Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mijn Br 64 heeft de geest gegeven

Gestart door Anne W zondag 25 november 2012, 13:15:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Gisterenmiddag had ik tijdens het rijden ineens kortsluiting in de "Midden/Berg" sectie van mijn baan, onderzoek leverde op dat de Br 64 (catalogusnummer 39640) de oorzaak was, dus van de baan gehaald en in Raptor "uit dienst genomen".

Vanmorgen de lok open gemaakt en daarbij ontdekte ik een "geblakerde" elektronische component op de decoderprint, op de grote dragerprint zie ik zo één, twee, drie geen ongerechtigheden.



De lok zal van 2008 zijn en heeft wel relatief veel gereden, op mijn eigen baan en op de banen van de MSG/Den Bosch, hij is zelfs in Keulen een keer van de tafel gereden, desondanks is de schade natuurlijk niet normaal voor een lok van deze leeftijd.

Mijn vraag is natuurlijk wat de oorzaak is van het ontstaan van deze schade, waarbij de volgende vraag belangrijk is:

zit de oorzaak in de decoderprint zelf of zit de oorzaak verder op in de dragerprint of in de motor of in de verlichting?

Het is natuurlijk relatief simpel om er een nieuwe decoderprint er op te prikken, maar als de oorzaak "verderop" ligt, dan is dat weggegooid geld.

Dus vrienden decoderdeskundigen, ik hoor graag van jullie, waarvoor alvast bedankt.

Groet, Anne W
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Hallo Anne W,

Citaat van: Anne W op zondag 25 november 2012, 13:15:56
zit de oorzaak in de decoderprint zelf of zit de oorzaak verder op in de dragerprint of in de motor of in de verlichting?
Zou het eerst zoeken in het motorgedeelte (te grote stroom). Dragerprint zou mogelijk kunnen zijn indien deze op één of andere manier contact maakt met het chassis. Als laatste de decoder zelf, slechte component (IC), immers elke component kan defect raken.

Mvg,
Peter
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Ik heb ooit een Br03 gehad uit startset 29830 en die had opeens hetzelfde probleem.
De verkoper ervan vertelde toen dat Marklin had bespaard op een onderdeeltje wat nog geen cent kost. Hij had alle vijf de modellen die hij verkocht had terug gekregen met hetzelfde probleem. Hij vertelde ook dat de BR64 hetzelfde probleem had en dat hij die grotendeels ook terug heeft gehad.
Waarschijnlijk heeft de jouwe het nog lang volgehouden, maar heeft die nu ook hetzelfde probleem..


Groetjes,
Maarten
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Beste Peter en Maarten,

Hartelijk dank voor jullie reactie, ik zal vanmiddag de dragerprint nog eens goed bekijken en een foto plaatsen.

Märklin is gestopt met de SDS motor, dacht ik, ik heb wel eens wat gelezen over kapot gaande dragerprinten, maar ik dacht niet veel over de SDS motor zelf, weten jullie nog wat?

Groet, Anne W
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Bijgaand de foto van de dragerprint



Ik heb hem nog eens uitgebreid bekeken, ook aan de onderkant, maar ik kan geen "ongerechtigheden" ontdekken.

Het chassis is voor een groot gedeelte van kunststof (het gewicht van deze lok zit hoofdzakelijk in de ketel), het enige waar ik me iets bij kan voorstellen:

op de decoderprint zat een stuk tape geplakt en op die tape lag de spoel, dat bruin/zwarte ding die in de rode draad zit vanaf de sleper, het stukje tape zat goed vast, maar de lijm was niet hard maar vochtig/plakkerig, volgens mij ook op de nu zwartgeblakerde pinnetjes van het verbrande/gesmolten ic.

ik kan me (een beetje) voorstellen dat die lijm eerst een beetje, later wat meer is gaan geleiden, wat uiteindelijk de maximale stroom van het ic te boven ging......

