten.
Dan gaan ze naar het grof vuil.
Maar voor een fabrikant maakt het eigenlijk niet uit wat ze produceren, het in stand houden van een onderdelen afdeling kost veel geld.
Märklin heeft hier de laatste jaren flink gesneden en heel veel losse onderdelen zijn niet meer leverbaar, of alleen in een (duurder) samengesteld pakket.
Niet dat ik hier blij mee ben, want voorheen kocht ik nog wel eens een lok waar een onderdeeltje van ontbrak en bestelde dat gewoon.
Maar dat wordt nu veel moeilijker en duurder.
Maar ik dwaal eigenlijk van het onderwerp koolborstels af...
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Het is maar hoe je het bekijkt, ik zie het eerder dan een auto waarvan ze naar 2 jaar geen nieuwe bougies meer leveren ipv dat ik ze vergelijk met een stofzuiger. Ik snap wat je wilt zeggen en ja ik snap best dat ze niet alle onderdelen kunnen leveren. Maar het gaat over een setje koolborstels....

EDIT AD: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd, lees hier waarom.


Re: Koolborstels voor Märklin Köf
De vergelijking met de bougies gaat in zoverre niet op dat versleten bougies niet automatisch ook gevorderde slijtage van andere onderdelen betekenen. Dat kan bij koolborstels wel het geval zijn, het weggesleten materiaal bevindt zich in poedervorm of - erger - met olieresten vermengd ergens in je motor en zal de werking beïnvloeden. Ga op zoek naar de oorzaak van de slijtage. Als die te verklaren is door vele afgelegde meters, dan hebben alle draaiende delen van de lok dit achter de rug en hebben dus ook de nodige slijtage ondergaan. Als de lok weinig gelopen heeft is er iets anders aan de hand, ongelijke collector, teveel smering, zwaar draaiend mechaniek, overmatig vonken, mogelijkheden zat. Dus nogmaals: beloon je zoektocht naar de borsteltjes met een als nieuw lopend lokje, maar zoek eerst de oorzaak en verhelp die! 
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Man man, wat een g*l*l hier over een paar koolborstels. Iemand de reactie's van hvanschaik goed gelezen?  :thumbup: :thumbup:

Zoals al gezegd is door hvanschaik, als de koolborstels nu al versleten zijn is er veel meer met het motortje aan de hand dan alleen de koolborstels. Oftewel er zit meer achter dan dit alleen.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Ik gooi 'm er maar effe in. Borstels van een Koff slijten sneller dan van een andere lok. Heeft te maken met de magneten die onder in het frame zitten t.h.v. de spoorstaven.

Is dit waar of is dit niet waar? U kunt uw stem uitbrengen tot 24.00 uur.

Gr, Ben.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
De magneten zorgen voor een beetje extra grip, door de lok iets meer dan door alleen de (geringe) eigen massa tegen de railstaven te trekken. Meer weerstand betekent natuurlijk dat het motortje harder moet werken, maar ik denk dat dat verwaarloosbaar is. Een paar wagonnetjes hebben meer effect op de te leveren hoeveelheid arbeid en uiteindelijk is de lok er voor gemaakt.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Ben

Ik heb ook een Kofje en daar zitten ook magneetjes onder.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
This nog net geen 24:00 :mrgreen:

Mijn logica zegt van niet. In elke dc-motor zit al een magneet, dan zou elke motor snel zijn koolborstels verslijten. Of die magneten op de onderkant dan invloed hebben op de koolborstels? Ik stem voor een nee.
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Lucien,

Dan moet men wel kunnen onderbouwen wat er daadwerkelijk mis is met het product, nu wordt ook weer geroepen dat het aan Märklin ligt. Natuurlijk gaan der met enige regelmaat dingen mis bij Märklin, er wordt hier naar mijn mening ook vaak onterecht geroepen dat Märklin weer wat verkeerd doet.

Nu het verhaal over deze lok. Standaard zit er een onderhoudsvrije motor in. Daarop heeft Märklin de lok ook ontworpen. Nu blijken toch de koolborstels versleten. Märklin bied helaas geen koolborstels aan, wel een vervangende motor. Dan zie ik het probleem niet hoor, stuur je de lok op naar Märklin wordt er ook een nieuwe motor geplaatst aangezien ze daar ook wel weten dat er vermoedelijk meer aan de hand is.

Of de kwaliteit achteruit gaat? Tsja. Je ziet alleen de probleem producten langskomen, want daar heeft men vragen en klachten over. Wat goed is hoor en lees je nooit weer wat van. Dat er een goedkoop motortje geplaatst wordt hoeft niet direct te betekenen dat het een slechte motor is.

Of ik blind ben voor de kwaliteit? Nee, koop ik een nieuw product zorg ik er voor dat ik een goed product krijg. Heb zelf enkele gevallen gehad waar helaas wat aan mankeert wat ook direct is opgelost door winkeliers/fabrikanten. Maar dat slechte kwaliteit de boventoon voert? Nee absoluut niet.

Onderdelen zijn helaas niet jaren en jaren beschikbaar. Moeten de fabrikanten dit wel voor 10 jaren doen kunnen ze wel opdoeken of de prijzen een flink stuk duurder maken. Maja, dat wil de klant ook weer niet.....  :D 
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Goedemiddag,

Ik heb inmiddels  nieuwe borstels in de motoren gebouwd en de motoren lopen weer prima. Ik heb toch maar borstels gebruikt van Fleischmann.
En de Kittel rijdt weer zijn rondjes, gelukkig. En ook het motortje van de Köf loopt prima.

Ik wil iedereen die een positieve bijdrage had aan mijn vraag bedanken. Ook lid hvschaik voor zijn technische kennis en het geven van informatie via de pm. Voor de Köf hebben wij geen verklaring gevonden voor het verslijten van de borstels. Voor de Kittel was het waarschijnlijk een overdaad aan vet waardoor de borstels broos zijn geworden.

Voor degene die het maar gel*l vond; iedereen heeft recht op zijn mening maar het gaat mij om een locomotief die ik graag rijdend wil hebben. De Kittel werkt ook met onderhoudsvrije motoren met dezelfde borstels. Er is voor deze loc geen enkel los onderdeel te bestellen, bij Märklin/Trix/Keuterman niet. Als je het op kan lossen met een setje borstels van ?5,- dan vind ik zo'n discussie zeker zinnig.

Mario
Re: Koolborstels voor Märklin Köf
Hoi Mario,

Mooi dat het toch naar tevredenheid is opgelost.
Locomotieven horen natuurlijk ook te rijden op de baan.

Groeten,
Ton.