Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Br 218 met geluid

Gestart door Jasperkc zondag 26 oktober 2014, 19:13:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Br 218 met geluid
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Br 218 met geluid
Gewoon zoals ik zeg  O:-D
Aldaar kan je net als functiemappen uitgangen aan functietoetsen hangen.
Ga eens een avondje zitten en ermee spielen, dat is de beste manier om t te leren.
Re: Br 218 met geluid
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 218 met geluid
Hallo Allemaal,

Ik heb weer nieuwe info gevonden. Op de oude decoder staat iets zeer interessants. Bij het uitlezen in de ecos kom ik het volgende tegen:

F0 vooruit = aux 2 en aux 3
F1 vooruit = aux 1 t/m aux 8
F1 achteruit = aux 1 t/m aux 8

Dan doet de donkerschakeling het onder F1 voor de ene cabinezijde en F2 voor de andere cabinezijde. Misschien is het dan zo dat als ik F1 en F2 inschakel ik dan 2x wit licht krijg. (maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd)

Groet, Jasper
Re: Br 218 met geluid
Lid sinds: 2020

offline
Re: Br 218 met geluid
Hallo

Wat zit je nou weer moeilijk te doen :?

Susi F0 (V/H) schakelt de verlichting aan uit.
Susi AUX1 (beide richtingen aktief) is cab 1 donker.
Susi AUX2 (beide richtingen aktief) is cab 2 donker.
AUX1 en AUX2 samen aktief is rangeerlicht.

Waarschijnlijk hoef je alleen maar AUX1+2 op beide richtingen aktief te zetten.
Vermoed dat dit bij een ESU dan gelijk naar de susi gestuurd wordt.

Bart
Re: Br 218 met geluid
Lid sinds: 2008

offline
Re: Br 218 met geluid
Ik gebruik een bc557 + weerstand 10k naar basis om de cabineverlichting en groot licht alleen aan de kant van de rijrichting aan te laten gaan.  Scheelt je een boel draden en functieuitgangen.  Je hoeft nu nog maar één functieuitgang te gebruiken voor groot licht, en één voor cabineverlichting.
Re: Br 218 met geluid
Lid sinds: 2014

offline
Re: Br 218 met geluid
@citaat het gaat over het aansturen van de pic via susi alles is al aanwezig het moet alleen nog juist geprogrammeerd worden.
Het werkt misschien prima voor jou maar met de door jou genoemde schakeling ben je niet flexibel als je overal aparte uitgangen voor gebruikt wel dan zijn namelijk alle seinbeelden mogelijk.
Re: Br 218 met geluid
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 218 met geluid
Citaat van: Bajn-AG op dinsdag 07 april 2020, 00:01:15
Hallo

Wat zit je nou weer moeilijk te doen :?

Susi F0 (V/H) schakelt de verlichting aan uit.
Susi AUX1 (beide richtingen aktief) is cab 1 donker.
Susi AUX2 (beide richtingen aktief) is cab 2 donker.
AUX1 en AUX2 samen aktief is rangeerlicht.

Waarschijnlijk hoef je alleen maar AUX1+2 op beide richtingen aktief te zetten.
Vermoed dat dit bij een ESU dan gelijk naar de susi gestuurd wordt.

Bart

Hallo Bart en andere 3railers,

Ik heb me even een tijdje stil gehouden om rustig na te denken over jou uitspraak: "Wat zit je nou weer moeilijk te doen?" Ik kan er niks mee en vind het ook een beetje een trap tegen het zere been. Ik ben gewoon bezig met het inbouwen van een andere decoder in een Märklin loc en loop daarbij tegen een schakeling aan die niet in de printplaat zit maar in de decoder zit weggewerkt. Tot nu toe heb ik het voor elkaar gekregen om het geluid en de rijeigenschappen heel mooi op elkaar af te stemmen. Waar ik tegenaan loop is dat ik het niet voor elkaar krijg om deze donkerschakeling te activeren. Maar ik begreep na jou uitspraak dat jij de oplossing wel hebt of is dat niet zo? Zou jij of iemand anders mij op weg willen helpen om deze schakeling te activeren?