Andere vraag die volgt uit: hoe nu verder, ik kan op zoek gaan naar een zelfde 39640, maar mocht ik dan toch een keer besluiten om in de huidige een nieuwe decoder te steken, dan heb ik twee loks met het hetzelfde nummer 64 250

Er is nog een model de 39643, deze is Tp 4 en heeft dus een computernummer, vind ik niet erg, ik rijd Tp 3 en 4, maar ik ben wel bang dat deze lok een nieuwe Märklin decoder heeft, daarmee moet ik MM 27 stappen (hele stap vooruit/halve stap terug) rijden en dat rijdt niet zo mooi.

Volgens de reserve delen lijst is het nummer van de decoder 160712 is dit nu een nieuwe of niet, heel typisch is dat de tekst luidt: "Decoder M4 PR m.Sound" en "M4" is een ESU term........

Dus mocht iemand wat meer weten, dan hoor ik dat graag.

Groet, Anne W
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Anne, kijk eens naar de "rode" ontstoorspoel op de dragerprint, die is helemaal zwart geblakerd.
Blijkbaar is er toch ergens sluiting geweest.

Het verbrandde IC op je decoder is de ingang van het data signaal, wat vóór de gelijkrichter van de rail wordt geplukt.

Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Hallo Ad,

Citaat van: Kappa op maandag 26 november 2012, 18:09:06
Het verbrandde IC op je decoder is de ingang van het data signaal, wat vóór de gelijkrichter van de rail wordt geplukt.
Hoe weet jij dat dat het IC op de decoder de ingang van het datasignaal is ?.

Mvg,
Peter
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Citaat van: Kappa op maandag 26 november 2012, 18:09:06
Anne, kijk eens naar de "rode" ontstoorspoel op de dragerprint, die is helemaal zwart geblakerd.
Blijkbaar is er toch ergens sluiting geweest.

Het verbrandde IC op je decoder is de ingang van het data signaal, wat vóór de gelijkrichter van de rail wordt geplukt.

Beste Ad,

Volgens mij zit er een stukje tape omheen, waarom weet ik ook niet, ik neem aan dat als de spoel doorgebrand is ik geen spanning meer meet op de rode draadaansluiting op de print en dat was één van de eerste dingen die ik gecontroleerd heb, er is gewoon spanning.

Zoals je hebt gelezen had ik een kortsluiting in de lok, dan loopt er even 2 A totdat de electronische zekering ingrijpt, moet ik er van uit gaan dat de spoel dat niet kan hebben?

Groet, Anne W
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Beste Peter en Ad, of Ad en Peter,

Ik hoop op jullie kennis om de volgende vraag te beantwoorden: "als ik een nieuwe decoder in de lok stop, verbrandt hij dan gelijk weer?"

Het wordt dan een Esu M4 decoder, kan dan die ontstoorspoel weg?

Alvast bedankt, groet, Anne W
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Vanavond bij de MSG onder veel beter licht e.e.a. nog eens goed bekeken:

ik zie geen "ongerechtigheden" op de dragerprint

ik dacht dat er een stukje tape om de ontspoorspoel zat, maar dat is niet waar, het is verkoold "omhulsel" wat ik er zo af kan schrappen, dan worden koperen windingen zichtbaar, ik heb de weerstand tussen de sleper en de soldeeraansluiting op de dragerprint gemeten met mijn (eenvoudige) multimeter en kom op 1,8 ohm.

Dus de spoel is inderdaad niet kapot, maar hij is om de één of andere reden heel warm geworden, het is een vraag als die van de kip en het ei: wie was er eerder, de kip of het ei.

Is de spoel heet geworden en is daardoor de component op de decoder verbrand of is de component op de decoder kapot gegaan waardoor even een stroom van 2 ampère door de spoel heeft gelopen (een paar keer, ik heb natuurlijk een paar keer geprobeerd de zaak op te starten) en is daardoor het omhulsel van de spoel verkoold?

Ik hoor graag jullie mening, groet, Anne W
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Ik realiseer me zojuist dat, voordat de elektronische zekering van deze baansectie de zaak afschakelt, er wel even de volledige stroom van mijn Edits booster zal lopen, in theorie is dat 10 Ampère......

Groet, Anne W
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Anne, het lijkt mij alsof een sluiting in de decoder dit heeft veroorzaakt.
De spoel zelf vormt voor DC en lage frequente AC nagenoeg geen weerstand.
Zat er wel een stukje tape op de decoder?
Dit zit er af fabriek op geplakt en daarop ligt de spoel. Zie --> klik.
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Beste Ad,

Dank je wel, ik begin ook te neigen naar een oorzaak in de decoder, ja er zat een stuk tape op de decoder waar dan weer de spoel op ligt.

Een vraagje: de Esu M4 V4.0 kan die omgaan met de SDS motor, heeft de decoder dan nog "afwijkende" instellingen nodig en kan die spoel dan weg?

Groet, Anne W
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Gisteren is mijn Br 64 voorzien van een Esu V4.0 Loksound, daarbij kwam één probleem aan het licht, de 21 MTC connector van Märklin is een heel klein beetje anders als de 21 MTC connector van Esu, daarom kan het gebeuren dat de decoder los komt tijdens het plaatsen van de lokkap, dus wat lastig.

De decoder is geprogrammeerd met de lokprogrammer, voor de SDS motor hoef je dat maar één keer aan te geven, vandaag wat gereden, maar niet lang, andere verplichtingen.

Mijn voorlopige conclusie is dat de lok weer goed rijdt, er zit één fout in de sound wat nog gewijzigd moet worden: de lok heeft er 6 cilinders bij gekregen, het stoomuitlaatgeluid komt 4 keer per 0,25 wielomwenteling......

Groet, Anne W
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Citaat van: Anne W op dinsdag 27 november 2012, 21:48:11
Ik realiseer me zojuist dat, voordat de elektronische zekering van deze baansectie de zaak afschakelt, er wel even de volledige stroom van mijn Edits booster zal lopen, in theorie is dat 10 Ampère......

Groet, Anne W

Dat heb jij goed gezien, behalve dan de kortsluitstroom, want die is zeker 12 Ampere !
Een goede reden waarom ik nooit dubbele transistoren geplaatst heb.
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Citaat van: Anne W op zondag 09 december 2012, 23:12:27
Gisteren is mijn Br 64 voorzien van een Esu V4.0 Loksound, daarbij kwam één probleem aan het licht, de 21 MTC connector van Märklin is een heel klein beetje anders als de 21 MTC connector van Esu, daarom kan het gebeuren dat de decoder los komt tijdens het plaatsen van de lokkap, dus wat lastig.
Anne de oude decoder is toch een ESU OEM decoder en komt dus uit dezelfde fabriek als de nieuwe V4 Loksound...
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Citaat van: kazango op maandag 10 december 2012, 19:13:24
Komt dat nou door die Raptor >:-D

Wat bedoel je daarmee?

Natuurlijk is Märklin niet "aanspreekbaar", want gereden met een niet-Märklin centrale, maar dat zou ook gelden voor Tams, IB, LDT en nog wat apparaten en computerprogramma's

Citaat van: Kappa op maandag 10 december 2012, 18:53:06
Citaat van: Anne W op zondag 09 december 2012, 23:12:27
Gisteren is mijn Br 64 voorzien van een Esu V4.0 Loksound, daarbij kwam één probleem aan het licht, de 21 MTC connector van Märklin is een heel klein beetje anders als de 21 MTC connector van Esu, daarom kan het gebeuren dat de decoder los komt tijdens het plaatsen van de lokkap, dus wat lastig.
Anne de oude decoder is toch een ESU OEM decoder en komt dus uit dezelfde fabriek als de nieuwe V4 Loksound...


Het antwoord van de Esu Importeur: De verbrande decoder is echter GEEN ESU-product, ook niet uit de tijd van de samenwerking!