Groet, Jasper
Re: Br 218 met geluid
Lid sinds: 2020

offline
Re: Br 218 met geluid
Hallo

Heb je al eens daadwerkelijk gedaan wat ik voorgesteld heb?

Bart
Re: Br 218 met geluid
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 218 met geluid
Als je het anders uitlegt dan begrijp ik het. Ik heb een lokprogrammer en wat jij opschrijft begrijp ik niet. (Maar dat zal wel aan mij liggen, want ik doe moeilijk!)

Groet, Jasper.
Re: Br 218 met geluid
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Br 218 met geluid
Jasper, wat ik al schreef, open de lokprogrammer, laad de decoderdata klik dan bij decoder-compability waarna de susimapping in beeld staat.
Of plaats hier je decoderfile, dan hebben wij ook beeld bij je settings.
Re: Br 218 met geluid
Lid sinds: 2014

offline
Re: Br 218 met geluid
Citaat van: Jasperkc op maandag 20 april 2020, 19:18:07
Als je het anders uitlegt dan begrijp ik het. Ik heb een lokprogrammer en wat jij opschrijft begrijp ik niet. (Maar dat zal wel aan mij liggen, want ik doe moeilijk!)
Ik heb dit zelf ook ervaren in het verleden het valt gewoon tegen om iets uit te voeren aan de hand van een schriftelijke uitleg met beeld wat John al aangeeft gaat het een stuk makkelijker dus maak even een printscreen van je aanpassingen in de lokprogrammer software.
En dan opeens valt het kwartje meestal ;)
Re: Br 218 met geluid
Lid sinds: 2020

offline
Re: Br 218 met geluid
F0 zoals altijd voor verlichting.
F1 voor- en achteruit aan.
F2 voor- en achteruit aan.

Moet toch mogelijk zijn zonder plaatje. :?

Bart
Re: Br 218 met geluid
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 218 met geluid
Dank,

Ik ga het uitproberen.

Groet, Jasper
Re: Br 218 met geluid
Lid sinds: 2014

offline
Re: Br 218 met geluid
Ik kan het mis hebben maar mijn ervaring zegt dat er geen reactie komt met de instelling die Bart opgeeft omdat je de decoder verteld dat hij iets moet doorgeven maar een extern apparaat lijkt mij dat daar extra stukje software sturing voor nodig is?
Re: Br 218 met geluid
Lid sinds: 2020

offline
Re: Br 218 met geluid
Hallo

Een beetje fatsoenlijke decoder stuurt de rij en functiegegevens gewoon via susi door.
Is zelfs een CV voor om dit aan en uit te zetten. Bij Lopi was (is?) dit CV124.

Bart
Re: Br 218 met geluid
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 218 met geluid
Hallo Allemaal,

Geprobeerd wat Bart geschreven heeft. Helaas het functioneert niet. Ik heb het idee dat er in de decoder een schakeling zit geprogrammeerd waar ik niet in kan kijken omdat ik geen Central station heb om de trix decoder uit te lezen.

Jasper
Re: Br 218 met geluid
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Br 218 met geluid
Huh, laatst schreef je nog dat je een loksound 5 had ingebouwd...
Maja zonder verdere info kunnen wij vrees ik verder weinig doen.
Re: Br 218 met geluid
Lid sinds: 2014

offline
Re: Br 218 met geluid
Ik kan er naast zitten maar ik heb mijn Trix TEE RAM voorzien van een Mld3 welke een susi module aanstuurt voor geluid om sit te laten werken moest ik extra instellingen doen in de Mld3.
Verder weet ik uit meerdere Duitse ombouw topics dat ze de dragerprinten met pic verwijderden na inbouwen van een soundlok 4 omdat z3 geen communicatie kregen tussen soundlok en pic.
Dit alles zegt mij dat er echt een extra stukje sturing nodig is om het te laten werken.