Beste Huub,

Dit is de eerste decoder die zelf de geest heeft gegeven sinds ik de Edits centrale gebouwd heb, een jaartje of 20 geleden, dus ook de eerste keer dat de Edits booster een kortsluitstroom door de decoder ging leveren, de zekeringen die ik gebruik zijn redelijk snel, minder als een seconde denk ik.

Groet, Anne W
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Anne,
1 seconde is een eeuwigheid voor elektronica  :)

Maar elektronica gaat niet defect van de mogelijkheid van (te) veel power.
Dan zou b.v. elke lamp in huis defect raken omdat het lichtnet veel meer power kan leveren dan voor die lamp nodig is.

Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Citaat van: Kappa op maandag 10 december 2012, 18:53:06
Citaat van: Anne W op zondag 09 december 2012, 23:12:27
Gisteren is mijn Br 64 voorzien van een Esu V4.0 Loksound, daarbij kwam één probleem aan het licht, de 21 MTC connector van Märklin is een heel klein beetje anders als de 21 MTC connector van Esu, daarom kan het gebeuren dat de decoder los komt tijdens het plaatsen van de lokkap, dus wat lastig.
Anne de oude decoder is toch een ESU OEM decoder en komt dus uit dezelfde fabriek als de nieuwe V4 Loksound...
Toen de BR 64 door Märklin ontworpen werd (met SDS motor) was de samenwerking met ESU reeds een aantal jaren verbroken.

Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Citaat van: nobody op dinsdag 11 december 2012, 17:36:19
Toen de BR 64 door Märklin ontworpen werd (met SDS motor) was de samenwerking met ESU reeds een aantal jaren verbroken.
Dat kan wel zo zijn Wim, maar dat neemt niet weg dat er een OEM ESU in de Br 64 (39640) zit.
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Citaat van: Kappa op dinsdag 11 december 2012, 18:49:05
Citaat van: nobody op dinsdag 11 december 2012, 17:36:19
Toen de BR 64 door Märklin ontworpen werd (met SDS motor) was de samenwerking met ESU reeds een aantal jaren verbroken.
Dat kan wel zo zijn Wim, maar dat neemt niet weg dat er een OEM ESU in de Br 64 (39640) zit.

Klopt geheel en al, mijn eerste lok met een Märklin MFX decoder is de Br 23, deze rijdt op 27 stappen (hele min halve stap) en niet op 28 stappen, ook de Vt04 heeft een OEM Esu decoder, overigens weet ik niet of het woord OEM in dit verband goed is, het MFX systeem is een gezamelijke ontwikkeling van Märklin en Esu.

Dus wie daarna wat veranderd heeft aan de 21 MTC is de verder niet interessante vraag.

Groet, Anne W
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Inmiddels rijdt en "sound" de Br 64 er al weer een tijdje rustig op los, de instellingen zijn met de lokprogrammer gedaan, simpel schijnt het, één knop in het scherm: "Märklin SDS motor" en de decoder had verder geen motorinstellingen meer nodig, wel natuurlijk de max. snelheid en de optrek- en afremvertraging.

De sound was wat anders, ondanks het feit dat de sound van een Br 64 er in geladen is, stonden de uitlaatstoomslagen veel en veel te snel (8 cilinders i.p.v. 2 cilinders), dat heeft wat meer tijd gekost.

Nu staat het soundvolume nog wat te hard, waardoor ik wat spijt heb dat ik geen V4.0M4 sounddecoder genomen heb, met de V4.0 Sounddecoder en een SDS motor/bijbehorende elektronica schijn je de registers/cv's niet te kunnen benaderen met de 6021 methode of een Tams centrale, dus moet de decoder nog een keer op de lokprogrammer.

Groet, Anne W

Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Citaat van: Anne W op vrijdag 04 januari 2013, 15:26:10
ondanks het feit dat de sound van een Br 64 er in geladen is, stonden de uitlaatstoomslagen veel en veel te snel (8 cilinders i.p.v. 2 cilinders), dat heeft wat meer tijd gekost.

Hallo Anne,

kun je aangeven welke CV's je daarvoor hebt moeten aanpassen?

Groet,

Guus
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Beste Guus,

Er is een speciaal hoofdstuk van de handleiding aan gewijd, 13.4, pagina 53, 1. Auflage, Januar 2011:

in CV 57 stel je de tijdsafafstand af tussen de uitlaatstoomslagen op minimale snelheid, in principe stap1, als de lok daar op rijdt, 4 slagen per wielomwenteling bij een 2 cilinder

in CV 58 stel je zo goed mogelijk het aantal uitlaatstoomslagen in bij stap 4 van een 28 stappen regeling, 4 per wielomwenteling bij een 2 cilinder.

Het eerste is redelijk makkelijk denk ik, het tweede is al heel wat moeilijker

Groet, Anne W
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Zit dit beetje door te lezen omdat ik ook mijn eerste decoder probleem heb gehad met br85 uit cs1u startersset .
Stond op programeer spoor info te verwerken ,beetje gekraak door de speaker en dat was het .
En ook zwartgeblakert onderdeeltje.
Staat nu terzijde en hoop ook hier ooit is gewoon esu of nieuwe marklin in te kunnen monteren .
Moraal van het verhaal ,je bent niet de enigste die het overkomt .
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Beste Ruud,

Ik hoop niet dat het een kwaal is van de 1e generatie MFX decoders want dan heb ik er nog een paar te gaan, ik heb hoop, mijn oudste MFX-er doet het nog steeds.....

Groet, Anne W
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Citaat van: Anne W op zondag 09 december 2012, 23:12:27
Gisteren is mijn Br 64 voorzien van een Esu V4.0 Loksound, daarbij kwam één probleem aan het licht, de 21 MTC connector van Märklin is een heel klein beetje anders als de 21 MTC connector van Esu, daarom kan het gebeuren dat de decoder los komt tijdens het plaatsen van de lokkap, dus wat lastig.
Datzelfde probleem heb ik ook. De ESU 21 MTC aansluiting "lubbert" op die van de dragerprint. Geluid doet het
wél maar de rest doet niks...
Wat heb jij eraan gedaan om dit op te lossen?
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Beste Wim,

Ik besteed mijn ombouwen uit, bij mij speelt het probleem alleen als ik de lokkap weer monteer, als ik dan de decoder even raak dan komt hij wat omhoog en maakt geen contact meer.

Dus zo ver mogelijk naar beneden drukken denk ik, de Br 64 rijdt en sound er nu lustig op los, wordt door mij vaak meegenomen naar de MSG/Den Bosch, maar de decoder blijft nu lekker op z'n plek, overigens heb ik wel eens zitten denken dat het mogelijk moet zijn om wat pennen wat naar "buiten" te buigen zodat de decoder niet zo makkelijk kan bewegen

Het doet me wel deugd te horen dat er toch een verschilletje is in de standaard 21 MTC connectors, er hangt me bij dat ik (weer) voor "gek" werd uitgemaakt.

Groet, Anne W
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Beste Anne, ik heb nooit getwijfeld aan je verstandelijke vermogens. ;) ;) ;)
Het "lubberen" heb ik, indachtig jouw suggestie, opgelost door de pennen op de dragerprint iets uiteen te buigen.
Daarna de decoder, voorzichtig, erop gefriemeld. En zie: Alles functioneert :important:
Dank. :thumbup: 

n.b. Leve de standaardisering...
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
Beste Edward,

Heeft niets met Märklin op zichzelf te maken maar alles met die heel erg verdeelde modelspoorwereld (en ego's), pas weer een verhaal gehoord over DCC decoders die zich niet voor 100% houden aan de NMRA norm voor DCC.....

Overigen is dit nog steeds dezelfde BR 64 die op de beurs ik Keulen in 2010 van de modelspoortafel afreed en eindigde op een harde betonnen vloer en dus nog steeds rijdt.

Groet, Anne W